REALIZM POETYCKI
FRONT LUDOWY:
· Forma współdziałania lewicowych i centrowych partii, organizacji politycznych i związków zawodowych
· W 1934 zainicjowali tę formę współpracy francuscy komuniści pod wpływem sukcesów faszyzmu
· W 1935 koncepcja Frontu Ludowego została zaakceptowana przez Międzynarodówkę Komunistyczną.
· Populistyczne zapędy
· Zmiana priorytetów® Człowiek biedny, robotnik w centrum zainteresowania
REALIZM POETYCKI (CZARNY ROMANTYZM):
· Niezbyt fortunna nazwa nurtu w kinie francuskim lat 30., stworzonego przez scenarzystę i poetę J. Préverta oraz reżyserów J. Duviviera i M. Carnégo.
· W istocie z realizmem miał niewiele wspólnego.
· Faktycznie jest to zaprzeczeniem normalnego realizmu życia, nawet szeroko rozumianego; stąd lepiej pasuje „Czarny romantyzm”
· Bohaterami filmów byli nieszczęśliwi i samotni ludzie, skłóceni ze społeczeństwem, prowadzący niekończące się “filozofujące” monologi.
· Nastrój depresji, niepokojącego zagubienia i przeznaczonej katastrofy, który zasnuwa Francje u schyłku lat trzydziestych, odbija się tez we wszystkich dziedzinach sztuki, w kinie zaś pojawia się "realizm poetycki" - określenie tyleż powszechnie przyjęte, co bardzo mylące.
· "Realizm" - ponieważ nurt ten opisuje bohaterów wziętych z codzienności, najchętniej z proletariatu, "poetycki" zaś dlatego, ze w filmach tych decyduje czarnoromantyczny nastrój, a osią akcji są sprawy uczuć.
· Symbole Zła, Dobra, Miłości i Nienawiści, Męstwa i Tchórzostwa
· Realizm poetycki ma sto razy więcej wspólnego z dziewiętnastowieczna literaturą romantyczną i psychologizmem powieściowym, niz. z filmem dokumentującym aktualne życie
· Niekwestionowanymi przywódcami nurtu realizmu poetyckiego są Marcel Carne, reżyser jego najwybitniejszych dziel, i Jacques Prevert, anarchizujący poeta związany z surrealistami
· Filmy Ludzie za mgłą M. Carné, Pépé le moko J. Duviviera charakteryzowały się piękną, wysmakowaną formą
· Szczytowym osiągnięciem tego nurtu byli Komedianci M. Carnégo (1945).
· Charakterystyczny dla drugiej połowy lat ’30.
· Cechy:
v Bohater pochodzący ze środowisko robotniczego (często Jean Gabin)
v Przytłaczająca i pesymistyczna tonacja
v Bohater rozczarowany i przegrywający z życiem
v Samotność postaci
v Niezależność od autentycznego kontekstu społecznego i epoki
v Fatalistyczna bezradność wobec zrządzeń losu
.
Jean Renoir:
· 1894-1979
· Francuski reżyser, scenarzysta i producent filmowy, także plastyk i literat.
· Syn malarza impresjonisty A. Renoira.
· Ze sprzedaży płócien malarskich ojca zebrał kapitał, który ulokował w przemyśle filmowym, a żonie (modelce ojca A. Heuchling) powierzył główne role w pierwszych filmach zmierzających ku kpinie z drobnomieszczaństwa:
- Panna wodna (1924)
- Nana wg E. Zoli (1926)
- Marquitta (1927)
- Dziewczynka z zapałkami wg H.Ch. Andersena (1928).
· Za jego właściwy debiut uchodzi film Toni z 1934
v Przełom
v Historia włoskiego emigranta nieszczęśliwie zakochanego w emigrantce z Hiszpanii – zastrzelonego przez je rodaka za to, ze był innej narodowości.
v Dość skomplikowana fabuła
v Bohaterowie nie retuszowani
v Akcja osadzona w naturalnych, ale bardzo malowniczych terenach.
· Był przedstawicielem Realizmu Poetyckiego
· Filmy zrealizowane dla Frontu Ludowego:
- Zbrodnia pana Lange(1936)
- Życie do nas należy (1936)
- Ludzie z zaułka(1936)
· Najwybitniejsze osiągnięcie to Towarzysze broni (Wielkie złudzenie) z 1937 roku
· Inne filmy Realizmu Poetyckiego:
- Wycieczka na wieś -nie dokończona z powodu choroby głównej bohaterki; hołd złożony impresjonizmowi®subtelne operowanie światłem w nadrzecznym pejzażu
- Bestia ludzka – mroczna, beznadziejna i błyskotliwa opowieść o ułomności człowieka; z końca rządów Frontu Ludowego
- Reguły gry – ostatni film z tego okresu; wyraz rozczarowania dla nowych rządów
· W 1940 Renoir opuścił Francję i przez Włochy udał się do USA, gdzie zrealizował m.in. filmy:
- Na bagniskach (1941)
- Południowiec (1945, Grand Prix w Wenecji).
· Po powrocie do kraju - przez Indie (film Rzeka, 1951, nagroda w Wenecji) i Włochy (film Złota karoca wg P. Meriméego, 1952) - zrealizował filmy:
- French Cancan (1955)
- Kapral w matni (1962).
· W 1974 otrzymał Oscara za całokształt twórczości.
ŻYCIE NALEŻY DO NAS:
Reżyseria: Jean Renoir
Scenariusz: Jean Renoir, Jacques B. Brunius, Jacques Becker
Zdjęcia: Jean Isnard, Alain Douarinou
Muzyka: Eugene Pottier, Pierre Degeyter, Hanns Eisler
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1936
· Powstał na zamówienie Frontu Ludowego
· Film Jeana Renoira, będący kombinacją kronik tygodniowych oraz fikcji filmowej,
· Ilustruje "politykę wyciągniętej dłoni", propagowaną przez Front Ludowy
· Utwór ten rozpowszechniany jest wyłącznie na imprezach KPF, ale chwali go nie tylko prasa lewicowa.
ZBRODNIA PANA LANGE:
Scenariusz: Jacques Prévert ,Jean Renoir, Jean Castanyer
Zdjęcia: Jean Bachelet
Muzyka: Jean Wiener
Scenografia: Jean Castanyer, Marcel Blondeau, Robert Gys
Obsada: René Lefevre ,Sylvia Bataille, Sylvain Itkine, Jules Berry
· Pracownicy wydawnictwa po zamknięciu ich szefa-kryminalisty zakładają dobrze prosperującą spółdzielnię. Gdy po jakimś czasie szef pojawia się, zabija go pisarz Lange, pragnący ochronić kolektyw przed zagrożeniami.
· Film jest jednocześnie tragikomedią i politycznym manifestem, stworzonym przez Jeana Renoira dla francuskiego Frontu Ludowego.
· Dość nieporadny w planie formalnym, ale dotykał bardzo istotnego tematu tabu – trafny wyraz stanu umysłu w przededniu Frontu Ludowego
· Scenariusz napisał Jacques Prévert (scenarzysta i poeta) stąd duża rola liryzmu
LUDZIE Z ZAUŁKA:
Scenariusz: Jacques Companéez, Eugene Zamiatine, Jean Renoir
Scenografia: Eugène Lourié, Hugues Laurent, Alexandre Kamenka
Na podstawie: dramatu Maksyma Gorkiego
Obsada: Jean Gabin(Pepel), Paul Temps, Juni Astor, Jany Holt, Louis Jouvet
· Trzeci film Jeana Renoira, który powstał w 1936 roku dla francuskiego Frontu Ludowego.
· Miejscem akcji jest Paryż, główna postacią złodziej Pepel.
· Jego historia oparta jest na dramacie Maksima Gorkiego.
TOWARZYSZE BRONI (WIELKIE ZŁUDZENIE):
Scenariusz: Charles Spaak ,Jean Renoir
Zdjęcia: Christian Matras
Muzyka: Joseph Kosma
Rok produkcji: 1937
Obsada: Jean Gabin(kapitan de Boieldieu), Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Marcel Dalio, Julien Carette
· ...
AgataStr