co to jest duchowosc.DOC

(86 KB) Pobierz
CO

 

CO TO JEST DUCHOWOŚĆ

 

PAUL  BJORKLUND

 

Hazelden

 

 

O autorze:

Paul Edward Bjorklund jest duchownym zatrudnionym w Hazelden Pioneer House (Hazeldowskim Domu Pionierów), w ośrodku rehabilitacyjnym dla dorosłych, w Plymouth, Minnesota. Bjorklund uzyskał praktykę w Hazelden, w ramach Programu Doskonalenia Duchownych.

 

O broszurze:

Czy duchowość wiąże się tylko z Bogiem i religią, czy też ma szersze znaczenie? Czy chemiczne uzależnienie jest destrukcyjnym wypowiedzeniem się naszej duchowej natury? Ta broszura analizuje nasze związki wzajemne z ludźmi i z sytuacjami i rozważa różnice pomiędzy religią a duchowością w Programie A.A.

 

CO TO JEST DUCHOWOŚĆ ?

 

Często słyszy się w związku z Anonimowymi Alkoholikami, że “nasz program jest duchowy”. Ale co to znaczy “duchowy”?  Czy jest to wyrażenie, które odnosi się tylko do Boga, a może religii, czy też    ma szersze znaczenie?  Wiele osób, dowiadując się o  Dwunastoetapowym Programie Anonimowych Alkoholików Powrotu do Zdrowia, że jest on jest programem duchowym, ulega zniechęceniu. Dziwią się,  “czy ja muszę się stać pobożnym aby wyzdrowieć?”

 

Broszura ta ma na celu pomóc leczącym się osobom zrozumieć, co się myśli pod określeniami  “duchowy” i “duchowość“. Ma także pomóc czytelnikom widzieć, że “duchowość“ już jest częścią naszego życia, tylko że nie mogliśmy tego rozpoznać.

 

W Dwunastym Etapie Programu Anonimowych Alkoholików słowo “duchowy” ukazuje się w połączeniu ze słowem “przebudzenie”. Jest to coś, co się wydarzy, gdy będziemy pracować naszą metodą poprzez te wszystkie etapy - przeżyjemy duchowe przebudzenie. Jeśli sposób postępowania z problemem jest z natury duchowy, to początkowy problem wyrażony w Pierwszym Etapie musi przedstawiać odwiednie jego duchowe ujęcie. Pierwszy Etap brzmi: “Przyznaliśmy się, że jesteśmy bezsilni wobec alkoholu - przestaliśmy panować nad naszym życiem.*  Wbrew faktowi, że na pierwszy rzut oka nie wydaje się to być stwierdzeniem  problemu duchowego, to jednak w rzeczywistości jest!  Aby to jasno widzieć musimy rozpocząć opracowywać roboczą definicję duchowości. Jednym ze sposobów jej zdefiniowania jest ustalenie obszarów życia, których duchowość dotyczy:

 

   Duchowość zajmuje się jakością zależności,  od czego lub od kogo jest ona dla nas najważniejsza,

   w naszym życiu.

 

Ta prosta definicja pomaga nam widzieć, dlaczego duchowość jest przejawem życia każdej osoby. Rozważmy następujące rozumowanie. Wszyscy z nas mają rzeczy lub ludzi ważnych dla nas. Ponieważ mamy te ważne związki, musi więc istnieć w naszym życiu coś, co jest dla nas “najważniejsze”. Czy to “coś“ jest materiałem, czy osobą lub grupą ludzi , musi istnieć coś co otrzymuje szczytowy priorytet w naszym życiu. To coś lub ktoś, najważniejsze w naszym życiu, określa główne skupienie naszej duchowości

 

Moglibyśmy powiedzieć, że duchowość jest częścią istoty ludzkiej. Własnie tak, jak wszyscy z nas mają postać fizyczną i postać uczuciową mamy także i postać duchową. Uznanie, że jesteśmy ludźmi z postacią duchową otworzy nam drzwi do odkrycia, jak ta właśnie część naszego życia wpływa na nas. Mylimy się jeśli przyjmujemy, że nie mamy duchowej postaci nie wierząc w Boga. Bóg jest właśnie jednym z wielu możliwych duchowych skupień. Możemy odkryć niektóre bardzo zdumiewające skupienia i skutki w naszym życiu, jeśli mamy odwagę do zbadania tej części naszej istoty.

 

Duchowość, mając do czynienia z czymś (kimś) ważnym dla nas, jest ściśle związana z wartościami, priorytetami, celami i uprzednimi zajęciami. Ma do czynienia z czymś, co stanowi centrum naszego życia. Spędzamy wiele czasu i energii myśląc o nich i łącząc z nimi naszą duchową koncentrację i skupienie.

Ponieważ duchowość ma do czynienia ze związkami, jest więc ściśle związana z takimi rzeczami jak miłość, zaufanie i zaangażowanie się. Duchową sprawą mogłoby być cokolwiek, co czyni nasze związki z innymi bardziej lub mniej pełne kochania i troski.

 

Jak  stwierdzono uprzednio, istnieje wiele możliwych, duchowych skupień. Skupieniem uwagi naszej duchowości mógłby być alkohol lub inne odurzające chemikalia. Jeśli alkohol stanowi centrum skupienia naszej duchowości, to mamy podstawowe, racjonalne uzasadnienie dla określenia alkoholizmu jako choroby duchowej. Alkoholizm może być opisany  jako destrukcyjny wyraz duchowości. Stąd wynika, że jednym ze sposobów  opisania przez nas alkoholizmu jest powiedzenie "alkohol stał się dla nas zbyt ważny”. Zbyt wiele czasu i energii są absorbowane przez picie. Uzależnienie staje się ciężarem, z przerażająco destrukcyjnymi jego właściwościami. Niszczący wpływ alkoholu rośnie a rosnąc rozrywa osobowość alkoholika na fragmenty.

 

Alkoholizm jest opisywany jako postępująca choroba. W określeniach definicji duchowości to implikuje, że alkohol nabiera znaczenia z postępem choroby i ten wzrost ma wiele następstw. W naszej definicji duchowości, gdy znaczenie czegoś zaczyna rosnąć to inne rzeczy muszą koniecznie rozpocząć się usuwać i  zajmować dalsze miejsca. Gdy alkohol nabiera znaczenia to nasza rodzina, na przykład, musi być lekceważona z powodu tej nowej, silnie działającej zależności. Rodzina jest właśnie jednym z wielu związków,  na które wpływa rosnące znaczenie alkoholu.

 

Praca alkoholika cierpi. Zamiast poświęcać cały swój czas i energię pracy, alkoholik może pić lub używać inne narkotyki podczas pracy. Picie minionego wieczoru może rozpocząć wpływać na jego czy jej zdolności do punktualności i pełnej sprawności w pracy. Jeśli zaś alkoholik jest studentem to spotkania towarzyskie  mogą być ważniejsze od zajęć szkolnych. Czas zajęć szkolnych może stawać się okazją do planowania spotkań towarzyskich, używania alkoholu lub innych narkotyków, a nawet do sprzedawania narkotyków dla zdobycia finansów umożliwiających kontynuację ich używania. Istnieje jednak więcej obszarów życia narażonych, gdy wzrasta znaczenie alkoholu. Gdy alkoholizm staje się chroniczny, coraz więcej związków wszelkiego rodzaju ulega zmianie w życiu alkoholika. Wiemy, że gdy ta choroba postępuje niepowstrzymanie, to ostatecznie może powodować ogromne spustoszenie we wszystkich strefach życia, a nawet jego utratę.

 

Członkowie rodziny alkoholika mogą stać się łatwo ofiarami niestałej duchowości w swoim własnym życiu. Istnieje wyraźny wpływ na wartości, cele i związki członków rodziny z postępem choroby alkoholika. W miarę jak alkoholik staje się mniej odpowiedzialnym, członkowie rodziny mogą skupiać coraz więcej energii na próbach „uporania się” z alkoholikiem i poprawienia funkcjonowania jego osobowości. Współmałżonek może zacząć wylewać zawartość butelek, próbując w ten sposób zatrzymać nadmierne picie. Rodzice mogą znaleźć się we wrzaskliwych ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin