Ruchy_oazowe.pdf
(
233 KB
)
Pobierz
126882983 UNPDF
Zielona Góra, dn. 28.05.2008 r.
„
RUCHY OAZOWE, SEKTY
I SATANIĝCI”
Diana Harwas
Dawid Konopczak
Daniel Dyjak
Michaá DepczyĔski
I. RUCHY OAZOWE
Definicja
Ruch ĝwiatáo-ĩycie
(znany powszechnie jako Oaza) - jeden z ruchów odnowy
KoĞcioáa wedáug nauczania Soboru WatykaĔskiego II. Ruch ten powstaá w Polsce, a jego
zaáRĪycielem byá ks. Franciszek Blachnicki.
Ruch gromadzi ludzi róĪnego wieku i powoáania: máodzieĪ, dzieci, dorosáych, jak
równieĪ kapáanów, zakonników, zakonnice, czáonków instytutów Ğwieckich oraz rodziny w
gaáĊzi rodzinnej, jaką jest Domowy KoĞcióá (nazywany takĪe Oazą Rodzin). Poprzez
odpowiednią dla kaĪdej z tych grup formacjĊ Ruch ĝwiatáo-ĩycie stara siĊ wychowywaü
"dojrzaáych chrzeĞcijan" i sáXĪ\ü odnowie KoĞcioáa przez przeksztaácanie parafii w Īywe
"wspólnoty wspólnot", czyli doprowadzanie parafii do stanu, w którym nie bĊdzie potrzebne
istnienie wspólnot (wypeáni siĊ odnowa KoĞcioáa).
Znakiem rozpoznawczym Ruchu ĝwiatáo-ĩycie jest starochrzeĞcijaĔski symbol
ĭȍȈ
ǽȍǾ
(czyt. fos-dzoe) - greckie sáowa "Ğwiatáo" i "Īycie", krzyĪujące siĊ na literze "omega",
która tutaj jest symbolem Ducha ĝwiĊtego:
Ruch próbowaá parokrotnie opisaü w dokumentach swoją toĪsamoĞü i zawará ją miĊdzy
innymi w nastĊpujących dokumentach:
Ruch ĝwiatáo-ĩycie. Podstawowa charakterystyka
Kryteria przynaleĪnoĞci do Ruchu ĝwiatáo-ĩycie
Zasady Ruchu Domowy KoĞcióá
Abstynenckie Credo Krucjaty Wyzwolenia Czáowieka
Krucjata Wyzwolenia Czáowieka - podrĊcznik
Struktura Ruchu Oazowego
Struktura ruchu jest zgodna ze strukturą koĞcioáa, maáe grupy, do których naleĪą
uczestnicy Ruchu, zasadniczo tworzą jego wspólnotĊ w parafii. Wspólnoty Ruchu utrzymują
ze sobąáącznoĞü spotykając siĊ na Dniach Wspólnoty.
OdpowiedzialnoĞü za caáRĞü Ruchu sprawuje Moderator Generalny Ruchu ĝwiatáo -
ĩycie. Na szczeblu kraju, diecezji i parafii odpowiedzialnoĞü peánią moderatorzy krajowi,
diecezjalni i parafialni. KaĪdy moderator peáni swą posáugą wraz z zespoáem diakonii.
DiakoniĊ moderacji mogą peániü zarówno osoby Ğwieckie, jak iduchowne.
Kapáani w Ruchu speániają rolĊ moderatorów, a nienaleĪący do niego - opiekunów.
Spoczywa na nich odpowiedzialnoĞü za duchową formacją uczestników Ruchu i eklezjalnoĞü
wspólnot.
DIAKONIA
DZIECI BOĩE
DOMOWY KOĝCIÓà
WYZWOLENIA
OAZA MàODZIEĩY
DIAKONIA
DIAKONIA SàOWA
JEDNOĝûI
DIAKONIA ĩYCIA
DIAKONIA LITURGICZNA
DIAKONIA
DIAKONIA MODLITWY
EWANGELIZACJI
CHARAKTERYSTYKA RUCHU
¾
Cel Ruchu ĝwiatáo-ĩycie jest osiągany poprzez realizacjĊ programu formacyjnego.
¾
KaĪdy uczestnik Ruchu po ewangelizacji, prowadzącej do przyjĊcia Jezusa Chrystusa
jako swego osobistego Pana i Zbawiciela, uczestniczy w formacji w grupie "uczniów
Jezusa" (deuterokatechumenat), a nastĊpnie we wspólnocie diakonijnej, podejmując
konkretną sáXĪEĊ (diakoniĊ) w "KoĞciele i Ğwiecie".
¾
Jest ona niemal zawsze związana z posáugami na rzecz Ruchu. Ewangelizacja -
katechumenat - diakonia, to trzy etapy drogi formacyjnej Ruchu ĝwiatáo-ĩycie
na wszystkich poziomach formacji.
¾
Nieodáącznie z tym ruchem wiąĪe siĊ Krucjata Wyzwolenia Czáowieka - polega ona
na powstrzymaniu siĊ od napojów alkoholowych, papierosów i wszelkich uĪywek
oraz modlitwie, jako sposób walki z problemem alkoholowym w Polsce.
Formacja w Ruchu ĝwiatáo-ĩycie
Formacja w Ruchu przebiega w dwojaki sposób:
w ciągu roku poprzez pracĊ w maáych grupach (krĊgach Domowego KoĞcioáa)
w czasie 15-dniowych rekolekcji letnich.
¾
Celem formacji jest doprowadzenie do odkrycia i podjĊcie swego powoáania
we Wspólnocie KoĞcioáa.
¾
Na formacjĊ znaczący wpáyw wywaráy wydarzenia w Īyciu KoĞcioáa, które przez ks.
Franciszka byáy odczytywane jako "gáos Ducha ĝwiĊtego do KoĞcioáa". Przykáadem
moĪe byü Sobór WatykaĔski II, którego dokumenty inspirowaáy kolejne etapy
formacyjne.
¾
TakĪe wydarzenia w Ğwiecie, jak np. spoáeczne przebudzenie lat 80-tych, byáy
odczytywane, jako znaki czasu - konkretne wezwania podejmowane przez ks.
Franciszka.
¾
RównieĪ osobiste doĞwiadczenia ZaáRĪyciela wywaráy wpáyw na metody Ruchu
ĝwiatáo-ĩycie oraz na treĞü formacji. Mamy tu na myĞli Jego nawrócenie w czasie
okupacji - nawrócenie w bardzo osobistej formie.
Ogólnie, moĪna powiedzieü, Īe droga formacyjna przebiega przez dziesiĊü tzw. kroków -
Drogowskazów Nowego Czáowieka. Jest to droga do dojrzaáego chrzeĞcijaĔskiego Īycia.
ETAPY FORMACJI
I.
Ewangelizacja
, której celem jest odkrycie i uznanie w osobie Jezusa Chrystusa,
osobistego Pana i Zbawiciela. Dokonuje siĊ to poprzez gáoszenie kerygmatu -
podstawowych prawd Ewangelii.
II.
Deuterokatechumenat
- czyli powtórny katechumenat. Jest czasem pogáĊbienia
wiary zrodzonej w czasie ewangelizacji.
III.
Diakonia
, czyli Ğwiadomie podjĊta sáXĪba we Wspólnocie KoĞcioáa. Posáuga jest
owocem odkrycia swojego miejsca, powoáania, obdarowania.
Pisma Ruchu ĝwiatáo- ĩycie
DwumiesiĊcznik Ruchu ĝwiatáo - ĩycie
Pismo formacyjne Ruchu ĝwiatáo - ĩycie
Pismo Krucjaty Wyzwolenia Czáowieka
List do wspólnot rodzinnych Domowego KoĞcioáa
Plik z chomika:
Dozymetry
Inne pliki z tego folderu:
lampa benzynowa wskaźnikowa górnicza Lb-1 instrukcja.pdf
(1132 KB)
Matreshka - Matrioszka podręcznik do nauki języka rosyjskiego.pdf
(63078 KB)
Chernobyl_The_Legacy_Continues_Information_and_Users_Guide.pdf
(40901 KB)
Przyrządy rozpoznania chemicznego i dozymetrycznego (RUS) - Pribori radiacionnoj i himicheskoj razvedki 1969.pdf
(74171 KB)
trenażer obsługi reaktora atomowego RBMK1000 Czarnobyl (RUS).zip
(34044 KB)
Inne foldery tego chomika:
`BORNE SULINOWO
`SIEĆ PAJĄKA, czyli Edwarda sen o atomie (123)
1971 MON - Bytowanie na zapleczu NPLA
1984 MON rozpoznawanie skażeń
ATAK NA PEARL HARBOUR (2021) (1-3) @
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin