Ruchy_oazowe.pdf

(233 KB) Pobierz
126882983 UNPDF
Zielona Góra, dn. 28.05.2008 r.
RUCHY OAZOWE, SEKTY
I SATANIĝCI”
Diana Harwas
Dawid Konopczak
Daniel Dyjak
Michaá DepczyĔski
I. RUCHY OAZOWE
Definicja
Ruch ĝwiatáo-ĩycie (znany powszechnie jako Oaza) - jeden z ruchów odnowy
KoĞcioáa wedáug nauczania Soboru WatykaĔskiego II. Ruch ten powstaá w Polsce, a jego
zaáRĪycielem byá ks. Franciszek Blachnicki.
Ruch gromadzi ludzi róĪnego wieku i powoáania: máodzieĪ, dzieci, dorosáych, jak
równieĪ kapáanów, zakonników, zakonnice, czáonków instytutów Ğwieckich oraz rodziny w
gaáĊzi rodzinnej, jaką jest Domowy KoĞcióá (nazywany takĪe Oazą Rodzin). Poprzez
odpowiednią dla kaĪdej z tych grup formacjĊ Ruch ĝwiatáo-ĩycie stara siĊ wychowywaü
"dojrzaáych chrzeĞcijan" i sáXĪ\ü odnowie KoĞcioáa przez przeksztaácanie parafii w Īywe
"wspólnoty wspólnot", czyli doprowadzanie parafii do stanu, w którym nie bĊdzie potrzebne
istnienie wspólnot (wypeáni siĊ odnowa KoĞcioáa).
Znakiem rozpoznawczym Ruchu ĝwiatáo-ĩycie jest starochrzeĞcijaĔski symbol ĭȍȈ
ǽȍǾ (czyt. fos-dzoe) - greckie sáowa "Ğwiatáo" i "Īycie", krzyĪujące siĊ na literze "omega",
która tutaj jest symbolem Ducha ĝwiĊtego:
126882983.006.png 126882983.007.png
Ruch próbowaá parokrotnie opisaü w dokumentach swoją toĪsamoĞü i zawará ją miĊdzy
innymi w nastĊpujących dokumentach:
Ruch ĝwiatáo-ĩycie. Podstawowa charakterystyka
Kryteria przynaleĪnoĞci do Ruchu ĝwiatáo-ĩycie
Zasady Ruchu Domowy KoĞcióá
Abstynenckie Credo Krucjaty Wyzwolenia Czáowieka
Krucjata Wyzwolenia Czáowieka - podrĊcznik
Struktura Ruchu Oazowego
Struktura ruchu jest zgodna ze strukturą koĞcioáa, maáe grupy, do których naleĪą
uczestnicy Ruchu, zasadniczo tworzą jego wspólnotĊ w parafii. Wspólnoty Ruchu utrzymują
ze sobąáącznoĞü spotykając siĊ na Dniach Wspólnoty.
OdpowiedzialnoĞü za caáRĞü Ruchu sprawuje Moderator Generalny Ruchu ĝwiatáo -
ĩycie. Na szczeblu kraju, diecezji i parafii odpowiedzialnoĞü peánią moderatorzy krajowi,
diecezjalni i parafialni. KaĪdy moderator peáni swą posáugą wraz z zespoáem diakonii.
DiakoniĊ moderacji mogą peániü zarówno osoby Ğwieckie, jak iduchowne.
Kapáani w Ruchu speániają rolĊ moderatorów, a nienaleĪący do niego - opiekunów.
Spoczywa na nich odpowiedzialnoĞü za duchową formacją uczestników Ruchu i eklezjalnoĞü
wspólnot.
DIAKONIA
DZIECI BOĩE
DOMOWY KOĝCIÓà
WYZWOLENIA
OAZA MàODZIEĩY
DIAKONIA
DIAKONIA SàOWA
JEDNOĝûI
DIAKONIA ĩYCIA
DIAKONIA LITURGICZNA
DIAKONIA
DIAKONIA MODLITWY
EWANGELIZACJI
126882983.008.png
CHARAKTERYSTYKA RUCHU
¾ Cel Ruchu ĝwiatáo-ĩycie jest osiągany poprzez realizacjĊ programu formacyjnego.
¾ KaĪdy uczestnik Ruchu po ewangelizacji, prowadzącej do przyjĊcia Jezusa Chrystusa
jako swego osobistego Pana i Zbawiciela, uczestniczy w formacji w grupie "uczniów
Jezusa" (deuterokatechumenat), a nastĊpnie we wspólnocie diakonijnej, podejmując
konkretną sáXĪEĊ (diakoniĊ) w "KoĞciele i Ğwiecie".
¾ Jest ona niemal zawsze związana z posáugami na rzecz Ruchu. Ewangelizacja -
katechumenat - diakonia, to trzy etapy drogi formacyjnej Ruchu ĝwiatáo-ĩycie
na wszystkich poziomach formacji.
¾ Nieodáącznie z tym ruchem wiąĪe siĊ Krucjata Wyzwolenia Czáowieka - polega ona
na powstrzymaniu siĊ od napojów alkoholowych, papierosów i wszelkich uĪywek
oraz modlitwie, jako sposób walki z problemem alkoholowym w Polsce.
Formacja w Ruchu ĝwiatáo-ĩycie
Formacja w Ruchu przebiega w dwojaki sposób:
w ciągu roku poprzez pracĊ w maáych grupach (krĊgach Domowego KoĞcioáa)
w czasie 15-dniowych rekolekcji letnich.
¾ Celem formacji jest doprowadzenie do odkrycia i podjĊcie swego powoáania
we Wspólnocie KoĞcioáa.
¾ Na formacjĊ znaczący wpáyw wywaráy wydarzenia w Īyciu KoĞcioáa, które przez ks.
Franciszka byáy odczytywane jako "gáos Ducha ĝwiĊtego do KoĞcioáa". Przykáadem
moĪe byü Sobór WatykaĔski II, którego dokumenty inspirowaáy kolejne etapy
formacyjne.
¾ TakĪe wydarzenia w Ğwiecie, jak np. spoáeczne przebudzenie lat 80-tych, byáy
odczytywane, jako znaki czasu - konkretne wezwania podejmowane przez ks.
Franciszka.
126882983.009.png
¾ RównieĪ osobiste doĞwiadczenia ZaáRĪyciela wywaráy wpáyw na metody Ruchu
ĝwiatáo-ĩycie oraz na treĞü formacji. Mamy tu na myĞli Jego nawrócenie w czasie
okupacji - nawrócenie w bardzo osobistej formie.
Ogólnie, moĪna powiedzieü, Īe droga formacyjna przebiega przez dziesiĊü tzw. kroków -
Drogowskazów Nowego Czáowieka. Jest to droga do dojrzaáego chrzeĞcijaĔskiego Īycia.
ETAPY FORMACJI
I. Ewangelizacja , której celem jest odkrycie i uznanie w osobie Jezusa Chrystusa,
osobistego Pana i Zbawiciela. Dokonuje siĊ to poprzez gáoszenie kerygmatu -
podstawowych prawd Ewangelii.
II. Deuterokatechumenat - czyli powtórny katechumenat. Jest czasem pogáĊbienia
wiary zrodzonej w czasie ewangelizacji.
III. Diakonia , czyli Ğwiadomie podjĊta sáXĪba we Wspólnocie KoĞcioáa. Posáuga jest
owocem odkrycia swojego miejsca, powoáania, obdarowania.
Pisma Ruchu ĝwiatáo- ĩycie
DwumiesiĊcznik Ruchu ĝwiatáo - ĩycie
Pismo formacyjne Ruchu ĝwiatáo - ĩycie
Pismo Krucjaty Wyzwolenia Czáowieka
List do wspólnot rodzinnych Domowego KoĞcioáa
126882983.001.png 126882983.002.png 126882983.003.png 126882983.004.png 126882983.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin