30.Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie w diagnostyce psychopedagogicznej .
Kwestionariusz służy do pozyskiwania danych. Może mieć formę pytań( wywiad) lub pytań z odpowiedziami (ankieta).
Etapy tworzenia:
-określamy cel np. na podstawie pomysłu, następnie zaglądamy do literatury, określamy informacje jakie będą nas interesować , sprawdzamy czy sprawa , którą chcemy badać już była i czy mamy do tego narzędzia
-pytania powinny być proste, zrozumiałe, gdy nie znamy grupy badawczej
- liczba pytań i stopień ich skomplikowania powinny być dostosowane do intelektualnych potrzeb
(-opracowywanie wstępnej części kwestionariusza
- pokazanie sędziom kompetentnym- mogą być inni nauczyciele
-dokonujemy selekcji przy pytaniach
-poprawki
-pokazujemy kwestionariusz po poprawce sędziom kompetentnym
- przechodzimy do badań )
- w każdym kwestionariuszu musi być instruktarz, musi być informacja o:
* celu badania ( bardzo ogólny)
*przedstawić się (skąd jesteśmy, co robimy, i że badania mają charakter opisowy)
*w jakim celu będą wykorzystane informacje – np. do pracy
*zapewnienie anonimowości
diabel123