1. Cechą charakterystyczną warunków działania większości współczesnych menedżerów jest zjawisko:
· nadmiaru danych,
2. Zarządzanie to termin, który odnoszony może być:
· zarówno do firm nastawionych na zysk, jak i działających na zasadach non profit;
3. W koncepcji H.Mintzberga rola łącznika została zaliczona do:
· ról interpersonalnych,
4. W jednym z najnowszych badań Jima Collinsa najlepsi menedżerowie tzw. 5.stopnia charakteryzują się:
· skromnością osobistą, powściągliwością, unikaniem rozgłosu;
5. Specyfika pracy współczesnych menedżerów związana jest m.in. z tym, że muszą uwzględniać, iż:
· zysk tworzony jest nie w firmie lecz na zewnątrz;
6. Menedżerska funkcja „organizowanie” ma przede wszystkim:
· kształtować strukturę działania,
7. Osoba stosująca typ myślenia lateralnego:
· podąża przypadkowo napotkanym tropem,
8. Skuteczne działanie rutynowe:
· wymaga dyscypliny i postępowania według opracowanego planu,
9. Jednym z haseł reengineeringu jest powiedzenie:
· „w każdym czasie i w każdym miejscu firmy można coś w pewnym zakresie usprawnić”,
10. W warunkach dzisiejszego zarządzania w procesie funkcjonowania zespołów spotkania twarzą w twarz:
· nadal mają zasadnicze znaczenie.
11. Proces delegowania sprawia, że menedżer:
· w różnym stopniu traci kontrolę na zadaniem i rezultatem.
12. Wśród niżej wymienionych jedną z nowoczesnych metod kierowania konfliktami jest:
· stymulowanie.
13. Dwubiegunowość, czyli sprowadzanie każdej sytuacji decyzyjnej do rozumowania typu "albo-albo" jest:
· jednym z warunków poprawiających kreatywne myślenie;
14. Jednym z głównych powodów niepowodzeń we wprowadzaniu zmian organizacyjnych jest:
· niedostateczna informacja o realizowanych zmianach;
15. Niektóre przedsiębiorstwa używają akronimu SMART (spryt) na określenie:
· dobrze sprecyzowanego celu;
16. Umiejętności techniczne menedżerów polegają na
· znajomości inżynierii i technologii stosowanej w firmie,
17. W Zasadzie Petera autor stwierdził, że:
· w hierarchii stanowisk poszczególne osoby osiągają poziom własnej niekompetencji.
18. Do niepoprawnych sposobów wyciągania wniosków zaliczyć można:
· myślenie stereotypami.
19. Do mitów można zaliczyć zdanie:
· praca dobrych zespołów przebiega bez zakłóceń i oparta jest na kompromisach;
20. Podstawowe przyczyny konfliktów w organizacjach to:
· współzależność działań, różnice w celach, wspólnota zasobów.
21. Władza to zdolność do wpływania na zachowania innych. Może być ona:
· wypełniana w różny sposób, ale zawsze związana jest z możliwością wymuszenia określonych działań.
3. Specyficzną cechą współczesnego zarządzania jest to, że sukces firmy z reguły zależy od:
· wszystkich pracowników
4. Zasada: „Stwarzaj zachęty, żeby robotnicy postępowali zgodnie z opracowanymi naukowo zasadami” została sformułowana przez:
· W . Taylor
5. Najbardziej znaczące i najtrwalsze tendencje zmian w sprawowaniu przez menedżerów ich funkcji polegają m.in. na :
· wykorzystaniu posiadanego autorytetu w sposób bardziej zdecydowany. Albo B
6. Podstawą przywództwa organizacyjnego jest:
· zaufanie;
7. Globalizacja dotyczy z jednej strony rynków, a z drugiej sektorów.
Zakres, w jakim dany rynek jest globalny zależy od tego, czy:
· konsumenci w odniesieniu do danych produktów zgłaszają podobne potrzeby.
8. W dobrym efektywnym zespole:
· uczestnicy często mają odmienne poglądy i chętnie je uzewnętrzniają;
9. Nazwa modelu „okno Johari” pochodzi od:
· Imion jego twórców,
10. Wg W.Dyer’a podstawowym stanem emocjonalnym w dobrym zespole jest:
· Zaufanie do siebie;
11. Metoda WPDS (ang. TRAF) to:
· Postępowanie przeciwdziałające wielokrotnemu zajmowaniu się tym samym kawałkiem papieru;
12. Ujemną stroną grupowego podejmowania decyzji jest to, że:
· Członkowie mogą przesadnie troszczyć się o osiąganie kompromisu;
18. Zarządzanie można najtrafniej opisać jako proces:
uzyskiwania, rozdzielania i wykorzystywania zasobów niezbędnych do realizacji celów organizacji,
19. Nowoczesne organizacje budowane są obecnie z wykorzystaniem:
· struktur procesowych,
20. Menedżerska funkcja „organizowanie” ma przede wszystkim:
21. Praca o charakterze zespołowym jest:
· obecnie czymś oczywistym i spotykanym w większości polskich firm,
22. Proces delegowania sprawia, że menedżer:
24. Miarami stopnia sformalizowania organizacji są:
· liczba przepisów, ich szczegółowość i rygorystyczność,
25. Informacją z punktu widzenia zarządzania są:
· przetworzone dane zaprezentowane w sposób mający znaczenie.
. W modelu „Okno Johari” tzw. obszar ukryty prezentuje aspekty:
· O których wiesz, ale nie ujawniasz innym;
6. Do trzech wymiarów samoświadomości Goleman nie zalicza:
· świadomości własnych celów;
7) Globalizacja dotyczy z jednej strony rynków, a z drugiej sektorów. Zakres, w jakim dany rynek jest globalny zależy od tego, czy:
9. W klasyfikacji modeli zarządzania wg. R.E.Quinn’a okres od 1951 do 1975 roku został nazwany:
· modelem otwartych systemów;
10. Z badań wynika, że Zarządzanie przez cele (ang. MBO) jest najskuteczniejsze, kiedy:
· cele są na tyle trudne, że wymagają zwiększonego wysiłku;
11. W koncepcji ról menedżerskich H.Mintzberga w grupie ról decyzyjnych znajdziemy m.in. role:
· negocjatora oraz przedsiębiorcy,
12. Słuchanie refleksyjne jest narzędziem opartym na:
· Empatii;
13. Metoda WPTK (ang. OABC) to:
· Algorytm formułowania zwięzłych wiadomości.
14. Ujemną stroną grupowego podejmowania decyzji jest to, że:
15. Cechą gospodarki postindustrialnej jest to, że:
· towary i usługi produkowane są z myślą o indywidualnych klientach;
16. Współcześnie w zarządzaniu uznaje się, że konflikt w organizacji jest:
· zjawiskiem nieuniknionym, które może poprawić efektywność organizacji;
17. Różnica między danymi a informacją polega na tym, że dane:
· są surowcem, z którego tworzy się informacje,
18. Przywództwo to relacja między ludźmi, która zbudowana jest na:
· zaufaniu i umiejętności wywierania wpływu bez stosowania przemocy,
20. Kompromis to metoda radzenia sobie z konfliktami, która:
· nie prowadzi do rozwiązywania prawdziwych problemów;
24. Władza to zdolność do wpływania na zachowania innych. Może być ona:
1.Zasada, że w firmie: „Stanowiska są zorganizowane w hierarchii autorytetu formalnego” została opracowana przez:
· H. Fayola.
5.W pięcioczynnikowym model osobowości ( McCrae i Costa) nie znajdziemy czynnika:
· życzliwość;
6. Obszar „ślepy” w oknie Johari oznacza:
· aspekty, które widzą inni, ale których ty nie dostrzegasz;
7. Jedną z pięciu reguł działania empatycznego nie jest:
· b) szybkie reagowanie na nieprecyzyjne stwierdzenia dotyczące faktów;
9. Włączenie pracowników w proces podejmowania decyzji jest obecnie:
· realne i pożądane w każdych działaniach organizacyjnych;
11. W procesie projektowania pracy metoda rozszerzania pracy polega na:
· zwiększaniu liczby zadań wykonywanych przez pracownika.
12.Podstawą przywództwa organizacyjnego jest:
13. Firma, która wykorzystuje zespoły samokierujące się:
· może działać w oparciu o pracę indywidualną, wzbogacając ją od czasu do czasu pracą zespołową.
14. Nowa forma organizacyjna zwana „wspólnotą praktyków” to:
· grupy ludzi nieformalnie powiązanych ze sobą wspólną wiedzą ekspercką i pasją wspólnego projektu;
15. W działaniu menedżerskim wizja jest:
· b) mistyczną stroną zarządzania;
16. Jedną z form aktywnego słuchania jest:
· c) powstrzymywanie się od przewidywania, co rozmówca ma zamiar powiedzieć.
17. Zjawisko o japońskiej nazwie „karoshi” to inaczej mówiąc:
· śmierć z przepracowania.
18. Motywacyjna teoria sprawiedliwości opiera się na założeniu, że w motywacji ważnym czynnikiem jest:
· b) indywidualna ocena pracownika dotycząca sprawiedliwości czy zasadności otrzymanej nagrody lub kary;
24. Ujemną stroną grupowego podejmowania decyzji jest to, że:
· &#...
Bayaniss