cwiczenia_na_gitare_dla_bystrzakow_cwgiby.pdf

(622 KB) Pobierz
772635484.015.png
Ćwiczenia na gitarę
dla bystrzaków
Idź do
• Spis treści
• Skorowidz
Tłumaczenie: Marcin Machnik
ISBN: 978-83-246-3009-7
Ty tuł or yginału: Guitar Exercises For Dummies
Format: 170×230, stron: 240
Katalog książek
Chwyć za gryf
• Język obowiązujący w codziennym kontakcie z muzyką gitarową
• Rozwój siły palców i umiejętności jednolitej artykulacji
• Rozgrzewki oraz skale, arpeggia i akordy
• Seria ćwiczeń z pełnymi utworami i piosenkami
• Możliwości szlifowania techniki
• Doskonalenie warsztatu przy użyciu nagrań z płyty
Wyślij na trening swoje palce
Gra na gitarze ma wiele fantastycznych zalet. Pobudza kreatywność, jest ekspresyjna, inspirująca,
a nawet terapeutyczna. Nie ma lepszego leku na smutek, niż pograć bluesa. Zastosowanie ma tu
jednak ta sama reguła, która obowiązuje w przypadku wszystkich aktywności zycznych,
wymagających siły, szybkości, wytrzymałości i koordynacji: im więcej ćwiczysz, tym lepiej sobie
radzisz. A cała tajemnica tkwi w Twoich palcach.
• Zacznij od podstaw – utrzymuj właściwą postawę i dobrze trzymaj gitarę
• Graj jak z nut – odczytuj tabulatury, diagramy akordów i gryfu oraz rozszyfrowuj ukośniki rytmu
• Rozgrzewka "na sucho" – rozluźnij się, popraw sposób oddychania, przygotuj umysł i ciało do gry
• Rozruszaj palce – ćwicz systematycznie, dokładnie i uczciwie
• Rozwijaj siłę, szybkość i niezależność – zafunduj dłoniom mistrzowski trening
Wstęp do gitarowej wirtuozerii:
• ponad 300 ćwiczeń w różnych tonacjach, pozycjach i rytmach;
• treningi i wskazówki pomagające w doskonaleniu gry oraz efektywnym wykorzystaniu
czasu przeznaczonego na ćwiczenie;
• skale, arpeggia i ich przebiegi oraz akordy;
• piosenki do wykonania na końcu każdego rozdziału;
• pełne utwory z akompaniamentem, do którego możesz zagrać;
• sposoby na polepszenie swojej świadomości muzycznej.
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
772635484.016.png 772635484.017.png 772635484.018.png 772635484.001.png 772635484.002.png 772635484.003.png 772635484.004.png 772635484.005.png 772635484.006.png 772635484.007.png 772635484.008.png 772635484.009.png 772635484.010.png 772635484.011.png 772635484.012.png 772635484.013.png
Spis treci
O autorach ....................................................................................................................11
Podzikowania od autorów ...........................................................................................13
Wprowadzenie ...............................................................................................................15
O ksice .........................................................................................................................................15
Konwencje uyte w tej ksice ............................................................................................................16
Czego nie musisz czyta .....................................................................................................................17
Naiwne zaoenia ..............................................................................................................................18
Jak podzielona jest ksika .................................................................................................................18
Cz I. Przygotowanie do wicze ................................................................................................18
Cz II. Skale i zbudowane na nich przebiegi ................................................................................18
Cz III. Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi .........................................................................19
Cz IV. Akordy i dodatkowe wiczenia .......................................................................................19
Cz V. Dekalogi ........................................................................................................................19
Ikony wykorzystane w ksice .............................................................................................................19
Co dalej ...........................................................................................................................................20
Cz I: Przygotowanie do wicze .......................... 21
Rozdzia 1: Odwieenie podstaw gry na gitarze .........................................................23
Doskonalenie postawy wiczeniowej ...................................................................................................23
Kilka uwag na temat zapisu gitarowych dwików ...............................................................................24
Dekodowanie tabulatury ................................................................................................................24
Rozszyfrowywanie diagramów akordów ..........................................................................................25
Interpretowanie diagramów gryfu ...................................................................................................26
Odczytywanie ukoników rytmu .....................................................................................................26
Rozdzia 2: Rozgrzewka przed rozpoczciem wicze ..................................................29
Przygotowanie ciaa i umysu do gry ...................................................................................................29
Rozgrzewanie palców ...................................................................................................................30
Oddychanie, relaksacja i koncentracja .................................................................................................30
Kilka schematów na rozbudzenie palców ............................................................................................31
wiczenia na pojedynczych dwikach ...........................................................................................32
wiczenia z akordami ...................................................................................................................33
772635484.014.png
6 wiczenia na gitar dla bystrzaków
Cz II: Skale i zbudowane na nich przebiegi ..........35
Rozdzia 3: Skale durowe w grze gitarowej .................................................................. 37
Zagraj pi schematów skali durowej ..................................................................................................37
Schemat skali durowej nr 1 ...........................................................................................................38
Schemat skali durowej nr 2 ...........................................................................................................40
Schemat skali durowej nr 3 ...........................................................................................................41
Schemat skali durowej nr 4 ...........................................................................................................42
Schemat skali durowej nr 5 ...........................................................................................................43
Zastosuj wyuczone skale w utworach muzycznych ...............................................................................45
„First Noël” .................................................................................................................................45
„Menuet G-dur” Bacha ................................................................................................................46
Rozdzia 4: Wzbogacanie repertuaru o przebiegi zbudowane na skalach durowych ........ 49
Zagraj przebiegi na skalach durowych ................................................................................................49
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..............................................................50
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..............................................................52
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..............................................................53
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..............................................................54
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..............................................................56
Wykorzystaj znajomo przebiegów w kilku piosenkach ........................................................................57
„Oh, Them Golden Slippers” .......................................................................................................57
„We Wish You a Merry Christmas” ..............................................................................................59
Rozdzia 5: Konfrontacja ze skalami molowymi ............................................................ 61
Poznaj naturalne skale molowe ...........................................................................................................61
Schemat naturalnej skali molowej nr 1 ............................................................................................62
Schemat naturalnej skali molowej nr 2 ............................................................................................63
Schemat naturalnej skali molowej nr 3 ............................................................................................64
Schemat naturalnej skali molowej nr 4 ............................................................................................66
Schemat naturalnej skali molowej nr 5 ............................................................................................67
Podnie poprzeczk i poznaj skale melodyczne ....................................................................................68
Schemat melodycznej skali molowej nr 1 ........................................................................................69
Schemat melodycznej skali molowej nr 2 ........................................................................................70
Schemat melodycznej skali molowej nr 3 ........................................................................................71
Schemat melodycznej skali molowej nr 4 ........................................................................................73
Schemat melodycznej skali molowej nr 5 ........................................................................................74
Rozbuduj harmoni ze skalami harmonicznymi ...................................................................................75
Schemat harmonicznej skali molowej nr 1 .......................................................................................75
Schemat harmonicznej skali molowej nr 2 .......................................................................................77
Schemat harmonicznej skali molowej nr 3 .......................................................................................78
Schemat harmonicznej skali molowej nr 4 .......................................................................................79
Schemat harmonicznej skali molowej nr 5 .......................................................................................80
Trzy rodzaje skal molowych w utworach .............................................................................................81
„God Rest Ye Merry, Gentlemen” ................................................................................................82
„Allegro” Haendla .......................................................................................................................82
„The Three Ravens” ....................................................................................................................83
Spis treci 7
Rozdzia 6: Eksplorowanie przebiegów na skalach molowych ......................................85
Bd naturalny, czyli wiczenie przebiegów na naturalnej skali molowej ................................................85
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..............................................86
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..............................................87
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..............................................88
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..............................................88
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..............................................89
Raz w gór, raz w dó, czyli trenowanie przebiegów na melodycznej skali molowej .................................90
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..........................................90
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..........................................91
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..........................................92
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..........................................93
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..........................................93
Odkrywanie gbszego brzmienia, czyli przebiegi na harmonicznych skalach molowych ..........................94
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 .........................................95
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 .........................................96
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 .........................................97
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 .........................................98
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 .........................................99
Kilka utworów z wykorzystaniem przebiegów na skalach molowych .......................................................99
„To Work upon the Railroad” ....................................................................................................100
„Bourrée e-moll” Bacha ..............................................................................................................101
„The Full Little Jug” ..................................................................................................................102
Cz III: Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi .... 103
Rozdzia 7: Na dobry pocztek — arpeggia durowe ...................................................105
Przygotuj si do akordów durowych i powicz arpeggia durowe ..........................................................105
Schemat arpeggia durowego nr 1 .................................................................................................106
Schemat arpeggia durowego nr 2 .................................................................................................107
Schemat arpeggia durowego nr 3 .................................................................................................108
Schemat arpeggia durowego nr 4 .................................................................................................109
Schemat arpeggia durowego nr 5 .................................................................................................110
Arpeggio w praktyce, czyli przykadowe utwory .................................................................................111
„To the Colors” .........................................................................................................................111
„Retreat” ...................................................................................................................................112
Rozdzia 8: Odkrywanie przebiegów zbudowanych na arpeggiach durowych .............115
Naucz si przebiegów na arpeggiach durowych .................................................................................115
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ...................................................116
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ...................................................117
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ...................................................119
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ...................................................120
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ...................................................121
Zagraj utwory z przebiegami na arpeggiach durowych .......................................................................122
„Riff bluesowy w B-dur” .............................................................................................................122
„Doo-Wop Groove w A-dur” ......................................................................................................123
Zgłoś jeśli naruszono regulamin