Klasyfikacja.doc

(79 KB) Pobierz
Umiejętność klasyfikowania jest przejawem inteligencji

Gry i zabawy kształtujące klasyfikację

 

1.     Zabawa w dobieranie kart w pary: jeśli dziecko jest na poziomi par. Dorosły rozkłada na stole różne karty (ok. 15), wybiera np. kota i mleczko i mówi, bo kotek pije z tej miseczki. Teraz ty wybierz 2 karty i powiedz dlaczego do siebie pasują.

2.     Dobieranie par – gra w Piotrusia: należy razem z dzieckiem obejrzeć zestaw kart. Połączyć je w pary. Potem zagrać dla wprawy, rozkładając karty na stole tak, aby dorosły i dziecko mogli dyskutować dobierając karty.

3.     Układanie łańcuchów: wiele par. Po osiągnięciu wprawy w dobieranie par , dorosły rozkłada karty do klasyfikacji , wybiera 3 i mów: chłopiec i dziewczynka bawią się razem i jeszcze piłka – potrzebna do zabawy. A teraz ty wybierz 3 karty, które do siebie pasują.

4.     Zabawa w zwiedzanie ogrodu zoologicznego.  Należy wybrać serię kart przedstawiających chłopca i dziewczynkę, zwierzęta egzotyczne oraz autobus. Dorosły zaczyna poopowiadanie: Ania i Jurek wybrali się do ogrodu zoologicznego ( układa karty chłopca i dziewczynki), pojechali ta autobusem. Weszli do ogrodu i poszli oglądać zwierzęta, Wymienia e i układa karty obok siebie. 

Zaproponuj podobna zabawę – opowiadanie

Działania na zbiorach:

Tworzenie zbiorów przedmiotów:

1)    Zabawa z klockami. Dorosły rozkłada klocki i kartoniki na stole. Siada naprzeciw dziecka i mówi. Wybierz wszystkie klocki czerwone ( pomaga wybierać). Połóż na klockach czerwonych ten kartonik, który mówi: tu są klocki czerwone. Popatrz tu nie ma ani jednego czerwonego klocka ( pokazuje pozostałe klocki). Połóżmy tu taki kartonik na którym zaznaczone jest przekreślenie. Oznacza to, że żaden z tych klocków nie jest czerwony.

2)    Zabawa z klockami: definiowanie klocków wg podanych cech: Dorosły kładzie przed dzieckiem kartonik zielony i mówi: Wyszukaj wszystkie klocki, które mają te cechę, żę są zielone ( sprawdza, czy zadanie zostało dobrze wykonane). Teraz ty pokaż mi, jaki klocki mam wyszukać?. Dziecko kładzie wybrany kartonik i mówi: proszę wyszukać wszystkie klocki okrągłe, jeśli tylko dziecko położyło kartonik: dorosły mówi: mama wyszukać wszystkie klocki okrągłe.

 

3)    Zabawa z klockami: definiowanie klocków wg podanych cech: Dorosły kładzie dwa kartoniki i mów: wyszukaj klocki, Teresą prostokątne i jednocześnie żółte ( wskazuje na kartonik). Dziecko wykonuje podobne zadanie: kładzie na stole dwa kartoniki i formułuje polecenie, a dorosły realizuje je.

4)    Zabawa w sklep pełen klocków. Dorosły mówi: wybierz sobie wszystkie duże klocki, a ja będę miał małe. Sprawdźmy, czy mamy tyle samo, ułóżmy je w pary. Jeden mój – drugi twój.

Mamy tyle samo klocków. Będziemy bawić się w kupowanie klocków. Ułóż woje klocki tak, abyś szybko mógł odnaleźć klocek, który będę chciał kupić. Ja zrobię to samo. Zaczynamy: masz w sklepie same klocki duże. Proszę sprzedać mi klocek duży, czerwony i okrągły. Następnie kupuje dziecko, któro musi wymienić wszystkie cechy klocka. Żeby go kupić, itd.

 

5)    Badanie ile klocków jest w pudełku.

Dorosły mówi: zanim zaczniemy kolejna zabawę , trzeba sprawdzić ile jest klocków  w pudełku i jakie one są. Ułóżmy je tak: ty mi pomożesz, dziecko kontynuuje. Po każdym łożeniu z dzieckiem, porządkuje: klocki czerwone, zielone, żółte, niebieskie. Po każdym ułożonym rzędzie sprawdzają – zestawiają w pary i mówią czy klocków czerwonych jest tyle samo co zielonych. Na koniec badają wszystkie klocki w tym samym rzędzie i w tej samej kolumnie.

6)    Zabawa w schowany klocek. Potrzebne są klocki logiczne i kartoniki określające cechy tych klocków. Dorosły wyjaśnia: Zamknę oczy a ty schowasz klocek, a odgadnę jaki on jest.  Dorosły na zasadzie głośnego myślenia przedstawia strategię:

Spróbuje określić kolor klocka. Tu są 4 kartoniki, bo w tylu kolorach są klocki. Czy ten klocek jest czerwony ( kładzie kartonik) itd.  Potem sprawdzamy jakie dorosły wybrał kartoniki i czy odpowiada temu klocek – dziecko określa głośno. Zmiana ról!

7)    Klasyfikacja klocków ze względu na 2 i więcej cech.

·        Dorosły zaczyna, układa 4 pętle. Na każdej układa kartonik określający kolor:  Dziecko klasyfikuje, na koniec mówi: tu są klocki czerwone, to zielone, tu duże tu małe.

·        dorosły rozkłada 2 pętle tu są. klocki czerwone ( kartoniki) a tu okrągłe ( kartonik). Zaznacza cześć wspólną zbiorów.

 

8)    Układanie klocków w kilku pętlach (zawieranie się zbioru w zbiorze). Potrzebna są 4 pętle. Do rosły układa pętle tak,  jak na rysunku, przy każdej pętli kładzie kartonik.







 

 

 

 

 

 

 

 

 

9)    Porządkowanie klocków za pomocą drzewka . Dorosły rysuje drzewko, wyjaśnia: to jest drzewko, konary i gałązki, spróbujemy zawiesić klocki na końcach gałązek ,każdy klocek na swoim miejscu.

10)           Zabawa w dwie drogi. Do tej zabawy potrzebna jest duża kartka papieru, na której nauczyciel rysuje dwie drogi i ustawia na nich zapory z linijek. Potem wskazując kartoniki mówi: to będą znaki drogowe. Ten kartonik położę koło zapory. Oznacza to, że tą drogą mogą jeździć tylko zielone samochody. A te kartonik położę tutaj itą drogą mogą jeździć tylko duże samochody. Klocki to samochody. Tu jest parking, a tu na końcu jest wielki garaż. Ty i ja jesteśmy kierowcami i mamy dojechać samochodami, o tymi ( rozkłada klocki na parkingu) do garażu. Zaczynamy. Dorosły przesuwa klocek- samochód i zatrzymuje się przed znakiem, odczytuje go i albo jedzie alej, albo zawraca, tak samo czyni dziecko. Na koniec zastanawiają się wspólnie, dlaczego jeden klocek- samochód dojechał do garażu, a inny nie.

4

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin