Anna Paszkowska-Rogacz - Psychologiczne podstawy wyboru zawodu.doc

(1915 KB) Pobierz

Anna Paszkowska-Rogacz

Psychologiczne podstawy wyboru zawodu

Przegląd koncepcji teoretycznych

K    WEZiU

KRAJOWY OŚRODEK WSPIERANIA EDUKACJI ZAWODOWEJ i USTAWIONEJ

Warszawa 2003


Spis treści

Wstęp   ...................................              6

Rozdział 1. Rys historyczny .......................              7

Wprowadzenie .............................              7

Prekursorzy nauki o wyborze zawodu w starożytnych cywilizacjach .              8

Cywilizacja śródziemnomorska. ..................              8

Chiny ................................              12

Od średniowiecza do wczesnego kapitalizmu - światowe

zawodoznawstwo w źródłach pisanych. ..............              13

Wiek X-Źródła arabskie. .....................              13

Wiek XV - Źródło hiszpańskie . ..................              15

Wiek XVI do XIX - Europa i Stany Zjednoczone Ameryki . ...              17

Rozdział 2. Klasyfikacje współczesnych koncepcji rozwoju zawodowego

i wyboru zawodu   ...........................              20

Wprowadzenie .............................              20

Klasyfikacja Edwina L. Herra i Stanley'a H. Cramera. ........              20

Klasyfikacja Donalda E. Supera ....................              22

Klasyfikacja Duanc Browna i Lindy Brooks. .............              24

Klasyfikacja Samuela H. Osipowa ...................              25

Klasyfikacja Samuela T. Gladdinga ..................              26

Rozdział 3. Teorie cechy i czynnika ...................              29

Wprowadzenie .............................              29

Frank Parsons. .............................              32

Życie i praca   ............................              32

Koncepcja doradztwa ........................              33

Ocena teorii i zastosowania praktyczne ..............              34

John L. Holland. ..........'..................              36

Podstawowe założenia teorii ....................              36

Diagnoza osobowości i zainteresowań zawodowych. .......              43

Ocena teorii i zastosowania praktyczne ..............              44

Renę V. Dawis, Lloyd. H. Lofquist, Dawid. J. Weiss   .........              45


Podstawowe założenia teorii ....................              45

Model przystosowania zawodowego ................              46

Ocena teorii i zastosowania praktyczne   ..............              51

Rozdział 4. Teorie psychodynamiczne..................              53

Wprowadzenie .............................              53

Edward S. Bordin. ...........................              56

Podstawowe założenia teorii ....................              56

Ocena teorii i zastosowania praktyczne   ..............              61

Annę Roe ................................              62

Podstawowe założenia teorii ....................              62

Klasyfikacja zawodów .......................              64

Klasyfikacja postaw rodzicielskich.................              67

Wpływ postaw rodzicielskich na wybory zawodowe   .......              69

Ocena teorii i zastosowania praktyczne   ..............              70

Teorie rozwojowe .............................              74

Wprowadzenie .............................              74

Ełi Ginzberg, Soi W. Ginzburg, Sidney Axelrad, John L. Herma ...              77

Podstawowe założenia teorii ....................              77

Charakterystyka okresów i stadiów rozwoju zawodowego. ....              78

Ocena teorii i zastosowania praktyczne   ..............              80

Donald E. Super  ............................              82

Podstawowe założenia teorii ....................              82

Pojęcie obrazu siebie ........................              83

Wzory karier zawodowych .....................              85

Tęczowy model kariery zawodowej  ................              87

Model ważności pracy  .......................              88

Stadia rozwoju kariery zawodowej .................              90

Dojrzałość do kariery zawodowej   .................              94

Model postępowania w poradnictwie zawodowym   ........              96

Ocena teorii i zastosowania praktyczne   ..............              98

Teorie poznawczo-spoleczne .......................              101

Wprowadzenie .............................              101

John D. Krumboltz ...........................              103

Podstawowe założenia teorii ....................              103

Hipotezy ilustrujące. ........................              107

Ocena teorii i zastosowania praktyczne   ..............              109

David V. Tiedeman, Robert 0'Hara, Anna Miller-Tiedeman .....              111

Podstawowe założenia teorii ....................              111

Decyzje zawodowe .........................              112

Ocena teorii i zastosowania praktyczne   ..............              115

4


Podsumowanie  ..............................       117

Bibliografia ................................       122


Wstęp

Tematem książki są koncepcje teoretyczne, które wpłynęły na rozwój doradztwa zawodowego na świecie oraz stały się podstawą działań praktycznych doradców zawodowych. Przedstawione w niej analizy różnorodnych nurtów naukowych zakładają realizację trzech celów: rozwianie mitu o istnieniu jednego, najlepszego sposobu objaśniania zjawiska wyboru zawodu, danie czytelnikom możliwości lep­szego zrozumienia różnorodnych teorii poprzez umiejętność ich poznawania i sto­sowania w pracy zawodowej oraz zaprezentowanie nowego podejścia do dylematu „dopasowywać czy ułatwiać" w sytuacji pomagania ludziom. Praca jest próbą syn­tezy i kompleksowego podejścia teoretycznego do doradztwa zawodowego. Ko­rzysta z oryginalnych tekstów źródłowych oraz opracowań i komentarzy autorów polskich, często rozproszonych w literaturze psychologicznej i trudno dostępnych dla czytelnika.

Układ książki uwzględnia podobieństwo koncepcji, które omawiane są w po­szczególnych rozdziałach. Kolejność rozdziałów w miarę możliwości odzwiercie­dla porządek chronologiczny ich powstawania i publikacji.

W rozdziale pierwszym przedstawiony jest rys historyczny, w którym omówio­no odległe w czasie początki idei doradczych. Rozdział drugi zawiera różne sposo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin