TOTOLOTEK - Szanse Wygrania a Systemy Gry.pdf

(235 KB) Pobierz
TOTOLOTEK - Szanse Wygrania a Systemy Gry
TOTOLOTEK - Szanse Wygrania a
Systemy Gry
Interesujesz się grami losowymi takimi jak Totolotek? Czy wiesz jakie jest
prawdopodobieństwo Twojej wygranej? Czy "systemy gry" sprawdzają się? O tym
przeczytasz właśnie tutaj.
Szanse wygrania
w totolotku
( Duży Lotek i Multi Lotek )
K. M. Borkowski
Nie należę do namiętnych graczy, ani nie jestem zajadłym przeciwnikiem gier losowych. Gdy więc
przystępowałem do przedstawionej tu analizy, nie było moim zamiarem zachęcać nikogo do grania, ani
też nie chodziło mi o zniechęcanie. Niektórzy z moich przyjaciół grając stosują rozmaite metody w
celu zmaksymalizowania szansy wygranej. Obiektywna ocena szansy wygranej w Multi Lotka jawiła
mi się całkiem ciekawym zagadnieniem kombinatorycznym, a wyniki przeprowadzonych analiz
okazały się bardziej interesujące, niż mógłbym się spodziewać, dlatego postanowiłem podzielić się
nimi na szerokim polu internetu.
Niezależnie od wspomnianej postawy niezaangażowania oraz wyników tej analizy, mam
świadomość, że gry typu totolotka dają pieniądz raczej brudny przez to, że wygrane sumy pochodzą z
kieszeni często dość biednych ludzi oszukiwanych pokusą łatwego zbogacenia się. Grywam więc
bardzo rzadko (w tym względzie jednak podoba mi się podejście Bastiana ) .
Być może gracze zdają sobie sprawę z tego, że obietnicą wysokich wygranych są wciągani do w
istocie nie całkiem uczciwej gry. Podejrzewam jednak, iż niewielu z nich domyśla się nawet, że
zasadniczo wszyscy, przystępując do gry np. w lotka (Dużego albo Multi Lotka), automatycznie płacą
ok. 60 % wydawanych pieniędzy na inne cele niż pula wygranych. Szacunek tzw. nadziei
matematycznej (albo wartości oczekiwanej) wskazuje bowiem na tak właśnie niekorzystny bilans
wygranych w stosunku do wpłat.
Przy analizie szans w Multi Lotku odkryłem, że dwa z polskich internetowych portali
(reprezentujące firmy handlujące własnym oprogramowaniem) dla zwiększenia zysków w perfidny
sposób zachęcają graczy do stosowania systemów, które prowadzą do praktycznie pewnych i wysokich
przegranych.
Na końcu podsuwam graczom kilka użytecznych rad.
209036532.016.png 209036532.017.png 209036532.018.png 209036532.019.png 209036532.001.png
 
Duży Lotek i jego odmiany
Zakładając, że wylosowanie każdego numeru spośród N liczb (np. któregoś z 49 w totolotku)
w grze liczbowej jest tak samo prawdopodobne (np. z szansą 1 do 49), możemy stosunkowo
łatwo obliczyć szansę zdobycia głównej i niższych stopni wygranych przy zadanej liczbie
sKreśleń (typowań), K. Należy mianowicie obliczyć liczbę możliwych skreśleń dających
spodziewany efekt czyli wygraną danego stopnia (P) i podzielić ją przez liczbę wszystkich
różnych skreśleń (C). Np., gdyby gra polegała na losowaniu L = 2 liczb z N = 49 i gracz
typowałby tylko jedną liczbę (K = 1), miałby 49 różnych możliwości skreślenia robionego
zakładu. Oczywiście, wśród tych 49-ciu możliwych typowań dwa muszą trafić na liczby
ostatecznie wylosowane, zatem szansę (prawdopodobieństwo) określimy jako 2 trafienia na
49 prób czyli 1:24,5 albo 0,040816. Odwrotność szansy czy też prawdopodobieństwa (w tym
przypadku liczbę 24,5/1 = 24,5) interpretujemy jako średnią liczbę prób (gier), na którą
przypada jedna próba pomyślna (powiemy 'wygrana' lub 'trafienie'); tę liczbę w tym tekście
nazwiemy częstością trafień i oznaczymy przez I.
Szanse wyglądałyby podobnie, gdyby w rozważanej grze losowano L = 1 liczbę, a gracz
skreślałby dwie (K =2). W takiej wersji gry bowiem możliwa liczba zrobienia różnych
zakładów wyniosłaby 49·48/2 = 49·24 (gdyż przy każdej jednej skreślonej liczbie mamy
jeszcze 48 możliwości skreślenia drugiej, jednak co druga z wszystkich tego rodzaju
kombinacji skreśleń będzie taka sama, ponieważ np. skreślenie najpierw 1 a potem 2 nie różni
się od skreślenia najpierw 2 a potem 1). Nietrudno zauważyć, że wśród tych 49·24 możliwych
typowań musi być 48 trafnych, czyli szansa wynosi 48:(49·24) = 1:24,5. Ta równość szans
wyraża ciekawy fakt, że w rachunku prawdopodobieństwa liczby L i K możemy traktować
zamiennie, tzn. zamiast maszyny losującej mógłby występować świadomie wybierający
numery gracz, a w charakterze gracza — maszyna skreślająca losowo. Statystycznie rzecz
traktując, efekty końcowe (częstości trafień) w obu wersjach gry byłyby takie same.
Z działu matematyki zwanego kombinatoryką wiadomo, że w ogólności ze zbioru N różnych
obiektów (numerów w grze) można złożyć następującą liczbę różnych podzbiorów
(kombinacji) zawierających K różnych obiektów (liczb skreślanych w grze):
C(N,K) = ( N
(N – K)! K! ,
(1)
gdzie symbol n! (n-silnia) jest skrótowym zapisem wyrażenia n·(n–1)·(n–2)·...·2·1, przy czym
1! = 0! = 1.
W przytoczonym prostym przykładzie mieliśmy 49 kombinacji po jednej liczbie, co jest
oczywiście równe C(49,1) = 49!/[(49 – 1)!·1!] = 49. Jeśli jednak losuje się 6 liczb, istnieje już
dużo więcej możliwych wyników: C(49,6) = 49!/(43!·6!) = 49·48·47·46·45·44/(6·5·4·3·2·1) =
13983816. Gdy w tym przypadku gracz typuje 6 liczb, może to zrobić także na tyle
sposobów, tj. C(49,6). Ponieważ wszystkie kombinacje są różne, wśród nich tylko jedna może
być pomyślna [P(49,6,6) = 1], zatem szansa trafienia wynosi P(49,6,6):C(49,6) czyli
1:13983816. To prawdopodobieństwo jest zgrubsza tak małe, jak to, że moneta rzucona 24
razy spadnie 24 razy z rzędu tak samo, tj. tylko reszką albo tylko orzełkiem do góry (ściślej,
dla monety prawdopodobieństwo to wynosi: 1:2 24 = 1:16777216).
K ) =
N!
209036532.002.png
Szanse trafienia '5' będą większe proporcjonalnie do liczby możliwych sposobów trafienia
piątki czyli do liczby kombinacji pięciu trafień w sześciu wylosowanych, C(6,5) = 6!/(1!·5!) =
6. Każdej z tych kombinacji jedno 'pudło' wśród liczb niewylosowanych może towarzyszyć
na C(49–6,1) = 43!/(42!·1!) = 43 sposoby. Pięć trafnych można więc uzyskać w 6
skreśleniach na 6 sposobów, ale każdy z tych sposobów może wystąpić przy jednym z 43
niewylosowanych numerów, na który padnie nasz nietrafny typ. Razem jest zatem P(49,6,5) =
C(6,5)·C(43,1) = 6·43 = 258 sprzyjających kombinacji trafienia piątki, co daje
prawdopodobieństwo 1:13983816/258 trafienia '5' w totolotka (Dużego Lotka).
Analogicznym rozumowaniem możemy wyznaczyć liczbę sprzyjających kombinacji dla
dowolnej liczby trafień, j:
P(49,6,j) = C(6,j)·C(43,6–j) .
Wszystkie możliwości trafień w Dużym Lotku i kilku jego odmianach zawiera ta tabelka:
Tab. 1: Liczba gier czy zakładów I(j), na jaką przypada średnio jedna wygrana z j trafieniami
j 6 5 4 3 2 1 Gra
C(49,6)/P(49,6,j) 13983816 54201 1032,4 56,656 7,5541 2,4212 Duży Lotek
C(35,5)/P(35,5,j) — 324632 2164,2 74,628 7,9959 2,3691 Mały Lotek
C(42,5)/P(42,5,j) — 850668 4598,2 127,728 10,9481 2,5760 Express L.
C(45,5)/P(45,5,j) — 1221759 6108,8 156,636 12,3660 2,6737 Zakł. Specj.
C(45,4)/P(45,4,j) — — 148995 908,506 30,2835 3,4943 Twój Szczęś-
Wygrana stopnia (6 – j) 5363820 153252 32706,2 934,463 36,040 liwy Numerek
Prawdopodobieństwo przegranej
Dla gracza może być również interesująca odpowiedź na pytanie jak często może się
spodziewać zera trafień lub braku wygranej. Liczbę kombinacji odpowiadających zeru trafień
można łatwo obliczyć jako C(N–K,K), ale zastosujemy procedurę słuszną w obu przypadkach.
Mianowicie, należy zsumować prawdopodobieństwa zdarzeń składających się na sytuację
przeciwną [tzn. np. w oparciu o Tab. 1 zsumować wielkości 1/I(j) dla wszystkich j, przy
których otrzymuje się nagrody] i sumę odjąć od jedności. Np., w Dużym Lotku suma
odwrotności I od j = 1 do j = 6 wynosi 0,564035 czyli
1 – 1/2,2938 = 1 – C(43,6)/13983816,
co znaczy że w tej grze obędziemy się bez żadnego trafienia średnio tylko raz na ok. 2,3
zakłady (lub 10 razy w 23 grach), ale jakąś wygraną (j od 3 do 6) zdobędziemy jedynie raz
na ok. 57 zagrań . Podobny rachunek dla Ekspress Lotka wskazuje, że całkowicie spudłujemy
tu raz na
C(42,5)/C(37,5) = 850668/435897 = 1,95
gier, zaś przegrywamy aż 123 razy na ok. 124 niezależne zagrania . Jak widać, w obu tych
grach o częstości przegrywania czy wygrywania decyduje zasadniczo częstość trafiania w
trójkę, bo wyższe wygrane trafiają się znacznie rzadziej.
209036532.003.png 209036532.004.png 209036532.005.png 209036532.006.png
Uwagi do Tab. 1: Dla piątki premiowanej , występującej w niektórych grach typu 6/49,
prawdopodobieństwo trafienia obliczamy jako 6:13983816 = 1:2330636, gdyż przy pięciu
normalnych trafnych numer premiowy może przypaść na każdą z sześciu typowanych liczb.
Inaczej mówiąc, wsród C(49,6) kombinacji możliwych do wytypowania istnieje tylko 6
pomyślnych, na jakie może paść piątka premiowana. W obecności numeru premiowego nieco
inaczej wyglądają też szanse na trafienie zwykłej piątki, która wygrywa teraz średnio raz na
13983816/(42·6) = 55491,3 prób. Taką wartość Eureka, 'największy i najlepszy' krajowy
portal lotto (tak się reklamuje, ale jak wynika z dalszej analizy , jest to raczej największy
naciągacz ), podaje błędnie jako szansę trafienia zwykłej piątki w Dużym Lotku.
W Twoim Szczęśliwym Numerku losuje się cztery liczby z 45 i osobno jedną z 36. W
tabelce ( Tab. 1 ) w pierwszym wierszu dla tej gry podane są tylko szanse trafienia numerów z
pierwszej części losowania. Liczby dla j = 4 i j = 3 wyrażają więc w przybliżeniu szansę
wygranych II i IV stopnia, odpowiednio. Ścisłe wartości otrzymamy mnożąc te
prawdopodobieństwa przez prawdopodobieństwo nietrafienia w wylosowaną pojedynczą
liczbę w drugim losowaniu, które wynosi 35:36 czyli 1/(36/35). Stąd dokładniejsze oceny
szans na nagrody II i IV stopnia kształtują się jak jeden do 148995·36/35 = 153252 i do
908,506·36/35 = 934,463, odpowiednio. W drugim losowaniu prawdopodobieństwo trafienia
wynosi 1:36, co też jest bliskie szansie wygranej V stopnia, ale poprawny stosunek
otrzymamy mnożąc je przez łączne prawdopodobieństwo, że w pierwszym losowaniu nie
będzie ani 4-ki, ani 3-ki, czyli przez 1 – (1/148995 + 1/908,506) = 1/1,0011086. Tak więc
szanse na wygraną V stopnia mają się jak 1:(36·1,0011086) = 1:36,04. Prawdopodobieństwo
wygranej I i III stopnia (4+1 i 3+1 trafień) jest 35 razy mniejsze od prawdopodobieństw dla
wygranych II i IV stopnia (czyli 36 razy gorzej niż podpowiadają liczby C(45,4)/P(45,4,j) dla
j = 4 i j = 3 w tabelce ), konkretnie: 1 do 5363820 i do 32706, odpowiednio.
Teoria a praktyka
Czy obliczone w powyższy sposób prawdopodobieństwa albo szanse rzeczywiście mają coś
wspólnego z praktyką codzienną? Poniższe przykłady ad hoc nie mogą pretendować do
stanowienia solidnych argumentów, ze względu na wyrywkowość, ale już z nich widać, że w
tym wypadku względnie prosta matematyka (kombinatoryka) ma dużo do powiedzenia.
Tab. 2: Przykłady ogólnokrajowych wyników gier w Dużego Lotka.
j Losowanie z 7.01.2004
(1 17 19 29 35 40)
Losowanie z 14.01.2004
(8 19 30 31 37 43)
31.12.2003 – 14.01.2004
(5 losowań)
6
5
4
3
R-
m:
2
351
20127
372701
1,5
390
20453
372701
21115748
3317563,50
4508,30
103,10
10,00
14019644
0
106
6511
126878
0,5
133
6963
126878
7188400
0
5653,20
142,50
10,00
2795836
3
1172
59333
1091933
4,4
1141
59923
1091933
61864556
2680168,93
3941,50
101,40
10,00
29595800
Z pięciu kolejnych losowań na przełomie lat 2003 i 2004 (takimi tylko wynikami
dysponowała jedna z toruńskich kolektur, którą odwiedziłem 17 stycznia 2004 r.) w Tabeli 2
209036532.007.png 209036532.008.png 209036532.009.png 209036532.010.png 209036532.011.png 209036532.012.png 209036532.013.png 209036532.014.png
widnieją jedynie wyniki z największą i najmniejszą liczbą wygranych trójek oraz wartości
zbiorcze wszystkich pięciu losowań. W wierszu 'R-m:' kolorem zielonym zaznaczono ocenę
liczby zakładów jako liczbę trójek (j = 3) pomnożoną przez oczekiwaną częstość trafiania
trójki [I(3) z Tab. 1 ] , 56,656. Przykładowo, 21115748 to zaokrąglone 372701·56,656. Z tej
oceny zostały z kolei wyliczone spodziewane liczby wygranych pierwszego, drugiego i
trzeciego stopnia (tj. dla j równego 6, 5 i 4) przez podzielenie jej przez odpowiednie częstości
I(j) z Tabeli 1 . Również te obliczenia, zamieszczone w Tabeli 2 w środkowej kolumnie
danego losowania, zostały wyróżnione kolorem zielonym.
Warto zwrócić uwagę na zgodność liczby spodziewanych wygranych (kolor zielony) z
faktycznie wygranymi (w kolumnie z lewej strony tych pierwszych), która jest lepsza przy
większych częstościach (przy 4-kach błąd wynosi tylko kilka procent, znacznie lepiej niż dla
wygranych wyższego stopnia) i większej statystyce (liczbie zakładów). W przypadku
statystyki sumarycznej z pięciu zakładów ocena nawet liczby piątek różni się już zaledwie o
ok. 3 % od wartości rzeczywistej. Niewątpliwie więc dużo, dużo lepszej zgodności
moglibyśmy oczekiwać w analizach statystyk np. z całego roku.
Drugi ważny wniosek, obok zadowalającej zgodności naszej predykcji z wynikami gier,
dotyczy sumy pieniędzy przeznaczanych na wypłaty nagród. Obliczona tutaj z sumy
iloczynów faktycznej liczby wygranych i odpowiedniej wysokości nagrody (podanych z
prawej strony kolumny 'zielonej'), wynosi w przybliżeniu 50 % wpłat graczy (wpłaty te
sprowadzają się do 'zielonej' liczby złotówek podanej w wierszu 'R-m:' przyjmując, że wpływ
z jednego zakładu to 1 zł).
Gry systemem
W Dużym Lotku i Express Lotku istnieje możliwość robienia zakładów systemowych.
Zakłady takie dają graczowi swobodę skreślenia dodatkowych liczb ponad 6 i 5 — aż do 12-
tu. Zauważamy od razu, że np. skreślenie 7-mej liczby w jednym zakładzie w Dużym Lotku
jest równoważne C(7,6) = 7 zakładom zwykłym, w których występuje tylko te 7 liczb w
różnych kombinacjach po 6 liczb. W ogólności, jeśli skreślamy dodatkowo k liczb w
zakładzie gry z losowaniem K liczb, to jest to równoważne złożeniu C(K+k,K) zakładów
zwykłych, w których wykorzystaliśmy wszystkie kombinacje po K liczb z obranego zestawu
K + k liczb. Tak więc proporcjonalnie do tej liczby C(K+k,K) rosną nasze szanse wygrania
najwyższej nagrody (ale również w takiej samej proporcji rośnie opłata za jeden zakład).
Mówi się, że dodatkową korzyścią gry systemem jest to, że jeśli szczęście nam dopisze i
uzyskamy wygraną pewnego stopnia, to automatycznie mamy zapewnione przynajmniej kilka
wygranych niższego stopnia (lub stopni, oczywiście, o ile taki czy takie istnieją). Dzieje sie
tak z tej prostej racji, że systemowe zakłady gwarantują wszystkie możliwe kombinacje
skreślanych liczb po K liczb. Nietrudno zauważyć, że zakład K + k skreślanych liczb zawiera
C(K+k–M,K–M) kombinacji M trafionych liczb. Np., jeśli skreślając w Dużym Lotku 12
liczb [co odpowiada C(12,6) = 924 zakładom zwykłym] trafimy w trójkę, to wystąpi ona w
tych C(12,6) kombinacjach C(12–3,6–3) = 84 razy. Szczegółowe tabele takich i innych
wielokrotności udostępniają kolektury. Jednakże za mówieniem w tym kontekście tylko o
'dodatkowej korzyści' kryje się także małe oszustwo, o ile nie wyjawi się grającemu, że
ta korzyść łączy się z wymierną stratą na szansach. Wprawdzie maleńkie (dotyczące więc
naprawdę nielicznych graczy) prawdopodobieństwo trafienia K numerów rośnie, jak
pisaliśmy, proporcjonalnie do ceny zakładu, ale nie dotyczy to wygranych niższych stopni,
gdyż np. każda trójka w zakładzie 12-skreśleniowym zawsze występuje aż 84 razy, co
209036532.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin