Chemia - Chlorofil.pdf

(214 KB) Pobierz
chemia k.qxd
chemia praktyczna
byłoby za życie.
Bez chlorofilu mogą wege-
tować tylko niektóre bakterie,
które czerpią energię z rozkła-
du siarkowodoru – H 2 S albo
amoniaku – NH 3 aq. Bo cały
tlen zawarty w naszej atmos-
ferze pochodzi z reakcji foto-
syntezy, w której udział chlo-
rofilu jest konieczny.
Bez chlorofilu nie tylko
udusilibyśmy się, ale i zmarli
z głodu. Jarzyny, zboża, owo-
Z zawodu chemik. Z pasji – po-
pularyzator nauki. Z charakteru
nieugięty bojownik o prawdę.
Żołnierz AK, powstaniec war-
szawski. W czasie czynnego ży-
cia zawodowego kierownik Pra-
cowni Badań Jakości Powłok w
Instytucie Mechaniki Precyzyjnej.
Autor wielu prac naukowych i po-
nad 50 książek popularnonauko-
wych. Na tych publikacjach wy-
chowały się już dwa pokolenia
chemików. Już od 1952 roku pi-
sze do „Młodego Technika”.
Stefan Sękowski
A gdyby tak
życie bez chlorofilu?
zaledwie 0,09% skorupy naszej Ziemi. Tak, ale w na-
szym organizmie jest go aż 20%.
Wobec tego, gdzie i w jakiej postaci gromadzi
się węgiel w skorupie ziemskiej, w atmosferze, w hy-
drosferze? Szacunkowo przedstawia się to tak, jak wi-
dać na rysunku . Pomiędzy węglem w CO 2 , a więc
2
Stefan Sę kowski
z powietrza, a węglem pochodzenia roślinnego zacho-
dzi wymiana, którą określa się na 40 miliardów ton
rocznie.
Dzięki fotosyntezie – z wody i z CO 2 z powietrza
– powstaje rocznie na Ziemi około 100 miliardów ton
związków organicznych. Na lasy i puszcze przypada
z tej „produkcji” aż 60%. A najważniejsze to to, że
pochłanianie przez rośliny CO 2 z powietrza bilansuje
się jak 1:1 z wydzielaniem do atmosfery tlenu.
Fotosynteza nie tylko reguluje cykl krążenia
węgla na Ziemi, ale i szeregu innych pierwiastków
skorupy ziemskiej, takich jak tlenu, azotu i potasu.
Ustalono, że tlen atmos-
fery naszej Ziemi jest
pochodzenia fotosynte-
tycznego. Oszacowana
wydajność fotosyntezy
ce, rośliny okopowe, wszystkie one rozwijają się dzię-
ki fotosyntezie. Nie zapomnijmy w tym miejscu i o ry-
bach żywiących się planktonem, o jakimkolwiek mię-
sie zwierzęcym i oczywiście o jajkach, mleku i jego
przetworach.
Jakie pierwiastki chemiczne dominują w skoru-
pie ziemskiej i w organizmie człowieka? Czy wszędo-
bylski węgiel należy do tej czołówki?
Okazuje się, że zdecydowanie nie. Węgiel led-
wo mieści się w pierwszej dziesiątce, bo zajmuje 9.
miejsce . Dziwna niespodzianka, prawda? Pierwia-
stek, bez którego nie byłoby życia na Ziemi, stanowi
1
Gdzie, w jakiej postaci i ilości
(w miliardach ton) występuje
węgiel
1. jako węglany w skorupie
ziemskiej – litosfera,
2. jako węglany w ropie naf-
towej i gazie ziemnym –
litosfera,
3. jako kwaśne węglany
w oceanach – hydrosfera,
4. jako CO 2 – atmosfera,
5. jako związki organiczne
w organizmach żywych –
rośliny, zwierzęta
Pierwia-
Zawartość %
1
2
w skorupie w organizmie
ziemskiej
stek
człowieka
tlen
50
63
1
krzem
28
glin
9
żelazo
5
0,004
wapń 3,6
1,5
potas
2,6
0,25
magnez
2,1
0,04
wodór
0,9
10
węgiel
0,09
20
fosfor
0,08
1,0
2
3 4 5
siarka
0,05
0,2
azot
0,03
3,0
54
Procentowa zawartość 12 pierwias-
tków chemicznych.
25 000 000
80 000
36 000
700
130
T ak, może istnieje, ale co to
15908178.050.png 15908178.060.png 15908178.071.png 15908178.079.png 15908178.001.png 15908178.002.png 15908178.003.png 15908178.004.png 15908178.005.png
A
B
3
5
na całej kuli ziemskiej wynosi około 2·10 11
ton związanego węgla rocznie, z tym że
około 80% tej ilości przypada na fotosyntezę
fitoplanktonu mórz i oceanów. Rośliny przy-
swajają węgiel w postaci CO 2 i wydzielają
O 2 . Jednocześnie energię światła prze-
kształcają w energię chemiczną powstają-
cych związków organicznych.
Na tym koniec dużych liczb. Ta daw-
ka statystyki nie była chęcią przemiany
„Chemii praktycznej” w „Chemię statys-
tyczną”, ale tylko zasygnalizowała skalę
problemu, który zaraz będziemy omawiać.
Pierwszym trwałym związkiem orga-
nicznym, występującym w procesie przys-
wajania węgla, jest glikoza i powstająca
z niej skrobia. Z tego związku poprzez sze-
reg przekształceń tworzą się inne substan-
cje organiczne. Tę reakcję możemy w skró-
cie przedstawić w taki sposób:
6CO 2 + 6H 2 O –— > C 6 H 12 O 6 + 6O 2
glukoza
Właśnie o takim sumarycznym przebiegu reak-
cji możemy się doświadczalnie przekonać, jeśli zmie-
rzymy ilość pobranego CO 2 i wydzielonego O 2 . Stosu-
nek pobranego CO 2 do wydzielonego O 2 jest równy 1.
Ta reakcja jest zdecydowanie endotermiczna, czyli
energochłonna.
Do wytworzenia 1 cząsteczki glikozy potrzeba
aż 677 000 cal. Tak, przyswajanie węgla jest związa-
ne z doprowadzaniem wprost olbrzymich ilości ener-
gii. A skąd? – a ze Słońca, konkretnie z jego promie-
niowania.
a)
II
I
III
b)
1
3
2
4
Chloroplasty
– struktura chloroplastu: a – przekrój, b – widok na wprost
I – grana, II – stroma, III – skrobia
– różne formy chloroplastów w komórkach:
1. byliny wodnej – moczarki kanadyjskiej,
2. glonu gwiazdnicy,
3. glonu skrętnicy,
4. i 5. – glonu uwikło.
B
Wszyscy ci gracze, z kapitanami włącznie,
ustawieni są odpowiednio na mikroskopowym boisku.
To boisko jest wyjątkowo skomplikowaną przetwór-
nią fizykochemiczną i nazywa się chloroplastem .
Chloroplasty większości roślin naziemnych ma-
ją kształt soczewkowaty. Inaczej rzecz wygląda u glo-
nów i wodorostów. Te mają różne kształty. Średnica
chloroplastu wynosi około 5 μ m. Składnik chloroplastu
o nazwie grana (I na rys. ) tworzy ruloniki w kształ-
cie dysków i to właśnie w nich zlokalizowane są
cząstki chlorofilu. Ruloniki grana są otoczone bezbar-
wną cieczą. Tę nazywamy stroma (II na rys. ) .
Bardzo ważne miejsce w strukturze chloroplas-
tów zajmują duże, jak na mikroskalę, skupiska skrobi
(III na rys. ) . Zajrzyjmy do wnętrza chloroplastów.
Wiemy już z czego składają się chloroplasty
i wiemy małe co nieco o ich strukturach, kształtach
i o zawartych w nich związkach. Teraz nadeszła pora,
żeby powiedzieć o tym, co się w nich dzieje. To waż-
ne pytanie, ale jednocześnie trudne.
Gdy maluch pyta tatę, skąd się biorą dzieci, to
zaskoczony rodzic bąka coś w rodzaju „przestań dłu-
bać w nosie”.
My też możemy wykręcić się sianem i odesłać
Czytelnika do odpowiedniej encyklopedii . Spróbuj-
my jednak tu pójść na kompromis. Polegać on będzie
na wypośrodkowaniu rzetelnej wiedzy z dostępnością
pojęć.
3
3
3
CHLOROFIL I JEGO DRUŻYNA
3
Powszechnie panuje przekonanie, że to chlorofil
umożliwia roślinom fotosyntezę, czyli budowanie
zCO 2 iH 2 O wielkiej gamy związków organicznych.
Przy okazji do atmosfery wydzielany jest tlen.
A tymczasem w rzeczywistości sprawa nie jest
aż tak prosta. Bo sam chlorofil, bez swojej drużyny,
jest zupełnie bezradny. Zawartość chlorofilu w rośli-
nach wynosi średnio 1% suchej masy. I, co ważniej-
sze, sam czysty chlorofil nie może dokonać reakcji fo-
tosyntezy. Tę reakcję przeprowadza dopiero cała dru-
żyna związków pod wodzą braci bliźniaków chlorofi-
lu. Nasi kapitanowie należą do rodziny barwników.
Pierwszy bliźniak to chlorofil α , który w stanie su-
chym tworzy ciemnoniebieskie kryształy o temperatu-
rze topnienia 150°C, i drugi bliźniak – chlorofil β . Ten
w stanie suchym tworzy ciemnozielone kryształy
o temperaturze topnienia 183°C.
Dalej w skład drużyny fotosyntezujących wcho-
dzą barwniki karotenowe o kolorze żółtym albo poma-
rańczowym (obecne w soku marchwi), dalej ksantofi-
le, pochodne karotenu i chlorofilu α i różne inne białka
i lipidy.
4
W chloroplastach panuje pełna harmonia po-
między fizyką, również kwantową, a biochemią i en-
zymami. Polega ona na pobieraniu energii i zasilaniu
nią reakcji chemicznych silnie endotermicznych. Zacz-
nijmy od fizyki.
Podstawą procesów fotochemicznych jest ab-
sorpcja, czyli pochłanianie światła. Światło – jak wie-
my – to strumień cząstek zwanych fotonami niosą-
cych energię, która jest zależna od długości fali. Z od-
powiedniego wzoru obliczono, że im większa jest dłu-
CHLOROPLASTY to ciałka zieleni występujące w komórkach roślinnych, zawierające około 4,7% chlorofilu. W większości
roślin chloroplasty mają kształt soczewkowaty, a ich średnica wynosi około 5 μ m.
Chloroplasty występują woświetlonych, zielonych częściach roślin, np. w miękiszu zieleniowym liścia, w łodydze roślin zie-
lonych, w niedojrzałych owocach. W jednej komórce miękiszu zieleniowego znajduje się kilkanaście do kilkudziesięciu chlo-
roplastów. Na przykład w roślinie o nazwie rącznik na 1 mm 2 liścia przypada około 400 000 chloroplastów. Do ich rozwoju
potrzebne jest światło, warunkują one zjawisko fotosyntezy. Na świetle zachodzi w nich asymilacja CO 2 i synteza węglowo-
danów, które później zostają włączone w procesy przemiany materii organizmu roślinnego.
55
A
15908178.006.png 15908178.007.png 15908178.008.png
 
chemia praktyczna
a)
światło
tylakoidy gran
Encyklopedyczny schemat procesu fotosyntezy
Fotosynteza:
a) schemat fotosyntezy u roślin (typu C-3) wiążących
CO 2 wg cyklu Calvina–Bensona;
b) schemat fotosyntezy u roślin (typu C-4) wiążących
CO 2 wg cyklu Hatcha, Slacka, Kortschaka;
ATP – kwas adenozynotrifosforowy,
NADPH – zredukowana forma fosforanu dinukleotydu
nikotynamidoadeninowego,
PGA – kwas 3-fosfoglicerynowy,
GAP – aldehyd 3-fosfoglicerynowy,
RuP – rybulozo-1,5-bifosforan,
OAA – szczawiooctan,
Py – pirygronian.
4
chloroplast
H 2
O 2
NADPH
ATP
PGA
GAP
RuBP
pula
CO 2
stroma
ATP
RuP
produkty fotosyntezy
b)
światło
tylakoidy gran
światło
tylakoidy stromy
(bezgranowe)
chloroplast
chloroplast
H 2
O 2
NADPH
ATP
NADPH
ATP
kwas
jabłkowy e
PGA
CO 2
OAA
skrobia
cykl
Calvina–
Bensona
GAP
GAP
PEP
RuBP
Py
CO 2
pula
stroma
stroma
stroma
pula
ATP
ATP
RuP
mezofil
sacharoza
pochwa okołowiązkowa
gość fali świetlnej, tym mniejszą energię niesie jej
kwant. I odwrotnie. Kwanty fal krótszych niosą więcej
energii.
Komórki chloroplastów zawdzięczają swą zielo-
ną barwę chlorofilowi i to dzięki niemu mogą pochła-
niać czerwone długofalowe promieniowanie świetlne.
A jak radzą sobie glony i wodorosty w głębi-
nach mórz? Matka natura i to przewidziała. Na głębo-
kość 15–20 metrów docierają tylko kwanty światła
o barwie niebieskiej. W komórkach chloroplastów glo-
nów i wodorostów obecne są czerwone i żółte bar-
wniki karoteinowe, które doskonale pochłaniają
kwanty światła niebieskiego.
Zacznijmy od pochłaniania energii. Na rys.
mamy uproszczony model etapu fotosyntezy, czyli po-
bierania energii. Na cząsteczki chlorofilu padają foto-
ny światła hv. Energia pochłonięta przez cząsteczki
przekazywana jest do centrum reakcji RC. Tu nastę-
puje zsumowanie energii i przekazywanie jej dalszym
fragmentom chloroplastu w postaci elektronów .
Na rysunku widzimy uproszczony model
przenoszenia energii pomiędzy cząsteczkami chlorofi-
lu po pochłonięciu fotonu.
w procesie fotosyntezy rolę fotosensibilizatora, to zna-
czy substancji mogącej pochłonąć i zużytkowywać
promienie świetlne do reakcji fotochemicznych, które
nie zajdą przy jego braku. Chlorofil, gdy pochłania
promienie świetlne, ulega pewnym zmianom che-
micznym, a oddając energię reagującym związkom,
powraca do normalnego stanu.
Żeby zredukować CO 2 , do O 2 konieczny jest
wodór i to wodór atomowy, a nie cząsteczkowy. Ten
ostatni powstaje w chloroplastach w wyniku reakcji
fotolizy zgodnie z równaniem:
H 2 O + energia świetlna –—> H+ OH
5
fotony
5
6
centrum reakcyjne,
czyli barwnik zdolny
do przejmowania
energii
cząsteczki
chlorofilu
e
e
PRÓBA PODSUMOWANIA
RC
56
Rośliny mają zdolność wykorzystywania energii
świetlnej do budowy związków organicznych z wody
iCO 2 dzięki obecności chlorofilu. Chlorofil odgrywa
Model fotosyntezy.
15908178.009.png 15908178.010.png 15908178.011.png 15908178.012.png 15908178.013.png 15908178.014.png 15908178.015.png 15908178.016.png 15908178.017.png 15908178.018.png 15908178.019.png 15908178.020.png 15908178.021.png 15908178.022.png 15908178.023.png 15908178.024.png 15908178.025.png 15908178.026.png 15908178.027.png 15908178.028.png 15908178.029.png 15908178.030.png 15908178.031.png 15908178.032.png 15908178.033.png 15908178.034.png 15908178.035.png 15908178.036.png 15908178.037.png 15908178.038.png 15908178.039.png 15908178.040.png 15908178.041.png 15908178.042.png 15908178.043.png 15908178.044.png 15908178.045.png 15908178.046.png 15908178.047.png 15908178.048.png 15908178.049.png 15908178.051.png 15908178.052.png 15908178.053.png
 
6
4
stan pobudzony
3
foton
2
elektrony
stan podstawowy
1
Przenoszenie energii między cząsteczkami chlorofilu
po działaniu fotonu.
0
CO 2
Wydajność procesu fotosyntezy w igłach sosny w zależ-
ności od stężenia CO 2 w powietrzu.
0,03 0,06 0,09 0,12 0,15 0,18 0,21 0,24 0,28%
Zawartość
w powietrzu
W tym momencie mogą powstać wątpliwości,
a mianowicie jak z grup OH może powstać tlen cząs-
teczkowy O 2 . W takim razie zacznijmy od wyjaśnienia
tego procesu od samego początku.
Pobrany z powietrza CO 2 w chloroplastach zo-
staje związany z ciałami zieleni. Ta reakcja nie wyma-
ga dopływu energii. Do redukcji CO 2 użyty jest wodór
powstały z rozkładu wody. Niezbędnym warunkiem
rozszczepienia wody (i ten proces jest bardzo endo-
termiczny) jest obecność światła i chlorofilu. Powsta-
jący wodór zostaje zużyty do redukcji CO 2 , a grupy
OH (przez stadium tworzenia H 2 O 2 ) zamieniane są na
H 2 O i tlen cząsteczkowy, który zostaje wydalony. I tak
tlen wydalany w wyniku fotosyntezy nie pochodzi
zCO 2 , ale z wody.
Pierwszym uchwytnym produktem pośrednim
powstałym z redukcji wodorem związanego CO 2 jest
kwas fosforoglicerynowy, które potem będzie zredu-
kowany do fosfotriozy. Jeszcze „tylko” kilka reakcji
enzymatycznych i jako produkt końcowy powstają
cząsteczki skrobi. I to właśnie ta skrobia, powstająca
w czasie naświetlania w liściach, przenoszona jest do
innych części roślin i przetwarzana w pochodne skro-
bi, takie jak celuloza, lignina czy cukry.
Dla roślin cieniolubnych (rosnących w cieniu)
maksimum przyswajania wynosi 10% pełnego natęże-
nia światła. Drugim czynnikiem wpływającym na wy-
dajność procesu fotosyntezy jest stężenie CO 2 wpo-
wietrzu .
Trzeci czynnik to temperatura . I tu dziwna
niespodzianka.
8
9
40
1,22% CO 2
30
20
10
0
OD CZEGO ZALEŻY
WYDAJNOŚĆ FOTOSYNTEZY?
10° 15° 20° 25° 30° 35° 40° 45° 50° 55°
Temperatura °C
9
Ilość dwutlenku węgla związanego w jednostce
czasu przez określoną powierzchnię liścia jest miarą
intensywności procesu przyswajania. Ta ilość zależy
od wielu czynników zewnętrznych. Jednym z nich
jest intensywność naświetlania. Przyswajanie węgla
występuje już wyraźnie, gdy natężenie światła pada-
jącego na roślinę wynosi 2% natężenia światła w let-
nie południe. W miarę wzrostu natężenia światła
wzrasta przyswajanie węgla, osiągając maksimum
dla roślin światłolubnych przy natężeniu ok. 30% mak-
simum natężenia światła naturalnego .
Wydajność procesu fotosyntezy w różnych roślinach
w zależności od temperatury.
7
Zgodnie z prawem Yan’t-Hoffa, szybkość reakcji
chemicznych wzrasta 2–3-krotnie na każde podniesie-
nie temperatury o 10°C. Rośliny akceptują to prawo,
ale tylko w zakresie temperatur 0–35°C. Powyżej tej
temperatury zachodzi gwałtowny spadek reakcji foto-
syntezy. Ten hamulec ma chyba ograniczyć nadmier-
ny rozwój roślin w klimacie tropikalnym.
Proste związki organiczne wytworzone w chlo-
roplastach transportowane są kanalikami kapilarnymi
do dalszych części rośliny i tam już bez pobierania
energii cieplnej ze Słońca przetwarzane są na ligninę,
celulozę, cukry, a przede wszystkim – skrobię. Cieka-
we, że kształt makrocząsteczki skrobi jest wyjątkowo
zróżnicowany. Warto jeszcze dodać, że energochłonny
proces fotosyntezy, czyli otrzymanie O 2 z dwóch cząs-
teczek produktu pośredniego ( NADPH), to jest
zredukowanego fosforanu i cząstki bogatego w ener-
gię produktu pośredniego ( – ATP), czyli odmiany
kwasu fosforowego, trwa zaledwie setną część se-
kundy.
Następnym razem zajmiemy się doświadczenia-
mi z tej właśnie dziedziny. z
6
5
4
3
2
1
0
Oxalis
(roślina cieniolubna)
4
1/30
1/10
1/6
1/4
1/3
4
7
Natężenie światła
Wydajność procesu fotosyntezy w zależności od inten-
sywności światła.
57
8
15908178.054.png 15908178.055.png 15908178.056.png 15908178.057.png 15908178.058.png 15908178.059.png 15908178.061.png 15908178.062.png 15908178.063.png 15908178.064.png 15908178.065.png 15908178.066.png 15908178.067.png 15908178.068.png 15908178.069.png 15908178.070.png 15908178.072.png 15908178.073.png 15908178.074.png 15908178.075.png 15908178.076.png 15908178.077.png 15908178.078.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin