Retarder 2(2).pdf

(831 KB) Pobierz
10:05-09
Wydanie 2 pl
Retarder Scania
Wykrywanie i usuwanie usterek za pomocą
kodów usterek
© Scania CV AB 1999, Sweden
1 712 045
745353012.068.png 745353012.078.png 745353012.089.png 745353012.100.png 745353012.001.png 745353012.012.png 745353012.021.png 745353012.022.png 745353012.023.png 745353012.024.png 745353012.025.png 745353012.026.png 745353012.027.png 745353012.028.png 745353012.029.png 745353012.030.png 745353012.031.png 745353012.032.png 745353012.033.png 745353012.034.png 745353012.035.png 745353012.036.png 745353012.037.png 745353012.038.png 745353012.039.png 745353012.040.png 745353012.041.png 745353012.042.png 745353012.043.png 745353012.044.png 745353012.045.png 745353012.046.png 745353012.047.png 745353012.048.png 745353012.049.png 745353012.050.png 745353012.051.png 745353012.052.png 745353012.053.png 745353012.054.png 745353012.055.png
Spis treści
Spis treści
Informacje ogólne
Wstęp ............................................................ 3
System ostrzegawczy w module
sterujuącym ................................................... 4
Kontrolka diagnostyczna............................. 5
Schematy elektryczne
Rozmieszczenie podzespołów elektrycznych
w samochodach ciężarowych....................... 6
Schematy elektryczne, samochody
ciężarowe serii 4 do sierpnia 1999 .............. 6
Schematy elektryczne, samochody
ciężarowe serii 4 od sierpnia 1999 ............ 12
Rozmieszczenie podzespołów
elektrycznych w autobusach...................... 18
Schematy elektryczne, autobusy serii 4
do pażdziernika 1999.................................. 18
Schematy elektryczne, autobusy serii 4 od
pażdziernika 1999 ....................................... 23
Kody konfiguracyjne
Moduły sterujące do listopada 1999 ......... 29
Moduły sterujące od listopada 1999 ......... 29
Znaczenie kodów konfiguracyjnych ........ 30
Kody usterek
Informacje ogólne ...................................... 32
Przykłady usterek nie powodujących
wyświetlenia kodu usterki ......................... 33
Odczytywanie kodów usterek ................... 34
Kasowanie kodów usterek ........................ 36
Ostateczne kasowanie kodów usterek za
pomocą komputera PC .............................. 37
Lista kodów usterek .................................. 38
Wykrywanie i usuwanie usterek za
pomocą kodów usterek
...................................................................... 39
2
© Scania CV AB 1999, Sweden
10:05-09 pl
745353012.056.png
Informacje ogólne
Komunikaty kodów usterek wzięte
zostały bezpośrednio z programu SD
dla komputerów klasy PC i zostały tu
przedstawione w ich oryginalnej formie.
Zwalniacz
Informacje ogólne
Wstęp
Opis ten dotyczy samochodów
ciężarowych serii 4 i autobusów
wyposażonych w pomocniczy układ
hamulcowy Scania.
W samochodach ciężarowych i
autobusach stosowany jest taki sam
zintegrowany pomocniczy układ
hamulcowy z retarderem Scania.
Główna różnica polega na sposobie
podłączenia hamulca pomocniczego do
innego wyposażenia elektrycznego w
pojeździe.
Połączenie z resztą układów
elektrycznych pojazdu dostosowywane
jest do specyfikacji danego pojazdu.
Informacje dotyczące schematów
połączeń omawianych w grupie 16
znajdują się pod nagłówkiem Schematy
elektryczne.
Nowa wiązka przewodów elektrycznych
zastosowana została w ciężarówkach od
sierpnia 1999 a w autobusach od
października 1999. Główna zmiana
polega na tym, że zawór proporcjonalny
sterujący retarderem, zawór
elektromagnetyczny dla zasilania
retardera sprężonym powietrzem oraz
zawór elektromagnetyczny dla
zasobnika olejowego retardera znajdują
się teraz w module o nazwie podzespołu
V97. Patrz Grupa główna 10, Opis
funkcjonowania retardera Scania,
elementy mechaniczne i hydrauliczne,
pod nagłówkiem Układ hydrauliczny,
przegląd, dla późniejszych wersji oraz
pod nagłówkiem Schematy elektryczne.
Od października 1999 komunikacja
pomiędzy modułem sterującym
retardera a modułem sterującym EBS
za pomocą sieci CAN (wyłącznie
ciężarówki). Bliższe informacje
znajdują się w Grupie głównej 10, Opis
funkcjonowania retardera Scania, pod
nagłówkami Układy elektryczne,
Współpraca z innymi układami, CAN
retarder, jak również pod innymi
odpowiednimi nagłówkami.
1050f13o.mkr
© Scania CV AB 1999, Sweden
3
 
Informacje ogólne
System ostrzegawczy w module
sterującym
Moduł sterujący hamulca pomocniczego
oparty jest na układzie
mikroprocesorowym. Moduł sterujący
wykonuje jednocześnie wiele funkcji.
Jednym z jego najważniejszych zadań
jest nieustanne monitorowanie
funkcjonowania całego pomocniczego
układu hamulcowego.
W przypadku powstania jakiejkolwiek
usterki moduł sterujący zainicjuje szereg
różnych kroków zaradczych. Ma to na
celu zapobieganie usterkom mogącym
doprowadzić do kosztownych awarii.
Pojawienie się usterki spowoduje także
zapalenie się kontrolki RET na tablicy
wskaźników. Informacje na temat
zerowania układu ostrzegawczego
znajdują się pod nagłówkiem Kody
usterek.
RET
4
© Scania CV AB 1999, Sweden
1050f13o.mkr
745353012.057.png 745353012.058.png 745353012.059.png 745353012.060.png 745353012.061.png 745353012.062.png 745353012.063.png 745353012.064.png 745353012.065.png 745353012.066.png 745353012.067.png
 
Informacje ogólne
Kontrolka diagnostyczna
Kontrolka diagnostyczna ukryta jest za
osłoną na tablicy wskaźników. Lampka ta
wykorzystywana jest do przedstawiania
konfiguracji (tj. wariantów układu) i
kodów usterek.
Miganie diagnostyczne należy
odczytywać, gdy pojazd nie znajduje się
w ruchu. Nie ma znaczenia czy silnik jest
włączony czy nie.
2
1
Wykonać następujące czynności:
przekręcić kluczyk do pozycji jazda i
odczekać kilka sekund. Przytrzymać
wciśnięty przycisk diagnostyczny 1 przez
co najmniej 1 sekundę a następnie
zwolnić go.
Stary typ panelu diagnostycznego
produkowany do października 1999 włącznie
Lampka diagnostyczna 2 zgaśnie na
2 sekundy a następnie zacznie migać.
Serie błysków oddzielone są wyraźnymi
przerwami.
Najpierw pokazana jest konfiguracja
modułu kontrolnego, tj. wariant
pomocniczego układu hamulcowego, dla
którego ustawiony jest moduł sterujący.
Następnie pokazywane są kody usterek
zapisane w pamięci modułu sterującego.
W przypadku braku kodów usterek
wyświetlany jest tylko kod konfiguracji.
Miganie diagnostyczne może być
powtórzone dowolną liczbę razy.
Wystarczy nacisnąć ponownie przycisk
diagnostyczny.
1, 2
Nowy typ panelu diagnostycznego w
produkcji od listopada 1999
1050f13o.mkr
© Scania CV AB 1999, Sweden
5
745353012.069.png 745353012.070.png 745353012.071.png 745353012.072.png 745353012.073.png 745353012.074.png 745353012.075.png 745353012.076.png 745353012.077.png 745353012.079.png 745353012.080.png 745353012.081.png 745353012.082.png 745353012.083.png 745353012.084.png 745353012.085.png 745353012.086.png 745353012.087.png 745353012.088.png 745353012.090.png 745353012.091.png 745353012.092.png 745353012.093.png 745353012.094.png 745353012.095.png 745353012.096.png 745353012.097.png 745353012.098.png 745353012.099.png 745353012.101.png 745353012.102.png 745353012.103.png 745353012.104.png 745353012.105.png 745353012.106.png 745353012.107.png 745353012.108.png 745353012.109.png 745353012.110.png 745353012.002.png 745353012.003.png 745353012.004.png 745353012.005.png 745353012.006.png 745353012.007.png 745353012.008.png 745353012.009.png 745353012.010.png 745353012.011.png 745353012.013.png 745353012.014.png 745353012.015.png 745353012.016.png 745353012.017.png 745353012.018.png 745353012.019.png 745353012.020.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin