PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE VI DZIECI 6 – LETNICH
NA MIESIĄC – MARZEC
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Obserwuję zjawiska przyrodnicze.
II TYDZIEŃ - Poznaję zwyczaje niektórych ptaków.
III TYDZIEŃ - Uczę się planować swój czas.
IV TYDZIEŃ - Wiem, jak zachować się przy stole.
V TYDZIEŃ - Moje marzenia!
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Obserwuję zjawiska przyrodnicze.
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
· Rozwiązywanie zagadek jako wstęp do wysłuchania opowiadania M. Kownackiej „O słonku, o pogodzie i innych ciekawych sprawach”.
· Zabawa dydaktyczna pt. „Kto lubi słońce, wiatr i deszcz”.
· Ćwiczenia ekspresji językowej – praca z Patrycją, Kingą, Marcinem.
· Ćwiczenia oddechowe pt. „Wiaterek, wiatr, wichura”.
· Ćwiczenia artykulacyjne w oparciu o wiersz L. Krzemienieckiej pt. „Deszcz”.
· Opowieść matematyczna pt. „Plaster miodu”.
· „Dziś dla każdej Pani mamy kwiatek” - koncert dla Pań z przedszkola
· Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonalenia sprawności umysłowych.
· Dostrzeganie wpływu zjawisk atmosferycznych na życie ludzi, zwierząt i roślin.
· Dziecięca interpretacja zjawisk atmosferycznych : wichura, tajfun, ulewa, kapuśniaczek, piorun, grzmot, huragan.
· Próby dmuchania na trzymane w rękach gazety z różnym natężeniem.
· Prawidłowe wymawianie głoski „sz”, „cz”. Próby opanowania wiersza na pamięć.
Doskonalenia pamięci, koncentracji,
wydłużonego oddechu podczas deklamacji.
· Przeliczanie w zakresie 6, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi, tworzenie kompozycji z figur geometrycznych, wprowadzenie znaku graficznego liczby 6.
· Przygotowanie części artystycznej z okazji Dnia Kobiet.
RUCHOWA
· Ćwiczenia poranne zestaw nr 23 (własny).
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XII (własny). M : stacyjna. P : szarfy, ławeczka, tunel z obręczy.
· Zabawy ruchowe :
- z elem. biegu : „marcowa pogoda”
- z elem. tańca „obłoczki”
- dramowa „zjawiska atmosferyczne”.
· Spacer ulicą L. Czarnego – obserwowanie zmian jakie zaszły w przyrodzie po zimie.
· Wyrabianie zwinności i swobody w poruszaniu się po sali. Realizowanie swoich pomysłów, wykorzystywanie doświadczeń.
· Doskonalenia elastyczności przy poprawnym odbiciu i lądowaniu podczas przeskoku. Próby tworzenia przez dzieci własnego ćwiczenia z szarfą.
· Dostosowanie elementów ruchu do wyobrażonej sytuacji.
· Wyrażanie ruchem nastroju muzyki.
· Przedstawianie ruchem, mimiką i dźwiękiem zjawisk przyrody.
· Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwacji, wyciąganie wniosków.
ESTETYCZNA
· Improwizacja muzyczna pt. „Gra wiatrów” na podst. wiersza J. Tuwima „Dwa wiatry”.
· Słuchanie piosenki do nauki pt. „Śpiewanka gwiazdek”.
· Zabawa dramowo – muzyczna pt. „Chmura i deszcz”.
· Słuchanie utworów instrumentalnych różnego gatunku .
· Słuchanie „Zębatej piosenki”.
· Tworzenie dźwięków z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przedmiotów.
· Zapoznania się z melodią, słowami i nastrojem piosenki. Szybka reakcja na zmiany dynamiki, tempa.
· Twórcze realizowanie haseł muzycznych.
Wypowiadanie krótkich tekstów rytmicznych wg własnych pomysłów, ćwiczenia poczucia rytmu, pomysłowości w jego tworzeniu.
· Próby wysłuchania i rozróżnienia dwóch utworów instrumentalnych kontrastujących ze sobą np. spokojny i dynamiczny. Poznanie muzyki klasycznej – orkiestrowej, kameralnej i jazzu instrumentalnego.
· Rozwijanie poczucia tempa w utworze muzycznym.
· „Deszczem malowane” – technika mokre w mokrym.
· Ćwiczenia grafomotoryczne połączone z rozwijaniem mowy
· Ćwiczenie graficzne – „Kalendarz pogody”.
· Praca z książką „Mój świat” cz.II , s. 12 – rysowanie wzorów na szaliku.
· „Rysunek” – ćwiczenie lateralizacji z Mateuszem, Sebastianem.
· Inspirowanie do twórczości plastycznej.
Rozbudzania wrażliwości estetycznej i ekspresji twórczej.
· Odzwierciedlenie w formie plastycznej przedmiotów z wierszy widzianych oczami dziecka.
· Doskonalenie pamięci oraz spostrzegawczości.
· Rozwijania wyobraźni podczas rysowania, utwierdzania dziecka w poczuciu własnej wartości i siły.
· Utrwalenie kierunków w przestrzeni, usprawnianie oburęczne podczas uzupełniania rysunku obiema rękami.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Poznaję zwyczaje niektórych ptaków.
· Rozmowa na temat wędrówek ptaków w oparciu o globus.
· Zabawa dydaktyczna pt. „Podniebna podróż”.
· Wprowadzenie litery „G,g” na podstawie wyrazu „globus”.
· Rozwiązywanie zagadek i zabawa dramowa pt. „Ptasi chór”.
· Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo”.
· Wprowadzenie liczebnika 7 na podstawie wiersza „Jak mówią dni tygodnia?”.
· Zainteresowanie dzieci topografią Ziemi. Aktywizowanie procesów poznawczych.
· Wyszukiwania i korzystania z informacji, instrukcji, wykorzystanie wiedzy w praktyce, pobudzanie zainteresowań geograficznych.
· Zapoznanie z wyglądem litery „G,g” drukowanej i pisanej, małej i wielkiej. Czytanie tekstu zawierającego nowe litery.
· Wyrażanie nastroju dźwiękiem (głosem), improwizowanie „ptasich dialogów” między sobą – praca zespołowa.
· Wyrabianie u dzieci umiejętności uważnego słuchania tekstu mówionego i wypowiadanie się na jego temat. Wyzwalanie przeżyć pobudzających do aktywności słownej.
· Liczenie w zakresie 7, poznanie znaku graficznego liczby 7, posługiwanie się nazwami dni tygodnia.
· Ćwiczenia poranne zestaw nr 24 (wł.).
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XII (wł.)(powt.)
- z elem. biegu : „Gniazda do wynajęcia”,
- orient. – porząd. „Przelot kukułek”,
· Zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacery w najbliższej okolicy.
· Reagowanie na umowne sygnały, opieranie całych dłoni o podłogę podczas ćw. na czworakowanie.
· Doskonalenie umiejętności marszu po obwodzie koła, rozwijanie mięśni grzbietu poprzez skłony w płaszczyźnie czołowej i strzałkowej.
· Ćwiczenie refleksu, odczuwanie radości z pokonywania trudności.
· Pobudzanie do pracy mięśni i stawów kończyn dolnych.
· Obserwowanie wiosennych zmian w bliskim otoczeniu przedszkola – budzącej się do życia przyrody (drzewa, trawa).
...
beata7922