W krainie figur geometrycznych.doc

(31 KB) Pobierz
Temat: ,,W Zaczarowanej Krainie figur geometrycznych i nie tylko –KOŁO’’

Temat: ,,W Zaczarowanej Krainie figur geometrycznych i nie tylko –KOŁO’’

 

Metody: zadaniowa, czynnościowa, rozmowa, zabawa dydaktyczna 

 

Formy pracy: zespołowa, grupowa,. indywidualna

 

Problem: <Co jest okrągłe? Jak zrobić pończoszanego węża? >

 

Pomoce i środki dydaktyczne:

 

-wiersz M. Walczak,,Skakanki”

 

-skakanki, szarfy, rajstopy do zrobienia węży, wełna, gazety

 

-arkusze z wesołym słoniem i rozpoczętymi kółeczkami- (bańkami mydlanymi)   do skończenia metodą ,,po śladzie”, kredki

 

-,,zaczarowane pudełko’’

 

-figury geometryczne

 

-krążki do zabaw ruchowych

 

- emblematy z kolorowymi kołami

 

Cele operacyjne: Dziecko utrwali swą znajomość figury geometrycznej jakim

 

                              jest koło

 

                             -ułoży wybrane przez siebie zwierzątko za pomocą skakanki

 

                             -będzie poruszało się po okręgu

 

                             -rozpozna po dotyku odpowiednią figurę z ,,zaczarowanego

 

                              ,,pudełka’’  

 

 

               Przebieg zajęć:

 

Przywitanie dzieci

 

2. W ramach wprowadzenia do zajęć nauczycielka pokazuje dzieciom ,,zaczarowane pudełko’’. W środku znajdują się figury geometryczne. Wybrane dzieci za pomocą dotyku muszą odgadnąć co to za figura, jakiego jest kształtu, czy jest mała czy duża, np. kwadrat, koło, trójkąt czy prostokąt?. Dziecko wyciąga figurę, określa ją i jeżeli jest to koło, to kładzie je do koła ułożonego z szarfy.

 

3. Dzieci otrzymują skakanki- jedną na trzy osoby i układają z niej koło. Następnie podają sobie rączki w wyznaczonej trójce- (pomocą są tu emblematy, które nauczycielka uprzednio nakleiła dzieciom na bluzeczki, to koła w różnych kolorach- pozwoliły im się odnaleźć) i krążą dookoła swoich kółeczek. Zostaje ułożone jedno wielkie koło z kilku skakanek, dzieci siadają poza jego obrębem. Kiedy gra muzyka wstają i poruszają się raz w lewą a raz w prawą stronę na przemian, w środku koła- to karuzela, na hasło ,,karuzela staje’’ dzieci wyskakują z koła itd.- ,,karuzela kręci się w lewo, w prawo’’.

 

4. Nauczycielka odczytuje wiersz pt. ,,Skakanki’’- dzieci uważnie słuchają utworu, odpowiadają na zadane im pytania:

 

-,,W jakie zabawy najbardziej lubicie bawić się ze skakanką? ‘’

 

-,,Kto skakał na skakance w wierszu? ‘’

 

-,,W jakie zwierzęta przemieniły się zwierzęta z wiersza? ‘’

 

Dzieci próbują ułożyć ze skakanek wybrane przez siebie zwierzątko z wiersza, min. (wąż, mysz, gęś).  Oglądanie ułożonych skakanek.

 

 

                                     ,,Skakanki”

 

               Skakanka, skakanka, linka kolorowa,

 

               skacze na skakance Ola, Jacek, Tola.

 

               

 

               Nagle ta skakanka groźny syk wydała

 

               chyba węża boa skakanka chowała 

 

              

 

               Skakanka, skakanka linka kolorowa,

 

               skaczą na skakance  Marta,Tomek, Pola. 

 

               Nagle ta skakanka cichy pisk wydała,

 

               to się szara myszka tam chyba schowała.

 

 

 

               Skakanki, skakanki, linki malowane,

 

               skaczą na skakankach z zerówki krasnale.

 

               Nagle te skakanki głośne ssss... wydały

 

               i ze stadem szarych gęsi w świat odleciały.     

 

                                                  (M. Walczak) 

Dzieci działają w swoich grupach wg emblematu. Szukają na sali okrągłych przedmiotów i to w kolorze w którym jest ich kółeczko. Wygrywa ta grupa, która zbierze najwięcej okrągłych przedmiotów w swoim kolorze. Szybciutko zmierzają do miejsca -,,żółtych’’, ,,czerwonych’’, ,,niebieskich’’ kół, krzycząc ,,gotowi!’’.

Zabawy ruchowe- ,,Bezludna Wyspa’’. Nauczycielka rozkłada koła plastikowe na sali. Kiedy przestaje grać muzyka nauczycielka krzyczy: ,,powódź’’- dzieci muszą wskoczyć na ,,bezludną wyspę’’ i się uratować. Następna zabawa to ,,Koło parzy’’- ,,Okrągłe koło jak słoneczko’’.

Dzieci wykonują z gazetowych kul i starych pończoch- węża pończoszanego.

 

Doklejają oczy, zakręcają główki nadają im ,,okrągłe nazwy’’, np. ,, okrągły wąż Leon’’, czy ,,okrągła wężowa panna Frycia’’ itd.

 

Przy stolikach dzieci uzupełniają kartę pracy- metodą ,,po śladzie’’.

 

Omówienie i podsumowanie zajęć. Refleksja.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin