Fleksja czasownika
Koniugacja – ogół form czasownika.
Kategorie werbalne: osoba, czas, tryb, strona, aspekt; Czasownik odmienia się także przez liczby i rodzaje, jednak te kategorie nie są charakterystyczne wyłącznie dla czasownika.
Predykacja – czasownik w zdaniu pełni funkcję orzeczenia
Paradygmat czasownika
W skład paradygmatu czasownika wchodzą:
· formy osobowe, czyli te, dla których można ustalić osobę, in. określone;
· formy bezokolicznika; bezokolicznik to reprezentant danego leksemu, in. forma nieokreślona co do osoby, liczby, rodzaju i czasu;
· formy imiesłowów nieodmiennych – czyli imiesłowy przysłówkowe (imiesłowy przymiotnikowe wyłączono z paradygmatu czasownika, obecnie przynależą do grupy przymiotników);
· formy nieosobowe czasowników zakończone na – no, - to;
· do klasy czasowników włącza się także takie leksemy nieodmienne, jak: trzeba, można, należy, warto, wolno, wiadomo, niepodobna; należy traktować je jak czasowniki nieodmienne. Nazywamy je czasownikami niewłaściwymi.
· do klasy czasowników niewłaściwych należą także czasowniki: widać, słychać, czuć.
· Kontekstowo czasownikami stają się takie rzeczowniki, jak: żal, gniew, wstyd, czas, np. Żal mi jej; Szkoda jej na to stanowisko. (By sprawdzić, czy dany wyraz jest w konkretnym przypadku czasownikiem, należy dodać cząstkę – by; bowiem jest ona właściwa tylko czasownikom, np. Szkoda by jej było na to stanowisko).
Wybrane formy czasownika
Bezokolicznik:
· forma nieokreślona co do osoby, czasu, liczby i rodzaju;
· wskazuje na czynności, ale nie ukazuje okoliczności
· oparty jest na temacie czasu przeszłego
· wykładnikiem morfologicznym bezokolicznika jest morfem – ć, dodawany do tematu czasownika (in. morfem fleksyjny, sufiks fleksyjny, cząstka). Nie jest to końcówka, bowiem wyraz nieodmienny nie może posiadać końcówki.
· uogólniając, bezokolicznik zbudowany jest z rdzenia, przyrostka tematycznego oraz wykładnika morfologicznego (formalnego) –ć-.
· Jednak nie wszystkie bezokoliczniki tworzone są przez dodanie –ć-. Bezokoliczniki, których temat zakończony jest na –k, -g-, nie są tworzone przez dodanie cząstki –ć-, lecz przez wymianę –k-, -g- na –c-, np. piek - ł ~ piec, bieg – ł ~ biec.
· Bezokolicznik posiada kategorię aspektu, np. brać – wziąć; pisać – napisać.
· Funkcja składniowa bezokolicznika:
a) Orzeczeniem, np. Nie wychylać się;
b) Podmiotem, np. Spacerować jest zdrowo;
c) Dopełnieniem, np. lubię jeść, mogę jechać;
d) Bezokolicznik występuje również w zdaniach podrzędnych celu, ale tylko wtedy, gdy jest wspólny podmiot, np. Idę do sklepu, żeby kupić chleb.
· Jeśli temat czasu przeszłego kończy się na –t-, -d-, to przed wykładnikiem morfologicznym –ć- ulegają one wymianie na –ś, np. krad-ł : kraś-ć
Imiesłowy przysłówkowe, in. nieodmienne – mają właściwości czasowników, oznaczają czynność lub stan, podobnie jednak jak przysłówki pozostają nieodmienne. Wykładnikiem morfologicznym imiesłowów przysłówkowych są czastki –ąc, -wszy, -łszy.
Funkcja składniowa: tworzą imiesłowowe równoważniki zdania podrzędnego.
a) Imiesłowy przysłówkowe współczesne – tworzymy od tematu 3. osoby l. m. czasu teraźniejszego czasowników niedokonanych za pomocą przyrostka – ąc, np. myśląć, idąc.
W konstrukcji zdania z imiesłowem współczesnym musi być ten sam podmiot!!!, np. Jadąc w tramwaju, czytał książkę – poprawnie; Idąc ulicą, padał deszcz – błędnie.
b) Imiesłowy przysłówkowe uprzednie – tworzymy od tematu czasu przeszłego czasowników dokonanych za pomocą przyrostków – wszy, - łszy, np. przeczytawszy, skończywszy. Informuje o czynności wcześniejszej niż czasownik w formie osobowej.
Tematy fleksyjne czasownika
Paradygmat fleksyjny czasownika oparty jest na 2 tematach:
a) na temacie czasu teraźniejszego
lub:
b) na temacie czasu przeszłego (in. bezokolicznika).
Ad a) Temat czasu teraźniejszego uzyskujemy, odrzuciwszy końcówkę fleksyjną od 3. os. l.m. czasu teraźniejszego, np.
· kup-uj-ą, gdzie: kup-uj to temat czasownika, a – ą – końcówka fleksyjna
· pisz-ą, gdzie: pisz – to temat czasownika, a – ą – końcówka fleksyjna
Ad b) Temat czasu przeszłego uzyskujemy, odrzuciwszy końcówkę fleksyjną od 3. os. l.p. czasu przeszłego lub wykładnik bezokolicznika - ć, np.
· pis-a-ł – ø, gdzie: pis-a to temat czasownika, -ł to wykładnik czasu przeszłego, a – ø to końcówka fleksyjna.
Oba typy tematów mogą mieć albo tylko postać rdzenną, np. pisz, albo postać złożoną: postać rdzenna + przyrostek tematyczny, np. kup-uj.
Najczęściej są one morfologicznie złożone, czyli składają się na nie: rdzeń i przyrostek tematyczny.
Przykłady: - kup - uj - ą
/ \
rdzeń przyrostek
tematyczny
- kup – owa – ł – ø
- kup – i – ł - ø
Alternacje w tematach:
1. samogłoskowe, ale wyłącznie jakościowe (ilościowych brak)
2. spółgłoskowe, np. proszę : prosić – funkcjonalnie miękka na miękką.
W tematach czasowników występują liczne formy supletywizmu;
Supletywizm – zmiana całościowa tematu w jednym paradygmacie (w jednej odmianie).
a) supletywizm pełny, np. brać : wziąć, być : jestem/są/będzie, idę : szedł
b) supletywizm częściowy, np. mieć : miał, ssę : ssiesz, wziąć : wezmę.
Kategorie werbalne – omówienie
Kategoria osoby
· Jest kategorią fleksyjną większości czasowników;
· Osoba osadza wypowiedź w sytuacji pozajęzykowej. Służy do zasygnalizowania stosunku między uczestnikami aktu mowy a podmiotem zdania.
· Zakres kategorii osoby jest zależny od znaczenia czasownika. Nie mogą odmieniać się przez osoby czasowniki, których znaczenie wyklucza łączliwość z podmiotem nazywającym nadawcę lub odbiorcę. Należą tu czasowniki nazywające: - zjawiska atmosferyczne, np. świta; - stany fizyczne i psychiczne człowieka o niewyraźnym sprawcy, np. Marysię mdli, Marysi się nudzi; - uogólnione postawy modalne, np. trzeba, warto, wolno, należy. Z formalnego punktu widzenia mają one tylko formę 3. os. lp. W związku z tym dzielimy czasowniki na osobowe (właściwe) i nieosobowe (niewłaściwe).
· Kategoria osoby jest syntaktycznie zależna – od podmiotu.
· Wykładnikiem morfologicznym osoby jest końcówka osobowa (fleksyjna).
· Paradygmaty koniugacji (typy koniugacji) - określane na podstawie końcówek koniugacyjnych 1. i 2. osoby liczby pojedynczej:
I. Ujęcie tradycyjne – Stanisława Szobera
Badacz punktem wyjścia uczynił formy 1. i 2. os. l.p. Na podstawie wydzielonych z tych form końcówek Szober dokonał klasyfikacji czasowników na cztery typy koniugacji:
1. koniugacja – ę, - esz (piszę, piszesz)
2. koniugacja – ę, - isz (widzę, widzisz)
3. koniugacja –am, - asz (czytam, czytasz)
4. koniugacja –em, - esz (umiem, umiesz)
II. Ujęcie Romana Laskowskiego
To podejście jest próbą pogodzenia tradycji z wymogami współczesnej analizy morfologicznej. Kryterium podziału czasowników na określone grupy koniugacyjne stanowią końcówki osobowe w czasie teraźniejszym, a dokładniej formy 1. i 2. os.l.p. czasu teraźniejszego. Ze względu na nie wyróżnił on 3 grupy koniugacyjne:
2. koniugacja – ę, - isz /-ysz (widzę, widzisz)
3. koniugacja –am, - em, - asz, - esz (czytam, czytasz)
Słabą stroną ujęcia Laskowskiego jest konieczność założenia homonimii morfemów -e- oraz -i-/-y-. W formach 3. os. l. p. czasu teraźniejszego są to końcówki fleksyjne, poza czasem teraźniejszym – przyrostki tematyczne.
III. Ujęcie Jana Tokarskiego
· Jest to nowy opis, który przyjął się w leksykografii polskiej i sprowadza odmianę czasowników do jednej koniugacji, wśród której wyróżnił 11 grup.
· Zamiast tradycyjnego podziału na temat fleksyjny i końcówkę przyjął trójpodział na: temat (rdzeń) + przyrostek tematyczny + końcówka fleksyjna.
· W tym ujęciu czasowniki różnią się nie tyle końcówkami, co przyrostkami tematycznymi.
· Zasób końcówek wg Tokarskiego jest jeden.
· Obraz koniugacji przedstawia się następująco:
Końcówki osobowe w czasie teraźniejszym
Liczba pojedyncza
1. – ę, - m
2. - sz
3. - ø
Liczba mnoga
1. - my
2. - cie
3. - ą
Jeśli chodzi o rozstrzygnięcie przynależności morfemów – e, - i/ -y czy to do końcówek fleksyjnych, czy do przyrostków tematycznych – najsłuszniejszy jest pogląd Tokarskiego. Istnieje tylko jeden zasób końcówek (w trybie oznajmującym, w czasie teraźniejszym). Natomiast końcowe –a, -i, -y także w formie 3. os. l. p. to przyrostki rozbudowujące temat, a nie końcówki (najlepszy dowód – występują one też w 2. os. l.p. i l.m.
Są czasowniki, które można odmieniać według dowolnie wybranego wzorca, np.: wykonywać: wykonuję lub wykonywam; wykonujesz lub wykonywasz. Uwaga! Nie można nakładać na siebie tych dwu form, bowiem po ich nałożeniu powstaje forma trzecia – niepoprawna!!! Zjawisko to nosi nazwę kontaminacji!
On wykonuje; On wykonywa – formy poprawne
On wykonywuje – forma błędna!!!
Końcówki osobowe w czasie przeszłym
1. - m
2. - ś
1. - śmy
2. - ście
Wykładniki rodzajowe
r. m. – ø, (-e)
r. ż. – a
r. ń. – o
r. m.os. – i (ł:l)
r. n.m.os. –y
· jest to kategoria syntaktycznie niezależna
· wyraża ona modalność zdania; modalność - to wyrażenie stosunku mówiącego do treści, o której mówi
· tryb posiada 3 zbiory form wyrażających 3 typy postaw mówiącego do treści wypowiadanych przez niego zdań: tryb oznajmujący, tryb przypuszczający, tryb rozkazujący
Tryb oznajmujący (orzekający)
...
dorka_dorkowska