ADAPTACJA (1).doc

(61 KB) Pobierz
PROGRAM ADAPTACYJNY DLA DZIECI 3-LETNICH



                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   PROGRAM ADAPTACYJNY

    DLA DZIECI 3-LETNICH

 

 

                        opracowała: Marzanna Ławrynowicz

                                                                        

                                                                

Wrocław 2007

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

            Adaptacja polega na przystosowaniu się jednostki lub grupy

do funkcjonowania w zmienionym środowisku społecznym. Dla małego dziecka takim środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem, wręcz przełomowym

w jego życiu społecznym. Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą, których jakość jest znacząca dla rozwoju

i późniejszego funkcjonowania w różnych środowiskach, w myśl poglądów o utrwalaniu się zachowań i roli doświadczeń wyniesionych

z wczesnego dzieciństwa.

Proces przystosowania się dzieci 3-letnich do przedszkola może sprawić korzystne zmiany w rozwoju pod warunkiem, że będzie on przebiegał na miarę możliwości dziecka. Nie każdy 3-latek jest na tyle dojrzały i gotowy, aby temu procesowi samodzielnie nadać właściwy kierunek. Istnieje potrzeba wsparcia dziecka w tym działaniu przez intencjonalnie stworzone środowisko wychowawcze.

 

Aby stworzyć dzieciom lepszy start należy poznać trudności, jakie napotyka dziecko w początkowym okresie pobytu w przedszkolu, za najtrudniejsze należy uznać:

• zmianę dotychczasowych sposobów zaspokajania potrzeb 

  emocjonalnych i biologicznych
• nawiązywanie kontaktów interpersonalnych z nieznajomymi ludźmi
• zdobywanie szybkiej orientacji w środowisku materialnym  

  przedszkola
• nabywanie poczucia przynależności do grupy społecznej
• zmiana rytmu i trybu życia dziecka
• inna pozycja dziecka w grupie przedszkolnej niż w rodzinie
• zmiany w sytuacji rodzinnej wywołane faktem podjęcia przez matkę

  pracy zawodowej.
 

TERMIN REALIZACJI : rok szkolny 2007/2008

ZAŁOŻENIA PROGRAMU :

 

    Wieloletnie obserwacje momentu przekroczenia progu przedszkola przez nowo przyjęte dzieci wskazują na trudności, z jakimi znoszą one rozłąkę ze swoimi rodzicami. Trudności dotyczą nie tylko samych dzieci, dotyczą również rodziców oraz personelu przedszkola.

Program adaptacyjny jest działaniem pedagogicznym, które sprzyja rozładowaniu negatywnych doznań dziecka wywołanych gwałtownym rozstaniem z rodzicami i brakiem wiedzy o nowym  środowisku.

Włączenie najbliższych w poznawanie przez dziecko nowego środowiska wychowawczego ułatwi mu nawiązanie kontaktu

z nauczycielką i rówieśnikami w warunkach komfortu psychicznego.

 

 

ZADANIA PROGRAMU :

 

q       ograniczenie lęku i zachęcenie dzieci do przebywania w grupie przedszkolnej

q       złagodzenie trudności w przystosowaniu się dzieci do przedszkola

q       przystosowanie dzieci do warunków nowego otoczenia w sposób łagodny i bezstresowy

q       przyzwyczajenie dzieci do przebywania w licznej grupie rówieśników

q       włączenie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w zakresie przystosowania dziecka do warunków życia przedszkolnego

q       wzbogacenie pozytywnych doświadczeń dzieci w kontaktach

    z dorosłymi i rówieśnikami.

 

CELE PROGRAMU :

 

q       pomoc dzieciom w adaptacji do nowych warunków w środowisku przedszkolnym

q       włączenie rodziców w działania adaptacyjne

q       integracja środowiska rodzinnego i przedszkolnego.

FORMY REALIZACJI

 

 

 

Lp.

 

Forma działania

 

Cel

 

 

1.

Rozmowy indywidualne

z rodzicami i dziećmi podczas zapisywania dziecka

do przedszkola.

Zachęcanie do oglądania przedszkola i zabaw z dziećmi.

- nawiązanie kontaktu

- obserwowanie zabaw dzieci

- włączenie się do zabawy

 

2.

 

Zebranie informacyjne

z rodzicami.

- poznanie programu

  adaptacji wstępnej

- poznanie oferty 

  edukacyjnej przedszkola  

  oraz rozkładu dnia

  w przedszkolu

 

3.

 

Ankieta dla rodziców.

- zbieranie informacji

  o dziecku, jego upodobaniach,  

  przyzwyczajeniach, jak 

  również oczekiwaniach 

  rodziców wobec przedszkola

 

4.

Praca w pierwszych dniach września dwu nauczycielek jednocześnie.

- stworzenie sytuacji 

  maksymalnego złagodzenia  

  stresu w początkowym okresie

 

5.

Poznawanie pomieszczeń przedszkola pod opieką nauczycielek

- oswajanie się z nowymi 

  pomieszczeniami

 

6.

 

Tablica grupowa pod hasłem

„To my”

- zamieszczenie na niej zdjęcia

  każdego dziecka z datą

  urodzin

- poczucie więzi z grupą

 

7.

Wspólne ustalenia dotyczące świętowania urodzin dziecka

w przedszkolu.

- wprowadzenie radosnego

  nastroju

- integracja dzieci

 

8.

Metody pedagogiki zabawy, metoda ruchu rozwijającego

W. Sherborne jako dominujące formy pracy z dziećmi.

- rozładowanie napięcia

- wzajemne poznanie się

- integracja grupy

 

9.

 

Kontakty indywidualne rodziców z nauczycielkami.

- wymiana informacji 

  dotyczących dziecka

- wspólne ustalanie sposobów

  postępowania

10.

Spotkania integracyjne, warsztaty z rodzicami.

- wzajemne poznanie się

- integracja grupy

 

11.

 

Proponowanie rodzicom książek bądź ciekawych artykułów.

- dostarczanie rodzicom wiedzy 

  nt. adaptacji i rozwoju 

  emocjonalno-społecznego 

  dzieci w wieku przedszkolnym

 

12.

 

Prowadzenie kącika dla rodziców.

- udostępnienie rodzicom  

  tekstów wierszy, piosenek

- zamieszczanie aktualności

  z życia grupy, zdjęć z imprez

13.

Badanie opinii rodziców nt. dotychczas podjętych działań.

- możliwość dokonywania

  ewaluacji

 

 

LITERATURA :

 

Gruszczyk – Kolczyńska E. Płaczę i rozpaczam, gdy muszę iść

do przedszkola „Wychowanie w przedszkolu” 2/1998

Lubowiecka J.  Trudności dziecka w przystosowaniu się

do przedszkola „Wychowanie w przedszkolu” 6/2001

Przetacznikowa M. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży

 

 

 

 

 

 

 

 

ADAPTACJĘ UŁATWIA :

 

q       racjonalne podjęcie decyzji

q       pozytywne nastawienie do przedszkola

q       zaufanie do personelu

q       wcześniejsze stworzenie okazji przebywania z innymi dorosłymi

q       umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi

q       usamodzielnienie dziecka

q    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin