ADAPTACJA (4).pdf

(232 KB) Pobierz
PROGRAM ADAPTACYJNY
PROGRAM
ADAPTACYJNY
DLA DZIECI
3 LETNICH
„Na Wolskiej 79
maluchy nie płaczą”
Program opracowany przez Radę Pedagogiczną
Przedszkola Nr 74 w Warszawie ul. Wolska 79
i zatwierdzony do wprowadzenia w dniu 24.02.2000r.
Adaptacja dzieci w przedszkolu
Małe dziecko w domu jest otoczone troską i uwagą, a jego potrzeby zaspakaja rodzina.
Kiedy znajdzie się w przedszkolu, obce jest wszystko: miejsce, jedzenie, nauczycielki - zamiast
mamy - i nieznane mu dzieci. Adaptacja dziecka w przedszkolu jest problemem bardzo
ważnym od którego zależy dalsze funkcjonowanie dziecka, zaspakajanie jego potrzeb własnych
oraz wolności do spełniania stawianych wymagań.
Trudna adaptacja dziecka do przedszkola i przeżycia z nią związane mogą spowodować u
dziecka 3 letniego barierę utrudniającą oddziaływanie wychowawczego - dydaktyczne
przedszkola, a także nawet zahamować jego aktywność i rozwój.
Troska o prawidłową adaptację dziecka do nowej dla nich sytuacji jest więc ważnym zadaniem
nie tylko nauczycielki, ale całego personelu przedszkola, rodziców i bliskich dziecka.
Dziecko 3-letnie przychodząc do przedszkola musi przystosować się do :
· warunków nowego dla niego otoczenia i wymagań związanych ze sposobami korzystania
nieraz po raz pierwszy z urządzeń i wyposażenia w swojej klasie, nauczycieli i innych
pracowników przedszkola, przebywania w licznej grupie rówieśników.
· wymagań stawianych w zakresie czynności samoobsługowych nie zawsze wykonywanych
dotychczas samodzielnie w domu
rodzinnym sposobu komunikowania się i odnoszenia się do rówieśników i dorosłych,
· nowego trybu życia i rozkładu dnia nie zawsze zrozumiałego dla niego,
· innej niż w rodzinie pozycji społecznej, w grupie rówieśników jest ono jedno z wielu,
· braku oparcia w osobach bliskich w sytuacjach trudnych, osamotnienia.
W załączeniu:
·
Program adaptacyjny „ Na Wolskiej 79 maluchy nie płaczą”.
·
Wyciąg z protokółu z zebrania z rodzicami.
·
Lista obecności rodziców na spotkaniach adaptacyjnych.
·
Ankiety oceniające program przez rodziców.
·
Ewaluacja spotkań adaptacyjnych.
·
Wzór ankiet dla rodziców dotyczącej dziecka 3 letniego.
Program działań adaptacyjnych
dla dzieci w Przedszkolu Nr 74 w Warszawie
„ Na Wolskiej 79 maluchy nie płaczą”.
Informacje ogólne.
Dla dziecka 3 letniego moment pójścia do przedszkola to istotny przełom, który odbija się na
jego dalszym życiu. Jest to niewątpliwie sytuacja budząca silne emocje. Dziecko czuje się wyrwane
z rodzinnego układu, który gwarantuje mu poczucie stabilności i rozumienia tego, co się dzieje
wokół. Maluch z dnia na dzień zostaje wrzucony w nieznane środowisko. Nowe jest otoczenie,
przestrzenie, osoby oczekiwania, rytm dnia, jedzenie. Konsekwencją tego jest fakt że dziecka nie
jest w stanie kontrolować sytuacji i odczuwa ją jako zagrożenie.
Dzieci na nowe sytuacje reagują w różne sposób:
· płaczem, w ten sposób emocje znajdują ujście,
· wycofaniem - emocje nie znajdują ujścia, maluch staje się apatyczny, smutny
· pozorną akceptacją -dziecko stosuje się do poleceń pani nauczycielki, jego zachowanie w
przedszkolu nie budzi niepokoju, natomiast w domu staje się nie wytrzymania,
· zaburzeniem funkcjonowania - objawem może być np. moczenie
nocne, jąkanie. Taka sytuacja wymaga interwencji specjalistów.
Zaburzenie w funkcjonowaniu któregoś z obszarów prowadzi do powstawania urazu. Dlatego
ważne jest by moment przekroczenia progu dom - przedszkole przebiegał jak najłagodniej, w
atmosferze bezpieczeństwa i otwarcia na potrzeby dziecka.
Przyjmując malucha do przedszkola należy pamiętać, iż jest on częścią większej, niezależnej
całości - rodziny. Jej poszczególni członkowie są ze sobą związani; wspólnie przeżywają zmiany
na nie reagują. Dostosowanie się dziecka do nowej sytuacji jest wiec także wyzwaniem dla
najbliższych. Często się zdarza, że właśnie osoby dorosłe bardziej przeżywają pójście dziecka do
przedszkola niż ono samo. W związku z tym, aby pomóc malcowi w trudnej sytuacji, należy
także wesprzeć rodzinę.
121124882.001.png
Zasady programu adaptacyjnego:
· dziecku w poznawaniu nowego otoczenia towarzyszy osoba dorosła,
· w adaptacji specjaliści są skoncentrowani wyłącznie na tym procesie i nie interesują się
innymi problemami rodzin,
· w zajęciach mogą uczestniczyć wszyscy członkowie rodziny, w zależności od stopnia
zainteresowania.
Uzależnienie się od matki i coraz dalsze wychodzenie ku ludziom powinno być stopniowe,
łagodne, bez wstrząsów i rozpaczy. Raptowna rozłąka rodzi u małego dziecka podwójnie
przykre przeżycie - strach przed osamotnieniem i obcym środowiskiem oraz żal do tej najbliższej
osoby, która w jego mniemaniu zdradziła go i przestała kochać.
W związku z powyższym sądzę, że koncepcja zajęć organizowanych dla nowo przyjętych dzieci do przedszkola i
ich rodziców (na przełomie maja i czerwca) jest dobrym sposobem zapobiegania problemom wrześniowej adaptacji.
Cele i założenia programu
W maju i czerwcu przeprowadzamy 5 spotkań dzieci przy współudziale rodziców.
Jeden raz w tygodniu maluch ma okazję wraz z opiekunami przebywać w
sali przedszkolnej w towarzystwie nauczycielki, pracowników obsługi i psychologa.
Dzieci mają okazję poznać nowe miejsce, swoje panie, nowych kolegów
i koleżanki. Rodzice zaś będą mogli korzystać z dostępnego psychologa,
nauczycielki i dyrektora przedszkola.
Główne cele programu
· ułatwienie dzieciom przekraczania progu dom – przedszkole,
· zmniejszenie stresu związanego ze zmianą środowiska /dziecko i rodzice/,
· umożliwienie rodzicom wcześniejszego poznania przedszkola i jego programu oraz osób, które
będą miały wpływ na wychowanie ich dziecka
· możliwość poznania rówieśników, - nawiązanie pierwszych kontaktów : rodzic- rodzic,
rodzic –nauczyciel,
· zapewnienie poczucia bezpieczeństwa w poznaniu środowiska przedszkolnego poprzez
obecność rodziców,
· skrócenie okresu adaptacji maluchów do przedszkola we wrześniu,
· obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dzieci pod opiekę personelu
przedszkola,
· nawiązanie współpracy z rodzicami,
· integracja rodziców między sobą,
· uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka,
· wzmocnienie dorosłego w roli rodzica.
Oczekiwania rodziców:
· zabezpieczenie dobrej opieki,
· spełnienie indywidualnych potrzeb,
· w miarę możliwości/ spełnienie żądań dzieci,
· potrzeba życzliwości i uśmiechu,
· poznanie naszej placówki, budynku, ogrodu,
· poznanie programu i metod pracy.
· poznanie nauczyciela, pracowników obsługowych,
· pobyt z dzieckiem w pierwszych dniach września,
· krótszy pobyt dziecka w okresie adaptacji.
Nasze możliwości.
Spotkania adaptacyjne z nowo przyjętymi dziećmi i ich rodzicami:
· rozmowy indywidualne podczas zapisu dziecka,
· wstępne zebranie nauczyciela grupy i innych specjalistów,
· zabawy z dziećmi i rodzicami, poznanie regulaminu przedszkola oraz
rozkładu dnia ze szczególnym zwróceniem uwagi na:
- nie zmuszania do jedzenia, leżakowanie,
- zapewnienie możliwości relaksacji dziecka, /opowiadanie, czytanie bajek, przytulanki w czasie
leżakowania,/
- pomoc w czynnościach samoobsługowych.
- umożliwienie spontanicznych rozmów z nauczycielami i specjalistami
zatrudnionymi w przedszkolu,
- zabezpieczenie właściwej opieki dzieciom.
- indywidualizacja oddziaływań,
- życzliwość i uśmiech na co dzień.
Podnoszenie warsztatu pracy nauczycielek.
· Udział w warsztatach, kursach zmierzających do doskonalenia umiejętności
nawiązywania i utrzymywania dobrych kontaktów z rodzicami.
· Korzystanie z pomocy Ośrodek Socjoterapii „Szansa” służących podniesieniu swojej
wiedzy.
· udział nauczycielek 3 - latków, w seminariach poświęconych pracy z dziećmi w oparciu o
program prof. Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej, „Wspomaganie rozwoju dzieci trzyletnich,
· czytanie literatury dotyczącej adaptacji dziecka do przedszkola.
Struktura spotkań z dziećmi i rodzicami.
Na przełomie maja i czerwca nauczycielki wspierane pomocą psychologa
organizują cykl spotkań adaptacyjny dla dzieci przychodzących do po raz pierwszy
do przedszkola.
121124882.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin