www.student.e-tools.pl
Logistic Management - zarządzanie logistyczne
ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE jest to zintegrowany proces planowania, organizowania, sterowania i kontroli przepływem dóbr i informacji od punktu nadania do punktu odbioru.
Wymogi, które powinno spełniać zarządzanie logistyczne:
1. Koordynacja procesów: odnosi się do czasu i przestrzeni
2. Integracja ze sobą dwóch systemów: informacji i produkcji
Zarządzanie logistyczne odnosi się do: przedsiębiorstwa i łańcucha dostaw.
Dwa ujęcia zarządzania logistycznego:
1. Ujęcie decyzyjne
2. Ujęcie funkcjonalne
Ad 1. Strategie, działania operacyjne (transport, składowanie, sterowanie zapasami) dostosowanie struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa do potrzeb logistyki.
Ad 2. Logistyka zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji, zagospodarowania odpadów
Skutek, efekt jeśli zastosujemy zarządzanie logistyczne:
- lepszy poziom obsługi klienta,
- skrócony czas przepływu dóbr,
- obniżenie kosztów
W wyniku tego uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.
Logistyka a inne koncepcje zarządzania:
Procedury zarządzania mające na celu poprawę produktywności przedsiębiorstwa:
1. Marketing - poszukiwanie zysku przez zaspokojenie potrzeb i żądań klienta.
2. LM - Lean Management (zarządzanie wyszczuplające) - uproszczenie wszystkich procesów (przepływów) w celu uniknięcia błędów i marnotrawstwa lub sytuacji niewykorzystanych możliwości.
3. LP - Lean production (odchudzona produkcja) - przyspieszenie reakcji na zmiany popytu na rynek, wzrost jakości produkcji.
4. TQM - Total Quality Management (kompleksowe zarządzanie jakością) - wysoka jakość wyrobu i usługi zorientowane na wymagania klienta, likwidacja luk przy pełnej realizacji oczekiwań klienta.
5. BPR - Business Process Reengineering (reorganizacja procesów działania; techniczna reorganizacja procesów działania) - zmiana w ukształtowaniu procesów gospodarczych, poprawa wyników takich jak: koszty, jakość, serwis i szybkość.
6. BM - Benchmarking (wzorcowanie) - porównywanie wydajności w ramach przedsiębiorstwa oraz poza jego obszarem.
7. TBM - Time Based Management - przyspieszenie realizacji zleceń.
8. CIM - Computer Integrated Management (komputerowo zintegrowane zarządzanie) - duża elastyczność, szybsze wdrożenie innowacji produktu, zorganizowanie odpowiedniej jakości produkcji, sprawny przebieg produkcji.
9. TPM - Total Productivity Management (kompleksowa obsługa profilaktyczna) - zapobiegawcza konserwacja środków pracy.
10. Controlling - zagwarantowanie, że pomimo występowania odchyleń zarządzanie przedsiębiorstwem odbywa się tak, aby mogły zostać osiągnięte założone wielkości.
11. Ekologia - ochrona środowiska naturalnego.
12. Logistics - sprawność przepływu i właściwa obsługa klientów przy minimum ponoszonych kosztów.
13. ECR - Efficement Customers Response (efektywna obsługa klienta) - zintegrowany przepływ towarów, podwyższenie sprawności funkcjonowania całego łańcucha a tym samym uczynienie go bardziej konkurencyjnym.
Zarządzanie logistyczne oznacza zarządzanie logistyczne siecią zakładową i obejmuje planowanie, organizowanie, sterowanie oraz kontrolę.
Istnieją dwa podstawowe elementy cechujące zarządzanie logistyczne:
1. Zorientowanie na przepływy (procesy) w przedsiębiorstwie
2. Śledzenie tworzenia wartości dodanej.
Przyjęto założenie: przedsiębiorstwo należy traktować jako system.
1. Metody - prof. Bendkowski
v Metody heurystyczne: metoda delficka, metoda porównań, analiza morfologiczna, metoda wskazówek heurystycznych
v metody analizy kosztów: analiza dynamiki kosztów, techniki regresji, metoda Li - Ho
v metody matematyczne (modele optymalizacji): modele analityczne, modele symulacyjne (statyczne, dynamiczne)
v wsparcie naukowe: informatyka gospodarcza, metody symulacyjne, badania operacyjne, cybernetyka ekonomiczna, automatyczna identyfikacja, modelowanie ekonomiczne, nauki o organizacji i zarządzaniu.
Cztery kierunki, o których musi pamiętać logistyk:
1. Koncepcja zapasów wirtualnych (scentralizowana informacja o zdecentralizowanych fizycznie zapasach - wymaga sprawnego systemu informatycznego i sprawnej organizacji).
2. Logistyczne partnerstwo (musimy nawiązywać dobre kontakty z partnerami).
3. Metoda Quick - Response (system zamawiania o dużej zdolności reagowania -> rozwinięcie JIT, techniki komputerowe, wymaga zastosowania elektronicznych kas danych POS, punkt penetracji przy realizacji zamówień OPP).
4. Doskonały serwis, obsługa dostawców potraktowany jako strategiczny czynnik konkurencji.
Podsumowanie:
1. Działalność techniczna w przedsiębiorstwie jest wspomagana przez odpowiedni system techniczny
2. Jako dziedzina badawcza logistyka wyrosła z innych dziedzin i coraz bardziej doskonałych metod zarządzania gospodarką.
3. Scenariusze wewnętrznych zmian organizacyjnych przedsiębiorstwa skupiają się na procesie tworzenia wartości dodanej, towarzyszą im techniczne innowacje.
4. Przepływ materiałów i informacji obejmuje wszystkie ogniwa od źródeł pozyskania surowców, aż do ostatecznego konsumenta tworząc łańcuchy dostaw.
5. Postępująca informatyzacja oraz rozwój technologii informatycznych sprawiają, że obecnie istnieją warunki umożliwiające zarządzanie przepływami dóbr i informacji w całych łańcuchach dostaw, co, jak wykazuje praktyka gospodarcza, daje w konsekwencji przewagę konkurencyjna na rynku.
Istotę rozwiązań logistycznych stanowi podejście systemowe wymagane przy bardzo złożonych przedsięwzięciach wymagających koordynacji, zwłaszcza w przypadkach zaangażowania licznych środków technicznych.
def: Celowo zorganizowane i zintegrowane w obrębie danego układu gospodarczego przepływy materiałów i produktów oraz odpowiadających im informacji umożliwiających optymalizację w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Cecha charakterystyczna: Zazębianie się oraz wzajemne przenikanie procesów przemieszczania (przestrzeń) i magazynowania (czas).
Podstawowe struktury systemów logistycznych:
sieć zależności
- węzeł, obiekty są czasowo zatrzymane
- sprzężenie, różne możliwości przemieszczania węzłów
A. System jednostopniowy (bezpośredni przepływ dóbr)
Punkt nadania: Punkt odbioru
B. System wielostopniowy (pośredni przepływ dóbr)
B1
Punkty odbioru
Punkt nadania
Punkt rozdziału
B2
Punkty nadania
Punkt koncentracji
C. System kombinowany
Zalety
Wady
- unika się dodatkowych procesów logistycznych w punkcie przerwania przepływu
- możliwe do zastosowania gdy, przy nawet dużych odległościach przepływu jest taki szybki, że zaspokojenie potrzeb odbywa się we właściwym czasie
- zbliżenie do rynku regionalnego, aby móc szybko zaspokajać potrzeby klientów na tym rynku
- ekonomiczność przepływu produkcji
- dodatkowe procesy logistyczne
Cechy
procesów
Magazynowanie
Transport
Przeładunek
Pakowanie
znakowanie
Przekazywanie cz. zam.
Pacz.
Sortow.
· zmiana czasu
· zm. przestrzeni
· zm. ilości
· zm. asortymentu
· zm. własności transp. przeład. i magazynow.
· zm. w logistycznym zdetermin. towaru
·
przepływ informacji
Procesy fizyczne:
- podstawowe ( transport, magazynowanie, przeładunek )
- pomocnicze ( pakowanie, znakowanie towarów )
Rozgraniczenie zakresu zadań logistyki
1. wg poszczególnych zadań w ramach logistyki
2. wg poszczególnych zadań logistyki wobec działań innych jednostek przedsiębiorstwa
Ad1) System logistyczny jako układ systemów funkcjonalnych w przedsiębiorstwie
Jeżeli połączymy logistykę zaopatrzenia z log. Produkcji to powstanie log. Materiałowa
To co wiąże się z rynkiem to log. Marketingowa:
...
berlingo2008