TYTUS LIWIUSZ
DZIEJE
OD ZAŁOŻENIA MIASTA RZYMU (WYBÓR)
PRZEŁOŻYŁ, WSTĘPEM I OBJAŚNIENIAMI OPATRZYŁ
Dr WŁADYSŁAW STRZELECKI '
Prof. Uniwersytetu Wrocławskiego Im. Bolesława Bieruta
WSTĘP
I. POPRZEDNICY LIWIUSZA
Dziejopisarstwo rzymskie jest wypadkową dwóch
zupełnie różnych czynników: rodzimego, którego wynikiem są annales, czyli roczniki układane przez naj-
wyższego kapłana, oraz obcego — historiografii greckiej. Czymże były te tzw. annales'! Była to kronika
roczna, wyrosła z kalendarza (.fasti), którą najwyższy kapłan (pontifex maximus) wystawiał na widok pu-
bliczny w swym lokalu urzędowym. Miała wygląd drewnianych białych tablic, na których kapłan wypisywał
nazwiska konsulów i innych urzędników danego roku, a oprócz tego uwzględniał ważne wydarzenia z
życia politycznego (zwycięstwa, klęski itp.) oraz inne, jak: wzrost drożyzny, zaćmienia słońca, księżyca,
itd. Były to notatki krótkie i zwięzłe tak, że — jak mówi Cyceron — trudno sobie wyobrazić bardziej suche i
lakoniczne przedstawienie wydarzeń (De leg. I 2, 6). Kronika miała charakter wybitnie urzędowy i była
utrzymana w duchu politycznym kolegium kapłańskiego, które — jak wiadomo — było całkowicie
opanowane przez sfery patryc j uszowskie.
IV NARODZINY HISTORIOGRAFII RZYMSKIEJ
t
l Tablice te zbierano i przechowywano, lecz w czasie najazdu Gallów (w. IV przed n. e.) uległy one
spaleniu. Rekonstruowano je później, jednak nie Zawsze wiernie i to było główną przyczyną, że historia
rzymska okresu najdawniejszego tonie we mgle niejasności i że z braku faktów oczywistych rozpanoszyły
się legendy złożone z najróżnorodniej-szych elementów. Te zapiski kapłańskie stanowiły aż do czasu
drugiej wojny punickiej jedyny rodzaj „piśmiennictwa" historycznego, ale miały one jednak zaważyć na
układzie i kompozycji dzieł historycznych epok późniejszych.
W rocznikach kapłańskich każdy rok stanowił zamkniętą całość. Historycy przyjęli ten układ dla swych
dzieł, wskutek czego rozdzielali bardzo często wydarzenia, pozostające z sobą w bezpośrednim związku
przyczynowym. Z pęt tego kronikarskiego układu nie mogli się oni nawet później wyswobodzić;
między innymi nie tylko Liwiusz, ale nawet historyk tej miary co Tacyt trzymali się w zasadzie układu
kronikarskiego.
s Jak wspomniano wyżej, narodziny historiografii rzymskiej przypadają na okres drugiej wojny punickiej.
Rzecz bardzo charakterystyczna, że pierwsze dzieła historyczne powstają w Rzymie nie w języku
łacińskim, lecz w greckim. Fakt ten ma swoje uzasadnienie: przede wszystkim już pierwsza wojna pu-
nicka stanowiła zwrot w całej polityce Rzymu. Rzym wyszedł poza Półwysep Apeniński, stał się mocar-
JĘZYK GRECKI W HISTORIOGRAFII RZYMSKIEJ
V
stwem, a więc Rzymianin chciał pokazać ludom i państwom ościennym swoją przeszłość, chciał pokazać,
czym był kiedyś, a czym stał się obecnie. Dlatego też Rzymianie pisali po grecku, ponieważ język ten nie
tylko był znany powszechnie na Wschodzie, ale również na Sycylii, w południowej Italii, a nawet w
Kartaginie. "
Zresztą w epoce hellenistycznej nie-Grecy piszą historię swych narodów po grecku. I tak Babilończyk
Berossos, jak i egipski kapłan Manetho po grecku piszą historię swych ludów — istniała więc już odpo-
wiednia tradycja, do której należało nawiązać. Nadto nie bez znaczenia była też następująca okoliczność.
Z armią Hannibala poszło do Italii kilku Greków: Silenos, Chajreas i Sosylos, którzy w języku greckim
opisywali czyny kartagińskiego dowódcy i przedstawiali genezę i historię konfliktu rzymsko-kartagińskiego
w duchu antyrzymskim. Z tego powodu pierwszy historyk rzymski K w i n t u s Fa-biusz Piktor w tym
właśnie języku spisał dzieje rzymskie, by wywodom wspomnianych chwalców Hannibala przeciwstawić
usprawiedliwienie polityki Rzymu, wykazać wiarołomność i zdradzieckość po-' lityki Kartaginy, a
zwłaszcza Hannibala, i w ten sposób na atak piórem odpowiedzieć kontratakiem, ale tak aby ten kontratak
był zrozumiały dla tych samych czytelników, dla których były przeznaczone pisma wspomnianych Greków.
Fabiusz żył w„ okresie drugiej wojny punickiej,
IV
NARODZINY HISTORIOGRAFII RZYMSKIEJ
Tablice te zbierano i przechowywano, lecz w czasie najazdu Gallów (w. IV przed n. e.) uległy one
spaleniu. Rekonstruowano je później, jednak nie zawsze wiernie i to było główną przyczyną, że historia
Jak wspomniano wyżej, narodziny historiografii .rzymskiej przypadają na okres drugiej wojny punickiej.
Kartaginie.
Z armią Hannibala poszło do Italii kilku Greków: Silenos, Chajreas i Sosy los, którzy w języku greckim
usprawiedliwienie polityki Rzymu, wykazać wiarołomność i zdradzieckość polityki Kartaginy, a zwłaszcza
Hannibala, i w ten sposób na atak piórem odpowiedzieć kontratakiem, ale tak aby ten kontratak był
zrozumiały dla tych samych czytelników, dla których były przeznaczone pisma wspomnianych Greków.
Fabiusz żył w..okresie drugiej wojny punickiej,
VI
KWINTUS FABIUSZ PIKTOR
a po klęsce pod Kannami w roku 216 został wysłany przez senat w poselstwie do Delf. Napisał on historię
Rzymu poczynając od czasów mitologicznych, wędró-' wek Eneasza, założenia Rzymu ifd., a wątek
opowiadania doprowadził do czasów sobie współczesnych, . prawdopodobnie do końca drugiej wojny
punickiej. Okres dawniejszy potraktował dość pobieżnie; natomiast epokę sobie współczesną obszerniej;
dzieło to nie dochowało się do naszych czasów. Tradycja jego żyje w pismach późniejszych historyków,
przede wszystkim Polibiusza, Dionizjusza z Halikarnasu i Liwiusza. Można stwierdzić, że Fabiusz niekiedy
w swym wykładzie historycznym dał się powodować sławą rodową, kosztem prawdy wyolbrzymiał czasem
fakty historyczne na korzyść swego rodu. Nie należy też zapominać, że od czasu wojen samnickich ród
Fabiuszów doszedł do największego znaczenia, a partia Fabiuszów wywierała decydujący wpływ na całą
politykę rzymską. W wykładzie jego — jak to widzimy z Polibiusza, który właściwie w całej swej księdze I
korzystał z Fabiusza — wyczuwa się polityka ze stronnictwa Fabiuszów i kapłana państwowego, który
pewne szczegóły tuszował, inne uwypuklając.
Przykład Fabiusza wytyczył drogę jego bezpośrednim następcom. Lucjusz Cyncjusz A l i-mentus, wódz i
polityk z okresu wojny z Hanni-balem, napisał po grecku historię rzymską. Warto podkreślić, że był on
przez pewien czas jeńcem wojennym Hannibala i niewątpliwie mógł zebrać o armii
MAREK PORCJUSZ KATO
VII
Hannibala i państwie kartagińskim wiele ciekawego materiału, który niechybnie wykorzystał w swych
Annales. Za wzorem Fabiusza przedstawił w tym dziele historię rzymską od początku do czasów sobie
współczesnych. I Fabiusz, i Cyncjusz historię rzymską traktowali w sposób annalistyczny, tzn. opisywali
wydarzenia rok po roku, nie bardzo troszcząc się o powiązanie w całość wydarzeń pozostających z sobą
w ścisłym związku. Są oni najstarszymi annalistami rzymskimi.
Niebawem zrodziła się reakcja zarówno przeciw językowi greckiemu w historiografii, jak i przeciw układowi
kronikarskiemu. Reakcja ta wyszła od słynnego Marka Porcjusza Katona (r. 234— 149) — twórcy prozy
łacińskiej. Pomijając inne gatunki literackie' uprawiane przez Katona, należy tu wymienić jego dzieło
historyczne pt. Origines, zawarte w siedmiu księgach,.które zaczął pisać w wieku podeszłym, a
kontynuował niemal aż do śmierci. Dość charakterystyczny tytuł Origines zawdzięczało dzieło Katona
początkowym księgom; które opisywały początki miast 'italskich. Ostatnia księga doprowadziła wykład do
czasów współczesnych autorowi (do pretury Serwiusza Galby). Jak inne swe prace, tak i to dzieło napisał
Katon po łacinie, wypadki grupował nie według lat, lecz wedle naturalnego związku wydarzeń, przez co
okazał się nowato-rem w stosunku do swych poprzedników.
Niewątpliwie dzieło jego. było reakcją nie tylko
VIII
WPŁYW DZIEŁA KATONA
przeciw wpływowi greczyzny w historiografii, lecz również przeciw traktowaniu dziejów rzymskich jako
wyniku działania sławnych rodów i sławnych osobistości. Dzieło Katona nie zachowało się do naszych
czasów, niemniej dochowane fragmenty oraz głosy potomnych dowodzą wyraźnie, że było to dzieło b
niezrównanych walorach. Dużą część opisywanych wydarzeń znał z autopsji — wszak jako wódz i jako
polityk wpływał często na taki a nie inny bieg wydarzeń. Przed opracowaniem poszczególnych partii
swego dzieła prowadził on gruntowne studia, tak na przykład przed zabraniem się do opisu wojen punic-
kich studiował ustrój Kartaginy. Dzieło jego cieszyło się ogromnym uznaniem, u potomnych, a głównym
jego entuzjastą był Salustiusz.
Jeżeli chodzi o język, to przykład Katona zrobił swoje: annalistyka rzymska posługuje się po Katonie
wyłącznie językiem łacińskim, natomiast pod względem układu następcy Katona uczynili krok wstecz: nie
poszli za wzorem Katona i wypadki łączyli nie według naturalnego związku przyczynowego, lecz —
rozrywając go niekiedy z wielką szkodą dla należytej oceny wydarzeń i ich przyczyn — opisywali, zgodnie
z praktyką najstarszych annalistów, dzieje rzymskie według kolejności i następstwa lat. Do annalistyki
połowy drugiego wieku przed n. e. należą Lucjusz Kasjusz Hemina oraz Lucjusz Kalpurniusz Pizo Frugi.'
Na uwagę zasługuje zwłaszcza ten ostatni, polityk (trybun
KALPURNIUSZ I ANTYPATER
IX
ludowy z r. 149, konsul z r. 133), przeciwnik Grak-chów i ich reform. Te jego poglądy polityczne zaważyły
w dużym stopniu na charakterze dzieła historycznego, w którym — jak inni annaliści — objął całość
dziejów rzymskich od legendarnych wędrówek Eneasza aż do czasów sobie współczesnych. Starożytni
uważali go za pisarza poważnego (gravis auctor), ale partyjny polityk stronnictwa optymatów przedstawił
dzieje minione, a jeszcze bardziej dzieje współczesne, w myśl programu swego stronnictwa, wyciskając
na nich piętno tego programu. Oprócz tego wniósł on do annalistyki inny jeszcze element, a to pewien
racjonalizm, który miał zastąpić legendę. Cyceron w Brutusie wyrażał się z przekąsem o jego stylu
(annales sane exiliter scriptos, 106), ale mimo to dzieło było chętnie czytane przez późniejsze generacje,
w każdym razie i Dionizjusz z Halikarnasu, l Liwiusz wiele mu zawdzięczają.
Epoka Grakchów, rozpoczynająca w historii Rzymu długi okres walk partyjnych i ruchów rewolucyjnych,
epoka twórcza pod każdym względem, wydała też historyka, który wniósł nowy aspekt do historiografii.
Był nim Lucjusz Celiusz Antypa-t e r. Jeżeli poprzednio annalistyka była w rękach przedstawicieli starych
rodów i rzymskich, w rękach ludzi, którzy niejednokrotnie byli czynnymi polity2-kami, a jako tacy byli
osobiście ąuaedam pars historii Rzymu, jeżeli kształtowali dzieje rzymskie w duchu polityki tychże rodów,
to wymieniony tu
x
PIERWSZA MONOGRAFIA HISTORYCZNA
pisarz należał do zupełnie innych warstw: był on albo wyzwoleńcem, albo synem wyzwoleńca.
Antypater jest twórcą monografii historycznej rzymskiej, a więc jest i pod tym względem różny od
wszystkich swych poprzedników, traktujących całość dziejów rzymskich od epoki legendarnej aż do
czasów sobie współczesnych. Antypater napisał monografię o drugiej wojnie punickiej. Cechował ją duży
krytycyzm historyczny, czego dowodem jest chociażby fakt, że chcąc ustalić prawdę bezsporną, oparł się
nie tylko na źródłach historycznych rzymskich, ale i pisanych w duchu prokartagińskim (Si-lenos).
Starożytni cenili w jego dziele przede wszystkim retoryczne ujęcie, w tym widzieli jego wyższość w
porównaniu z poprzednikami. Nawet Cyceron, wyrażający się tak krytycznie o annalistyce rzymskiej, nie
szczędził pochwał temu pisarzowi (De orat. II 54), zaliczając go do exornatores historiae i prze-
ciwstawiając go poprzednikom, którzy zasługują jedynie na miano „opowiadaczy" (tantummodo narrd-
tores fuerunt). Liwiusz korzystał z niego w dekadzie trzeciej.
Klasowość annalistyki rzymskiej osiągnęła swój punkt szczytowy w I w. przed n. e., w epoce krwawych
rewolucyjnych walk między partią popularów a optymatów, w epoce,'która wydała Mariusza, Sa-turnina,
Glaucję, Liwiusza Druzusa, Sulpicjusza i Sullę. W tym okresie historii rzymskiej, w którym Rzym widział
raz po raz powtarzające się krwawe
ANNALISTYKA MŁODSZA
XI
porachunki uliczne między partiami, w którym przeżył mordowanie przeciwników politycznych Mariusza i
Cynny, trwające pięć dni i pięć nocy, w którym niedługo później oglądał zwycięstwo i krwawą pomstę na
marianach ze strony zwycięskiego' Sulli, kiedy władza była raz w rękach popularów, to znów optymatów
— trudną, a właściwie wręcz niemożliwą rzeczą było być niepartyjnym. Toteż prądy rewolucyjne,
antagonizmy i sympatie partyjne tej epoki wyraźne odbicie znalazły w annalistyce, nazywanej w
odróżnieniu od poprzednio omawianej annalistyki starszej — annalistyką młodszą. Fałszowała ona
historię rzymską w dużym stopniu dzięki temu, że problematykę partyjną i społeczną własnej epoki
przerzucała w przeszłość, którą kształtowała według życia współczesnej chwili, przy czym własne
nastawienie partyjne autorów było czynnikiem decydującym. Identyfikując patryc j uszy dawnych epok z
własnym stronnictwem, a plebejuszy z partią popularów, zwolennicy optymatów spisywali przeszłość w
duchu ich partyjnego programu i senatu, a zwolennicy popularów pisali w duchu proplebejskim, za-
barwiając nim opowiadanie z pierwszych wieków istnienia rzeczypospolitej. Jak annalistyka rzymska epok
poprzednich, tak i annalistyka młodsza nie dochowała się do naszych czasów. Znamy ją tylko ze
szczupłych fragmentów oraz recepcji późniejszych historyków, wskutek czego nie zawsze możemy
stwierdzić, w duchu jakiego stronnictwa pisali po-
XII KLAUDIUSZ KWADRYGARIUSZ I WALERIUSZ ANTIAS *
szczególni historycy. Wymienić tu przede wszystkim należy Klaudiusza Kwadrygariusza. kto" ry o tyle
wykazał pewien postęp w stosunku do poprzedników, iż swoje Annales zaczął nie od czasów
dawniejszych, lecz od wojny z Galiami, a więc opuścił cały okres królewski i początkowe dzieje republiki,
zdając sobie sprawę z niewiarogodności tradycyjnej wersji. Zwyczajem annalistów doprowadził opo-
wiadanie do czasów sobie współczesnych. Olbrzymie dzieło historyczne, co 'najmniej w 75 księgach, na-
pisał w tejże epoce W a l e r i u s z Antias, zaczynając swoją opowieść od czasów legendarnych, a
kończąc na epoce Sulli. Dzieło jego było na wskroś tendencyjne. Chciał on udowodnić, że jego własny
ród, gens Yaleria, był zawsze zbawcą Rzymu w chwilach niebezpieczeństwa i że miało to miejsce od
pierwszego konsula Waleriusza Publikoli aż do Wa-leriusza Flakkusa, który ułatwił Sulli zdobycie dyk-
tatury. Nadto pełno było przesady w jego dziele, podawał olbrzymie, wprost niewiarogodne ilości poleg-
łych w różnych walkach wrogów Rzymian, tak że Liwiusz, który początkowo z zaufaniem czerpał z niego,
stopniowo zraził się do jego nieścisłości historycznej;
Na tę samą epokę przypada też twórczość annalisty Gajusza Licyniusza Makra, trybuna ludowego z r. 73
przed n. e., który zakończył życie samobójstwem po wyroku skazującym go w procesie o zdzierstwa. Był
on gorącym zwolennikiem
MACEK I TUBEKO
XIII
partii popularów, toteż jego dzieło historyczne było wyrazem poglądów tego stronnictwa. Tendencja tego
dzieła była na wskroś antypatrycjuszowska. Warto zaznaczyć, że Cyceron z drwinami wyrażał się o nim
jako o historyku (De leg. 17). To nas jednak nie powinno dziwić, gdyż nie kto inny, lecz właśnie Cyceron
był oskarżycielem Licyniusza we wspomnianym już procesie o zdzierstwo, wytoczonym przeciw niemu.
Na wydaniu sądu Cycerona o nim zaważyły więc może antagonizmy osobiste i polityczne. Ze względu na
tę demokratyczną tendencję dzieła Licyniusza Liwiusz autorowi nie bardzo dowierzał jako historykowi (VII
9, 5). Warto jednak podkreślić,;
że Macer wyróżnia się spośród innych annalistów bardzo korzystnie tym, iż prowadził samodzielne po-
szukiwania źródłowe; badając między innymi tzw. magistratuum libri, tekst przymierza z Ardeą (;foedus
Ardeatinum), libri lintei itp.
Z epoki cycerońskiej wymienimy historyka nazwiskiem Kwintus Eliusz Tubero. Brał on wraz ^ ze swym
ojcem Lucjuszem czynny udział w wo]nie domowej między Cezarem a Pompejuszem, jako stronnik tego
ostatniego. Po bitwie pod Farsalos przeszedł na stronę zwycięskiego Cezara. Występował później jako
oskarżyciel Ligariusza, którego bronił Cyceron. Następnie oddał się studiom prawniczym i historycznym.
Owocem tych ostatnich było dzieło pt. Historiae, co najmniej w czternastu księgach, w którym oprócz
dziejów przeszłych traktował
XIV
HISTORIOGKAPIA EPOKI CYCEKOŃSKIEJ
..również historię współczesną. Dzieło to cieszyło się '•dużym powodzeniem. Z uznaniem wyraża się o Tu-
'beronie Dionizjusz z Halikarnasu, a Liwiusz cytuje go w I dekadzie, korzystając z niego w dużym stopniu.
Epoka cycerońska stworzyła trwałe wartości na polu piśmiennictwa historycznego, ale nie w zakresie
przedstawienia dziejów rzymskich jako całości, lecz przede wszystkim w zakresie monografii historycznej i
pamiętnikarstwa. Wymienić tu należy Salustiusza (r. 86—35) i C e z a r a (r. 100—44):
pierwszego jako wybitnego przez swą indywidualność i artyzm literacki monografistę, drugiego — ja-' ko
pamiętnikarza. Należy wspomnieć też N e p o s a jako autora biografii. Były to dzieła o wysokiej wartości,
ale — i to trzeba jeszcze raz podkreślić — nie dawały całości dziejów rzymskich, a wszyscy anna-liści
epok poprzednik nie stali na tym poziomie, by mogli zaspokoić wymagania ludzi wykształconych na
greckich wzorach i oczekujących od historiografii łacińskiej czegoś, co by stało na równym, a przynajmniej
zbliżonym do historiografii greckiej poziomie. Najwymowniejszym wyrazem tych tendencji jest dialog
Cycerona De legibus (I 2), w którym Cyceron wkłada w usta Attyka wypowiedź stwierdzającą, że literatura
łacińska nie ma jeszcze dzieła historycznego godnego tej nazwy (abest historia Iżtteris nostris, I 2, 5). W
dalszym ciągu swych wywodów domaga się Attyk od Cycerona, by on sam wypełnił tę lukę. Attyk
stwierdza, że w rozwoju annalistyki można za-
CYCERON O HISTORIOGRAFII RZYMSKIEJ
XV
obserwować stale wzrastający postęp (ex his alius alio plus habet virium), ale ogólny sąd o niej musi
wypaść negatywnie (tamen ąuid tam exile est quam isti omnes). Uznaje pewien postęp u Antypatra, ale w
rozwoju młodszej annalistyki konstatuje znów re-gresję. Czegóż więc domaga się Cyceron przez usta
Attyka od historiografii rzymskiej i w czym widzi jej główne braki? Wychodząc z założenia (przyjętego od
greckiego mówcy Izokratesa), że historiografia jest gatunkiem literackim, będącym najlepszym polem
popisu dla retoryki (opus oratorium maxime), główne ostrze swej krytyki zwraca przeciw nieod-
powiedniemu ujęciu sty listy czno-retorycznemu annalistyki okresów poprzedzających. W wyżej wymie-
nionym dialogu wymawia się Cyceron brakiem czasu potrzebnego do napisania dzieła historycznego. Nie-
mniej początek tego dialogu pozostaje dla nas wyraźnym dowodem tego, że rzymskie koła intelektualne
odczuwały już w epoce cycerońskiej niezadowolenie z dotychczasowego stanu historiografii rzymskiej i
czekały na dzieło, które by zaspokoiło ich smak i wymagania.
Filologia współczesna rozróżnia w greckiej historiografii dwa kierunki, tzw. pragmatyczny i retoryczny;
ten pierwszy szedł śladami zdrowej krytyki historycznej Tucydydesa, drugi zaś stosował w praktyce
postulaty Izokratesa, kładącego nacisk w pierwszym rzędzie na odpowiednią szatę zewnętrzną i układ re-
toryczny dzieła historycznego, na drugim zaś dopiero
XVI
BRAKI WCZESNEJ HISTORIOGRAFII
miejscu stawiał prawdę historyczną. Drugi kierunek reprezentowali w IV w. przed n. e. Eforos i Teopomp.
Otóż wypada stwierdzić, że historiografia rzymska przed Liwiuszem nie potrafiła zbliżyć się ani do jed-
nego, ani do drugiego z wymienionych kierunków historiografii greckiej. Nie była „retoryczna" i stąd
zasłużyła na tak ostry sąd Cycerona. Była pragmatyczna — i to w bardzo szczupłym zakresie — a to w
tych partiach, w których annalista opisywał czasy sobie współczesne. Opowiadając zdarzenia minionych
epok, nawet w tych partiach, gdzie tematem były już nie dzieje legendarne, lecz przeszłość poświadczona
w źródłach historycznych, annalista rzymski, skrępowany tradycyjnym podziałem wypadków na historię
poszczególnych lat, rozrywał związek przyczynowy wydarzeń historycznych i w ten sposób prag-matykiem
być nie mógł. Pisarzem, który spełnił wysuwany przez Cycerona pod adresem historiografii postulat, a
zarazem dokonał szczęśliwego połączenia kierunku annalistyki rzymskiej z kierunkiem „retorycznej"
historiografii greckiej, był Tytus L i-w i u s z, żyjący w epoce Augusta.
U. TYTUS LIWIUSZ I JEGO DZIEŁO
Nastroje społeczeństwa rzymskiego w epoce Augusta. Bitwa pod Akcjum (2 IX 31 r. przed n. e.)
zakończyła trwający sto lat okres wojen domowych, okres burz i rewolucji, okres ścierania się stronnictw
politycz-
PRYNCYPAT AUGUSTA
nych i interesów jednostek, okres proskrypcji i trium-wiratówr Oktawian, nazywany od r. 27 Augustem, stał
się jedynym władcą olbrzymiego- imperium rzymskiego, pierwszym cesarzem, który zapoczątkował rządy
monarchiczne w Rzymie 1.
Jak przyjęło społeczeństwo zmianę ustroju? Pomijając fakt, że zmiana ta została przeprowadzona bardzo
oględnie, wypada stwierdzić, że wszystkie klasy społeczeństwa rzymskiego pragnęły pokoju
wewnętrznego i gotowe były przyjąć go za wszelką cenę, byle tylko skończył się okres wojen domowych,
okres proskrypcji, niepewności życia i mienia. Pokoju chciał chłop italski, chciał go lud stolicy i pokój ten
...
legi007