Metody aktywizujące - scenariusz lekcji o Mikołaju.doc

(37 KB) Pobierz

                        

Aktywizujące metody nauczania

 

Reforma edukacji to odpowiedni moment, by długo oczekiwana autonomia szkolna dała nauczycielom szansę urzeczywistnić ich wizję nowoczesnej szkoły: innej lepszej skuteczniejszej . Bardzo wiele ma więc do zrobienia nauczyciel, który pragnie dotrzymać kroku reformie.

Jakie stosować metody nauczania?

Reforma w edukacji ma zmienić przede wszystkim sytuację ucznia w szkole. Należy stworzyć mu warunki osiągania sukcesów. Muszą to być takie sytuacje dydaktyczne, które będą zaciekawiać problematyką. Powinny to być atrakcyjne dla ucznia formy i metody pracy, które służyć będą przystosowaniu młodego człowieka do potrzeb przed jakimi stawia go życie. Coraz częściej znajdować się on będzie wręcz skomplikowanych.

Stosowanie na lekcji aktywizujących metod uczenia i uczenia się pomaga nie tylko uczniom, lecz także ułatwia pracę nauczycielowi. Wprawdzie nauczyciel ,który decyduje się na pracę według wybranej metody, musi:

-przygotować wcześniej materiały

-zaaranżować miejsce nauki/odpowiednio przygotować krzesła, ławki itp./                   

            -doskonalić swe umiejętności metodyczno- dydaktyczne

            -pokonać własna niepewność przed eksperymentowaniem na lekcji

Nauczyciel pracujący metodami aktywizującymi dość krótkim  czasie odchodzi od swej dotychczasowej roli nauczyciela- eksperta w kierunku nauczyciela:

-partnera-który jest gotowy realizować przygotowaną wcześniej lekcję zależności od sytuacji w klasie

-doradcy- który jest do dyspozycji, gdy uczniowie mają problem z rozwiązaniem trudnego zadania

-animatora-który inicjuje metody i objaśnia ich znaczenie dla procesu uczenia się

-uczestnika procesu dydaktycznego – który jest przykładem osoby także uczącej się.

Nauczyciel przestaje być wszystkowiedzącym autorytetem,  staje się doradcą, moderatorem, organizatorem.Uczeń z kolei z biernego odbiorcy działań dydaktycznych przeobraża się w aktywnego uczestnika planowania, organizowania i oceniania swojej pracy. Każda z  metod aktywizujących ma swoje mocne słabe strony. Nauczyciel i uczeń potrzebują zweryfikowanych wskazówek, jak optymalnie wykorzystać dany pomysł, na co zwracać uwagę, czego unikać

Od kilku lat w swojej pracy z uczniami stosuję metody aktywizujące. Z całą pewnością mogę stwierdzić, że są to metody,  dzięki którym uczniowie zaczynają być samodzielni, rozwijają własne strategie uczenia się, wyzwalają w sobie autentyczną motywację i ciekawość uczenia się, budują własną autonomię pracy w zespole.

Należy pamiętać,  że najwięcej zapamiętujemy wtedy, gdy działamy w zespole, gdy wykonujemy konkretną pracę- gdy jesteśmy aktywni

.

Przypomnę tylko, że generalnie ludzie pamiętają:

10% tego, co słyszą

20% tego, co widzą

40% tego o czym rozmawiają

90% tego co robią

 

Oto kilka przykładów aktywizujących metod nauczania, które mogą dużo zmienić w rzeczywistości szkolnej.

 

DRAMAmetoda rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.

                   Cel/e/, zastosowanie:

                Służy rozumieniu i interpretacji tekstów literackich, wydarzeń historycznych, itp.

                   Metoda ma zastosowanie w praktycznym ćwiczeniu umiejętności społecznych         

                   Takich jak: negocjowanie, podejmowanie decyzji, komunikowanie się. Uczniowie

       uczą się przez doświadczenie i przeżywanie. Można ją wykorzystać w pracy wy-

       chowawczej.

 

 

DRZEWKO DECYZYJNE –metoda efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych grupowych decyzji.

               Cel/e/, zastosowanie:

                  Metoda ta może być wykorzystana na lekcjach /zajęciach/gdzie uczniowie mają

                  Nauczyć się poszukiwania ,zauważania związkow między różnymi rozwiązaniami

                  Danego problemu i konsekwencjami tych rozwiązań.Celem jej jest kształtowanie

                  umiejętności dokonywania wyboru i podejmowania decyzji.

          

 

KOSZ I WALIZECZKA-metoda planowania, organizowania własnej nauki- Jak uczyć? , skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach,

Prezentacji własnego punktu widzenia, przygotowania do publicznych wystąpień.

             Cel/e/, zastosowania :

                Metoda ewaluacyjna. Pozwala wywołać refleksję ukierunkowaną na rozwój.

                podwyższenie jakości.

 

 

MOWA CIAŁA –metoda skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, przyswajania technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.

             Cel/e/, zastosowanie:

             Mowa ciała jest nie zrozumiała nie tylko w świecie dorosłych. Uczniowie także są nieświadomi, oznaczają gesty, mimika twarzy, ruchy innych osób i nie wiedzą, że sami zdradzają w ten niewerbalny sposób swoje emocje. Z tego powodu może dojść do nieporo-

zumień związanych z interpretacja cudzych zachowań. Uczniowie powinni w tym obszarze

otrzymać wsparcie ze strony każdego nauczyciela. Analiza mowy ciała może być źródłem ważnych informacji o nastrojach panujących w klasie.

Celem metody mowa ciała jest więc:

*przekazywanie i odbieranie informacji zwrotnej w sposób niewerbalny

*rozwijanie umiejętności odczytywania i interpretowania własnych emocji,

*kształtowanie umiejętności obserwacji cudzych zachowań,

*kształtowanie umiejętności samooceny.

 

 

                                                

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin