Zabawy adaptacyjne(2).doc

(48 KB) Pobierz
ZABAWY RUCHOWE

Zabawy  adaptacyjne

 

„Mało nas, mało nas”  - zabawa ruchowo – taneczna, w której kolejno

wywołujemy do środka koła imieniem poszczególne dzieci.

Podczas poruszania się w kole śpiewamy piosenkę:

Mało nas, mało nas do pieczenia chleba.

Jeszcze nam, jeszcze nam ciebie tu potrzeba.

Dzieci wywoływane kolejno wchodzą do środka.

Gdy jest ich tak dużo, że się nie mieszczą wówczas śpiewamy piosenkę odwrotnie:

Dużo nas, dużo nas do pieczenia chleba.

Ciebie już, ciebie już tutaj nam nie trzeba.

Wybrane dziecko wraca do koła.

 

 „Zgadnij – czyje słyszysz imię” – Jedno dziecko opuszcza krąg z poleceniem,

aby po powrocie odgadło jakie imię słyszy. Pod jego nieobecność wybieramy imię

dziecka z sali np. Tomek. Dzielimy je na sylaby TO-MEK na dany znak, dzieci

w dwóch grupach skandują jednocześnie sylaby wybranego imienia.

 Jeżeli zgadujący trzykrotnie poniesie porażkę w odgadywaniu daje fant.

 

„Witaj Aniu…”Powitanie dzieci piosenką śpiewaną na melodię „Panie Janie”

Dzieci śpiewają :

Witaj Aniu,

Witaj Aniu,

Pośród nas, pośród nas

Wszyscy Cię kochamy,

Wszyscy Cię kochamy,

Bądź wśród nas, bądź wśród nas.

 

 

„Masaż grupowy” Dzieci siedzą jeden za drugim w kręgu , masując sobie nawzajem

plecy ,zgodnie z podanym poleceniem przez nauczyciela: „Idą konie, potem słonie ,

potem Panie na wysokich obcasach z gryzącym pieskiem , płynie rzeka , pada

deszczyk ,a potem dreszczyk....”

 

 „Tort” -

   Nauczycielka siada w środku-kolejno każdemu dziecku przydziela nazwę

   jednego z produktów tortu, np.: mąka, cukier, mleko, proszek do pieczenia,

   czekolada... tak aż każdy będzie miał swoją nazwę.

   Zadanie polega na tym, aby na komendę np.:mąka wszystkie dzieci, które

   otrzymały taką nazwę zamieniły się miejscami.

   Utrudnienie polega na tym, że produkty mieszają się, np.: mąka z mlekiem.

   Każdy, kto nie znajdzie miejsca, siada na środku.  

 

„Wszyscy są”
Muzyka zaprasza do biegu, na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się i witają

z partnerem piosenką „Wszyscy są” z jednoczesnym klaskaniem w ręce partnera.

Powtórzenie zabawy; zmiana ruchu - podskoki na przerwę w muzyce, piosenka

jw. (zmiana partnera).
„Wszyscy są wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas. Jestem ja.

Jesteś ty, raz, dwa, trzy.”

 

„Łabędzie”

Dzieci – łabędzie „pływają” po stawie – dywanie. Jednocześnie śpiewają piosenkę.

Po szerokim stawie, stawie, pływają łabędzie, pływają łabędzie.

Kto pary nie znajdzie ten niezdarą będzie. Kto pary nie znajdzie,

ten niezdarą będzie.

Gdy piosenka się kończy, wówczas trzeba znaleźć sobie parę. Jedno z dzieci zostaje

bez pary, staje w środku i reszta dzieci śpiewa mu piosenkę:

Mamy, mamy niezdarę takiego, niezdarę takiego.

Co nie umiał znaleźć przyjaciela swego, co nie umiał znaleźć przyjaciela swego.

Zabawa trwa nadal.

 

„Karuzela” – zabawa muzyczna

Dzieci ustawione w kole śpiewają:

Chłopcy, dziewczęta dalej śpieszmy się

Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.

Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.

Hej, hop sa, sa. Jak ona szybko mknie.

Hej dalej, dalej do zabawy śpieszmy się.

Podczas wspólnego śpiewania piosenki, dzieci pokazują i naśladują ruch karuzeli.

 

„Misie”

Dzieci dobierają się parami, śpiewając piosenkę i naśladując ruchy misiów:

Misie dwa, misie dwa, misie dwa – obracają się dookoła

Misie szare, misie bure obydwa – pokazują na siebie

I kochają się te misie, przytulają sobie pysie – przytulają się do siebie i głaszczą

po głowie.

Misie szare, misie bure obydwa – obracają się dookoła.

Następnie dzieci wymieniają się parami.

Melodia piosenki to popularna „Kessera”

 

„Dwa kółeczka” – zabawa z piosenką

Dzieci robią dwa kółeczka. Mniejsze kółeczko „wchodzi” do środka.

Wspólnie śpiewają piosenkę:

 

Patrzcie, patrzcie jak wesoło

dwa kółeczka krążą w koło.

Dwa kółeczka krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

Dwa kółeczka krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

 

W prawo, w lewo się zwracamy,

dookoła obracamy.

Lewą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

Prawą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

 

Patrzcie, patrzcie jak wesoło

krasnoludki krążą w koło.

Krasnoludki krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

Krasnoludki krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

 

W prawo, w lewo się zwracamy,

 dookoła obracamy.

Lewą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

Prawą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

 

Patrzcie, patrzcie jak wesoło

wielkoludy krążą w koło.

Wielkoludy krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

Wielkoludy krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

 

W prawo, w lewo się zwracamy,

dookoła obracamy.

Lewą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

Prawą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

 

 

„Pieczenie ciasta” – zabawa z piosenką.

Dzieci dobierają się parami i śpiewają piosenkę.

Podczas I zwrotki pary kręcą się dookoła.

Nagle w domu zapachniało

warczy mikser w słodkiej pianie,

mąka czuli się z kakao,

masło zwierza się śmietanie.

 

Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, - głaszczą się po brzuszku

Będzie pycha mówię wam.   2x – obracają się dookoła własnej osi.

 

Podczas II zwrotki składają ręce na krzyż i pociągają nimi.

Żółtka razem z margaryną

w polonezie i poleczce

na stolnicę lekko płyną.

Kto być w kuchni wtedy nie chce?

 

Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, - głaszczą się po brzuszku

Będzie pycha mówię wam.  2x – obracają się dookoła własnej osi.

 

Podczas III zwrotki robią tzw. haczyki i obracają się wspólnie.

Wszystkie tłuczki, ubijaczki,

miski, łyżki i rondelki

zamieniają się w lizaczki.

Wybór smaków jest tu wielki.

 

Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, - głaszczą się po brzuszku

Będzie pycha mówię wam.   2x  obracają się dookoła własnej osi.

 

Podczas śpiewania IV zwrotki tańczą wspólnie w parach.

Upieczone jest już złote,

pulchne ciasto, znakomite.

Stygnie byśmy mogli potem

zjeść je sobie z apetytem.

 

Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, - głaszczą się po brzuszku

Będzie pycha mówię wam.   2x– obracają się dookoła własnej osi.

 

 

„Ojciec Wirgiliusz” – zabawa z piosenką.

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje.

 A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.

Hejże dzieci, hejże ha, hejże ha

Róbcie wszystko to co ja, to co ja.

Dzieci naśladują jakiś ruch.

Zabawa trwa dalej.

 

„Rolnik sam w dolinie” – zabawa z piosenką

Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.

Hejże, hejże, hejże ha, rolnik sam w dolinie.

Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę,

Hejże, hejże, hejże ha, rolnik bierze żonę.

Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko.

Hejże, hejże, hejże ha, żona bierze dziecko.

Dziecko bierze nianię, dziecko bierze nianię.

Hejże, hejże, hejże ha, dziecko bierze nianię.

Niania bierze kotka, niania bierze kotka.

Hejże, hejże, hejże ha, niania bierze kotka.

Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę.

Hejże, hejże, hejże ha, kotek bierze myszkę.

Myszka bierze serek, myszka bierze serek.

Hejże, hejże, hejże ha, myszka bierze serek

Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole

Tabliczki mnożenia, ani podzielenia.

Koło się obraca, serek się przewraca.

Hejże, hejże, hejże ha, serek się przewraca.

Dzieci bawią się w kole, wybrane dziecko

jest rolnikiem i wybiera zonę, żona dziecko….

Pod koniec piosenki ser wchodzi do środka,

Przewraca się a koło się obraca.

Następnie dzieci śpiewają:

Ser będzie rolnikiem, ser będzie rolnikiem.

Hejże, hejże, hejże ha, ser będzie rolnikiem.

Zabawa rozpoczyna się od nowa.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin