Zadania edukacyjne
3
4
128. Wycieczka
na wiosenną łąkę
1.
• Kształtowanie postawy badawczej wobec otaczającego świata.
• Obserwacja życia na łące – rozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków roślin
i zwierząt.
• Doskonalenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na podany temat.
• Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
• Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie głównym.
• Rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
• Kształcenie umiejętności klasyfikowania według podanego kryterium.
• Rozwijanie umiejętności plastycznych – estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych.
Ćw. s. 3
W. – puzzle „Wiosenna
łąka”
CD (semestr II) – 32–35 utwór literacki związany z tematem zajęć, np. Hansa Christiana Andersena „Pięć ziarenek grochu”
Co to jest?
lupy, lornetki
129. Jak rośnie fasola?
2.
• Założenie hodowli fasoli – prowadzenie kalendarza obserwacji.
• Kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
• Poznawanie utworów literatury dziecięcej.
• Ćwiczenie słuchu fonematycznego – głoski opozycyjne.
• Rozwijanie orientacji na kartce.
Do przeredagowania.
Ćw. s. 4, 5
słoiki, nasiona fasoli, gaza, doniczka, ziemia
130. Agata waży
zabawki
• Rozpoznawanie owoców i ich nasion.
• Konstruowanie prostej wagi.
• Kształtowanie określeń typu: „cięższe”, „lżejsze”, „waży tyle samo” na podstawie porównywania ciężaru różnych przedmiotów.
• Ważenie różnych przedmiotów – doświadczenia pozwalające dzieciom ustalić, że ciężar ważonego przedmiotu nie zależy od jego wielkości.
• Prezentacja różnych rodzajów wag – wzbogacanie wiadomości na temat ich przeznaczenia.
• Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
• Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej.
• Doskonalenie umiejętności globalnego czytania.
• Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Ćw. s. 6, 7
materiały potrzebne do skonstruowania wagi (patyk o długości 40 cm, sznurek, po dwie przezroczyste torebki foliowe – dla każdej pary dzieci), klocki, różne przedmioty do ważenia, np. zabawki
131. Delfin Fum
• Wzbogacanie wiadomości na temat życia roślin i zwierząt wodnych – prezentacja wybranych zwierząt i roślin.
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na temat życia zwierząt w ich naturalnym środowisku.
• Wprowadzenie drukowanych liter „f”, „F”.
• Prezentacja pisanych liter „f”, „F”.
• Ćwiczenie słuchu fonematycznego – określenie cech spółgłoski „f”.
• Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
• Doskonalenie umiejętności liczenia.
• Doskonalenie umiejętności klasyfikowania według podanego kryterium.
• Porównywanie ciężaru różnych przedmiotów – ćwiczenie umiejętności ważenia.
• Rozwijanie sprawności psychomotorycznej – ćwiczenia gimnastyczne.
K. s. 108, 109
Ćw. s. 8, 9
W. (część 1.) – „Kartoniki do układania modeli wyrazów”
przygotowane przez nauczyciela ciekawostki i ilustracje, np.
B
Podać pełne imiona autorów.
. Bamptona J. Channell’a
Do sprawdzenia sposób zapisania nazwiska (prawdopodobnie Channella).
„Zwierzęta i ich środowisko” oraz
film przyrodniczy związany z tematem zajęć
132. Wielka rafa
koralowa
• Utrwalenie obrazu graficznego liter „f”, „F”.
• Ćwiczenie słuchu fonematycznego.
• Prezentacja rafy koralowej na ilustracjach.
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na temat życia w oceanie.
• Rozwijanie spostrzegawczości.
K. s. 110, 111
Ćw. s. 10, 11
W. – kartoniki z literami
przygotowane przez nauczyciela ilustracje i ciekawostki związane z tematem zajęć, np.
Charlex Roux, Poul-Henry Plantain
Do sprawdzenia imiona i nazwiska autorów i do poprawienia formy odmiany.
„Tajemnice zwierząt. W oceanie”
materiał
Chyba powinno się to uściślić.
do klasyfikacji
3. 133. Zwiedzamy zoo
• Prezentacja dzikich zwierząt żyjących w różnych rejonach świata.
• Rozmowa na temat różnych gatunków zwierząt żyjących w ZOO.
• Porównywanie warunków życia zwierząt żyjących w ZOO
i na wolności.
• Poznawanie utworów literatury dziecięcej związanych z tematem zajęć.
• Uczenie dzieci pamięciowego opanowywania wybranych wierszy i pięknego ich przedstawiania.
• Rozwiązywanie zagadek.
• Estetyczne wykonywanie prac plastycznych.
K. s. 112, 113
W. – „Słoń i dzik”
„Wielki Atlas Zwierząt”,
przygotowany przez nauczyciela film przyrodniczy związany z tematem zajęć
Wielkanocne tradycje
134. Sztuka ludowa
• Kształtowanie wrażliwości na dzieła sztuki – omawianie treści dzieła malarskiego.
• Prezentacja sztuki ludowej różnych regionów Polski – utworów muzycznych i staropolskich instrumentów muzycznych, wyrobów rękodzielniczych.
• Nauka piosenki i tańca ludowego.
• Skonstruowanie prostego instrumentu muzycznego.
• Estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych.
• Kształcenie umiejętności postępowania zgodnie z instrukcją.
• Kształcenie estetyki ruchu – ćwiczenia gimnastyczne.
Ćw. s. 12, 13
W. – „Karty Piotruś”
CD (semestr II) – 3–7, 15–19
przygotowane przez nauczyciela wytwory sztuki ludowej oraz zdjęcia
E
. Fryś, A. Iracka, M. Pokropek, „Sztuka ludowa w Polsce”,
materiały do wykonania instrumentu: 8 słomek do napojów i 2 kartoniki papieru o wymiarach 14 cm x 2,5 cm (dla każdego dziecka), klej, nożyczki
inne materiały do wykonania instrumentów muzycznych, np. butelki, puszki, ryż, kasza, groch itp.
135. Wiosenne
porządki
• Poznawanie utworów literatury dziecięcej związanych z tematem dnia.
• Kształtowanie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na podany temat.
• Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną (świat roślin i zwierząt).
• Wycieczka do ogrodów działkowych – obserwowanie wiosennych prac w ogrodzie.
• Obserwacja ptaków i owadów.
• Utrwalanie obrazu graficznego poznanych liter.
• Kształcenie umiejętności dodawania na zbiorach zastępczych.
Ćw. s. 14, 15
W. – „Liczmany”
To jeszcze nie jest pewne
utwór literacki związany z tematem zajęć, np.
Jana Brzechwy „Wiosenne porządki”,
kostki do gry
krążek do zabawy ruchowej dla każdego dziecka
Sprawdzić w scenariuszach, co to jest
136. Wielkanocne
dekoracje
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na temat tradycji
związanych ze Świętami Wielkanocnymi (pisanki, palmy wielkanocne, przyśpiewki ludowe itp.).
• Prezentacja i nauka piosenki ludowej związanej z tematem zajęć.
• Rozwijanie wrażliwości muzycznej – tworzenie akompaniamentu do piosenki.
• Rozwijanie umiejętności plastycznych – estetyczne wykonywanie prac plastycznych.
• Porównywanie liczebności zbiorów.
• Wprowadzenie znaków: =,<,> .
Ćw. s. 16, 17
W. – „Ozdoby wielkanocne”, „Liczmany – kółka”, kartoniki ze znakami matematycznymi,
kartoniki z liczbami (części 1., 2., 3.)
CD (semestr II) – 27, 28
instrumenty przygotowane przez nauczyciela:
tamburyn, bębenki, pudełka akustyczne, drewienka, trójkąty;
włóczka, klej, wydmuszki,
liczmany, kostki do gry
137. Pisanki
• Rozmowa na temat wielkanocnych potraw.
• Redagowanie twórczych opowiadań „Święta w moim domu”.
• Wprowadzenie drukowanych liter „j”, „J”.
• Prezentacja pisanych liter „j”, „J”.
• Określenie cech spółgłoski „j”.
• Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem w zakresie poznanych liter.
• Prezentacja różnych technik wykonywania pisanek i dekoracji wielkanocnych.
Marzena_koter22