TYDZIEŃ I – Cuda i dziwy
Dzień
Rodzaj aktywności
Przebieg - cel ogólny
Cele operacyjne
Dziecko:
pomoce
uwagi
1
Pomieszane kolory
Literacka, społeczno – przyrodnicza, plastyczna, polonistyczna, ruchowa
Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza W. Chotomskiej Kwiecień.
– Zabawa twórcza Jestem kwietniem i wyczaruję…
– Wyjaśnienie znaczenia przysłowia Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.
– Ćwiczenia poranne – zestaw XXVI.
– Kolorowe farby – wprowadzenie litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, na podstawie
wyrazów: farby, Filip.
• Zapoznanie z literą f: małą i wielką, drukowaną i pisaną.
– Zabawa ruchowa Utwórz wyrazy.
– Wycieczka do najbliższego sklepu z artykułami budowlanymi lub chemicznymi.
• Poznanie przykładów zastosowania różnych rodzajów farb.
– Zabawa ćwicząca pamięć ruchową – Powtórz ruch.
– Kolorowanie rysunków zgodnie z instrukcją. Rysowanie kresek dłuższych lub krótszych od poprzedzających je.
Wie, jak nazywa się nowy miesiąc.
Bierze udział w zabawie twórczej.
Potrafi wyjaśnić znaczenie znanego przysłowia.
Wie, jak wygląda nowa litera, potrafi ułożyć schemat i model wyrazów podstawowych i odczytać samodzielnie nowy tekst.
Wie, jak tworzyć nowe wyrazy podczas zabawy.
Poznaje zastosowania różnych rodzajów farb, podczas wycieczki do sklepu z artykułami chemicznymi
Chętnie bierze udział w zabawie ćwiczącej pamięć ruchową
Koloruje rysunki zgodnie z instrukcją.
Potrafi rysować kreski dłuższe lub krótsze od poprzedzających je.
Obrazki do wiersza, alfabet literowo – obrazkowy, litery, karty pracy,
2
W kosmicznej przestrzeni
Konstrukcyjna
Literacka,
Społeczno – przyrodnicza
Plastyczna
Ruchowa zdrowotna
– Oglądanie książeczek o tematyce związanej z kosmosem. Wypowiadanie się na ich temat.
– Budowanie w zespołach stacji kosmicznych z różnorodnych klocków.
– Słuchanie opowiadania S. Schimmel Dzieci Ziemi – pamiętajcie.
• Wyrabianie postawy proekologicznej.
– Zabawa ruchowa Start rakiety.
– Ziemia – nasza planeta – wykonanie kompozycji przedstawiającej naszą planetę z wykorzystaniem
różnorodnych materiałów plastycznych.
• Wyrażanie wiedzy na temat Ziemi za pomocą ekspresji plastycznej.
– Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VIII.
– Ćwiczenia słuchowe Co to za Dźwięki?
– Próba instrumentacji refrenu piosenki Ziemia – wyspa zielona z wykorzystaniem metalowych
przedmiotów
Wypowiada się na temat książeczek o tematyce związanej z kosmosem, podczas ich oglądania.
Potrafi w grupie współpracować podczas wspólnego budowania.
Potrafi w skupieniu wysłuchać opowiadania, wie, co to jest ekologia.
Potrafi wyrazić własną inwencję twórczą podczas wykonywania wspólnej pracy plastycznej na temat naszej planety.
Potrafi dokładnie wykonywać ćwiczenia gimnastyczne – utrzymać równowagę podczas przejścia po skakance.
Rozpoznaje dźwięki dobiegające z zewnątrz.
Samodzielnie dobiera akompaniament do refrenu piosenki
Książki o tematyce związanej z kosmosem,
Obrazki do opowiadania, różnorodne materiały plastyczne, instrumenty perkusyjne.
3
Przybysze z kosmosu
– Słuchanie rymowanki Spotkanie z ufoludkiem.
– Rysowanie ufoludka.
– Zabawy przy piosence Leć, rakieto.
• Rozpoznawanie kierunku linii melodycznej.
– Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami wyobraźni – Przybysz z obcej planety.
– Kosmiczne rakiety – wykonanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach.
• Wykorzystanie w pracy materiałów odpadowych.
– Tworzenie przez analogię nazw mieszkańców poszczególnych planet.
– Zabawa ruchowa na określenie tempa – Wesołe spotkania na nieznanej planecie.
– Kolorowanie ufoludków, układanie ich imion z liter podanych w chmurkach nad nimi.
Słucha rymowankę o ufoludkach, a potem rysuje go.
Wymyśla zabawy ruchowe przy piosence potrafi rozpoznać kierunek linii melodycznej.
Potrafi wymyślić nowy sposób poruszania się „przybysza” podczas zabawy ruchowej.
Potrafi skonstruować rakietę z plastikowych butelek po napojach.
Potrafi tworzyć przez analogię nazwy mieszkańców poszczególnych planet.
Umie określić tempo podczas zabawy ruchowej.
Koloruje ufoludki, układa ich imiona z liter podanych w chmurkach nad nimi.
Karty pracy, obrazki do omawianej tematyki, plastikowe butelki po napojach,
4
Kiedy jest dzień, a kiedy jest noc?
matematyczna
– Zabawa twórcza W języku kosmitów.
– Czytanie i powtarzanie wierszyka w różnym tempie z prostym ruchem.
– Kosmonauci – wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 10.
• Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10.
– Zabawa ruchowo-naśladowcza Na dywanie siedzi Ufuś.
– Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.
• Poznanie przyczyn powstawania dnia i nocy.
– Odczytywanie nazw planet. Podawanie nazw określonych planet zgodnie z kolejnością
ich występowania w Układzie Słonecznym.
– Zabawa muzyczno-ruchowa Tańczące promienie.
– Poznanie ciekawostek na temat Księżyca.
Wymyśla nowe słowa – język ufoludków
Potrafi czytać i powtarzać wierszyk w różnym tempie z prostym ruchem.
Wie, jak wygląda zapis cyfrowy liczby 10.
Bierze udział w zabawie ruchowo – naśladowczej.
Poznaje przyczyny powstania dnia i nocy w oparciu o wiersz.
Odczytuje nazwy planet, potrafi podać je zgodnie z kolejnością ich występowania w Układzie Słonecznym.
Bierze udział w zabawie ruchowo – muzycznej.
Poznaje ciekawostki na temat Księżyca, podczas oglądania książki na ten temat.
Kartoniki z cyferkami, obrazki, liczmany, karty pracy, książki i albumy o tematyce związanej z księżycem.
5
Gwiazdy na niebie
Ruchowa zdrowotna, matematyczna
– Rysowanie chmurek i słoneczek w pętlach zgodnie z zapisem.
– Teatrzyk sylwet na podstawie wiersza E. Szelburg-Zarembiny Idzie niebo.
• Przybliżenie wiadomości o gwiazdach i gwiazdozbiorach.
– Zabawa ruchowa rozwijająca wyobraźnię – Tworzymy gwiazdozbiory.
– Zabawa dydaktyczna Kolorowe gwiazdki.
• Klasyfikowanie przedmiotów według trzech cech: kształtu, wielkości, koloru.
– Ćwiczenia w czytaniu – liczenie liter w wyrazach, zaznaczanie ich liczby przez kolorowanie
kwadratu z odpowiednią cyfrą.
– Zabawa twórcza Mała gwiazdka.
– Ćwiczenia sprawnościowe Zabawy kosmonautów.
Potrafi wykonać zadanie zgodnie z poleceniem.
Potrafi w skupieniu oglądać teatrzyk sylwet, poznaje nowe wiadomości o gwiazdach i gwiazdozbiorach.
Bierze udział w zabawie ruchowej rozwijającej wyobraźnię.
Potrafi klasyfikować przedmioty według trzech cech: kształtu, wielkości i koloru.
Poprawni wykonuje ćwiczenia gimnastyczne – przejście po ławeczce na czworakach.
Potrafi podczas czytania policzyć litery w wyrazach, zaznaczyć ich liczbę przez kolorowanie kwadratu z odpowiednią cyfrą.
Bierze udział w zabawie twórczej i ćwiczeniach sprawnościowych.
Sylwety do teatrzyku, karty pracy, klocki Dienese’a, obrazki.
TYDZIEŃ II – Wkrótce Wielkanoc
Marzena_koter22