Encyklopedia szkolna - Historia
Henryk VIII, ur. 1491, zm. 1547, król Anglii od 1509, z dynastii Tudorów, ojciec Elżbiety I. W 1521 opublikował traktat, w którym potępił M. Lutra i wystąpił jako zwolennik papieża, za co otrzymał od papieża Leona X tytuł "obrońca wiary". W następnych latach, gdy nie uzyskał zgody papieża Klemensa VII na unieważnienie małżeństwa z Katarzyną Aragońską, zerwał z Rzymem i doprowadził do utworzenia Kościoła anglikańskiego. Przeprowadzona 1536-39 sekularyzacja dóbr kościelnych wzbogaciła skarb monarszy oraz ludzi związanych z królem. Toczył liczne wojny z Francją (1511-13, 1522, 1543-46), okresowo pozostawał w sojuszu z Habsburgami; bezskutecznie dążył do podboju Szkocji. Istotny wpływ na politykę zagraniczną H. miały jego liczne (sześciokrotne) małżeństwa.
Kościół anglikański, narodowy Kościół w Anglii, ustanowiony w 1534 przez króla ang. Henryka VIII. Bezpośrednią przyczyną zerwania z Rzymem i utworzenia K.a. był brak zgody papieża Klemensa VII (uzależnionego od cesarza Karola V) na unieważnienie małżeństwa Henryka VIII z Katarzyną Aragońską, krewną cesarza Karola V. Małżeństwo z Katarzyną unieważnił arcybiskup Th. Cranmer, a parlament przyjął akt o supremacji, na którego podstawie król został głową K.a. Zachowano hierarchię, dogmaty, tradycje i częściowo formy liturgiczne Kościoła rzymskokatolickiego. Ustanowienie K.a. odpowiadało interesom większości społeczeństwa ang., w którym było coraz więcej zwolenników reformacji; przeciw niektórym formom organizacji K.a. występowali purytanie.
purytanie, grupa wyznaniowa Kościoła anglikańskiego, powstała ok. 1560, dążyła do usunięcia z niego form katolickich, hierarchii kościelnej i zwierzchnictwa królewskiego. P. zbliżeni do kalwinizmu głosili ideał życia oszczędnego, pracowitego, bogobojnego. Odłamami p. byli prezbiterianie i independenci. Pierwsi, bardziej umiarkowani, wśród których byli przeważnie bogaci kupcy i przemysłowcy, organizacyjnie podlegali niezależnym od władzy świeckiej duchownym - prezbiterom, podporządkowanym synodowi. Troskę o życie religijne i czystość moralną wiernych prezbiterianie powierzali wybieranym pastorom. Independenci, wśród których przeważało średnie i drobne mieszczaństwo oraz chłopstwo, dążyli do całkowitej samodzielności gminy, przeciwstawiali się wszelkim zorganizowanym formom kultu; nie mieli biskupów ani prezbiterów; do tego odłamu należał O. Cromwell i większość jego armii. Podczas rewolucji ang. ( I 640-60) p., stanowiący większość w Izbie Gmin, występowali m.in. przeciw królowi oraz domagali się usunięcia biskupów z Izby Lordów.
S. GRZYBOWSKI Henryk VIII i reformacja w Anglii, Warszawa 1969. A. F. POLLARD Henryk VIII, Warszawa 1988.
Elżbieta I, ur. 1533, zm. 1603, królowa Anglii od 1558, ostatnia z dynastii Tudorów, córka Henryka VIII i Anny Boleyn. Jedna z najwybitniejszych władczyń w dziejach Anglii. Po śmierci przyrodniej siostry, Marii I, zw. Krwawą, objęła rządy w kraju podupadłym gospodarczo i politycznie, na skutek hegemonii hiszp. w Europie. Reaktywowała prześladowany za Marii I Kościół anglikański. Początkowo była tolerancyjna dla katolicyzmu. Bunty i spiski katolików oraz skierowana przeciw E. bulla papieża Piusa V, która zwalniała poddanych E. ze złożenia przysięgi wierności, doprowadziły do stosowania represji wobec katolików; zostali pozbawieni praw politycznych, m.in. zabroniono im sprawowania urzędów i nie mogli być wybierani do parlamentu. Ścięcie królowej Szkocji Marii Stuart przyśpieszyło wybuch wojny z Hiszpanią, zakończonej klęską króla hiszp. Filipa II. Za panowania E. nastąpił rozkwit gospodarczy i kulturalny Anglii, rozbudowano flotę i dokonano pierwszych podbojów kolonialnych. Wpływ E. na całokształt życia politycznego, gospodarczego i kulturalnego kraju był tak znaczny, że mówi się o epoce elżbietańskiej w Anglii.
G. BIDWELL Najcenniejszy klejnot. Elżbieta I angie!.rka, Katowice 1974. S. GRZYBOWSKI Elżbieta Wielka, Wrocław 1989.
armada, zw. niezwyciężoną armadą, wielką armadą, hiszp. flota wojenna wysłana w 1588 przez Filipa II na podbój Anglii; liczyła ok. 130 okrętów (w tym 90 Wielkich jednostek bojowych) i ponad 30 tys. ludzi; jej dowódcą był książę A. Medina-Sidonia. Anglicy przeciwstawili a. 197 mniejszych okrętów, zwrotniejszych, o większej sile i dalszym zasięgu ognia artyleryjskiego; jednym z dowódców floty ang. był F. Drake, żeglarz i korsarz; w 1588 mianowany przez Elżbietę I wiceadmirałem. W kilku bitwach u południowo-zachodnich wybrzeży Anglii, a zwłaszcza na wodach kanału La Manche w pobliżu Gravelines, a. poniosła wielkie straty, a następnie rozproszyła się i częściowo zatonęła podczas burzy. Okręty hiszp., gnane wichrem aż za Szetlandy, wróciły do Hiszpanii opływając Szkocję (wiele rozbiło się na skalistych wybrzeżach Hebrydów) i Irlandię; straty wyniosły ponad 60 okrętów i ok. 20 tys. ludzi. Klęska a. oznaczała przełamanie przez Anglię dominacji hiszp. na morzach.
Henryk IV, ur. 1553, zm. 1610 król Nawarry od 1562 (jako Henryk I1I), król Francji od 1589, z dynastii Burbonów. Tron Nawarry (małe pirenejskie królestwo na pograniczu Francji i Hiszpanii) odziedziczył po ojcu, Antonim. Brał udział w wojnach religijnych po stronie hugenotów i został ich przywódcą. Małżeństwo H. z Małgorzatą de Valois, siostrą króla Francji, Karola IX, miało utrwalić kolejny rozejm między katolikami i hugenotami. Jednak licznie przybyli do Paryża na wesele hugenoci zostali wymordowani w noc św. Bartłomieja; H. ocalił życie za cenę pozornego przejścia na katolicyzm; po ucieczce do La Rochelle powrócił do kalwinizmu, w którym był wychowany. Będąc prawowitym następcą nowego króla Francji, bezdzietnego Henryka III Walezego, musiał walczyć o uznanie swoich praw do tronu (tzw. wojna trzech Henryków: króla Francji, króla Nawarry i księcia Henryka Gwizjusza, kandydata stronnictwa katolickiego). Dopiero przejście na katolicyzm (1593, "Paryż wart jest mszy") otworzyło H. bramy stolicy i skłoniło opozycję katolicką do złożenia broni. Głównym celem H. jako króla Francji było przywrócenie pokoju, odbudowanie kraju po wojnach domowych oraz wzmocnienie autorytetu monarchy. W 1598 H. wydał Edykt nantejski, gwarantujący hugenotom szerokie prawa polityczne i wolność wyznania. Wydanie Edyktu zakończyło wojny religijne we Francji. Gwarancją jego przestrzegania były tzw. miejsca bezpieczeństwa z twierdzą La Rochelle, gdzie hugenoci mogli utrzymywać załogi wojskowe. H. zabiegał o podniesienie dobrobytu ("aby każdy chłop miał na niedzielę kurę w garnku"), starał się podnieść z upadku przemysł i handel. Dążył do wzmocnienia swej władzy, a tendencje absolutystyczne uzasadniali od strony teoretycznej jego doradcy. Prowadził politykę antyhabsburską; u progu przygotowywanej wielkiej wojny z Habsburgami został zasztyletowany przez fanatyka katolickiego. Tron pozostawił synowi z małżeństwa z Marią Medycejską, Ludwikowi XIII.
H. MANN Mtodość króla Henryka IV, Warszawa 1982.
hugenoci, hugonoci, wyznawcy kalwinizmu we Francji w XVI-XVII w. W drugiej połowie XVI w. h. stanowili znaczną siłę polityczną i gospodarczą; h. było wielu franc. książąt (także członek rodziny królewskiej Antoni Burbon) i przedstawicieli wyższego duchowieństwa. W związku z małoletniością króla Franciszka II, władza we Francji spoczywała w rękach wielkorządców - katolickich Gwizjuszów (książąt de Guise). Rywalizacja między hugenockimi Burbonami a katolickimi Gwizjuszami doprowadziła do wojen religijnych, trwających z przerwami 1562-94. Wojny te, choć na tle religijnym, miały charakter polityczny, ponieważ oba stronnictwa (skupiające przedstawicieli dwu wyznań) walczyły o własne wpływy w państwie. Próba pogodzenia h. z katolikami, którą był ślub przywódcy h., króla Nawarry Henryka Burbona z siostrą króla Francji Karola IX, katolicką księżniczką Małgorzatą de Valois skończyła się rzezią [zob. noc świętego Bartłomieja]. Kres zmaganiom położyło objęcie tronu przez Henryka Burbona, który przeszedł na katolicyzm ("Paryż wart jest mszy" - tak miał powiedzieć) i jako król Francji Henryk IV wydał w 1598 Edykt nantejski.
H. odegrali dużą rolę w rozwoju franc. gospodarki, np. doradca królewski B. Laffemas przyczynił się do rozwoju farbiarstwa i jedwabnictwa, O. de Serres, autor znakomitego przewodnika rolniczego i franc. minister finansów, książę M. Sully, który podstawę dobrobytu widział w rolnictwie i hodowli, doprowadzili do podniesienia gospodarki rolnej. Również spośród h. rekrutowało się wielu dobrych rzemieślników i kupców (kalwinizm miał wielu zwolenników wśród mieszczan). W okresie panowania Ludwika XIII (1610-43) h. byli w opozycji do pierwszego ministra, kardynała A. J. Richelieugo, dążącego do zaprowadzenia we Francji rządów absolutnych (dzięki swoim twierdzom, wojsku i organizacjom h. tworzyli jakby państwo w państwie). Richelieu rozpoczął z h. nieubłaganą walkę zbrojną. Po kapitulacji w 1628 największej twierdzy hugenockiej La Rochelle h. musieli przyjąć podyktowane im warunki, m.in. oddać wszystkie twierdze, rozpuścić własne wojsko, pozbawieni też zostali prawa do zgromadzeń. W specjalnym "edykcie łaski" (1629) Ludwik XIII zapewnił im jednak wolność wyznania, aby nie zepsuć stosunków Francji z jej protestanckimi sprzymierzeńcami - Szwecją, Holandią i księstwami niem. Za panowania Ludwika XIV rozpoczęły się ponownie prześladowania h,: w 1685 król odwołał Edykt nantejski i wprowadził zakaz emigracji na tle religijnym bez swego zezwolenia, pod karą. galer, konfiskaty mienia, a nawet śmierci. Mimo to ok. 200 tys. h. udało się opuścić kraj. Osiedlili się gł. w krajach protestanckich - Anglii, Holandii i Brandenburgii, gdzie, jako dobrzy rzemieślnicy, cieszyli się uznaniem i byli pionierami wielu nowych gałęzi przemysłu.
S. GRZYBOWSKI Szpada pana admirata, Warszawa 1961. M. RICHARD Tycie codzienne hugonotów od Edyktu nantejskiego do rewolucji francuskiej, Warszawa 1978.
noc świętego Bartłomieja, rzeź hugenotów franc. dokonana przez katolików w nocy z 23/24 VIII 1572. Hugenoci przybyli masowo do Paryża na ślub swojego przywódcy Henryka Burbona, króla Nawarry, z siostrą króla Francji Karola IX, katolicką księżniczką Małgorzatą de Valois. Ślub miał symbolizować pojednanie zwalczających się hugenotów i katolików. Karol IX, przekonany przez Gwizjuszów (ród książąt lotaryńskich de Guise), że hugenoci będą stałym zagrożeniem dla władzy królewskiej, wyraził zgodę na dokonanie masakry. Zamordowano tysiące hugenotów, niedobitki schroniły się w twierdzy La Rochelle. Zamieszki ogarnęły i inne miasta. "Paryskie krwawe wesele" uczyniło Karola IX w oczach hugenotów tyranem i krzywoprzysięzcą.
Edykt nantejski, edykt wydany w 1598 w Nantes we Francji przez króla Francji Henryka IV; kończył okres wojen religijnych we Francji między katolikami i hugenotami. E.n. zapewniał hugenotom wolność wyznania (wyznawania kultu zakazano tylko w Paryżu i jego okolicy oraz w miastach biskupich) i równouprawnienie polityczne z katolikami. Gwarancją bezpieczeństwa hugenotów było zatrzymanie przez nich ok. 200 twierdz. E.n. został odwołany w 1685 przez króla Ludwika XIV.
La Rochelle [la roszel), miasto i port franc. nad Oceanem Atlantyckim; w XVI w. jedna z najważniejszych twierdz hugenockich. Ludwik XIII i jego minister A. J. Richelieu, dążąc do zlikwidowania opozycji hugenockiej, doprowadzili do oblężenia twierdzy. Długotrwała (IS miesięcy) i pełna poświęceń ( 13 tys. ofiar spośród 18 tys. mieszkańców) obrona La R. zakończyła się 28 X 1628 kapitulacją. Hugenotom pozostawiono swobodę wyznania, lecz zakazano im prowadzenia działalności politycznej.
amber440