KOMUNIKOWANIE NIEWERBALNE.doc

(49 KB) Pobierz

KOMUNIKOWANIE NIEWERBALNE

 

Komunikowanie niewerbalne – sposób komunikowania za pomocą przekazów niewerbalnych, czyli sygnałów niemających formy mówionego słowa ani pisanego wyrazu, a wywierających wpływa na uczestników procesu komunikowania. Obejmuje sygnały pozbawione słów lub zastępujące słowa.

Różnice w komunikowaniu niewerbalnym i werbalnym:

Przekazy niewerbalne są:

1. Bardziej nieustrukturyzowane niż posiadają strukturę

2. Bardziej nielingwistyczne niż lingwistyczne: jest tylko kilka arbitralnych symboli, a werbalne jest systemem symboli którym arbitralnie przypisuje się znaczenia

3. Bardziej analogowe niż digitalne: forma i treść są podobne i nawzajem się przenikają (jestem zmęczony – ton i postawa), w digitalnych werbalnych nie ma naturalnego, a jest umowny związek treść – znaczenie

4. Bardziej ciągłe niż nieciągłe: sygnały niewerbalne płyną nieustannie, a słowa się kończą

5. Bardziej nieintencjonalne niż intencjonalne

6. Bardziej wrodzone niż wyuczone

Funkcje komunikowania niewerbalnego:

1. Informacyjna:

2. Definiowania i wspierania przekazów werbalnych: powtarzania, zaprzeczania, uzupełniania, zastępowania, akcentowania

3. Wyrażania postaw i emocji

4. Definiowania relacji np. przytulanie się lub oddalanie

5. Kształtowania i kierowania wrażeniami: odpowiednie uczesanie, makijaż, ubranie

Przekazy niewerbalne stanowią 2/3 znaczeń w bezpośredniej interakcji.

Funkcjonalna typologia gestów Paula Ekmana i Wallacea Friesona

·  emblematory – niewerbalne zachowania zastępujące słowa np. znak V, znak OK., znak PAPA. Występują one w miejscu werbalizacji np. gdy nie ma jej możliwości. Nie mają charakteru ponadczasowego. Są arbitralne i zdeterminowane kulturowo (ten sam gest może oznaczać co innego w różnych kulturach).

·  ilustratory - niewerbalne zachowania towarzyszące lub zintegrowane z przekazem słownym, podkreślające go. Same nie są pełnym komunikatem. Są bardziej uniwersalne i mniej zdeterminowane kulturowo niż emblematory.

·  regulatory - niewerbalne zachowania pomagające zsynchronizować przebieg aktu komunikowania. Dzięki nim zamienianie roli N. i O. może zachodzić bez uprzedniego umawiania się w tej kwestii à skinienia głowy, zaciskanie ust, zmiana koncentracji wzroku. Regulatory tworzą system zwrotnych sygnałów interakcji.

·  afektatory - niewerbalne zachowania odzwierciedlające emocje, ich rodzaj i intensywność. Mogą mieć charakter nieświadomy i niekontrolowany (rumienienie się, przestrach w sytuacji nagłej) lub świadomy (radość na widok osoby lubianej)

·  adaptatory - niewerbalne zachowania będące reakcją na fizyczny lub psychiczny stan. Pozwalają na zaadoptowanie się do sytuacji np. kręcenie się na krześle, poprawianie fryzury. Zwykle są nieświadome i nieintencjonalne

Techniki kierowania emocjami wg Ekmana i Friesona:

- intensyfikowanie: gdy istnieje presja społ. zmuszająca do konkretnego zachowania np. cieszenie się z prezentów

- minimalizowanie: gdy istnieje presja społ. zmuszająca do konkretnego zachowania np. w sytuacji kontaktu z przełożonym

- neutralizowanie: nieokazywanie prawdziwych uczuć à trza być twardym a nie mientkim

 

APARYCJA

 

Aparycja (wygląd zewnętrzny + zmienne i sterowane elementy) – najbardziej personalizowana i indywidualna forma kom. niewerb. dostarczająca ogromnej ilości informacji (wiek, stan zdrowia, zainteresowania). Jest elementem tworzenia społecznej tożsamości.

Elementy aparycji:

a) cechy stałe:

·  wzrost – zazwyczaj osoby wyższe cieszą się większym zaufaniem (politycy); kobiety dobierając partnerów najczęściej szukają wyższych od siebie

·  twarz – powszechne przekonanie, że ładny = dobry, duże znaczenie w ocenianiu poziomu atrakcyjności

b) względnie zmienne:

·  waga/budowa ciała – podział rodzajów budowy ciała wg Krecznera (Crecznera? Crechnera?): astenicy (szczupli) à delikatność, nadwrażliwość, w skrajnych sytuacjach oschłość; atletyce (przypakowani) à mała wrażliwość, sumienność; pyknicy (grubi) à towarzyskość; dysplastycy

c) zmienne:

·  ubiór – daje możliwość wyrażania i jednoczenie oceniania (wierzenia, status społ.) Funkcje stroju: instrumentalna (utrwalanie ceremonii i wierzeń religijnych np. ksiądz); samoupiększanie (obiektywne lub subiektywne); związek z konkretna kulturą (np. znaki identyfikujące płeć – dżalabija u Arabów ubiór jednocześnie męski i kobiecy); różnicowanie autorytetów i pełnionych ról (garnitur, toga); aspirowanie do pełnienia roli. Ubiór może być przekazem. Bodźcami niewerb. są wówczas elementy stroju. Musza one jednak być odpowiednio zakodowane, aby odkodowujący je O. zrozumiał intencje N.

·  przedmioty osobistego użytku (okulary, biżuteria, teczki, fajka) – znaczenie ma ich jakość, dobór i sposób posługiwania się nimi

 

FIZJONOMIA (MIMIKA, WZROK)

 

Fizjonomia – kinezyka: (widoczne ruchy ciała w tym mimika, zachowania wzrokowe, gestykulacja, pozy)

a) Ekspresja mimiczna – twarz dostarcza największej liczby informacji (wiek, płeć, nastrój, status społ.). jej funkcja komunikatywna polega na budowaniu tożsamości. Poprzez ekspresje mimiczna przekazywane są:

- sygnały oceniające (aprobata lub jej brak)

- intensywność emocji

- zainteresowanie lub jego brak

- poziom zaangażowania

- poziom zrozumienia intelektualnego

W ocenianiu twarzy najczęściej (przy pierwszym kontakcie) stosowana jest dwubiegunowość (sympatyczna lub nie, wroga lub przyjazna). Zdaniem Ekmana i Friesona twarz komunikuje rodzaj emocji, a reszta ciała jej natężenie.

Podstawowe dla wszystkich kultur emocje sygnalizowane za pomocą ekspresji mimicznej to: radość, smutek, gniew, strach, zaskoczenie i wstręt.

b) Zachowania wzrokowe – podstawową ich funkcją jest przekazywanie inf. o charakterze relacyjnym.

Formy kontaktu wzrokowego:

- spoglądanie i przyglądanie

- wzajemne spoglądanie

- bezpośredni kontakt wzrokowy

Funkcje:

- wskazanie stopnia uwagi

- zainicjowanie i podtrzymanie intymnych relacji

- wpływa na zamianę postaw

- regulowanie interakcji

- przekazywanie emocji

- definiowanie statusu

Funkcje wg Knappa i Halla:

- regulowanie przebiegu interakcji

- monitorowanie inf. zwrotnych

- wyrażanie emocji

- odzwierciedlanie procesów poznawczych (rozumienia)

Teorie luźne:

- kontakt wzrokowy jest oznaką sympatii

- kontakt wzrokowy wzmaga pozytywny lub negatywny wpływa wyrażony semantycznie

- zakończenie lub przerwanie kontaktu może być sygnałem odrzucenia

- stałe wpatrywanie się, szczególnie z niewielkiej odległości, budzi niepokój

- brak kontaktu w interakcji = niepokój, obawa

- unikanie przyglądanie się, spoglądanie prosto w oczy = chęć załagodzenia sytuacji

Unikanie wzrokowe:

- chęć odcięcia się o nieprzyjemnej, drażniącej sytuacji (trup na ulicy)

- sygnalizowanie braku zainteresowania

- dyplomatyczność w sytuacjach trudnych np. gdy jest się świadkiem rozmowy

- chęć wyostrzenia innych zmysłów (smakowanie dań, słuchanie muzyki)

 

PROKSEMIKA (DYSTANS)

 

Proksemika (wykorzystanie interpersonalnego dystansu i relacji przestrzennych w celach komunikacyjnych)

- aranżacja przestrzeni

- zachowania siedzące

- terytorium: podstawowe (podlegającej naszej wyłącznej kontroli – pokój, dom), drugoplanowe (kojarzone z dana osobą np. ławka ucznia), publiczne (otwarte i dostępne dla każdego)

- dystans wg Halla: intymny– w bardzo bliskich stosunkach(0-45 cm); indywidualny – sytuacje osobiste np. rozmowa przyjaciół, krewnych (45cm-1,2m); towarzyski – relacje towarzyskie i służbowe (1,2-3,6m); publiczny (3,6m – do granicy widzenie i słyszenia)

- zatłoczenie: pojęcie psychologiczne – zbyt duża liczba kontaktów społecznych uniemożliwiająca jednostce osiągnięcie pożądanego przez nią poziomu prywatności v.s. zagęszczenie – liczba osób przypadająca na jednostkę powierzchni

 

 

 

DOTYK

 

Dotyk (przekaz za pomocą różnego rodzaju bezpośrednich form kontaktu fizycznego)

·  Funkcje: wspieranie i pocieszanie (okazywanie uczuć + funkcja terapeutyczna), funkcja władzy (wskaźnik władzy i statusu i afiliacja.

·  znaczeniu przekazu zawartego w dotyku decydują:

- część ciała osoby dotykanej

- część ciała osoby dotykającej

- czas trwania dotyku

- siła dotyku

- sytuacja

- znaczenie osób

- relacje między osobami

- nastrój i atmosfera

·  Kategorie i funkcje dotyku wg Heslina:

a) funkcjonalno – profesjonalny np. badanie lekarskie

b) grzecznościowo – rytualny: zasady towarzysko – kulturowe np. podanie dłoni

c) przyjacielsko – koleżeński np. przybicie piątki

d) miłosno – intymny np. przytulanie, głaskanie

e) seksualno – podniecający

·  Typy dotyku wg Jonesa i Yargrought

a) pozytywnych uczuć – wsparcie, pocieszenie

b) wesoły i żartobliwy

c) kontroli – zastosowanie dotyku jako życzenia, prośby o uwagę

d) rytualny – powitanie i pożegnanie

e) mieszane – powstaniowo – uczuciowe

f) związane z konkretnym zadaniem np. fryzjer, lekarz

g) instrumentalnego podporządkowania – przekazywanie telefonu

 

 

PARAJĘZYK

 

Parajęzyk – sygnały głosowe, które nie są słowami, lecz ich cechami wokalnymi takie jak modulacja, akcent; bardziej odnosi się do sposobu, w jaki coś powiedziano, niż do wypowiedzianych treści

·  Składniki:

a) cechy głosu lub właściwości głosowe:

- siła głosu: głośność i donośność związana może być z cechami osobowości np. agresywni mówią głośniej

- tempo mówienia: liczba słów wypowiadana w określonym czasie à szybko = obawy, podniecenie, złość; wolno = smutek, znudzenie

- płynność: przerwy i wokalizatory oraz szybkość

- poziom głosu:

- jakość głosu: szorstkość. Piskliwość

- wysokość głosu, rytm mowy, akcent, intonacja

- wokalizatory lub dźwięki bez struktury językowej: płacz, śmiech, jęczenie

·  Funkcje

- emocjonalna: niosą 38% informacji na temat emocji

- kształtowania i kierowania wrażeniami: ocena osobowości na podstawie wrażeń głosowych i związana z tym możliwość kierowania i kształtowania wrażeń

- regulacyjna: regulowanie interakcji np. sygnalizowanie zmiany ról N. i O.

 

CHRONEMIKA (CZAS)

 

Chronemika (wykorzystanie czasu jako elementu komunikowani)

·  Sposoby traktowania czasu

- kategoria kom. niewerb.

- wymiar kontekstu sytuacyjnego

- czynnik różnic kulturowych

·  Psychologiczny poziom postrzegania czasu

- kultury zorientowane na przeszłość: przypominanie historii, pielęgnowanie tradycji, szacunek dla przodków (Chiny, kultury indiańskie)

- kultury zorientowane na teraźniejszość: spontaniczność i bezpośredniość, natychmiastowa przyjemność, wiara w przeznaczenie i przypadek (Filipiny, Ameryka Środkowa)

- kultury zorientowane na przyszłość: potencjalne cele, zabezpieczenie przyszłości

·  Kulturowy sposób postrzegania czasu

- techniczny system czasu: precyzyjne, naukowe odmierzanie czasu; najczęściej w wyspecjalizowanych środowiskach (laboratoria); ma charakter bezuczuciowy, logiczny

- formalne systemy czasu: tradycyjny i powszechny; opiera się na umowie pomiędzy członkami danej kultury, która określa np. stopień, do jakiego czas jest traktowany jako cos wartościowego i konkretnego

- nieformalny system czasu: względność czasowych określeń; osiem kategorii à natychmiast, bardzo krótko, krótko, średnio, długo, bardzo długo, nieskończenie długo

- monochronemiczny system czasu: koncentracja na jednej czynności, a czas jest dzielony na małe jednostki à linearne postrzeganie czasu (Ameryka i Europa PN.)

- polichronemiczny system czasu: jednoczesne wykonywanie kilku czynności

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin