METODYKA NAUCZANIA DZIECI UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU LEKKIM - egzamin 2.doc

(344 KB) Pobierz
A1 Pedagogika specjalna, jej cele, przedmiot i zadania

43

 

A1  Pedagogika specjalna, jej cele, przedmiot i zadania

 

Nauka o nauczaniu i wychowaniu dzieci i młodzieży odchylonych od normy psycho-fizycznej, których możliwości przystosowania i udziału w życiu społecznym są zaburzone, zahamowane, ograniczone lub zaniedbane. Jest dyscypliną, która zajmuje się rehabilitacją niepełnosprawnych, a w odniesieniu do niedostosowanych społecznie – resocjalizacją.

3 aspekty powiązane ze sobą:

-          uszkodzenia – (narządy zmysłowe) wszelka strata lub wada psychicznej, fizjologicznej lub anatomicznej struktury albo czynności,

·         częściowe, fragmentaryczne lub całkowite (np. ślepota),

·         okresowe,

·         trwałe (przewlekle chore),

·         ustabilizowane – nie podlega pogłębieniu ani zmniejszeniu,

·         progresywne – (zespół Usher`a) pogłębiające się pogorszenie i zanik funkcjonowania narządu,

·         regresywne – ustępujące.

-          niepełnosprawność – ograniczenie lub brak (wynikający z uszkodzenia) możliwości wykonywania czynności na poziomie uważanym za normalny (sensoryczna, fizyczna, psychiczna)

-          upośledzenie – niekorzystna sytuacja osoby będąca wynikiem uszkodzenia lub niepełnosprawności, ograniczenie lub uniemożliwienie wypełniania ról.

·         ograniczenie

·         uniemożliwienie

·         utrudnienie

Uszkodzenie i niepełnosprawność – aspekty fizyczne i psychiczne

Upośledzenie – aspekty społeczne

 

Przedmiot badań pedagogiki specjalnej  wymaga specyficznych metod wychowawczych i nauczania:

-          osoby z trudnościami  w poznawaniu świata i komunikowaniu się (niewidzący, niesłyszący)

-          procesy poznawcze przebiegające nieprawidłowo

-          uszkodzenia ruchu i przewlekła choroba

-          niedostosowane społecznie wskutek zaniedbań środowiska

-          przekraczające poziom zdolności i inteligencji

 

Zadaniem pedagogiki specjalnej jest stworzenie podstaw teoretycznych i metodycznych dla procesu rehabilitacji. W procesie rehabilitacji jest niezbędna znajomość źródeł i mechanizmów powstawania upośledzenia i  stanu  stopnia odchylenia od normy.

Pedagogika specjalna obejmuje profilaktykę, zapobieganie wystąpieniu lub pogłębieniu niepełnosprawności, terapię wychowawczą, przygotowanie i przystosowanie do życia i integracji społecznej mimo niepełnosprawności.

 

A2  Pojęcie dziecka niedostosowanego społecznie

W twierdzeniu – dziecko trudne – uważano, że winne jest samo dziecko, że nie potrafi nawiązać poprawnych kontaktów  z ludźmi, popada w różne konflikty, nie wie czego właściwie chce, ma do innych pretensje, przeżywa wewnętrzne konflikty, odbijające się na jego zachowaniu, rodzice i nauczyciele nie mogą  dać sobie z nim rady, mimo zdolności – źle się uczy.  Lipkowski

Dziecko społecznie niedostosowane  jest jednostką, która ze względu na zaburzenia charakterologiczne, spowodowane zewnętrznymi lub wewnętrznymi warunkami rozwoju wykazuje wzmożone trudności z dostosowaniem się do uznanych norm społecznych.

Cechy dziecka niedostosowanego społecznie:

-          negatywne tendencje społeczne, cynizm, brawura, nieżyczliwość, stałe konflikty, niechęć do nauki i pracy, kłamstwa, brak krytycyzmu, brak poczucia odpowiedzialności, włóczęgostwo.

Za dziecko niedostosowane społecznie należy uznać takie dziecko, które rozwija się w taki sposób, że odbija się to źle na nim samym albo na jego kolegach. Dziecko bez pomocy zewnętrznej nie potrafi poprawić swoich stosunków z otoczeniem.

i wg niego dziecko niedostosowane społecznie nie działa w swoim interesie. Motywacja jego działania „jest nierealistyczna i jest dowodem frustracji”. Reakcje takiego dziecka są bardzo skomplikowane, trudne do przewidzenia i nieadekwatne do bodźca. Konopnicki nie zalicza do niedostosowanych społecznie: psychopatów, bezuczuciowców, jednostki pozbawione sumienia, te, które nie cierpią z powodu swoich antyspołecznych czynów.

Otton Lipkowski „Dziecko społecznie niedostosowane i jego resocjalizacja”

 

A3 Organizacja szkolnictwa dla dzieci z wadą słuchu, jego specyfika

Pierwszy system nauczania głuchych opracował w Paryżu

K. Amman – metoda ustna

de Leppe – metoda migowa

Wszystkie metody nauczania głuchych dzieci stosowane dawniej i obecnie to poszukiwanie dróg pełnej realizacji osobistej, społecznej i zawodowej.                           

Umożliwienie głuchemu czynnego udziału w życiu środowiska razem ze słyszącymi.

              Szkoły dla głuchych, obok zasadniczego celu, jakim jest nauczenie mowy czuwają nad całokształtem życia swoich wychowanków, zapewniając opiekę  i wszechstronny rozwój.

              Dla małych dzieci są poradnie – rehabilitacja w obecności matki (diagnoza, odpowiednie ćwiczenia, zadania do domu, kontrola). Przedszkola dla dzieci niesłyszących i niedosłyszących – normalne.

              Klasyfikacja na stopień utraty słuchu:

-          niedosłyszący

-          resztki słuchu

-          totalna głuchota

Z tym podziałem związane jest szkolnictwo, które obejmuje dwa typy – osoby słyszące i niesłyszące; grupa z resztkami słuchu nie ma osobnych szkół.

-          jeżeli dziecko jest wcześnie rehabilitowane ma pewien zasób słów, czyta  z ust, posiada aparat słuchowy – szkoła dla słabo słyszących

-          jeżeli dziecko nie było rehabilitowane – szkoła dla głuchych.

Małe dzieci są rehabilitowane w poradniach dla dzieci  z wadą słuchu. Szkoły podstawowe podzielone są na szkoły dla niesłyszących i słabosłyszących.

Dla niesłyszących – specjalny program nauczania

Dla słabosłyszących – normalny program nauczania szkoły podstawowej.

Klasy liczą 6-8 osób, stoliki ustawione w półkolu, lustra artykulacyjne, aparatura słuchowa.

Gimnazjum podzielone na  - niesłyszących i słabosłyszących.

Kształcenie zawodowe – szkoły zawodowe, licea, technika.

Benni

Grzegorzewska

Góralówna: „Listy do rodziców dzieci głuchych” 

                      poradnie dla dzieci i rodziców

Kształcenie zawodowe to najczęściej krawiectwo, gastronomia, poligrafia, ślusarstwo, stolarstwo, kreślarz, kafelkarz, elektronik, programista.

Nie mogą pracować na wysokościach, ponieważ mają zaburzony zmysł równowagi.

Zadaniem szkoły jest:

-          przede wszystkim nauczenie mowy,

-          kształtowanie i rozwijanie wypowiedzi ustnej i pisemnej

-          uczenie prawidłowej wymowy

-          uczenie czytania mowy z ust

-          wychowanie słuchowe – aparat

 

B1  Główne kierunki działania  w zakresie kształcenia specjalnego niepełnosprawnych

Niepełnosprawni mają takie samo prawo do kształcenia jak inni. W interesie społeczeństwa jest bowiem, aby dzieci niepełnosprawne w procesie wychowania i kształcenia osiągnęły jak najpełniejszy rozwój.

System kształcenia:

-          organizuje opiekę wychowawczą

-          zapewnia możliwość zdobywania wiedzy ogólnej

-          przygotowuje do pełnienia określonych funkcji społecznych poprzez przygotowanie do zawodu

W zakres systemu kształcenia specjalnego wchodzą:

-          ochrona rozwoju

-          wyrównywanie i kompensowanie zaburzeń i niewielkich odchyleń rozwojowych

-          rewalidacja dzieci upośledzonych

W rozwoju systemu kształcenia specjalnego i opieki nad dziećmi w Polsce przyjęto następujące zasady:

-          wychowanie ma się odbywać w integracji z dziećmi normalnymi jak najczęściej

-          pomoc i opieka profilaktyczna

Opieka nad upośledzonymi musi obejmować wychowanie, kształcenie  ogólne, społeczne  i moralne, przygotowanie zawodowe, które jest dostosowane do rodzaju upośledzenia, przygotowuje do przyszłego życia w społeczeństwie.

Kształcenie specjalne obejmuje dzieci niewidome, głuche, upośledzone umysłowo, chore, kalekie itp.

Organizuje się placówki typu specjalnego: przedszkola, szkoły, zakłady wychowawcze itp. Wiąże się z tym przygotowanie i wykształcenie kadry pedagogicznej, wyposażenie placówek w specjalne środki dydaktyczne, praca z rodziną, praca ze społeczeństwem nad zaakceptowaniem ludzi niepełnosprawnych.

Doroszewska, Spionek

1.     Maksymalne rozwijanie tych sił biologicznych, zadatków i cech, które są najmniej uszkodzone.

2.     Wzmacnianie i usprawnianie uszkodzonych zakresów psychicznych i fizycznych.

3.     Wyrównywanie – kompensacja (np. u niewidomych – dotyk i słuch, u głuchych – wzrok i dotyk).

 

B2  Przyczyny niedostosowania społecznego

Przyczynami niedostosowania społecznego mogą być:

-          błędy wychowawcze

-          konflikty z normami społeczno-moralnymi ale bez zaburzeń wyższych czynności nerwowych

Przyczyny tkwią najczęściej  w środowisku, które pod jakimś względem jest wypaczane, np. gdy dorośli nie zaspakajają podstawowych potrzeb dziecka lub stawiają mu nadmierne wymagania w stosunku do jego możliwości rozwojowych.

Powodem mogą być również zaburzenia wyższych czynności nerwowych, a więc tło psychopatyczne, charakteropatyczne, nerwicowe.

Przyczyna zaburzeń  w zachowaniu jest wynikiem zachwiania równowagi między środowiskiem a organizmem.

Przyczyna może tkwić zarówno w środowisku, jak i w samej jednostce.

J. Doroszewska

-          przeżycia wczesnodziecięce:

·         brak możliwości wytworzenia stosunku uczuciowego do matki do 3 r.ż.

·         deprawacja uczuć przez określony czas

·         zmiany osób, które pełniły rolę matki w tym czasie

przyczyna może być całkowite pozbawienie matczynej opieki lub długotrwała rozłąka, przerzucanie dziecka z jednego zakładu do drugiego, co uniemożliwia wytworzenie się stałej więzi uczuciowej

-          czynniki dziedziczne

-          dziecko wychowywane  w środowisku patologicznym

-          dziecko wychowywane w normalnym środowisku, lecz system wychowawczy jest błędny i postawy rodziców niewłaściwe

-          zachowania przestępcze są wynikiem frustracyjnych sytuacji spowodowanych niezaspokojeniem potrzeb dziecka lub niemożnością wytworzenia silnego super – ego, co pociąga za sobą nieukierunkowanie się społecznie akceptowanych nawyków postępowania

·         brak ciepła rodzinnego

·         konflikty w rodzinie

·         niewłaściwa opieka ze strony rodziców lub jej brak

·         alkoholizm rodziców

·         kradzieże i recydywa

·         niepowodzenia szkolne – pociągają za sobą wagary, ucieczki z domu, mogą inicjować alkoholizm, kradzieże, chuligańskie wyczyny

Otton Lipkowski                     Jedlewska

Czapow                                   Han-Ilgiewicz „W naszej klasie”

 

B3  Rola pedagoga w dziecięcym zakładzie leczniczym

Współczesna medycyna obejmuje oddziaływaniem całą osobowość pacjenta, a nie tylko jej wycinek.  Dlatego rehabilitacja kompleksowa, która wymaga włączenia  w proces leczenia różnych specjalistów: lekarzy, psychologów, socjologów i innych lekarzy. Przede wszystkim potrzebny jest ktoś, kto orientuje się w potrzebach psychicznych pacjentów, zna sposoby ich zaspokajania.

Zmiany zachodzące pod wpływem choroby obejmują także system nerwowy, który odgrywa główną rolę w funkcjonowaniu jednostki.

System nerwowy chorego dziecka jest szczególnie wrażliwy. Pod wpływem bólu, rozstania z domem, izolacji od normalnego życia, ograniczenie aktywności, dziecko słabo uświadamia sobie swoje potrzeby. Potrzebuje życzliwości, serdeczności, beztroski, kontaktów z rówieśnikami. Niezaspokojenie tych potrzeb osłabia siły do walki z chorobą.

Naczelnym zadaniem pedagoga jest więc dodatnie oddziaływanie na procesy nerwowo-psychiczne pacjenta  w celu wyrobienia dobrego samopoczucia, a przez to do stworzenia warunków do walki z chorobą. U podstaw leży:

-          ochrona dziecka przed nadmiernym wysiłkiem

-          wzmacnianie sił odpornościowych organizmu, a szczególnie nadwyrężonego układu nerwowego

Wychowanie dziecka przewlekle chorego opiera się na dwóch zasadach:

-          zasada całościowego ujmowania oddziaływań wychowawczych

-          zasada plastyczności w doborze środków wychowawczych

Naczelnym zadaniem pedagoga jest dodatnie oddziaływanie.

Zadania pedagoga:

-          dodatnie oddziaływanie

Zadania pedagoga:

-          ochrona dziecka przed nadmiernym wysiłkiem

-          wspomaganie sił odpornościowych organizmu, a szczególnie nadwyrężonego systemu nerwowego

Pedagog powinien zaspokajać w dziecku:

-          potrzebę bezpieczeństwa

-          potrzebę oparcia się na czyimś autorytecie

-          potrzebę więzi z domem rodzinnym

                     doznawania uczuć życzliwości i serdeczności

                     okazywania innym swoich uczuć

                     odprężenia w zabawie i aktywności w różnych formach  

           kontaktów społecznych z rówieśnikami.

Doroszewska

Dega „Dziecko kalekie”

Hulek „Podstawy rehabilitacji”

 

C1  Związek pedagogiki specjalnej z pedagogiką ogólną i innymi dyscyplin...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin