regulamin.pdf

(272 KB) Pobierz
ROZDZIA£ 1
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
W RZESZOWIE -PLACÓWKI
INTERWENCYJNEJ
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny, zwany dalej Regulaminem określa szczegółowe zadania
i organizację placówki, a także specyfikę i zakres sprawowanej opieki.
§ 2
Pogotowie Opiekuńcze w Rzeszowie, zwane dalej „ placówką” działa w oparciu o:
1. Ustawę z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich ( Dz. U.
z 1982 r. Nr 35, poz. 228 z późniejszymi. zmianami ),
2. Ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz.
74 z późniejszymi zmianami ),
3. Ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 1998 r. Nr 91,
poz. 578 z późniejszymi zmianami ),
4. Ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 1998 r. Nr 155,
poz. 1014 z późniejszymi zmianami ),
5. Ustawę z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 1998 r. Nr 64,
poz. 414 z późniejszymi zmianami ),
6. Rozporządzenie MPiPS z 1 września 2000 r. w sprawie placówek opiekuńczo –
wychowawczych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 900 ).
1
§ 3
1. Siedzibą placówki jest Miasto Rzeszów
2. Ośrodek jest jednostką budżetową Gminy – Miasta Rzeszów – miasta na prawach
powiatu.
3. Działalność placówki finansowana jest:
1) ze środków budżetu Państwa
2) ze środków budżetu Miasta
3) ze środków pozabudżetowych.
4. Podstawę gospodarki finansowej placówki stanowi plan finansowy opracowywany
na każdy rok finansowy.
5. Placówka prowadzi rachunkowość w oparciu o obowiązujące przepisy prawne i sporządza
na ich podstawie sprawozdawczość finansową.
6. Nadzór finansowo - administracyjny nad placówką sprawuje Miejski Ośrodek
Pomocy Społecznej.
7. Nadzór nad realizowaniem przez pracowników obowiązującego standardu wychowania
i opieki sprawuje dyrektor placówki
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA
§ 4
1. PogotowieOpiekuńcze jest placówką interwencyjną przeznaczoną dla dzieci znajdujących
się w sytuacji kryzysowej i wymagających zapewnienia doraźnej całodobowej opieki.
2. Celem placówki interwencyjnej jest działanie na rzecz:
1) powrotu dziecka do rodziny własnej,
2) umieszczenie go w zastępczej formie wychowania rodzinnego,
3) w odpowiedniej placówce ( socjalizacyjnej, resocjalizacyjnej ).
§ 5
1. Podstawowymi zadaniami placówki są:
1) Zapewnienie doraźnej, całodobowej opieki dziecku pozbawionemu częściowo
lub całkowicie opieki rodziców znajdującemu się w sytuacji kryzysowej,
2
2) Przygotowanie diagnozy stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej dziecka,
oraz ustalenie wskazań do dalszej pracy z dzieckiem,
3) Podejmowanie starań o umieszczenie dziecka w zastępczych formach
wychowania rodzinnego lub odpowiednich placówkach opiekuńczo –
wychowawczych albo w resocjalizacyjnych,
4) Działanie z upoważnienia Prezydenta Miasta Rzeszowa w sprawach
dotyczących umieszczania nieletnich w placówkach resocjalizacyjnych na
podstawie orzeczeń SR,
5) Zapewnienie warunków wypełniania obowiązku szkolnego, a w miarę
możliwości – kontynuowanie nauki w szkole ponadpodstawowej.
2. Wszystkie zadania placówka realizuje we współpracy z rodzicami ( opiekunami
prawnym) dziecka, sądami, placówkami pomocy społecznej, szkołami, poradniami
psychologiczno – pedagogicznymi i specjalistycznymi, ośrodkami adopcyjno –
opiekuńczymi, placówkami służby zdrowia i innymi organizacjami i instytucjami,
w tym także charytatywnymi.
ROZDZIAŁ 3
ZASADY DZIAŁANIA I ORGANIZACJA
§ 6
1. Placówką kieruje dyrektor powołany przez Prezydenta Miasta Rzeszowa
2. Podstawą organizacji pracy placówki jest arkusz organizacyjny placówki, opracowany
przez dyrektora.
3. W placówce działa stały Zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka.
4. Opieka w placówce stosownie do zadań polega na realizacji opracowanego
i przyjętego przez nauczycieli – wychowawców systemu zintegrowanych działań
diagnostycznych,
wychowawczych,
terapeutycznych
i resocjalizacyjnych oraz pracy z rodziną wychowanka.
5. System, o którym mowa w ust. 4 tworzą:
1) nauka szkolna, zajęcia wychowawcze, samorządowe, samoobsługowe
i opiekuńcze ( pielęgnacyjne ).
2) zajęcia
specjalistyczne:
reedukacyjne,
logopedyczne,
psychologiczne,
psychokorekcyjne, elementy socjoterapii i inne według potrzeb.
3) zajęcia kulturotwórcze, zespoły zainteresowań.
4) praca na rzecz placówki, środowiska i zarobkowa.
3
edukacyjnych,
§ 7
1. W zależności od rodzaju zajęć wychowankowie podzieleni są na: oddziały przedszkolne
lub szkolne, zespoły klasowe, grupy wychowawcze oraz zespoły specjalistyczne, grupy
twórcze i zespoły zainteresowań.
2. W placówce funkcjonują dwie grupy wychowawcze, do 16 wychowanków, w każdej.
3. Dla wychowanków, u których występują odchylenia lub zaburzenia rozwojowe,
organizuje się indywidualne zajęcia specjalistyczne.
1) zajęcia specjalistyczne grupowe lub indywidualne organizuje się w wymiarze od 2
do 6 godzin tygodniowo dla grupy wychowawczej,
2) zajęcia specjalistyczne prowadzi psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista
posiadający odpowiednie przygotowanie.
4. Podstawą udziału w zajęciach specjalistycznych są wskazania Zespołu ds. okresowej
oceny sytuacji dziecka.
§ 8
1. Dyrektor placówki decyduje o zorganizowaniu opieki nocnej w zależności od potrzeb.
2. Opiekę pielęgniarską w porze nocnej zapewnia się na wniosek lekarza.
§ 9
1. Dla wychowanków w wieku przedszkolnym organizuje się zajęcia wynikające z programu
wychowania przedszkolnego.
2. Wychowankowie w wieku szkolnym realizują obowiązek szkolny w szkole podstawowej
funkcjonującej przy pogotowiu, działającej na zasadach obowiązujących szkoły specjalne
dla dzieci z zaburzeniami w zachowaniu, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych
niedostosowaniem społecznym.
3. Szczegółową organizację szkoły określa Statut, zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną
Szkoły.
4. Szczegółową organizację nauczania i wychowania określa arkusz organizacyjny szkoły
opracowany przez dyrektora najpóźniej do 15 maja każdego roku, na podstawie planu
nauczania szkoły, zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
5. Pogotowie zapewnia swoim wychowankom pomoc w nauce, w odrabianiu zadań
domowych, oraz w miarę potrzeby udział w zajęciach wyrównawczych.
6. Wychowankom, którzy ukończyli szkołę podstawową umożliwia się kontynuowanie
nauki w szkołach ponadpodstawowych lub w innych formach kształcenia zawodowego.
4
§ 10
1. Placówka może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli, studentów
lub absolwentów szkół wyższych na praktyki lub staże pedagogiczne.
2. Podstawą przyjęcia na praktykę lub staż pedagogiczny jest umowa pomiędzy dyrektorem
placówki a osobą odbywającą praktykę lub staż.
§ 11
1. Placówka posiada izbę rotacyjną dla wychowanków, którzy samowolnie opuścili
placówki opiekuńczo – wychowawcze, ośrodki szkolno – wychowawcze lub zostali
umieszczeni do dyspozycji sądu dla nieletnich, prokuratury i policji.
2. Jednorazowo na izbę rotacyjną można przyjąć 3 nieletnich, dla których są zapewnione
miejsca noclegowe.
3. W izbie wychowanków, izolowanych ze względów sanitarnych oraz innych, w zależności
od potrzeb można organizować oddzielną opiekę wychowawczą.
4. W izbie rotacyjnej wychowanek pozostaje do czasu przekazania pod opiekę rodziny,
opiekunów prawnych, lub instytucji, albo włączenia go do grupy wychowawczej, nie
dłużej jednak niż 24 godziny.
5. Opiekę wychowawczą w izbie rotacyjnej organizuje się po doprowadzeniu wychowanka.
6. Organizację i zasady działania izby rotacyjnej określa odrębna procedura wytyczona przez
dyrektora placówki dotycząca jej funkcjonowania.
§ 12
1. W pogotowiu działa stały Zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka.
2. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1) analiza karty pobytu dziecka,
2) okresowa ocena sytuacji dziecka,
3) ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka,
4) analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
5) modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
6) ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
3. W skład Zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą:
1) dyrektor, lub osoba przez niego wyznaczona,
2) pedagog,
3) psycholog,
4) wychowawca kierujący bezpośrednio procesem wychowawczym dziecka,
5) pracownik socjalny.
4. Na posiedzenia Zespołu, który zbiera się 1 raz w miesiącu, a w szczególnych przypadkach
częściej, mogą być zapraszani przedstawiciele sądu, policji, ośrodka adopcyjno –
opiekuńczego, ośrodka pomocy społecznej, rodzice, opiekunowie prawni, przedstawiciele
służby zdrowia i inni.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin