Sanskryt-Lekcja-05.pdf

(78 KB) Pobierz
Sanskryt Lekcja 05
LEKCJA 5: NAVĀ ABDĀ
RZECZOWNIK
INSTRUMENTALIS
INSTRUMENTALIS (NARZĘDNIK) I GENETIVUS
GENETIVUS (DOPENIACZ) DLA RZECZOWNIKÓW (M) I (N) NA A
SG
DL
PL
I.
z[vena
DEVENA
z[vAByAma "
DEVĀBHYĀM
z[vE:
DEVAI
ENA
ĀBHYĀM
AI
G.
z[vasya
DEVASYA
z[vayao:
DEVAYO
z[vAnAma "
DEVĀNĀM
SYA
YO
ĀNĀM
ZAIMEK WSKAZUJĄCY TAD (TEN, TO, TA)
SG
DL
PL
M N F
M N F M
N
F
N.
s>
SA tt!
TAT
sa
taE
TAU
te
TE tain
TĀNI
ACC.
tm!
TAM
tam!
TĀM
te
TE
tan!
TĀN
ta>
I.
ten
TENA
tya
TAYĀ
ta_yam!
TĀBHYĀM
tE>
TAI
tai->
TĀBHI
G.
tSy
TASYA
tSya>
tyae>
TAYO
te;am!
TEĀM
tasam!
TĀSĀM
TASYĀ
SANDHI
(WEWNĄTRZWYRAZOWE) CEREBRALIZACJA
CEREBRALIZACJA N I
I S
R
[V
N
V
K
S
COKOLWIEK
R
CK
N
R
OPRÓCZ R
RA
CP
M
V(A, Ā)
Y
V
Y
V
(JEST) (JEST)
H]
V = VOWEL = SAMOGOSKA
C = CONSONANT = SPÓGOSKA
(JEST) (NIE
(JEST)
MA)
(MIĘDZYWYRAZOWE) ĄCZENIE SAMOGOSEK
ĄCZENIE SAMOGOSEK
A + V = GUA (VR̥DDHI)
R + V = RV
I + V = YV
U + V = VV
L + V = LV
DWIE JEDNAKOWE PROSTE = JEDNA DUGA
1
RZECZOWNIK
INSTRUMENTALIS
GENETIVUS
AAI
YYO
ZAIMEK WSKAZUJĄCY
CEREBRALIZACJA
II
442709193.001.png 442709193.002.png 442709193.003.png
LEKCJA 5: NAVĀ ABDĀ
(MIĘDZYWYRAZOWE) WISARGA
WISARGA
A + C(DW) = O C
Ā + C(DW) = Ā C
A + A = O
V(A, Ā) + V = VRV
A + V(A) = A V
V(A, Ā) + C(DW) = VRC
Ā + V = Ā V
SKADNIA
POSIADANIE
POSIADANIE WYRAA SIĘ KONSTRUKCJĄ Z GENETIWEM
GENETIWEM (SANSKRYT NIE MA CZASOWNIKÓW O ZNACZENIU MIEĆ,
WACICIEL (G.) + WASNOĆ (N.) + CZASOWNIK BYĆ:
(NRPASYA PUTRA BHAVATI) (KRÓL MA SYNA)
(BĀLĀNĀ PUSTAKE BHAVATA) (CHOPCY MAJĄ DWIE KSIĄKI)
CZASOWNIK MOE ULEC ELIZJI
WACICIEL (G.) + WASNOĆ (N.) + CZASOWNIK BYĆ
ELIZJI:
(NARĀNĀM EKA JĪVANAM) (LUDZIE [MAJĄ] JEDNO YCIE)
ELIZJI
PODWÓJNY AKUZATIW Z CZASOWNIKAMI DICENDI, COGITANDI ETC.:
(TA BĀLA MITRA MANYE) (TEGO CHOPCA UWAAM ZA PRZYJACIELA)
(TA NRPA GHOAYANTI) (OGASZAJĄ GO KRÓLEM)
CZASOWNIK
IND. PRAES. 6 KLASY
6 KLASY : TEMAT: + A
TEMAT: + A RDZE NIE ULEGA ZMIANIE
RDZE NIE ULEGA ZMIANIE
I (6P) ICCHATI PRAGNĄĆ, YCZYĆ SOBIE
K
OSABIENIE SAMOGOSKI:
IP (6PĀ) KIPATI, -TE RZUCAĆ, CISKAĆ (Ā:
PRZEPAĆ)
DI
IIP
PRACH (6P) PRCCHATI PYTAĆ, PROSIĆ
M
R (6Ā) MRIYATE UMIERAĆ
RDZENIE Z RUCHOMĄ NOSÓWKĄ:
RR
DI (6P) DIATI POKAZYWAĆ, WSKAZYWAĆ
VI
VI (6PĀ) VIATI, -TE WCHODZIĆ
S
VID (6PĀ) VINDAT, -TE ZNAJDOWAĆ, OSIĄGAĆ,
ZDOBYWAĆ (Ā: POLUBIĆ)
SIC
RJ JJ J (6P) SRJATI WYPUSZCZAĆ, STWARZAĆ
SP
RR
SPR
R (6P) SPRATI DOTYKAĆ
SIC (6PĀ) SIÑCAT, -TE KROPIĆ, SKRAPIAĆ
IND. PRAES. 10 KLASY
10 KLASY : TEMAT =
TEMAT = (GUNA
(GUNA*)
) + AYA
+ AYA
*GUNA JELI SAMOGOSKA RDZENIA JEST KRÓTKA NATURAE I POSITIONE
ARTH
BHAK (10PĀ) BHAKAYATI, -TE - JEĆ
CUR
KATH (10P) KATHAYATI - OPOWIADAĆ, GOSIĆ
CUR (10P) CORAYATI - KRAĆ
CINT (10P) CINTAYATI - MYLEĆ, ROZMYLAĆ
P
GHU (10P) GHOAYATI - OGASZAĆ, OZNAJMIAĆ
PJJJJ (10P) PJAYATI - CZCIĆ, ADOROWAĆ
2
WISARGA
SKADNIA
POSIADANIE
GENETIWEM
POSIADAĆ): WACICIEL (G.) + WASNOĆ (N.) + CZASOWNIK BYĆ
PODWÓJNY AKUZATIW
6 KLASY
TEMAT: + A
I I
I
PRACH
K K
KIP
M M
MR
DI
VID
VI
SR
S S
SIC
SP
RR
10 KLASY
TEMAT =
(GUNA
))
ARTH
ARTH (10Ā) ARTHAYATE - DOMAGAĆ SIĘ, ĄDAĆ
KATH
BHAK
KATH
CUR
CINT
GHU
P P
442709193.004.png
LEKCJA 5: NAVĀ ABDĀ
ĆWICZENIA
SANDHI:
NRPO JAYATI
VADATI ITI
TENĀNALENA
SATYAM ARTHAYĀMI
NETI NETI
GAJA DHĀVATI
SUKHAMITI
HASTENA ITI
HASĀ HRADE
ADBAIRITIHĀSA
PHALĀNI UITĀNI
PUTRAYO JALAM
JALAMANNAM
MADĪYENA ANNENA
TVICCHĀMI
BRĀHMAĀ ATRA
MĀRGOTRA
JAYATHA ANALAM
ITYARTHAYĀMI
TU UITAM
TATROITAM
MĀRGAI IHA
AVAIRGACCHĀVA
TU ITI
ĀCĀRYĀ ARTHAYANTE
TASYA UITASYA
SOWNICZEK:
ANALA (M) - OGIE
DHĀRMAKA
RMAKA (MFN) CNOTLIWY,
LOKA (M) - WIAT
ANNA (N) - POYWIENIE
AVA
PRAWY
NAVA
VINĀ BEZ (+ I.)
V
AVA (M) KO
NAVA (MFN) - NOWY, WIEY,
VDH
DH (1Ā) VARDHATE-
SA (M) - HISTORIA,
LEGENDA, OPOWIEĆ
Ī ĪĪ ĪVARA
SSA
MODY
MANDA
WZRASTAĆ, ROZWIJAĆ SIĘ
ABDA
MANDA (MFN) - POWOLNY,
OCIĘAY, LENIWY
ABDA (M) SOWO
AR
VARA (M) BÓG (OSOBOWY)
ARĪ ĪĪ ĪRA
RA (N) CIAO
ITA (MFN) - SPALONY
KĀRYA
SA (N) - MIĘSO
MĀRGA
SSA
GHRA (MFN) SZYBKI
VETA
GHRA
RYA (N) OBOWIĄZEK (ZW.
RGA (M) DROGA, CIEKA
VETA (MFN) BIAY, JASNY
RELIGIJNY)
KUNTA
MITRA (N) PRZYJACIEL
MHA
SARVA (MFN) WSZYSTEK, CAY
SAHA
KUNTA (M) WÓCZNIA,
OSZCZEP
HA (MFN) - GUPI
MEGHA
HHA
SAHA (RAZEM) Z (+ I.)
SUNDARA
MEGHA (M) CHMURA
SUNDARA (MFN) PIĘKNY
KUSUMA (N) KWIAT
JALA
MOKA (N) WYZWOLENIE
R RĀKASA
SA (M) - DZIKA GĘ
HASTA
SSA
JALA (N) WODA
ASA (M) RAKSZAS,
HASTA (M) RĘKA
A (MFN) OSTRY
DEMON
HRADA (M) - STAW, JEZIORO
3
WICZENIA
ANALA
DH
LOKA
DDH
RMAKA
ANNA
VIN
AVA
NAVA
V V
DDH
ITIHĀSA
ITIH
MANDA
ABDA
VARA
AR
RRA
UITA
ITA
MĀSA
ĪĪĪĪGHRA
RYA
RGA
VETA
MITRA
SARVA
KUNTA
SAHA
MEGHA
SUNDARA
KUSUMA
MOK
HHA
HA
HASA
JALA
ASA
HASTA
TTTTĪĪĪĪK
HRADA
LEKCJA 5: NAVĀ ABDĀ
TUMACZENIA:
1.
TĀN TĪKĀN KUNTĀN HASTĀBHYĀ KIPĀMA
2.
TENA MĀRGEA GRĀMA GACCHĀVONALENA CA GRHĀN DAHĀVA
3.
SUKHENEHA DHĀRMAKĀ JĪVANTI DUKHA CA TE NA VINDANTI
4.
MANDO BHAVĀMI PAYĀMI TU MĀRGA PRĀSĀDA CA LABHE
5.
MĀSA HASO NA BHAKAYATI SA TU KUSUMAIREVA JĪVATI
6.
NAVA SATYA GHOAYĀMĪTI BUDDHO VADATI MOKASYA CA MĀRGAM DIATI
7.
BRĀHMAASYA PUTRA ĪGHRA IKATE VEDA CA VINDATI
8.
VETA JALA SIÑCATI SA MEGHA KUSUMĀNI CA VARDHANTE
9.
MHĀ SATYA NA PAYANTI SUKHA CA NA LABHANTE
10. TEĀ DHĀRMAKĀNI MITRĀI BHAVANTI TE CA SUKHĀ
11. SUNDARAI ABDAIRITIHĀSA JANAKA KATHAYATI
12. DHANENA SUKHA VINDĀMA ITĪCCHANTI NARĀ
13. SUNDARA HASA SĀ PAYATI TASYA PATTRA CECCHATI
14. HE MHA DRA NA ĪGHRA CINTAYASĪTI SA VIRO VADATI
15. ANALO VRKEA JĪVATI JALENA CA MRIYATE
16. TATRA PUTREA SAHA JANAKO VASATI SUKHENA DHANA TAU NĀRTHAYETE
17. ĪGHRAMAVĀ DHĀVANTI MANDA CA GAJĀ
18. ĪVARA SRJATI LOKA NARĀNĀ CA KĀRYAM
19. HASTENA JALA PIBATHA TENA CĀNNA BHAKAYETHE
20. TASYA NRPASYA PUTRO NA BHAVATI SUKHA CA SA NA VINDATE
21. SA VIRO BHAVATI RĀKASĀN CA KUNTAIRJAYATI
22. ANALENA NARĀNĀ GRHĀNYUITĀNI DUKHENA CA TE MRIYANTE
23. GAJĀNĀ GRHA VANA BHAVATI HASĀNĀ CA HRADA
24. ĪGHRAMAVA PAYĀMĪTI BĀLO VADATI
25. KUSUMAIRNARAU DEVA PJAYATORTHAYATA CA SUKHAM
26. TASYĀ ARĪRA SUNDARAMITI CINTAYASI KUSUMĀNI CA TĀ YACCHASI
A* jnken sh tSy jnkSy g&h< gCDaim , Analenaei;tain puStkain
ivNdaMy¾ , tEvRed< n l-s #it jnkae vdit , Ûaó[ana< zBdmev ved< mNye ,
te;a< ih zBdEmaRe]< ivNdiNt jna> , Ûaó[ae ôacayaRe jnan! sTySy magR< idzit
xmRe[ c mae]< nytIit , tt! sv<R mdIyae jnkae "ae;yit .
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin