Oligofrenologopedia.doc

(31 KB) Pobierz
Projekt zajęć logopedycznych

Małgorzata Żywicka

 

Projekt zajęć oligofrenologopedycznych

 

Imię dziecka:

Wiek: 5 lat

Opis dziecka: dziewczynka z mózgowym porażeniem dziecięcym typu spastycznego (4 kończynowe), wykazuje słabą koordynację wzrokowo-ruchową, jak również słabą koncentrację uwagi. Mowa: dysartria oraz bardzo ubogie słownictwo.

 

Temat zajęć: Łąka

Cele ogólne:

- usprawnianie narządów mowy zwłaszcza pracy języka – jego celowych ruchów

- przybliżenie środowiska przyrodniczego, jakim jest łąka – wzbogacanie słownictwa o nazwy zwierząt  i kwiatów łąkowych

- doskonalenie  percepcji słuchowej - rozpoznawanie dźwięków

- utrwalanie nazw kolorów: czerwony, zielony, niebieski, biały, żółty

- wdrażanie do koncentracji uwagi podczas słuchania zagadek słownych i dźwiękowych

 

Środki  pomocnicze: ilustracja przedstawiająca łąkę, obrazki tematyczne przedstawiające zwierzęta oraz rośliny łąkowe, obrazki ze zwierzętami z innych środowisk przyrodniczych, zagadki tematyczne, arkusz papieru, woda zabarwiona na kolor zielony, nagrania odgłosów wybranych zwierząt  żyjących na łące, magnetofon, kwiaty i zwierzęta wycięte  z kolorowego papieru, klej, papierowy ręcznik, rodzynki.

 

Literatura: E. M. Skorek, Księga zagadek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,  Kraków 2002

 

 

Zagadki:

 


Czarno-biały fraczek, buciki czerwone,

Umykają żabki, gdy idzie w ich stronę. (bocian)

 

Nosi kubraczek w czarne kropki.

Wiosną budzi się do słonka.

Czy już wiesz? To …….. (biedronka)

 

 

Owad ten piękny odwiedza kwiateczki,

Ma skrzydła tęczowe, niekiedy w kropeczki.  (motyl)

 

Wolniutko, wolniutko chodzi po świecie

I własny domek nosi na grzbiecie. (ślimak)

 

Bardzo lubi drzemać w błocie,

Jeśli nie nadchodzi bociek. ( żaba)

 


Przebieg zajęcia:

I.

1.       Rozmowa wstępna na temat ulubionych miejsc wypoczynku dziewczynki, nawiązanie do różnych środowisk przyrodniczych.

2.       „Łąka”- wspólne oglądanie ilustracji ukazującej  to środowisko przyrodnicze z typowymi roślinami oraz zwierzętami zamieszkującymi łąkę. Wspólne nazywanie zwierząt i roślin.

3.       Nasza łąka – ćwiczenia oddechowe wydłużające fazę wydechu podczas rozdmuchiwania na kartce  kropel wody zabarwionej na kolor zielony. (Chwilowe odłożenie pracy do wyschnięcia)

II.

4.       „Kto mieszka na łące?” - porządkowanie ilustracji przedstawiającej różne zwierzęta i segregowanie ich na te,  które zamieszkują łąkę (np. bocian, żaba, motyl, kret, biedronka) i te, które  żyją w innych środowiskach przyrodniczych (np. niedźwiedź polarny, pingwin, krokodyl).

5.       Zagadki o zwierzętach łąkowych: bocian, motyl, ślimak, biedronka, żaba. Dziecko uważnie słucha zagadki patrząc na ilustrację zwierząt. Po wysłuchaniu podaje nazwę lub wskazuje odpowiedni obrazek.

6.       „Żabka” - ćwiczenia artykulatorów: wysuwanie i chowanie języka  - „łapanie muszki” (np. rodzynki); oblizywanie warg; kierowanie języka w kąciki ust na przemian w lewo i prawo (ćwiczenia usprawniające przede wszystkim pracę języka).

7.       „Odgłosy łąki” – odsłuchiwanie nagrań odgłosów charakterystycznych dla  tego środowiska przyrodniczego – brzęczenie pszczoły, kumkanie żaby, klekot bociana, cykanie świerszcza  (ćwiczenie koncentracji uwagi oraz percepcji słuchowej). Po wysłuchaniu odgłosu wspólna próba jego naśladowania oraz nazwanie lub wskazanie  spośród  obrazków tego, który przedstawia zwierzę wydające usłyszany odgłos.

8.       „Łąkowe kwiaty” – oglądanie ilustracji z kwiatami łąkowymi w różnych kolorach np. niebieskie niezapominajki, czerwone maki, żółte kaczeńce, białe stokrotki. Posługiwanie się nazwami kolorów: biały, czerwony, żółty, niebieski, zielony. W miarę możliwości i umiejętności oraz zainteresowania dziecka – segregowanie kwiatków według kolorów, przeliczanie ich i porównywanie liczebności.

III.

9.       „Nasza łąka” – powrót do pracy plastycznej. Nakładanie (lub naklejanie) na przygotowaną „trawę” kwiatów z kolorowego papieru, przypominających kształtem i kolorem wcześniej oglądane rośliny oraz zwierzęta – doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

10.   Zakończenie zajęcia, podziękowanie dziecku za pracę podczas zajęć. Wyeksponowanie powstałej pracy plastycznej.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin