STOP KONSERWANTOM1.pdf

(541 KB) Pobierz
152540442 UNPDF
STOP KONSERWANTOM
Społeczna Akcja Informacyjna
A 65% Polaków nie czyta etykiet na kupowanej ywno ci. Według bada przeprowadzonych w
połowie ubiegłego roku przez instytut AC Nielsen jeste my w tyle nawet za Stanami
Zjednoczonymi – krain hamburgerów, frytek i Coca-Coli. Tymczasem informacje umieszczane
na opakowaniu mog by na wag złota. Zawarte w wielu produktach konserwanty, barwniki,
rodki spulchniaj ce s wymieniane w ród przyczyn wielu chorób w tym alergii, otyło ci i raka.
A dane s przera aj ce – o ile w 1990 r. umieralno na choroby nowotworowe wynosiła 18,7%,
w 2006 r. było to ju blisko 25%.
Odsetek osób,
które czytaj
informacje na
etykietach
35%
Odsetek osób,
które nie czytaj
informacji na
etykietach
65%
ywieniowcy, kardiolodzy, onkolodzy, a nawet psychiatrzy ostrzegaj przed chorobami
cywilizacyjnymi, takimi jak cukrzyca, nadci nienie t tnicze, choroby nowotworowe, alergie czy
depresje. Na ich rozwój wpływaj mi dzy innymi zła dieta i nadmiar chemii w po ywieniu.
W dniu 19 wrze nia 2008 r. Zakład Produkcji Spo ywczej, producent marki „Krz tle” rozpoczyna
Społeczn Akcj Informacyjn pod hasłem STOP KONSERWANTOM . Artur Błasik, Prezes Zarz du
Zakładu Produkcji Spo ywczej „Krz tle”: - Celem przedsi wzi cia jest przybli enie wiedzy o
zagro eniach płyn cych z nadu ywania chemii w diecie, zaletach kuchni regionalnych, ostrzeganie
przed konkretnymi konserwantami. Planujemy stworzenie platformy partnerskiej, w ramach której
nawi emy współprac z instytucjami, organizacjami, lekarzami i dietetykami. Dzi ki takiemu
rozwi zaniu b dziemy mogli dostarcza pełnych informacji i porad.
Inspiracj do zainicjowania akcji były liczne badania i opinie mi dzy innymi dietetyków i alergologów
dotycz ce wpływu, jaki na organizm ludzki maj konserwanty, sztuczne barwniki oraz wszelkie
substancje chemiczne stosowane w przemy le spo ywczym. Polskie Towarzystwo Alergologiczne
152540442.001.png
alarmuje, e wszystkie te substancje przyczyniaj si do powstania alergii i nietolerancji
pokarmowych.
Badania dr Adriana Morrisa, laureata nagrody Media Award (przyznawanej przez Europejsk
Akademi Alergologii), wykazały, e spo ywanie konserwantów przyczynia si do powstania takich
objawów jak pokrzywka, obrz k naczynioworuchowy, zapalenie błony luzowej nosa, astmy oraz
reakcji anafilaktycznej, która mo e by niebezpieczna dla ycia. Niektóre z tych zwi zków
przyczyniaj si równie do powstania i rozwoju chorób nowotworowych. Na li cie najbardziej
niebezpiecznych chemikaliów alergolodzy zamieszczaj benzoesan sodu, glutaminian sodu,
dwutlenek siarki, tartrazyn , siarczany, azotyny i ich pochodne 1 . Obliczono, e przeci tny mieszkaniec
Unii Europejskiej zjada ich ka dego roku ok. 6 kilogramów.
Producenci ywno ci maj obowi zek umieszcza na opakowaniach informacje o ich zawarto ci
(z wyszczególnieniem wszystkich składników). Jednak według bada przeprowadzonych przez
instytut bada AC Nielsen w 2007 r. blisko 20% Polaków nie rozumie informacji umieszczanych na
etykietach produktów spo ywczych, natomiast a 47% rozumie je tylko cz ciowo. Te alarmuj ce
statystki s wynikiem głównie braku wystarczaj cej wiedzy Polaków na temat rozpowszechnionych w
XX wieku zwi zków chemicznych. Marek Klajda, menager działu Bada Konsumenckich w AC
Nielsen Polska twierdzi, e wysoki stopie zrozumienia problemu w krajach skandynawskich i w
Ameryce Północnej jest wynikiem licznych kampanii na rzecz zdrowia publicznego prowadzonego
przez organizacje, instytucje i przedsi biorstwa. 2
Procentowy odsetek osób, które czytaj etykiety
50%
45%
40%
35%
30%
46%
25%
41%
35%
20%
15%
10%
5%
0%
Ameryka Północna
Europa
Polska
Te alarmuj ce dane skłoniły Zakład Produkcji Spo ywczej, wła ciciela marki „Krz tle” do rozpocz cie
Społecznej Akcji Informacyjnej, której celami s :
1 Dane z portali internetowych m. in. www.zdrowie.com.pl
2
www.opakowania.com.pl
152540442.002.png 152540442.003.png
rozpowszechnienie wiedzy na temat najbardziej popularnych zwi zków chemicznych
u ywanych w przemy le spo ywczym;
przekazanie społecze stwu pełnych informacji na temat przyczyn powstawania tzw. chorób
cywilizacyjnych;
rozpowszechnienie danych na temat negatywnych skutków spo ywania konserwantów
i innych zwi zków chemicznych;
przekazanie wiedzy o alternatywnych produktach ekologicznych, które coraz cz ciej
pojawiaj si na sklepowych półkach;
rozpowszechnienie wiedzy na temat walorów ywno ci naturalnej i kuchni regionalnej.
Zintegrowany program komunikacji
Akcja STOP KONSERWANTOM rozpoczyna si 19 wrze nia 2008 r. Tego dnia do setek punktów
sprzeda y produktów spo ywczych na terenie całej Polski trafi materiały POS informuj ce o
przedsi wzi ciu. W kolejnych dniach zostan one wzbogacone ulotkami, których głównym
zadaniem b dzie ostrze enie konsumentów przed zagro eniami wynikaj cych ze spo ycia
najbardziej popularnych rodków chemicznych.
Działania skierowane zostały tak e w stron organizacji prozdrowotnych, instytucji, klinik medycznych,
niezale nych lekarzy specjalistów oraz ekspertów od ywienia. B d oni uczestniczy
i współpracowa przy opracowaniu materiałów prasowych o charakterze poradnikowym
i informacyjnym, a tak e obejm akcj patronatem oraz zdecyduj si na współtworzenie
przedsi wzi cia.
Artur Błasik, Prezes Zakładu Produkcji Spo ywczej „Krz tle”: - W kolejnych miesi cach planowany
jest dalszy rozwój przedsi wzi cia poprzez stworzenie portalu internetowego po wieconego akcji.
B dzie on zawierał mi dzy innymi porady ekspertów od ywienia, lekarzy i informacje o samej
kampanii. Pozwoli dotrze do szerokiej grupy młodych internautów .
Pogł biona w ten sposób wiedza umo liwi wła ciw interpretacj danych zawartych na etykietach
oraz przyczyni si do dokonywania przez konsumentów wiadomych wyborów.
Niezast pionym ogniwem s jednak media, które stanowi główny no nik informacji. Wsparcie prasy,
radia i telewizji oraz portali internetowych pozwoli na dotarcie do jak najwi kszej liczby osób.
Je li temat i akcja wywołaj Pa stwa zainteresowanie, wszelkich dalszych informacji udziela biuro
prasowe Zakładu Produkcji Spo ywczej:
Kamila Olejnik,
Mened er ds. PR
tel. 601 918 503
e-mail: kamila.olejnik@zarowkamarketing.pl
Konserwacja o krok za daleko
Metody konserwacji znane s ju od wieków. Prasłowianie u ywali w tym celu głównie soli
i odpowiedniej kompozycji ziół i przypraw, a do mi s stosowali tak e w dzenie nad dymem
z ogniska lub suszenie. Kiszon kapust i ogórki przechowywano w beczkach zanurzonych
w zimnych wodach rzek, jezior i morza. Te stare metody powoli odchodz do lamusa. Dzisiaj
tradycyjn sól zast puj chemiczne konserwanty, które, odkładaj c si w naszym organizmie,
mog powodowa jego dysfunkcje.
Sto lat z chemi
Od niemal stu lat przemysłem spo ywczym rz dzi chemia. Kwas mrówkowy był pierwszym rodkiem
konserwuj cym, wykorzystywanym na masow skal . Był to koniec XIX wieku. Pó niej wprowadzono
do obiegu kwas benzoesowy, propionowy, sorbinowy i jego sole.
Na co komu konserwanty?
Adrianna Knopik, technolog ywienia w Zakładzie Produkcji Spo ywczej „Krz tle”: - Konserwacja to w
przemy le spo ywczym ró ne sposoby przetwarzania i przechowywania ywno ci maj ce na celu
wydłu enie jej trwało ci. Obecnie znanymi metodami s : obróbka cieplna, suszenie, chłodzenie lub
mro enie, liofilizacja, peklowanie, zakwaszanie, solenie, cukrzenie, zastosowanie alkoholu, oleju,
pasteryzacja, hermetyczne zamkni cie, zastosowanie chemicznych konserwantów oraz
promieniowanie jonizuj ce.
Wi kszo produktów spo ywczych nie mo e obej si bez zwi zków chemicznych. Sztuczne
barwniki i ulepszacze poprawiaj wygl d i smak produktów, trafiaj wi c w najczulsze zmysły. Dzi ki
nim czekolada zyskuje połysk (poprzez zastosowanie wosku kanauba – E903), a cola swój
charakterystyczny, br zowy odcie (to karmel amoniakalno-siarczynowy – E150d). Takie zabiegi
pozwalaj producentom skusi wielu konsumentów, którzy ładny wygl d stawiaj na równi z
warto ciami zdrowotnymi.
Natomiast zadaniem rodków konserwuj cych jest mi dzy innymi przedłu anie terminu przydatno ci
do spo ycia. Dzi ki temu producenci znacznie zmniejszaj swoje koszty. Jednak nie zawsze to, co
jest dobre dla nich, jest te odpowiednie dla konsumentów.
„Nie wszystko złoto co si wieci”
W tym miejscu warto, parafrazuj c znane powiedzenie, powiedzie : „nie wszystko zdrowe, co ładnie
wygl da”. Anna Rogulska, dietetyk: - Wszystkie „E” dodawane do ywno ci nie maj adnej warto ci
od ywczej, poprawiaj tylko smak i – co najwa niejsze dla producenta – przedłu aj trwało
produktu. Jednak substancje te gromadz si w naszym organizmie, tylko niewielka ich ilo jest
usuwana z moczem. Przyczyniaj si do powstawania choroby wrzodowej dka, chorób w troby i
152540442.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin