biznes plan ogrodnik.doc

(95 KB) Pobierz

Struktura biznes planu firmy „Ogrodnik”
1. Streszczenie projektu przedsięwzięcia ....................................................................... 1
2. Charakterystyka firmy ............................................................................................... 1
2.1. Najważniejsze dane o firmie ............................................................................ 1
2.2. Zamierzenia na przyszłość ................................................................................ 2
2.3. Cele krótko i długoterminowe ......................................................................... 4
3. Plan strategiczny ....................................................................................................... 4
3.1. Analiza strategiczna metodą SWOT ................................................................ 4
3.1.1. Istniejące szanse i zagrożenia .............................................................. 4
3.1.2. Mocne i słabe strony firmy .................................................................. 5
3.2. Strategiczna pozycja firmy .............................................................................. 6
3.3. Wybór i wdrożenie strategii ............................................................................. 6
4. Plan techniczny .......................................................................................................... 6
4.1. Opis wyrobu........................................................................................................ 6
4.2. Prognoza kształtowania się popytu .................................................................. 7
4.3. Dostępność wyrobów (główni dostawcy) ........................................................ 8
4.4. Struktura majątku trwałego ............................................................................. 8
4.5. Koszty działalności ......................................................................................... 8
5. Plan marketingowy ................................................................................................... 10
5.1 Założenia planu marketingowego.....................................................................10 5.2. Analiza rynku ................................................................................................. 10
5.2.1. Charakterystyka konkurencji ............................................................. 11
5.3. Polityka kształtowania cen wyrobu ................................................................ 11
5.4. Zasady dystrybucji ......................................................................................... 12
5.5. Działania na rzecz reklamy i promocji .......................................................... 12
6. Plan organizacyjny .................................................................................................. 12
6.1. Kalendarz organizacyjny ............................................................................... 13
6.2. Harmonogram spłaty kredytu ........................................................................ 13
7. Plan finansowy ......................................................................................................... 15
7.1. Dane wejściowe ............................................................................................. 15
7.1.1. Cennik ............................................................................................... 15
7.1.2. Prognoza przychodów ....................................................................... 15
7.1.3. Koszty uruchomienia inwestycji ....................................................... 16
7.1.4. Amortyzacja ...................................................................................... 16
7.1.5. Zestawienie kosztów stałych i zmiennych ......................................... 16
7.2. Bilans otwarcia .............................................................................................. 17
7.3. Rachunek wyników ....................................................................................... 17
7.4. Zestawienie przepływów pieniężnych ........................................................... 18
7.5. Analiza progu rentowności ............................................................................ 20
8. Wnioski .................................................................................................................... 20



























1. Streszczenie projektu przedsięwzięcia

Przedstawiony poniżej biznes plan opisuje działania związane z założeniem firmy „OGRODNIK”, która zamierza zająć się sprzedażą hurtową oraz detaliczną krzewów ozdobnych. Będzie to spółka z o.o., której właścicielami będzie dwoje udziałowców, zamierzających rozpocząć swoją działalność z chwilą uzyskania kredytu.
Majątek trwały firmy „OGRODNIK”, szacuje się na 310000 zł. Do rozpoczęcia sprzedaży konieczne jest odnowienie silosów i modernizacja placu, przewidywany koszt tej inwestycji powinien zamknąć się w kwocie 25000 zł. Należy też ogrodzić teren oraz przygotować przylegające pole, pod sprzedaż krzewów, czego przewidywany wydatek wyniesie 15000 zł.
Konieczny jest też zakup niezbędnych dodatkowych środków trwałych jak np.: węże do podlewania, dodatkowe narzędzia – szacowany koszt 10000 zł.
Niezbędne będą również środki obrotowe, przeznaczone głównie na sfinansowanie zakupu krzewów ozdobnych, co będzie na początku kosztować nas 70000 zł. Właściciele dysponują obecnie wolnymi środkami własnymi w kwocie 55000 zł, niezbędne będzie zaciągnięcie kredytu w wysokości 100000 zł.
Niniejszy biznes plan przygotowano, głównie z myślą o przedstawieniu go w jednym z banków z zamiarem zaciągnięcia kredytu w wysokości 100000 zł.

2. Charakterystyka firmy

2.1. Najważniejsze dane o firmie

Nazwa firmy: Spółka z o.o. „OGRODNIK”
Adres:
Telefon:
Właściciele:
Bank:
Nr konta:
Podstawowe kierunki działania:
- sprzedaż krzewów ozdobnych
- dowóz sprzedanego towaru do klienta
Zasoby firmy:
- finansowe (kapitał właścicieli),
- materialne (grunty, budynki i budowle, środki transportu, inne środki trwałe),
- ludzkie (wykwalifikowany personel).
Zobowiązania: nie posiada
Liczba zatrudnionych: 1 osoba (księgowy)












2.2. Zamierzenia na przyszłość

Firma będzie zajmować się sprzedażą krzewów ozdobnych, kwiatów do ogrodów, drzewek owocowych. Dodatkowo firma może dowieść sprzedany towar do nabywcy.
W tabeli 2.1 oraz na wykresach 2.1, 2.2, 2.3 pokazano strukturę majątku trwałego firmy w trzech układach:
1) stan po realizacji inwestycji.
2) wkład właścicieli (aport rzeczowy).
3) wielkość niezbędnych nakładów inwestycyjnych.

Tabela 2. 1 Struktura majątku trwałego firmy „OGRODNIK” (dane w zł)



WYSZCZEGÓLNIENIE

STAN PO REALIZACJI INWESTYCJI
APORT
INWESTYCJA
Koszty uruchomienia/ Aport 430000 310000 120000
Grunty 215000 200000 15000
Budynki i budowle (silosy i plac) 75000 50000 25000
Środki transportu 60000 60000 0
Inne środki trwałe 10000 0 10000
Majątek obrotowy 70000 0 70000

Jak wynika z powyższej tabeli, właściciele firmy „Ogrodnik, do rozpoczęcia swojej działalności muszą zainwestować 120000 zł, w tym 15000 zł w grunty, 25000zł w modernizację silosów oraz placu do nich przylegającego, 10000 zł w inne środki trwałe i 70000 zł na zakup majątku obrotowego. Przewidziane jest również utworzenie rezerwy finansowej w wysokości 20000 zł.


Wykres 2.1 Struktura majątku trwałego po realizacji inwestycji




Wykres 2. 2 Struktura majątku trwałego – aport rzeczowy

Wykres 2. 3 Struktura niezbędnych nakładów inwestycyjnych

Właściciele zamierzą sfinansować program inwestycyjny ze środków własnych i kredytu.

Tabela 2. 2 Źródła finansowania inwestycji (dane w zł)


WYSZCZEGÓLNIENIE

KWOTA
%
Źródła finansowania inwestycji 145000 100,00
Środki własne 55000 35
Kredyt 100000 65

Przedsięwzięcie inwestycyjne zostanie sfinansowane w 35% ze środków własnych (nie biorąc pod uwagę aportu rzeczowego), a pozostałe 65% pokryje kredyt. Biorąc pod uwagę brak jakichkolwiek zobowiązań oraz całkowite pokrycie przyszłego zobowiązania w majątku trwałym, nie powinno być problemu z uzyskaniem kredytu.




2.3. Cele krótko i długoterminowe

Istotą działalności firmy jest jej funkcjonowanie w dobrej kondycji finansowej, która pozwoli właścicielom osiąganie zysków oraz spełnienie oczekiwań klientów i zdobycie ich zaufania.
Cele długoterminowe:
- uzyskanie renomy,
- uruchomienie nowych oddziałów w innych rejonach
- zwiększanie udziału w rynku,
- powiększenie kapitału firmy.

Cele krótkoterminowe:
- nawiązanie współpracy z dostawcami,
- pozyskanie jak największej liczby klientów,
- przygotowanie skutecznej reklamy,
- powiększenie stanu zatrudnienia,
- dokonanie dalszych inwestycji w celu uatrakcyjnienia oferty,
- wybudowanie pomieszczenia biurowego.

3. Plan strategiczny

3.1. Analiza strategiczna metodą SWOT

Analizę strategiczną firmy przeprowadzono przy zastosowaniu metody SWOT, przyjmując dziesięciostopniową skalę ocen. Wyniki analizy zawierają kolejne cztery tabele (3.1, 3.2, 3.3, 3.4).

3.1.1. Istniejące szanse i zagrożenia

Na podstawie rozpoznania rynku, firma ocenia, że w jej otoczeniu występują sprzyjające czynniki ekonomiczno-społeczne.

Tabela 3. 1 Możliwości


WYSZCZEGÓLNIENIE

OCENA W SKALI (0 – 10)
Rozwój lokalnego rynku budownictwa domów jednorodzinnych 10,00
Poziom wzajemnych relacji z bankiem 10,00
Zmiana mentalności społeczeństwa (większa dbałość o estetykę domu i otoczenia) 8,00
Bezpłatny dowóz dla klientów 7,00
Duża różnorodność oferty 5,00
Średnia 8,00


Wśród szans na pierwszym miejscu stawiany jest rozwój lokalnego rynku budownictwa domów jednorodzinnych. Oczekuje się, że klienci będą kojarzyć zakład „OGRODNIK” z wysoką jakością obsługi, sprzedaży po atrakcyjnych cenach.
Przeprowadzone przez właścicieli rozpoznanie rynku wykazało, iż istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na oferowane przez firmę produkty, co wynika z rozwoju budownictwa jednorodzinnego na lokalnym rynku oraz zmiany mentalności mieszkańców, która objawia się większą dbałością o wygląd mieszkań i domów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Tabela 3. 2 Zagrożenia


WYSZCZEGÓLNIENIE

OCENA W SKALI (0 – 10)
Sezonowość 8,00
Możliwe zmiany w strukturze konkurencji 7,00
Nieprzewidywalność pogody 4,00
Średnia 6,33

Największym zagrożeniem dla firmy jest sezonowość naszej oferty oraz istniejąca lub potencjalna konkurencja. Dodatkowym zagrożeniem jest zmienność warunków atmosferycznych (grad, burza) z powodu braku zadaszenia silosów.

3.1.2. Mocne i słabe strony firmy

Tabela 3. 3 Mocne strony


WYSZCZEGÓLNIENIE

OCENA W SKALI (0 – 10)
Lokalizacja (bardzo niskie koszty utrzymania firmy) 10,00
Poziom kwalifikacji pracowników 10,00
Umiejętności menedżerskie właścicieli 8,00
Poziom jakości produktów 7,00
Znajomość branży 7,00
Bardzo bogata oferta 6,00
Zdolność kredytowa 5,00
Kultura obsługi klientów 5,00
Średnia 7,25

Firma posiada bardzo dobrą lokalizację, z uwagi na fakt, że cały teren jest jej własnością oraz zlokalizowanie w pobliżu jednej z głównych tras. Właściciele posiadają bardzo dobrą znajomość branży oraz zdolności menagerskie zagwarantowane ich wykształceniem.
Firma dołoży wszelkich starań do zapewnienia klientom produktów w możliwie najwyższym stopniu odpowiadających ich wymaganiom. Właściciele będą dążyć do uzyskania i utrwalenia dobrego wizerunku swojej firmy i jej wyrobów wśród obecnych i potencjalnych klientów.






Tabela 3. 4 Słabe strony


WYSZCZEGÓLNIENIE

OCENA W SKALI (0- 10)
Konieczność działań marketingowych 7,00
Niewystarczające własne środki finansowe 6,00
Konieczność dużej inwestycji w majątek obrotowy 6,00
Średnia 6,33

Wraz z rozpoczęciem działalności planowane jest przeprowadzenie działań marketingowych, które z uwagi na konkurencję są konieczne. Firma musi zaciągnąć bardzo wysoki kredyt związany z inwestycją w majątek obrotowy.

3.2. Strategiczna pozycja firmy

Wysoko oceniane są zasoby firmy i to zarówno zasoby ludzkie, jak i korzystne cechy jakościowe oferowanych produktów. Ma to swoje odzwierciedlenie w wymienionych wcześniej silnych i słabych stronach firmy. Na podstawie szczegółowej analizy szans i zagrożeń można stwierdzić, że firma ma silną pozycję na rynku lokalnym.

3.3. Wybór i wdrożenie strategii

Właściciele firmy dysponują skonkretyzowaną wizją jej rozwoju w ciągu najbliższych kilku lat. Przeprowadzone analizy potwierdzają konieczność wyboru strategii, wyrażającej się w stwierdzeniu: „produkt wysokiej jakości, dostosowany do zapotrzebowania rynku, po cenie odpowiadającej jego jakości i atrakcyjności”. Wybraną strategię można określić mianem „maxi – mini”, co oznacza maksymalne wykorzystanie wszystkich silnych stron i szans oraz neutralizowanie niekorzystnego wpływu słabych stron oraz zagrożeń.




4. Plan techniczny

4.1. Opis produktów.

Firma „OGRODNIK” będzie zajmować się dystrybucją krzewów ozdobnych, drzewek owocowych oraz kwiatów ogrodowych. W zależności od potrzeb klientów będzie gwarantować również dowóz. Oferowane wyroby będą charakteryzowały się najwyższą jakością i różnorodnością, jednocześnie oferta będzie charakteryzowała się konkurencyjnymi cenami. Wszystkie produkty będą prezentowane potencjalnym klientom w punkcie sprzedaży, każdy będzie mógł dokładnie obejrzeć oferowane krzewy i kwiaty. Dodatkowo bardziej wymagającym klientom przedstawimy katalogi produktów na zamówienie.
W przypadku zakupu, przez klienta, większej ilości naszego towaru, firma gwarantuje bezpłatny dowóz na żądane miejsce.
Właściciele planują, za osiągnięte zyski, stopniowe poszerzanie oferty w celu pozyskania jak największej liczby klientów.

4.2. Prognoza kształtowania się popytu

By prognoza kształtowania się popytu była wiarygodna konieczne było zapoznanie się ze sprzedażą u najbliższej konkurencji. W tym celu przyszli właściciele udali się do konkretnych firm i przeprowadzili niezbędne analizy.
Badania wykazują, że w przeciągu najbliższego półrocza, zapotrzebowanie na oferowane towary będzie wzrastać. Jest to bezpośrednio związane budową licznych domków jednorodzinnych w okolicy oraz wzrostem zainteresowania estetyką otoczenia.
W związku z rozpoczęciem nowej działalności konieczne jest odpowiednie rozreklamowanie firmy. Dlatego w pierwszym okresie działalności sprzedaż będzie niewielka, jednak z biegiem czasu i zdobyciem pozycji na rynku, bez wątpienia wzrośnie.

W tabeli 4.1 oraz na rysunku przedstawiono zdolności zaspokojenia popytu oraz plany sprzedaży w ciągu najbliższych sześciu miesięcy na tle spodziewanego popytu na towary firmy.

Tabela 4. 1 Sprzedaż towarów w 2001 r.


WYSZCZEGÓLNIENIE LIPIEC
2001
SIERPIEŃ
2001 WRZESIEŃ
2001 PAŹDZIERNIK
2001 LISTOPAD
2001 GRUDZIEŃ
2001
Zdolność nabywcza firmy 70000 70000 70000 70000 70000 70000
Sprzedaż firmy 5 000 6 000 6 500 6 500 5 000 4 000
Sprzedaż konkurencji 22000 22000 22000 21500 19000 16000
Prognoza popytu 30000 31000 32000 32000 28000 22000




Rysunek 4. 1 Sprzedaż firmy i konkurencji, prognoza popytu w 2001 r.



4.3. Dostępność wyrobów (główni dostawcy)

W zasadzie nie ma większych kłopotów z zaopatrzeniem w wyroby. Istnieje wiele plantacji oraz hurtowni na terenie całego kraju, z którymi firma nawiąże współpracę.
Umożliwi to dużą różnorodność oferowanych produktów zarówno masowych jak i nawet rzadko spotykanych krzewów i kwiatów.

4.4. Struktura majątku trwałego

W tabeli 4.2 przedstawiono wartość majątku trwałego, niezbędnego do rozpoczęcia działalności firmy, stanowiący aport rzeczowy wnoszony przez właścicieli, który obejmuje:
§ grunty,
§ budynki i budowle (silosy i plac),
§ środki transportu
§ inne środki trwałe.
Wymieniony majątek nie jest jednak wystarczający do rozpoczęcia i prowadzenia działalności w takiej formie i na taką skalę jak zamierza właściciel. Konieczna jest inwestycja w środki trwałe, co wiąże się z modernizacją placu, wybudowania pomieszczenia biurowego, zakupu min. niezbędnych narzędzi i urządzeń do nawadniania roślin.



Tabela 4. 2 Inwestycje i aport rzeczowy (w zł)


WYSZCZEGÓLNIENIE

START
Koszty uruchomienia inwestycji 120000
Grunty 15000
Budynki i budowle 25000
Środki transportu 0
Inne środki trwałe 10000
Aport rzeczowy 310000
Grunty 200000
Budynki i budowle 50000
Środki transportu 60000
Inne środki trwałe 0


4.5. Koszty działalności.

Poniższa tabela 4.3 przedstawia prognozę kosztów w podziale na miesiące.
Właściciele firmy zajmują się prowadzeniem wszelkiej działalności o charakterze administracyjnym (rozliczenia, rachunkowość, kontrola zakupów i sprzedaży itp.) oraz są jednocześnie pracownikami. Ich zapłatą jest część (w wysokości do wniesionych wkładów) wypracowanego przez firmę zysku, w związku z czym w prognozie kosztów stałych nie uwzględnia się ich płac tylko opłacany przez nich ZUS.



Tabela 4. 3 Zestawienie kosztów działalności w 2001 r.


KOSZTY
LIPIEC
2001
SIERPIEŃ
2001 WRZESIEŃ
2001 PAŹDZIERNIK
2001 LISTOPAD
2001 GRUDZIEŃ
2001 II PÓROCZE
2001
Koszty stałe 2800 2000 2000 2000 2000 2000 12800
Reklama i promocja 1000 200 200 200 200 200 2000
Płace i ZUS 1200 1200 1200 1200 1200 1200 7200
Koszty utrzymania firmy 500 500 500 500 500 500 3000
Inne koszty stałe 100 100 100 100 100 100 600
Koszty zmienne 510 510 510 510 510 510 3060
Koszty transportu 400 400 400 400 400 400 2400
Zużycie wody i energii. 60 60 60 60 60 60 360
Inne koszty zmienne 50 50 50 50 50 50 300


Z analizy zestawienia kosztów działalności wynika, że największym wydatkiem jest płaca księgowego oraz utrzymanie firmy związane z podatkami od gruntów i nieruchomości. Znacznym kosztem jest także reklama i promocja w pierwszym miesiącu, co związane jest z wejściem firmy na rynek (szyldy, ulotki i reklama w gazecie).
Strukturę kosztów zmiennych oraz kosztów stałych pokazano odpowiednio na rysunkach 4.2 i 4.3.


Rysunek 4. 2 Struktura kosztów zmiennych w 2001 r.



Około 78 % kosztów zmiennych ponoszonych przez firmę stanowią koszty transportu związanych z dystrybucją towaru (zaopatrywanie się oraz dostawy do domu). Wynika stąd, że sytuacja finansowa firmy jest wrażliwa na wszelkie zmiany cen paliw.

Rysunek 4. 3 Struktura kosztów stałych w 2001 r.

Wśród kosztów stałych dominują koszty związane z płacą i ZUSem pracownika (56%) oraz utrzymania firmy (stanowią 23% kosztów stałych) związane z płaceniem podatków od gruntów i nieruchomości. Duży udział w kosztach ma również konieczna reklama (szczególnie w pierwszym miesiącu działalności).

5. Plan marketingowy

5.1 Założenia planu marketingowego.

Na rynku, na który zamierza wejść firma „Ogrodnik” istnieje wiele konkurencyjnych firm, które zdobyły już swoją pozycję. Walka konkurencyjna koncentrować się będzie zatem na działaniach bezpośrednio skierowanych na pozyskiwanie klientów, którzy w najbliższym czasie zamierzają wybudować swoje siedziby, a więc klientów którzy dopiero zaczną interesować się oferowanymi przez „Ogrodnik” towarami.
Firma „Ogrodnik” ma przy tym kilka atutów:
- niższe ceny związane z bardzo niskimi kosztami działalności (własna ziemia),
- elastyczność w dostosowaniu się do życzeń klienta (transport i specjalne zamówienia),
- bardzo bogata oferta,

5.2 Analiza rynku

Na podstawie danych opracowanych w punkcie 4.2. prognoza popytu na towary przedstawia się następująco.

Rysunek 5. 1 Prognoza popytu na 2001 r.


Tabela 5.1 Prognoza popytu


WYSZCZ. I PÓLROCZ. II
PÓŁROCZ. ROK
2001/2002 LIPIEC
2001
SIERPIEŃ
2001 WRZES.
2001 PAŹDZ.
2001 LISTOPAD
2001 GRUDZ.
2001
Prognoza popytu 175000 190000 365000 30000 31000 32000 32000 28000 22000
Dalsze
lata 2001/2002 2002/2003 2003/2004 2004/2005 2005/2006
Prognoza popytu 365000 390000 420000 445000 470000

Rysunek 5. 2 Prognoza popytu na lata 2001 - 2006 r.

Prognoza popytu na najbliższe pięć lat przedstawia się korzystnie (wspominany wzrost zainteresowania). Należy podkreślić, iż towary są w pewnym stopniu sezonowe co objawia się spadkiem sprzedaży w zimowych miesiącach.

5.2.1 Charakterystyka konkurencji

Na rynku, na którym działa firma „Ogrodnik” istnieje kilka konkurencyjnych firm. Jednak nasza oferta będzie znacznie bogatsza, a sposób obsługi klienta przyjazny (dostarczanie towarów do domu).
Badania dowiodły, że bezpośrednimi konkurentami dla „Ogrodnika” są cztery małe firmy zajmujące się podobną działalnością. Jednak są to zakłady małe i nie posiadają zbyt bogatej oferty.
Zakłady te praktykują znikome działania reklamowe oraz mają wysokie ceny na oferowane towary, wynikające z bardzo dużych kosztów utrzymania (dzierżawa w mieście).

5.3 Polityka kształtowania cen wyrobu

Ustalając ceny właściciele będą brali pod uwagę następujące czynniki:
§ koszty (przede wszystkim koszty związane z transportem i niskie koszty utrzymania firmy),
§ konkurencja,
§ wartość dla konsumenta (czysto estetyczna),
§ elastyczność popytu (sezonowość),
warunki rynkowe i polityczne (biorąc pod uwagę niestabilność rynkową§ i gospodarczą kraju, a co za tym idzie regionu, należy wziąć te czynniki polityczne pod uwagę przy ustalaniu cen).
Poziom cen jest oczywiście dostosowany do jakości i atrakcyjności towaru.
Właściciele przewidują w przyszłości rabaty dla stałych klientów.


5.4 Zasady dystrybucji

Przewóz zakupionych przez firmę towarów będzie odbywał się należącym do firmy samochodem dostawczym (udział jednego z właścicieli). W przypadku konieczności przewiezienia większej partii towarów firma będzie korzystać z transportu dostawcy, ponieważ zebrane przez właścicieli informacje wykazały, iż dostawcy, z którymi firma będzie współpracować, oferują możliwość atrakcyjnego, pod względem finansowym, transportu dla stałych odbiorców i przy dużych zamówieniach. Oferta ta jest na tyle korzystna, że warto podjąć stałą współpracę z tymi dostawcami.
Samochód firmy będzie również wykorzystywany do dostarczenia nabytego przez klientów towaru do ich domostw.


5.5 Działania na rzecz reklamy i promocji

Właściciele firmy „Ogrodnik” zamierzają umieścić ogłoszenia reklamowe w lokalnej prasie oraz przygotować ulotki reklamowe, które będą rozwieszane na okolicznych tablicach informacyjnych, sklepach itp. Akcja ta ma na celu przede wszystkim poinformowanie klientów o nowopowstałej firmie i oferowanych przez nią produktach.
Zostaną też zakupione tablice reklamowe, które zostaną umieszczone w strategicznych punktach.

Przyciągnięciu klienta ma służyć szczególne podkreślenie bogatej oferty i konkurencyjnych cen połączonych unikalnością naszych towarów. Zależy nam na wywołaniu u nabywcy chęci posiadania krzewów jakich inni nie mają, „czym będą mogli pochwalić się przed sąsiadem” i przekonaniu ich, że tylko u nas zdobędą taki produkt.
W dalszej perspektywie właściciele mają zamiar przeprowadzić kampanię reklamową na większą skalę, ale będzie to możliwe w przypadku, gdy firma zdobędzie określoną pozycję na lokalnym rynku i będzie gotowa, zarówno od strony finansowej, do ekspansji.

6. Plan organizacyjny

Poziom kwalifikacji i doświadczenia właścicieli firmy „Ogrodnik” ma podstawowe znaczenie dla sukcesu zaplanowanego przedsięwzięcia.
Pracownikami są właściciele, którzy zajmować się będę sprzedażą, transportem i zaopatrzeniem. Wraz z rozwojem firmy (w dalszej perspektywie) planowane jest zatrudnienie pracowników.






6.1. Kalendarz organizacyjny

Tabela 6. 1 Wykaz czynności


WYSZCZEGÓLNIENIE

ROZPOCZĘCIE

ZAKOŃCZENIE

Przygotowanie biznes planu 1.03.2001 30.04.2001
Oczekiwanie na kredyt 1.06.2001 czerwiec 2001
Zakup krzewów i drzewostanów czerwiec 2001 czerwiec 2001
Rozpoczęcie działalności 1.07.2001 -

Podsumowując, należy stwierdzić, że firma „Ogrodnik”:
- jest przygotowana organizacyjnie do realizacji programu inwestycyjnego,

6.2. Harmonogram spłaty kredytu

Do realizacji przedsięwzięcia niezbędne jest zaciągnięcie kredytu w wysokości 100000 zł. Oprocentowanie kredytu wynosi 22%, a spłaty rat przewidziano w ciągu 60 miesięcy z uwzględnieniem karencji półrocznej.


Tabela 6.2 Harmonogram spłaty kredytu.

L.p. Data operacji Kapitał spłacany Odsetki spłacane Spłata razem Zadłużenie Roczne odsetki Roczny kapitał spłacany
1 2001-07-01 0,00 0,00 0,00 100000,00
2 2001-08-01 0,00 1833,33 1833,33 100000,00
3 2001-09-01 0,00 1833,33 1833,33 100000,00
4 2001-10-01 0,00 1833,33 1833,33 100000,00
5 2001-11-01 0,00 1833,33 1833,33 100000,00
6 2001-12-01 0,00 1833,33 1833,33 100000,00
7 2002-01-01 1851,85 1833,33 3685,19 98148,15
8 2002-02-01 1851,85 1799,38 3651,23 96296,30
9 2002-03-01 1851,85 1765,43 3617,28 94444,44
10 2002-04-01 1851,85 1731,48 3583,33 92592,59
11 2002-05-01 1851,85 1697,53 3549,38 90740,74
12 2002-06-01 1851,85 1663,58 3515,43 88888,89 19657,41 11111,11
13 2002-07-01 1851,85 1629,63 3481,48 87037,04
14 2002-08-01 1851,85 1595,68 3447,53 85185,19
15 2002-09-01 1851,85 1561,73 3413,58 83333,33
16 2002-10-01 1851,85 1527,78 3379,63 81481,48
17 2002-11-01 1851,85 1493,83 3345,68 79629,63
18 2002-12-01 1851,85 1459,88 3311,73 77777,78
19 2003-01-01 1851,85 1425,93 3277,78 75925,93
20 2003-02-01 1851,85 1391,98 3243,83 74074,07
21 2003-03-01 1851,85 1358,02 3209,88 72222,22
22 2003-04-01 1851,85 1324,07 3175,93 70370,37
23 2003-05-01 1851,85 1290,12 3141,98 68518,52
24 2003-06-01 1851,85 1256,17 3108,02 66666,67 17314,81 22222,22
25 2003-07-01 1851,85 1222,22 3074,07 64814,81
26 2003-08-01 1851,85 1188,27 3040,12 62962,96
27 2003-09-01 1851,85 1154,32 3006,17 61111,11
28 2003-10-01 1851,85 1120,37 2972,22 59259,26
29 2003-11-01 1851,85 1086,42 2938,27 57407,41
30 2003-12-01 1851,85 1052,47 2904,32 55555,56
31 2004-01-01 1851,85 1018,52 2870,37 53703,70
32 2004-02-01 1851,85 984,57 2836,42 51851,85
33 2004-03-01 1851,85 950,62 2802,47 50000,00
34 2004-04-01 1851,85 916,67 2768,52 48148,15
35 2004-05-01 1851,85 882,72 2734,57 46296,30
36 2004-06-01 1851,85 848,77 2700,62 44444,44 12425,93 22222,22
37 2004-07-01 1851,85 814,81 2666,67 42592,59
38 2004-08-01 1851,85 780,86 2632,72 40740,74
39 2004-09-01 1851,85 746,91 2598,77 38888,89
40 2004-10-01 1851,85 712,96 2564,81 37037,04
41 2004-11-01 1851,85 679,01 2530,86 35185,19
42 2004-12-01 1851,85 645,06 2496,91 33333,33
43 2005-01-01 1851,85 611,11 2462,96 31481,48
44 2005-02-01 1851,85 577,16 2429,01 29629,63
45 2005-03-01 1851,85 543,21 2395,06 27777,78
46 2005-04-01 1851,85 509,26 2361,11 25925,93
47 2005-05-01 1851,85 475,31 2327,16 24074,07
48 2005-06-01 1851,85 441,36 2293,21 22222,22...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin