Biznes plan _(10 Etapów_).pdf

(67 KB) Pobierz
Biznes plan \(10 Etapów\)
Elementy biznesplanu
strona 1 / 10 następna strona »
Rola biznesplanu jest niepodwaŜalna. NaleŜy pamietać, Ŝe najwaŜniejszym jego elementem jest
pomysł, idea, bez której nie osiągniemy upragnionego sukcesu. Jednak nie naleŜy bagatelizować
innej istotnej kwestii, tj. umiejętności skutecznej konstrukcji biznesplanu, poniewaŜ piszemy
go przede wszystkim po to, aby przekonać instytucję finansową lub decydenta do
przeznaczenia środków finansowych w celu realizacji naszego pomysłu.
Streszczenie - nazywane te Ŝ podsumowaniem mened Ŝ erskim
Streszczenie ma na celu przedstawienie tego, co zamierzasz się zrobić, co jest napisane ogólnie i
skrótowo, a co zostanie rozszerzone w kolejnych rozdziałach biznes planu. Cześć ta musi być
solidna i efektowna, nie nazbyt rozbudowana, ale na tyle, aby zawrzeć fundamenty, na których
oparta zostanie szczegółowa prezentacja przedsięwzięcia. Podsumowanie menedŜerskie musi być
skoncentrowane na najbardziej istotnych elementach projektu. Stanowiąc jednocześnie rozpoczęcie
i kwintesencję biznes planu, powinno ukazać zalety operacji, a przez to zachęcać do dalszej lektury.
Po krótkim wprowadzeniu naleŜy przedstawić opis tego jak, gdzie, kiedy i przez kogo firma została
załoŜona. Napisać o jej osiągnięciach i gorszych okresach. Ustanowić bilans działalności na dzień
dzisiejszy.
Streszczenie ma zajmować jedną lub dwie strony. dlatego jedynie pokrótce naleŜy opisać w nim
informacje o przedsięwzięciu, przewidywanych kosztach i wiąŜących się z tym potrzebach
finansowych, naleŜy teŜ zawrzeć skrócone najwaŜniejsze prognozy finansowe.
Ze względu na duŜą konkurencyjność istotnym jest, aby właśnie to streszczenie zachęciło, a być
moŜe przekonało inwestorów. Dlatego trzeba mieć na uwadze fakt, Ŝe streszczenie moŜe stać się
sednem sprawy.
Pomysł, czyli szczegółowy opis produktu lub usługi
Jest to element, w którym naleŜy wykazać się unikalnością pomysłu, usługi czy produktu, który
proponujemy. Jednak nie sam pomysł wystarczy. NaleŜy takŜe pokazać, Ŝe wykorzystując
technologię zastaną w przedsiębiorstwie uda się zrealizować ten pomysł. WaŜne są równieŜ nowe
technologie, ale ze względu na koszta ich wdroŜenia inwestorzy niechętnie przykładają się do
takich pomysłów. Aby ich przekonać do włączenia sprawdzonej technologii bądź zainwestowania w
nową, najlepiej jest wszelkie badania, które kiedyś były przez nie podejmowane w tej dziedzinie i
prognozy co do dalszych prac badawczych. Kładąc duŜy nacisk na badanie rynku.
W tej części naleŜy przedstawić produkt. Wykazać się znajomością środowiska, z którym jest on
związany itp. Po przedstawieniu produktu naleŜy wyraźnie zaznaczyć potrzebę jego zaistnienia na
rynku, lub poszerzenia skali jego obecności na nim. W sytuacji, kiedy produkt niesie ze sobą
specyficzne wymagania wobec sprzedaŜy czy teŜ uŜywania, naleŜy zawrzeć w tym rozdziale
stosowną informację, załączając wszelkie uregulowania mogące mieć wpływ na produkcję lub
handel towarem tego typu.
Rynek, czyli dokładne opisanie otoczenia
Na rynek składają się konsumenci, producenci (często konkurencja) oraz warunki ekonomiczne,
kulturowe i geograficzne kupna i sprzedaŜy. W rzeczywistości to wspomniani konsumenci
warunkują istnienie pozostałych elementów. Dlatego tak waŜnym jest, aby wchodząc na rynek
poznać jego prawa, a przede wszystkim potencjalnych klientów. To, kim oni są i jak są
rozmieszczeni na rynku ma ogromny wpływ na popyt na dany produkt czy usługę. Ale to od
wprowadzanej innowacji zaleŜy ile będą nią zainteresowani. NaleŜy przekonać inwestorów o
gwarantowanym zbyci produktu. Aby to uczynić powinno się zamieścić analizy dotyczące wielkość
rynku w znaczeniu terytorium, typu klientów, proponowanych cen oraz konkurencji i wad jej
produktów. JeŜeli konkurencja nie istnieje, to moŜe niedługo powstać. Zwłaszcza po udanym
sukcesie produktu, które zamierza się wypuścić.
W tej części naleŜy skoncentrować się na klientach, danej gałęzi przemysłu oraz na porównaniach z
innymi firmami (produktami).
NaleŜy opisać klientów, którzy są odbiorcami twojego produktu, gdzie moŜna ich znaleźć, dlaczego
będą woleli nowy produkt od innych i czy są to jednostki czy teŜ całe grupy. Istotne są teŜ dane na
temat zasięgu rynku. Czy jest on lokalny, regionalny, narodowy czy międzynarodowy.
NaleŜy przedstawić obraz gałęzi przemysłu, aktualne trendy, przeszłość i przyszłość właściwej
przedsięwzięciu gałęzi przemysłu. Najlepiej do tego celu nadają się statystyczne wyliczeniami
dotyczące produkcji i sprzedaŜy. Czytelne wykresy i tabele stworzą przejrzysty i zachęcający
widok.
NaleŜy podkreślić zalety ceny, jakości, wyboru, serwisu i dystrybucji towaru, który jest efektem
końcowym przedsięwzięcia. NaleŜy ukazać teŜ prawdopodobną jego przewagę nad innymi
podobnymi produktami dostępnymi na rynku. Przedstawienie mocniejszych i słabszych stron
projektu będzie świadczyło o jego rzetelności.
Rynek, czyli dokładne opisanie otoczenia
Na rynek składają się konsumenci, producenci (często konkurencja) oraz warunki ekonomiczne,
kulturowe i geograficzne kupna i sprzedaŜy. W rzeczywistości to wspomniani konsumenci
warunkują istnienie pozostałych elementów. Dlatego tak waŜnym jest, aby wchodząc na rynek
poznać jego prawa, a przede wszystkim potencjalnych klientów. To, kim oni są i jak są
rozmieszczeni na rynku ma ogromny wpływ na popyt na dany produkt czy usługę. Ale to od
wprowadzanej innowacji zaleŜy ile będą nią zainteresowani. NaleŜy przekonać inwestorów o
gwarantowanym zbyci produktu. Aby to uczynić powinno się zamieścić analizy dotyczące wielkość
rynku w znaczeniu terytorium, typu klientów, proponowanych cen oraz konkurencji i wad jej
produktów. JeŜeli konkurencja nie istnieje, to moŜe niedługo powstać. Zwłaszcza po udanym
sukcesie produktu, które zamierza się wypuścić.
W tej części naleŜy skoncentrować się na klientach, danej gałęzi przemysłu oraz na porównaniach z
innymi firmami (produktami).
NaleŜy opisać klientów, którzy są odbiorcami twojego produktu, gdzie moŜna ich znaleźć, dlaczego
będą woleli nowy produkt od innych i czy są to jednostki czy teŜ całe grupy. Istotne są teŜ dane na
temat zasięgu rynku. Czy jest on lokalny, regionalny, narodowy czy międzynarodowy.
NaleŜy przedstawić obraz gałęzi przemysłu, aktualne trendy, przeszłość i przyszłość właściwej
przedsięwzięciu gałęzi przemysłu. Najlepiej do tego celu nadają się statystyczne wyliczeniami
dotyczące produkcji i sprzedaŜy. Czytelne wykresy i tabele stworzą przejrzysty i zachęcający
widok.
NaleŜy podkreślić zalety ceny, jakości, wyboru, serwisu i dystrybucji towaru, który jest efektem
końcowym przedsięwzięcia. NaleŜy ukazać teŜ prawdopodobną jego przewagę nad innymi
podobnymi produktami dostępnymi na rynku. Przedstawienie mocniejszych i słabszych stron
projektu będzie świadczyło o jego rzetelności.
Realizacja przedsi ę wzi ę cia
W tym punkcie biznes planu naleŜy przedstawić to, co moŜe przyczynić się do powstania produktu.
Nie naleŜy jednak skupiać się tu jedynie na wątku finansowym, bez którego praktycznie niewiele
przedsięwzięć ma szanse na powodzenie. Powinno się tu raczej skupić na moŜliwościach
produkcyjnych firmy, włączając w to cały cykl powstawania produktu łącznie z grupą
pomysłodawców. Bardzo waŜne jest w tym przypadku przedstawienie grupy ekspertów, którymi
moŜna się posłuŜyć w razie potrzeby zmiany wizerunku produktu. NaleŜy teŜ pokazać technologie,
którymi się dysponuje. Po prostu naleŜy przedstawić w jaki sposób, przy pomocy jakich narzędzi
(w tej sytuacji są nimi równieŜ ludzie), uda nam się zrealizować wcześniej opisany pomysł.
Zarz ą dzanie przedsi ę wzi ę ciem
Ten punkt ma za zadanie pokazanie, Ŝe stoimy "twardo na ziemi" i wiemy dokąd chcemy zmierzać,
co chcemy osiągnąć. W tym przypadku musimy przedstawić całą machinę zarządzającą
przedsięwzięciem, poczynając od właściciela firmy, a na pracownikach bezpośrednio realizujących
zadanie kończąc. Dla kaŜdego przedsięwzięcia naleŜy wybrać zarząd, w którym znalazłyby się
osoby z doświadczeniem, wiedzą i wzajemnym zrozumieniem dla profesjonalnej sylwetki i
sprawowanych funkcji pomiędzy typowanymi na określone stanowiska osobami. Do biznes planu
naleŜy dołączyć ich CV przedstawiające kompetencje kierownictwa firmy. Następnie określić
prawa i obowiązki zarządu. Oprócz danych na temat zarządu, podaje się dane osobowe kluczowego
personelu.
Opinia potencjalnych inwestorów moŜe być w znacznej mierze uzaleŜniona od jakości
kierownictwa, które często determinuje potencjalny sukces firmy. Ten dział powinien być
poświęcony dotychczasowym osiągnięciom pracowników, zajmowanym przez nich pozycjom i
rezultatom ich pracy. Przekonanie inwestorów o zgranym i skutecznym zespole moŜe być bardzo
pomocne. Stąd potrzeba opisu tego, jak załoga współpracowała ze sobą w przeszłości. NaleŜy przy
tym przedstawić wszystkich dyrektorów konsultantów, doradców i innych pracowników, którzy
będą zaangaŜowani w to przedsięwzięcie.
Najczęściej dołącza się jeszcze schemat organizacyjny. W tym dziale naleŜy udowodnić, Ŝe w
firmie, która będzie zarządzała przedsięwzięciem pracują dobrze wykwalifikowani ludzie,
sprawdzający się w trudnych sytuacjach.
Harmonogram
Harmonogram jest przedstawieniem opisywanych wcześniej pomysłów w formie zadań i terminów
ich realizacji. W tym przypadku naleŜy określić co i kiedy zamierza się zrealizować.
W harmonogramie powinny zostać zamieszczone najwaŜniejsze przedsięwzięcia, które
rzeczywiście zamierzamy zrealizować. Nie jest to tylko warunek, którego wymagać będą od nas
inwestorzy, ale jest to takŜe kontrola samego siebie i wydatków firmy. JeŜeli będziemy chcieli
zrealizować zbyt wiele inwestycji naraz, to moŜe się okazać, Ŝe fundusze, które przeznaczyliśmy na
to mogą się zbyt szybko skurczyć i nie sprostamy postawionym sobie wcześniej załoŜeniom.
Dlatego przestrzeganie terminów pozwoli na zebranie w czasie innych środków, np. od sponsorów,
ze sprzedaŜy itp.
Finansowanie
W tym punkcie naleŜy dokładnie sprecyzować, jakiego rzędu inwestycji oczekuje się od
inwestorów. Dobrze wygląda, jeŜeli deklarujemy chęć skorzystania z dogodnego i
niskooprocentowanego kredytu bankowego. Najlepiej jeŜeli formalne kwestie moŜliwości
przyznania tego kredytu zostały załatwione. Świadczy to wówczas o płynności finansowej firmy, a
jednocześnie stanowi gwarancję dla potencjalnych inwestorów.
W tej części naleŜy udowodnić, Ŝe wie się dokładnie jak przekonać bank do współfinansowania
pomysł. Zarówno bank, jak i inwestorzy będą chcieli dokładnie poznać rodzaj i wielkość funduszy
potrzebnych do zrealizowania pomysłu. W tym celu przedstawia się szczegółowy plan finansowy.
W palnie tym naleŜy podać całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia, wymieniając poszczególne
pozycje kosztorysu. Następnie trzeba określić spodziewane źródła finansowania, w tym własne.
Własny wkład, a takŜe inne źródła zachęcają do inwestowania w takie przedsięwzięcie. Niemile
widziane są biznes plany, które oczekują od inwestorów całkowitego pokrycia kosztów i to często
niezbyt pewnych przedsięwzięć. Przy kosztorysie naleŜy zwrócić uwagę czy koszty całkowite
równowaŜą się z całkowitym finansowaniem.
Dla banku, jak i dla inwestora, priorytetową informacją jest wielkość zaangaŜowanych środków
własnych. Nie wystarczy jednak deklaracja chęci pokrycia części całego pomysłu. NaleŜy rzetelnie
udokumentować pochodzenie kapitału własnego. JeŜeli twój zgromadzony kapitał okaŜe się
niewystarczający, to zapewne struktura finansowania (a najpewniej bank) przewiduje udział
środków obcych. Najlepiej jest przedstawić i dokładnie opisać sposób, w jaki zamierzmy je
pozyskania. Bank zanim zaangaŜuje swoje środki, musi wiedzieć w jaki sposób zamierza się
wykorzystać dodatkowe fundusze. MoŜna zatem dołączyć harmonogram przedsięwzięcia z
wyszczególnieniem kolejnych etapów i tego, kto w zamyśle będzie je finansował.
Większość przedsiębiorstw dla uzyskania dofinansowania przedstawia róŜnego rodzaju
finansowanie uwzględniając zarówno wierzytelności i zobowiązania. NaleŜy w tym celu
przedstawić proponowaną strukturę kapitałową zaznaczając od tego, kto posiada jaką część
udziałów przedsiębiorstwa na kolejnych etapach. Początkowo naleŜy przedstawić szczegółowy plan
rozdysponowania funduszami a pod koniec przedstawić ogólnie cały zarys.
Dla podkreślenia płynności finansowej i odpowiedzialności powinno się zaprezentować aktualną
sytuację finansową swojej firmy. Opisuje się tu wszelkie zobowiązania i terminy ich uregulowania.
Jeśli firma liczy się z zamiarem wejścia na giełdę lub juŜ na niej jest, to naleŜy przedstawić
prognozowany rozwój sytuacji na giełdzie w aspekcie własnej firmy. Mile widziane są w takiej
sytuacji dotychczasowe osiągnięcia na giełdzie.
W opisie sytuacji finansowej powinno znaleźć się miejsce na przedstawienie aktualnych i
przyszłych struktur płacowych zarówno dla obecnych pracowników, jak i dla tych, których
zamierza się przyjąć do pracy w związku z nowym projektem. NaleŜy opisać wszystkie projekty
dotyczące przepływu gotówki. Opracowanie to powinno zostać przedstawione w rocznym cyklu.
Wyjątek stanowi pierwszy rok, w którym planowane jest przedsięwzięcie. Tutaj stosuje się cykl
miesięczny.
Prognozy finansowe
Prognoza finansowa ma na celu oszacowanie rezultatów działalności, starającej się o
dofinansowanie, firmy w najbliŜszej przyszłości.
Prognoza finansowa to zestawienie przychodów i wydatków, jakie będą generowane w przyszłości.
Aby oszacować przychody i wydatki trzeba wykorzystać dane z innych firm, działających juŜ na
rynku, które są z tej samej gałęzi przemysłu bądź teŜ utrzymują na rynku podobny produkt.
NajwaŜniejszą pozycją jest oszacowanie wielkości sprzedaŜy. Powinna się ona zgadzać z danymi,
oszacowanymi w rozdziale o marketingu. Następnie powinieneś oszacować koszty sprzedaŜy i
koszty administracji, czyli zarządzania całym projektem. Tutaj zawiera się koszty płac
pracowników, opłat dystrybucji, reklamy, marketingu i produkcji.
Projekt, który zostanie przygotowany musi być dokładnie przemyślany i rzeczywiście powinien
odpowiadać moŜliwościom firmy i realiom rynkowym. Istnieją programy komputerowe, dzięki
którym moŜna taką prognozę sporządzić. Ale zanim skorzystamy z takich udogodnień techniki, to
trzeba sprawdzić na ile moŜemy zawierzyć takiemu programowi, jeŜeli chodzi o to indywidualne
przedsięwzięcie. Wyliczenia komputerowe mogą stanowić uzupełnienie dla tej prognozy. Dobre
uzasadnienie swoich racji jest milej widziane niŜ zapisane liczbami i procentami strony.
Przedstawiając prognozowane koszty nie naleŜy zapominać o nowych wydatkach związanych z
dodatkowo zatrudnianym personelem. Łączą się z tym nie tylko wydatki w postaci pensji czy
ubezpieczeń, ale to takŜe kwestia stworzenia miejsca pracy, a nie tylko etatu. NaleŜy więc liczyć się
z kolejnym biurkiem, dodatkowym komputerem czy większymi funduszami na słuŜbowe wyjazdy.
To wszystko naleŜy umieścić w kaŜdym rozliczanym okresie.
W prognozie nie naleŜy zanadto liczyć na zyski ze sprzedaŜy, bowiem one pojawią się dopiero po
kilku miesiącach. Nie naleŜy więc pokrywać kosztów reklamy zwiększonymi dochodami ze
sprzedaŜy. Zazwyczaj najpierw trzeba wydać na reklamę, a później oczekiwać zysków z niej. Stąd
na koszty związane z promocją trzeba być przygotowanym znacznie wcześniej niŜ będzie się
podejmowało działania. Nie naleŜy zbytniop porównywać się z firmami, które, moŜna by
powiedzieć, królują na rynku. One mają nieco inne prognozy finansowe związane z inwestycjami
giełdowymi, na rynkach zagranicznych czy teŜ w dochodowe przedsięwzięcia takie jak to
opisywane w waszym biznes planie.
Podsumowanie
Podsumowanie, to podobnie jak zakończenie jedna z najwaŜniejszych części. Zdarzyć się bowiem
moŜe tak, Ŝe co bardziej leniwi inwestorzy lub przykładający mniejszą wagę do szczegółów
oczekują od tych dwóch części czegoś zarazem ogólnego, ale teŜ konkretnego. Podsumowanie musi
więc być potwierdzenie tego, co wcześniej zostało juŜ przedstawione.
W tym punkcie naleŜy udowodnić, Ŝe powyŜsza oferta jest atrakcyjna i realistyczna. MoŜna jeszcze
raz pokrótce przedstawić poszczególne elementy, czyli pomysł, jaki się chce wykorzystać w tym
przedsięwzięciu (przedstawia się go w jak najbardziej dobrym świetle, choć realnie); rynek, na
który chcemy wkroczyć z nowym produktem lub usługą (dla przypomnienia: bardzo waŜną role
odgrywają tu potencjalni konsumenci); marketing (czyli reklama i sposób dotarcia do kupujących);
poszczególne etapy realizacji przedsięwzięcia; zarządzanie planem produkcji, dystrybucji,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin