SYLABUS Z INFORMATYKI.doc

(455 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI

 

 

 

 

 

 

 

SYLLABUS

 

z informatyki

 

2002

 

 

 

 

 

 

 

WARSZAWA 2000


Publikację przygotowały Okręgowe Komisje Egzaminacyjne w: Gdańsku, Jaworznie, Krakowie, Łodzi, Łomży, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu.

 

Prace koordynowała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISBN 83-88564-61-7

 


SPIS  TREŚCI

 

 

 

 

Wstęp ........................................................................................................................              5

I.                   Podstawy prawne egzaminu ...................................................................................              7

1.      Akty prawne ........................................................................................................              7

2.      Podstawa programowa ........................................................................................              7

3.      Standardy wymagań egzaminacyjnych ...............................................................              8

II.                Matura 2002 w pytaniach uczniów ......................................................................              11

III.             Cele egzaminu maturalnego .................................................................................              17

IV.             Struktura i forma egzaminu .................................................................................              19

V.                 Wymagania egzaminacyjne ..................................................................................              21

VI.             Przykładowe arkusze egzaminacyjne i schematy oceniania ..............................              31

1.      Arkusz egzaminacyjny I ....................................................................................              33

2.      Model odpowiedzi i schemat oceniania arkusza egzaminacyjnego I ................              39

3.      Arkusz egzaminacyjny II ..................................................................................              41

4.      Model odpowiedzi i schemat oceniania arkusza egzaminacyjnego II ..............              59

VII.          Informacje ..............................................................................................................              61

Aneks – przykłady rozwiązań arkuszy egzaminacyjnych ..................................              63

·         Arkusz egzaminacyjny I

·         Arkusz egzaminacyjny II



WSTĘP

 

 

 

 

Szanowni Państwo,

 

w 2002 roku maturzyści przystąpią po raz pierwszy do zewnętrznie organizowanego i przeprowadzanego egzaminu maturalnego. Wobec różnorodności programów szkolnych i podręczników nowa matura odwołuje się do tego, co wspólne w edukacji polskich uczniów i co zostało określone w Podstawie programowej kształcenia ogólnego, a ukonkretnione w  Standardach wymagań egzaminacyjnych opracowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

              Celem egzaminu maturalnego jest ocena poziomu wykształcenia ogólnego. Matura przeprowadzona według jednakowych, obowiązujących w całym kraju standardów, umożliwi zobiektywizowaną i porównywalną ocenę osiągnięć zdających. Ma szansę stać się egzaminem obiektywnym, rzetelnym i trafnym, dającym wiarygodną  informację  maturzystom, ich rodzicom, szkołom, a także uczelniom i pracodawcom.

              Przekazujemy Państwu informator (syllabus), opisujący wymagania, formę egzaminu i zasady jego przeprowadzania. W zeszycie tym zamieszczono również przykładowe arkusze egzaminacyjne i arkusze rozwiązane przez uczniów klas czwartych. Informatory zostały opracowane oddzielnie dla każdego przedmiotu egzaminacyjnego. Aby ułatwić czytelnikom korzystanie z nich, nadano im taki sam układ.

 

Najważniejszym zadaniem informatora jest pomoc uczniom przygotowującym się do czekającego ich egzaminu maturalnego.

 

              Egzamin maturalny, poczynając od 2002 roku będzie inny niż obecnie. Wynika to z konieczności dostosowania matury do zmieniających się wymagań, stawianych przez rynek pracy i wyższe uczelnie absolwentom szkół średnich. Nowy egzamin maturalny będzie sprawdzać nie tylko to, co zdający umie, ale również jak potrafi pracować nad dostarczoną informacją, tekstem czy ilustracją. Lawinowo rosnącej wiedzy nie sposób jest opanować i odtworzyć w odpowiednim porządku. Istotniejsza od jej pamięciowego opanowania jest umiejętność wykorzystania informacji, ich przetwarzania, wyciągania właściwych wniosków, analizy i syntezy posiadanych danych. Dlatego też w zaproponowanej koncepcji egzaminu maturalnego została uwzględniona ta konieczność podyktowana przez samo życie. Forma egzaminu dostosowana została przede wszystkim do potrzeb sprawdzania wiedzy funkcjonalnej. Z żadnego przedmiotu nie będzie kilkugodzinnego wypracowania. Zostaną one zastąpione krótszymi formami, sprawdzającymi różne elementy wiadomości i umiejętności w czasie zbliżonym do dotychczas obowiązującego.

Istotną nowością jest wprowadzenie czterech obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Przedmiotów, które są niezbędne w komunikacji we współczesnym świecie. Pierwszym jest język ojczysty, którego bardzo dobra znajomość będzie jeszcze istotniejsza niż obecnie, wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Następnym przedmiotem obowiązkowym będzie język obcy nowożytny, bez znajomości którego funkcjonowanie we współczesnym świecie staje się coraz bardziej utrudnione. Trzecim obowiązkowym przedmiotem jest matematyka, uniwersalny język, bez którego znajomości nie sposób poruszać się w życiu codziennym – w banku, w sklepie, pisząc zeznanie podatkowe czy obliczając odpisy na ubezpieczenie. Czwartym obowiązkowym egzaminem jest egzamin z przedmiotu wybranego, który jest zgodny z zainteresowaniami zdającego.

              Nowością będzie wprowadzenie dwóch poziomów egzaminów z języka polskiego, obcego i matematyki. Każdy ze zdających musi zdać wymienione trzy przedmioty na poziomie podstawowym. Kto jest szczególnie zainteresowany danym przedmiotem i te zainteresowania rozwinął, będzie mógł zdawać egzamin z przedmiotów obowiązkowych na poziomie rozszerzonym i zostanie to odnotowane na świadectwie maturalnym.

              Każdy zdający będzie musiał również zdać egzamin z wybranego przedmiotu. Jeżeli zdecyduje się zdawać więcej niż jeden przedmiot wybrany, to będzie miał taką możliwość.

              Następną nowością będzie zmiana kolejności i sposobu zdawania egzaminu. Jako pierwsze będą zdawane egzaminy ustne, wyłącznie z języka ojczystego i języków obcych nowożytnych. Dopiero w drugiej kolejności będą zdawane egzaminy pisemne z języków                          i z pozostałych przedmiotów, z których egzaminów ustnych już się nie przewiduje.

              Ostatnią zmianą, chyba najważniejszą, jest wprowadzenie jasnego opisu wymagań i jednolitych kryteriów oceniania prac maturalnych w całym kraju. Pozwoli to uczniom na lepsze przygotowanie się do egzaminu, a egzaminatorom na zobiektywizowanie stawianych ocen. Natomiast wyższym uczelniom  umożliwi rozważenie rezygnacji z powtarzania egzaminów z poszczególnych przedmiotów oraz wykorzystania wyników egzaminów maturalnych jako podstawy do rekrutacji kandydatów na wyższe uczelnie. Oczywiście, będzie to narzucało konieczność wyboru na maturze takich przedmiotów, jakie wskaże uczelnia lub wydział.

              Mamy nadzieję, że syllabus, który obecnie Państwo otrzymują spełni wszystkie pokładane w nim nadzieje i przyczyni się do uzyskania satysfakcjonujących wyników                 z egzaminu maturalnego.

 

Życzymy powodzenia!

 

I.                 
PRAWNE  UWARUNKOWANIA  EGZAMINU

 

 

 

 

1. AKTY  PRAWNE

 

 

·         Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943  i z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 i z 2000 r. Nr 12, poz. 136).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 1999 r. Nr 14, poz. 129).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 6, poz. 72).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lutego 2000 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U.   z 2000 r. Nr 17, poz. 215).

·         Warunki zdawania egzaminu maturalnego dla młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych zostaną określone przez Ministra Edukacji Narodowej odrębnymi przepisami.

 

 

2. PODSTAWA  PROGRAMOWA

 

 

Cele edukacyjne

 

Przygotowanie do korzystania w życiu osobistym i zawodowym z powszechnie stosowanych urządzeń informatycznych.

 

Zadania szkoły

 

  1. Przygotowanie uczniów do posługiwania się techniką komputerową w prostych zastosowaniach praktycznych.
  2. Pomoc uczniom w rozpoznaniu własnych uzdolnień i zainteresowań w celu świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
  3. Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia dla ich zdrowia i rozwoju związane z niewłaściwym korzystaniem z urządzeń i programów komputerowych.
  4. Kształtowanie umiejętności analizowania zadań szkolnych i prostych problemów praktycznych oraz tworzenia algorytmów ich rozwiązywania.

 

 

 

Treści

 

  1. Posługiwanie się sprzętem komputerowym i korzystanie z usług systemu operacyjnego:

      podstawowe elementy komputera i ich funkcje;

      zasady bezpiecznej pracy z komputerem;

      informacja w komputerze: programy i dane; nośniki informacji;

      komunikacja użytkownika z komputerem;

      podstawowe usługi systemu operacyjnego;

      ogólne wiadomości o sieciach komputerowych;

      formy reprezentowania i przetwarzania informacji przez człowieka i komputer;

      multimedialne źródła informacji;

      podstawowe zasady pracy w sieciach komputerowych; typowe usługi z zakresu komunikacji między użytkownikami oraz dostępu do informacji i jej przesyłania;

      zabezpieczanie informacji (kopie bezpieczeństwa, ochrona antywirusowa):

  1. Stosowanie programów użytkowych do wykonywania zadań szkolnych.

      kształtowanie układu dokumentu tekstowego z użyciem podstawowych form redakcyjnych; włączanie tabel i grafiki; przykłady stosowania zaawansowanych narzędzi, w tym korekcji pisowni, dzielenia wyrazów i korespondencji seryjnej;

      wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań z programu nauczania szkoły i z życia codziennego;

      bazy danych: przykłady wyszukiwania informacji z użyciem operatorów logicznych; przykłady różnych form organizacji danych; zastosowania baz danych.

  1. Algorytmy rozwiązywania zadań:

      przykłady ścisłego formułowania zadań (zakres wartości danych, forma wyników);

      rozwiązywanie umiarkowanie złożonych zadań szkolnych.

  1. Symulacja procesów:

      przykłady odwzorowywania w komputerze przebiegów poznanych procesów fizycznych, m.in. ruchu ciał; eksperymentowanie z doborem parametrów.

  1. Społeczne, etyczne i ekonomiczne aspekty rozwoju informatyki:

      pożytki i konsekwencje wynikające dla osób i społeczeństw z zastosowań informatyki;

      zagrożenia wychowawcze: szkodliwe gry, deprawujące treści, uzależnienie; zagadnienia etyczne i prawne związane z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych.

 

Osiągnięcia

 

  1. Przygotowanie umiarkowanie złożonego dokumentu tekstowego.
  2. Rozwiązywanie typowych zadań szkolnych; dobór programów komputerowych do zadań.
  3. Korzystanie z różnych, także multimedialnych, źródeł informacji dostępnych za pomocą komputera.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin