TEMAT
OBSZAR
SYTUACJA EDUKACYJNA
KRYTERIA OSIĄGNIĘĆ
MEDIA
1
2
3
4
5
Obszar edukacji społeczno-moralnej
1. Wielkanocne akcenty w naszym mieście – spacer ulicami miasta
Dziecko:
Zwyczaje i obrzędy
wielkanocne 22.03-03.04
- poznaje zwyczaje związane z nadejściem Świąt Wielkanocnych (wiosenne porządki, dekoracje witryn sklepowych)
Obszar edukacji w zakresie kształcenia mowy i myślenia
2. Święta w moim domu – rozmowa kierowana na podstawie doświadczeń dzieci zainspirowana utworem „Zajączek”
- dzieli się spostrzeżeniami i doświadczeniami
- zna zwyczaje związane z obchodzeniem Świąt Wielkanocnych (pisanki, święconka, koszyczek wielkanocny, dyngus, palmy)
Wiersz „Zajączek” (materiały własne),
kolorowe ilustracje o tematyce wielkanocnej
3. Kącik wielkanocny – zorganizowanie w sali kącika nawiązującego do tradycji świąt i systematyczne wzbogacanie go w elementy świąteczne
- pomaga w organizowaniu kącika, jest odpowiedzialne za jego wygląd
- wzbogaca kącik własnymi pracami lub eksponatami (obrazki, stroiki, pocztówki)
Elementy dekoracyjne (koszyczki, kurczaczki, pisanki itp.)
4. Bajeczka wielkanocna – opowiadanie A.Galicy ilustrowane sylwetami
- potrafi wymienić kilka zwyczajów wielkanocnych
- wypowiada się na temat opowiadania
- rozwija wyobraźnię twórczą dekorując koszyczek wielkanocny
Opowiadanie A.Galicy,
sylwety (wierzba z baziami, jajko, kurczak, zajączek, baranek i słoneczko),
karta pracy - koszyczek
5. Przygoda wielkanocna – historyjka J.Kursta
- opowiada treść ilustracji historyjki
- ustala kolejność zdarzeń
ilustracje
6. Wielkanocne kolory – analiza treści wiersza D.Gellner
- wypowiada się na temat treści wiersza
- kultywuje tradycje wielkanocne
- wyróżnia uczucia związane ze świętami
„Wielkanocne kolory” w „Miś” nr 7/88
7. Wielkanocny mazurek – opowiadanie B.Eychler
- wypowiada się na temat ulubionych potraw wielkanocnych
- ocenia postawę Wojtka, który nie przyznał się do winy
- wyjaśnia znaczenie wyrażenia „Mieć odwagę cywilną”
Opowiadanie B.Eychler „Wielkanocny mazurek” w „Wesoła szkoła” kl2 cz3 s.26
ilustracja do utworu
8. Jastre – czyli kaszubska wielkanoc – poznawanie wielkanocnych zwyczajów kaszubskich
- zna zwyczaje ludowe i je kultywuje
- wie, czym różni się zwyczaj dyngusa na Kaszubach od innych regionów Polski (chłostanie dziewcząt gałązkami jałowca lub brzeziny)
- zna określenie Świąt Wielkanocnych po kaszubsku (Jastre)
- zna zwyczaje przedświąteczne oraz świąteczne (tradycyjne potrawy, gniazdo zająca, kąpiel)
„Śmigus-dygus” A.Kowalska,
ilustracja gniazdka zająca, gałązki brzeziny i jałowca, branek z masła,
9. Pisanka – Bajeczka – inscenizacja według utworu A.Galicy
- aktywnie uczestniczy w przedstawieniu
- wyraża się w różnych formach ekspresji
scenariusz
Obszar ed. w zakresie przygotowa-nia do czytania i pisnia
10. Wielkanocna polana – zabawy z literą P,p
- zna obraz graficzny litery
- określa głoskę jako spółgłoskę
- układa wyrazy z rozsypanki literowej
- zaznacza miejsce głoski w wyrazie
Alfabet demonstracyjny,
karty pracy s.56-59
kartoniki z literkami
Obszar edukacji matematy-cznej
11. Kolorowe jajka – zapoznanie z liczbą 10
- umie liczyć liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10
- zna liczbę 10, zaznacza ją na pasku liczbowym
Kolorowe szablony jajek,
cyfry 1-10
Obszar edukacji plastycznej
12. Palemki wielkanocne – wykonnie palemki
- potrafi w przemyślany sposób udekorować gałązki ozdobnymi elementami (kwiatki z krepiny, wstążki z bibuły itp)
Gałązki bukszpanu, brzozy, palmy, krepina, klej
13. Pisanki - kraszanki – malowanie lub oklejanie jajek inspirowane utworem „Pisanki” H.Szayerowej
- zna zwyczaj malowania jajek
- wykonuje pisankę według własnego pomysłu
- wzbogaca przeżycia artystyczne
Wiersz „Pisanki” w „Wesoła Szkoła” k.2 cz.3. s.24,
jajka, pędzle, farby, flamastry, kolorowy papier, włóczka, skrawki materiałów,
Obszar edukacji muzycznej
14. Wieziemy tu kogucika – słuchanie piosenki i zabawa ruchowa z piosenką
- określa nastrój piosenki
- wykonujerytmiczne podskoki po obwodzie koła
- rozpoznaje głos kolegi (Kto zapiał?)
sc.”Wesoła Szkoła 6-l” cz.4
s.53
15. Pisanki – przypomnienie i śpiew piosenek o tematyce wielkanocnej
- śpiewa zbiorowo i indywidualnie
Cd
16. Taniec kurcząt w skorupkach – słuchanie i interpretacja ruchowa utworu
- określa nastrój i nadaje tytuł utworowi
- odtwarza ruchem scenki z życia kurcząt
Płyta cd „Wesoła Szkoła 6-l” nr 2
Obszar edukacji ruchowej
17. Zabawy ruchowe:
- z elementami podskoku „Zajączki wybierają się z wizytą”
- z elementami toczenia „Toczące się jajo”
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg metody Labana
- przzachowuje rówowagę podczas skoków
- płynnym ruchem przetacza się po dywanie
- potrafi wykonać ćwiczenia wymagające wyczucia własnego ciała i przestrzeni
Sc. „Wesoła szkoła 6-latka” cz.4 s.45
bębenek, laski, szarfy w 4 kolorach
suzi_2003