tydz 4,5 Zwyczaje i obrzędy wielkanocne.odt

(21 KB) Pobierz

TEMAT

OBSZAR

SYTUACJA EDUKACYJNA

KRYTERIA OSIĄGNIĘĆ

MEDIA

1

2

3

4

5

 

Obszar edukacji społeczno-moralnej

1. Wielkanocne akcenty w naszym mieście – spacer ulicami miasta

Dziecko:

Zwyczaje i obrzędy          

wielkanocne        22.03-03.04

- poznaje zwyczaje związane z nadejściem Świąt Wielkanocnych (wiosenne porządki, dekoracje witryn sklepowych)

 

 

Obszar edukacji w zakresie kształcenia mowy i myślenia

2. Święta w moim domu – rozmowa kierowana na podstawie doświadczeń dzieci zainspirowana utworem „Zajączek”

Dziecko:

- dzieli się spostrzeżeniami i doświadczeniami

- zna zwyczaje związane z obchodzeniem Świąt Wielkanocnych (pisanki, święconka, koszyczek wielkanocny, dyngus, palmy)

Wiersz „Zajączek” (materiały własne),

kolorowe ilustracje o tematyce wielkanocnej

 

 

 

3. Kącik wielkanocny – zorganizowanie w sali kącika nawiązującego do tradycji świąt i systematyczne wzbogacanie go w elementy świąteczne

Dziecko:

- pomaga w organizowaniu kącika, jest odpowiedzialne za jego wygląd

- wzbogaca kącik własnymi pracami lub eksponatami (obrazki, stroiki, pocztówki)

Elementy dekoracyjne (koszyczki, kurczaczki, pisanki itp.)

 

 

4. Bajeczka wielkanocna – opowiadanie A.Galicy ilustrowane sylwetami

Dziecko:

- potrafi wymienić kilka zwyczajów wielkanocnych

- wypowiada się na temat opowiadania

- rozwija wyobraźnię twórczą dekorując koszyczek wielkanocny

Opowiadanie A.Galicy,

sylwety (wierzba z baziami, jajko, kurczak, zajączek, baranek i słoneczko),

karta pracy - koszyczek

 

 

5. Przygoda wielkanocna – historyjka J.Kursta

Dziecko:

- opowiada treść ilustracji historyjki

- ustala kolejność zdarzeń

ilustracje

 

 

6. Wielkanocne kolory – analiza treści wiersza D.Gellner

Dziecko:

- wypowiada się na temat treści wiersza

- kultywuje tradycje wielkanocne

- wyróżnia uczucia związane ze świętami

„Wielkanocne kolory” w „Miś” nr 7/88

 

 

7. Wielkanocny mazurek – opowiadanie B.Eychler

Dziecko:

- wypowiada się na temat ulubionych potraw wielkanocnych

- ocenia postawę Wojtka, który nie przyznał się do winy

- wyjaśnia znaczenie wyrażenia „Mieć odwagę cywilną”

Opowiadanie B.Eychler „Wielkanocny mazurek” w „Wesoła szkoła” kl2 cz3 s.26

ilustracja do utworu

 

 

8. Jastre – czyli kaszubska wielkanoc – poznawanie wielkanocnych zwyczajów kaszubskich

Dziecko:

- zna zwyczaje ludowe i je kultywuje

- wie, czym różni się zwyczaj dyngusa na Kaszubach od innych regionów Polski (chłostanie dziewcząt gałązkami jałowca lub brzeziny)

- zna określenie Świąt Wielkanocnych po kaszubsku (Jastre)

- zna zwyczaje przedświąteczne oraz świąteczne (tradycyjne potrawy, gniazdo zająca, kąpiel)

„Śmigus-dygus” A.Kowalska,

ilustracja gniazdka zająca, gałązki brzeziny i jałowca, branek z masła,

 

 

9. Pisanka – Bajeczka – inscenizacja według utworu A.Galicy

Dziecko:

- aktywnie uczestniczy w przedstawieniu

- wyraża się w różnych formach ekspresji

scenariusz

 

Obszar ed. w zakresie przygotowa-nia do czytania i pisnia

10. Wielkanocna polana – zabawy z literą P,p

Dziecko:

- zna obraz graficzny litery

- określa głoskę jako spółgłoskę

- układa wyrazy z rozsypanki literowej

- zaznacza miejsce głoski w wyrazie

Alfabet demonstracyjny,

karty pracy s.56-59

kartoniki z literkami

 

Obszar edukacji matematy-cznej

11. Kolorowe jajka – zapoznanie z liczbą 10

Dziecko:

- umie liczyć liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10

- zna liczbę 10, zaznacza ją na pasku liczbowym

Kolorowe szablony jajek,

cyfry 1-10

 

Obszar edukacji plastycznej

12. Palemki wielkanocne – wykonnie palemki

Dziecko:

- potrafi w przemyślany sposób udekorować gałązki ozdobnymi elementami (kwiatki z krepiny, wstążki z bibuły itp)

Gałązki bukszpanu, brzozy, palmy, krepina, klej

 

 

13. Pisanki - kraszanki – malowanie lub oklejanie jajek inspirowane utworem „Pisanki” H.Szayerowej

Dziecko:

- zna zwyczaj malowania jajek

- wykonuje pisankę według własnego pomysłu

- wzbogaca przeżycia artystyczne

 

Wiersz „Pisanki” w „Wesoła Szkoła” k.2 cz.3. s.24,

jajka, pędzle, farby, flamastry, kolorowy papier, włóczka, skrawki materiałów,

 

Obszar edukacji muzycznej

14. Wieziemy tu kogucika – słuchanie piosenki i zabawa ruchowa z piosenką

Dziecko:

- określa nastrój piosenki

- wykonujerytmiczne podskoki po obwodzie koła

- rozpoznaje głos kolegi (Kto zapiał?)

sc.”Wesoła Szkoła 6-l” cz.4

s.53

 

 

15. Pisanki – przypomnienie i śpiew piosenek o tematyce wielkanocnej

 

Dziecko:

- śpiewa zbiorowo i indywidualnie

Cd

 

 

 

16. Taniec kurcząt w skorupkach – słuchanie  i interpretacja ruchowa utworu

Dziecko:

- określa nastrój i nadaje tytuł utworowi

- odtwarza ruchem scenki z życia kurcząt

Płyta cd „Wesoła Szkoła 6-l” nr 2

 

Obszar edukacji ruchowej

17. Zabawy ruchowe:

- z elementami podskoku „Zajączki wybierają się z wizytą”

- z elementami toczenia „Toczące się jajo”

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg metody Labana

Dziecko:

- przzachowuje rówowagę podczas skoków

- płynnym ruchem przetacza się po dywanie

- potrafi wykonać ćwiczenia wymagające wyczucia własnego ciała i przestrzeni

Sc. „Wesoła szkoła 6-latka” cz.4 s.45

bębenek, laski, szarfy w 4 kolorach

 

1

Zgłoś jeśli naruszono regulamin