Projekt realizacji prac asystentki stomatologicznej związany z przyjęciem pacjenta w celu zmiany opatrunku w zębie 11, oraz czynną asystą podczas zabiegu.
Założenia:
· Zgłoszenie się do gabinetu kolejnego, umówionego na dzień dzisiejszy pacjenta, pana Krzysztofa B, lat 33.
· Pacjent jest w trakcie leczenia endodontycznego, stomatolog rozpoznał zgorzel miazgi.
· Dentysta wykona zabieg wymiany opatrunku w zębie nr. 11.
· Wykonywanie poleceń lekarza w czasie zabiegu.
· Wypisanie dla pacjenta skierowania do pracowni radiologicznej na zdjęcie rtg zęba 11.
· Umówienie pacjenta według wskazań lekarza – za miesiąc.
Polecenia lekarza wydawane w trakcie wizyty:
· Proszę przygotować pilniki typu S rozmiar 40, 45 do pracy ręcznej i ustawić endoskopy na długość 23mm.
· Proszę przygotować w strzykawkach podchloryn sodu i sól fizjologiczną do przepłukania kanału.
· Proszę rozrobić Biopulp z wodą destylowaną.
· Proszę przygotować wypełnienie czasowe – fleczer.
· Proszę wypisać skierowanie do pracowni radiologicznej na rtg zęba 11 i umówić pacjenta za miesiąc.
Opis czynności związanych z przygotowaniem gabinetu do zabiegu:
· Przecieram płynem do dezynfekcji powierzchnie w gabinecie: unit, asystor, blaty, uchwyty szafek, uchwyt lampy, spluwaczkę.
· Otwieram okno w celu przewietrzenia gabinetu.
· Zapoznaję się z kartą pacjenta.
· Na asystorze przygotowuję zestaw diagnostyczny, w skład którego wchodzą: lusterko, pęseta, zgłębnik. Przygotowuję również nakładacz a także wałeczki z ligniny.
· Przynoszę i przygotowuję środki ochrony osobistej dla asystentki i lekarza: maseczki jednorazowe, przyłbice lub okulary, rękawice jednorazowe, na unit zakładam jednorazowy zagłówek.
Opis czynności związanych z przygotowaniem pacjenta do zabiegu:
· Wywołuję pacjenta z poczekalni, wskazuję mu miejsce na fotelu.
· Ustawiam odpowiednio pozycję fotela i zagłówek.
· Cały czas staram się utrzymać rozmowę z pacjentem, uspokajam go w razie zdenerwowania, udzielam prawidłowych i rzetelnych informacji na temat zabiegu.
· Zakładam pacjentowi jednorazową serwetę ochronną, na końcówkę ślinociągu zakładam jednorazową końcówkę a także do jednorazowego kubka nalewam wody destylowanej i dolewam do niej płynu do płukania jamy ustnej.
Opis czynności związanych z asystowaniem podczas zabiegu:
· Myję ręce i zakładam rękawiczki jednorazowe, przyłbicę lub okulary, maseczkę jednorazową.
· Zajmuję swoje miejsce.
· Staram się zapewnić komfort pacjentowi.
· Operuję ślinociągiem lub ssakiem.
· Wykonuję polecenia lekarza.
· Podaję lekarzowi materiały, leki, wałeczki z ligniny.
· Przygotowuję i podaję stomatologowi pilniki typu S o rozmiarach 40 i 45, ustawiam ograniczniki na 23mm.
· Przygotowuję w strzykawkach podchloryn sodu i sól fizjologiczną i podaję lekarzowi, jednocześnie operuję ssakiem, aby nie dopuścić do dostania się płynów do gardła pacjenta.
· Przygotowuję Biopulp z zachowaniem zasad aseptyki, zarabiając go z wodą destylowaną, przy użyciu metalowej szpatułki na jałowej płytce szklanej lub bloczku z papieru woskowanego.
· Przygotowuję i podaję lekarzowi narzędzia do wprowadzenia Biopulpu do kanału – igłę lentulo.
· Przygotowuję fleczer – bezpośrednio przed użyciem zarabiam go metalową szpatułką na matowej powierzchni szklanej płytki lub korzystam z z gotowego materiału w postaci środka Coltosol.
· Podaję lekarzowi fleczer na nakładaczu.
· Wykonuję dodatkowe polecenia lekarza w czasie zabiegu.
Opis czynności związanych z uporządkowaniem po zabiegu stanowiska pracy lekarza i asystentki:
· Niezwłocznie po zakończeniu zabiegu, narzędzia, które były używane zanoszę do sterylizatorni i zanurzam w roztworze środka dezynfekującego. Wiertła i igły lentulo umieszczam w kieliszku z roztworem środka dezynfekującego o pełnym spektrum działania. (B, Tbc, F, V, S)
· Strzykawki, igły umieszczam w specjalnym pojemniku o szerokim wlocie i twardych ściankach.
· Jednorazową końcówkę ślinociągu, jednorazowy kubek, jednorazową serwetę ochronną oraz środki ochrony indywidualnej stomatologa i asystentki tj. rękawiczki, maseczki wyrzucam do kosza na odpady medyczne z workiem w kolorze czerwonym. Jeżeli były używane okulary lub przyłbice dokładnie je dezynfekuję.
· Kątnicę, mikrosilnik i strzykawkę wodno – powietrzną przecieram chusteczką nasączoną środkiem dezynfekującym (dopuszczalna dezynfekcja pomiędzy pacjentami) lub jeśli w gabinecie istnieje większa ilość końcówek poddaję dezynfekcji i sterylizacji. Następnie montuję sterylne końcówki.
· W jednorazowych rękawiczkach dezynfekuję unit, uchwyt lampy, spluwaczkę, panel sterujący, krzesło asystentki i lekarza, powierzchnię i uchwyty asystora oraz stolika lekarza.
· Zdejmuję rękawiczki i umieszczam je w koszu na odpady medyczne.
· Przynoszę nowy, sterylny zestaw diagnostyczny oraz sterylną pęsetę.
Opis czynności związanych z przygotowaniem narzędzi do sterylizacji:
· Przygotowanie narzędzi do sterylizacji obejmie: dezynfekcję, mycie, suszenie, przegląd, pakowanie.
· Natychmiast po zakończeniu zabiegu użyte narzędzia zanurzam w roztworze środka dezynfekcyjnego o pełnym spektrum działania oraz posiadającego atest Państwowego Zakładu Higieny.
· Zakładam rękawiczki.
· Bezwzględnie przestrzegam czasu moczenia narzędzi w roztworze i po odpowiednim czasie ekspozycji wyjmuję narzędzia z roztworu.
· Dokładnie myję narzędzia metalową szczoteczką w wodzie z dodatkiem detergentu.
· Wypłukuję narzędzia pod bieżącą wodą – powtarzam czynność aż do zaniknięcia piany a następnie wypłukuję je w wodzie destylowanej
· Następnie narzędzia rozkładam na perforowanych tackach, wyłożonych bibułą i osuszam ręcznikiem jednorazowym.
· Po wysuszeniu narzędzi sprawdzę czy narzędzia są czyste i nieuszkodzone a także posegreguję je w odpowiednie zestawy.
· Zapakietuję narzędzia w odpowiednie rękawy z folii (z atestem PZH*)
· Do każdego pakietu włożę pasek kontroli sterylizacji a następnie dokładnie zgrzeję pakiety zgrzewarką. Na każdym napiszę datę sterylizacji.
· Tak przygotowane narzędzia umieszczę w koszyczku na gotowe do sterylizacji w autoklawie pakiety.
Wykaz narzędzi, materiałów, leków, środków ochrony indywidualnej niezbędnych do przeprowadzenia zabiegu:
a) Narzędzia: zestaw diagnostyczny w skład którego wchodzi lusterko, pęseta, zgłębnik, nakładacz ; wiertła preferowane przez lekarza ; igła lentulo ; upychadło ; jałowa, metalowa szpatułka ; szklana płytka ; endoskopy ; pilniki typu S o rozmiarach 40 i 45 ; końcówka na kątnicę i mikrosilnik ; strzykawka wodno-powietrzna ; endometr ;
b) Materiały: kubek jednorazowy ; jednorazowa serweta dla pacjenta ; jednorazowe maseczki ; strzykawki i igły jednorazowe ; wałeczki z ligniny ; sól fizjologiczna ; fleczer ; kuleczki z waty ; ślinociąg ; ssak ;
c) Leki: Biopulp ; podchloryn sodu 2% ;
d) Środki ochrony indywidualnej: maseczki ochronne dla lekarza i asystentki ; rękawice jednorazowe dla lekarza i asystentki ; okulary ochronne ; przyłbice ;
Wykaz środków niezbędnych do dezynfekcji powierzchni i narzędzi:
· Do dezynfekcji powierzchni użyję np. Incidur’u Spray’u – jest to preparat gotowy do użycia, o szerokim spektrum działania – działa na B, F, Tbc, F w czasie 15 minut.
· Do dezynfekcji narzędzi użyję Lysoformin’u 3000, o stężeniu 2%, działa w czasie dwóch godzin a jego zakres działania to B, Tbc, F i V.
· Do dezynfekcji narzędzi obrotowych, wierteł i drobnych narzędzi użyję Sekudrill’u wraz z aktywatorem, jest to roztwór gotowy, działający jedną godzinę a działa on na B, Tbc, F i V.
Opis przygotowania Biopulpu:
Na szklanej płytce bądź bloczku z papieru woskowanego niewielką ilość proszku zarabiam z wodą destylowaną aż do uzyskania konsystencji gęstej śmietany. Używam do tego jałowej, metalowej szpatułki.
Opis przygotowania fleczeru:
Bezpośrednio przed użyciem zarabiam go metalową szpatułką na matowej powierzchni płytki szklanej, mieszam proszek z równą ilością wody destylowanej jednocześnie dosypując proszku. Fleczer zarabiam , w zależności od pożądanej konsystencji, 15-25 sekund.
szaloncia