Plan wyników historia.doc

(730 KB) Pobierz
Propozycja rocznego planu pracy

PRZYKŁADOWY PLAN WYNIKOWY

do Programu nauczania (DKW 4014–74/00) i Podręczników (Klasa I, II, III)

z serii „Historia dla gimnazjalistów” autorstwa: K. Przybysza, W. J. Jakubowskiego i M. Włodarczyka

Opracował: Mariusz Włodarczyk

 

KLASA I

 

Dział

Nr

lekcji

Temat lekcji

(główne zagadnienia)

Wymagania edukacyjne
(wiedza i umiejętności)

Poziom podstawowy

Poziom ponadpodstawowy

I. WSTĘP DO HISTORII

1.

Co należy wiedzieć rozpoczynając naukę historii w klasie I?

 

Zagadnienia

1.      Program nauczania.

2.      Podręcznik historii i zeszyt ćwiczeń.

3.      Wymagania edukacyjne, kryteria oceniania.

Uczeń:

·         wie, jakie treści programowe będą realizowane w klasie I,

·         wie, jaki podręcznik historii oraz materiały pomocnicze (zeszyt ćwiczeń, atlas) będą podstawowym środkiem dydaktycznym na lekcjach,

·         zna budowę podręcznika i wie, jaką funkcję pełnią poszczególne elementy składowe,

·         zna wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego materiału i sposoby sprawdzania wiedzy przez nauczyciela.

 

2.

Czym jest historia?

 

Zagadnienia

1.      Przedmiot historii.

2.      Historia jako nauka.

3.      Źródła historyczne i ich typologia.

4.      Nauki pomocnicze historii.

Uczeń:

·         zna znaczenie słowa historia,

·         zna metody pracy historyka,

·         wie, jakie są nauki pomocnicze historii.

 

Uczeń:

·         umie wskazać sfery życia, w których edukacja historyczna jest przydatna,

·         rozróżnia podstawowe typy źródeł historycznych i rozumie ich odmienną wartość.

 

3.

Czas i przestrzeń w historii.

 

Zagadnienia

1.      Czas geologiczny i czas historyczny.

2.      Systemy mierzenia czasu.

3.      Różne rachuby czasu.

4.      Linia chronologiczna.

5.      Historyczny rozwój horyzontów geograficznych człowieka.

6.      Wyprawy odkrywcze.

Uczeń:

·         zna nazwy epok w dziejach ludzkości,

·         przelicza daty wydarzeń historycznych oznaczonych w innych rachubach czasu,

·         zaznacza na osi czasu wydarzenia historyczne.

Uczeń:

·         zna historyczne wyobrażenia człowieka dotyczące kształtu Ziemi,

·         rozumie znaczenie roli wypraw geograficznych dla horyzontów poznawczych człowieka.

 

II. NAJDAWNIEJSZE DZIEJE CZŁOWIEKA.

CYWILIZACJE STAROŻYTNEGO WSCHODU

4.

Najdawniejsze dzieje człowieka.

 

Zagadnienia

1.      Etapy rozwoju człowieka.

2.      Pojawienie się człowieka rozumnego i jego cechy.

3.      Wpływ klimatu na życie ludzi.

4.      Rewolucja neolityczna.

Uczeń:

·         zna etapy rozwoju człowieka i warunki jego życia w epoce prehistorycznej,

·         dostrzega wpływ warunków klimatycznych na powstanie i rozwój człowieka,

·         wskazuje na mapie obszary zamieszkane przez pierwszych ludzi,

·         rozumie różnice między koczowniczym a osiadłym trybem życia.

Uczeń:

·         rozumie wpływ osiągnięć technicznych na zmianę warunków życia,

·         rozumie na czym polegała rewolucja neolityczna,

 

5.

Egipt w czasach faraonów – organizacja państwa, gospodarka, społeczeństwo.

 

Zagadnienia

1.      Warunki naturalne.

2.      Władza faraonów.

3.      Państwo i jego organizacja.

4.      Rolnictwo. Rola systemu irygacyjnego.

5.      Gospodarka Egiptu.

Uczeń:

·         zna znaczenie pojęć: starożytność, antyk, cywilizacja, kultura, państwo,

·         umie znaleźć i wskazać na mapie terytorium starożytnego Egiptu,

·         wymienia różne grupy społeczno-zawodowe starożytnego Egiptu.

 

Uczeń:

·         umie wyjaśnić co znaczy powiedzenie „Egipt darem Nilu”,

·         określa pozycje różnych grup społeczno-zawodowych Egiptu (faraona, urzędników, kapłanów, chłopów i niewolników).

6.

Kultura starożytnego Egiptu.

 

Zagadnienia

1.      Religia i kult zmarłych.

2.      Osiągnięcia cywilizacyjne w dziedzinie nauki.

3.      Budowle monumentalne.

4.      Pismo egipskie.

 

Uczeń:

·         zna imiona niektórych bóstw czczonych w Egipcie,

·         zna przykłady osiągnięć naukowych Egiptu,

·         rozpoznaje na ilustracjach zabytki starożytnego Egiptu i zna ich przeznaczenie.

 

Uczeń:

·         rozumie rolę religii w życiu Egipcjan.

·         wyjaśnia, dlaczego w Egipcie balsamowano ciała zmarłych.

 

7.

Dzieje starożytnej Mezopotamii.

 

Zagadnienia

1.      Warunki naturalne Mezopotamii.

2.      Pierwsze miasta.

3.      Państwa Międzyrzecza – powstanie i upadek wielkich imperiów.

 

Uczeń:

·         wyjaśnia wpływ wielkich rzek na powstanie cywilizacji,

·         umie wskazuje na mapie i omawia położenie geograficzne Mezopotamii i nazywa istniejące tu dziś państwo,

·         umie na podstawie podręcznika scharakteryzować monarchię despotyczną.

 

Uczeń:

·         wyjaśnia proces powstawania i upadku miast-państw.

 

8.

Osiągnięcia cywilizacyjne starożytnej Mezopotamii.

 

Zagadnienia

1.      Osiągnięcia naukowe (matematyka).

2.      Osiągnięcia w dziedzinie organizacji społeczeństwa.

3.      Kodeks Hammurabiego.

 

Uczeń:

·         zna przykłady osiągnięć naukowych Mezopotamii,

·         umie wyjaśnić zasadę „oko za oko, ząb za ząb”.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin