PRZYKŁADOWY PLAN WYNIKOWY
do Programu nauczania (DKW 4014–74/00) i Podręczników (Klasa I, II, III)
z serii „Historia dla gimnazjalistów” autorstwa: K. Przybysza, W. J. Jakubowskiego i M. Włodarczyka
Opracował: Mariusz Włodarczyk
KLASA I
Dział
Nr
lekcji
Temat lekcji
(główne zagadnienia)
Wymagania edukacyjne (wiedza i umiejętności)
Poziom ponadpodstawowy
I. WSTĘP DO HISTORII
1.
Co należy wiedzieć rozpoczynając naukę historii w klasie I?
1. Program nauczania.
2. Podręcznik historii i zeszyt ćwiczeń.
3. Wymagania edukacyjne, kryteria oceniania.
Uczeń:
· wie, jakie treści programowe będą realizowane w klasie I,
· wie, jaki podręcznik historii oraz materiały pomocnicze (zeszyt ćwiczeń, atlas) będą podstawowym środkiem dydaktycznym na lekcjach,
· zna budowę podręcznika i wie, jaką funkcję pełnią poszczególne elementy składowe,
· zna wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego materiału i sposoby sprawdzania wiedzy przez nauczyciela.
2.
Czym jest historia?
1. Przedmiot historii.
2. Historia jako nauka.
3. Źródła historyczne i ich typologia.
4. Nauki pomocnicze historii.
· zna znaczenie słowa historia,
· zna metody pracy historyka,
· wie, jakie są nauki pomocnicze historii.
· umie wskazać sfery życia, w których edukacja historyczna jest przydatna,
· rozróżnia podstawowe typy źródeł historycznych i rozumie ich odmienną wartość.
3.
Czas i przestrzeń w historii.
1. Czas geologiczny i czas historyczny.
2. Systemy mierzenia czasu.
3. Różne rachuby czasu.
4. Linia chronologiczna.
5. Historyczny rozwój horyzontów geograficznych człowieka.
6. Wyprawy odkrywcze.
· zna nazwy epok w dziejach ludzkości,
· przelicza daty wydarzeń historycznych oznaczonych w innych rachubach czasu,
· zaznacza na osi czasu wydarzenia historyczne.
· zna historyczne wyobrażenia człowieka dotyczące kształtu Ziemi,
· rozumie znaczenie roli wypraw geograficznych dla horyzontów poznawczych człowieka.
II. NAJDAWNIEJSZE DZIEJE CZŁOWIEKA.
CYWILIZACJE STAROŻYTNEGO WSCHODU
4.
1. Etapy rozwoju człowieka.
2. Pojawienie się człowieka rozumnego i jego cechy.
3. Wpływ klimatu na życie ludzi.
4. Rewolucja neolityczna.
· zna etapy rozwoju człowieka i warunki jego życia w epoce prehistorycznej,
· dostrzega wpływ warunków klimatycznych na powstanie i rozwój człowieka,
· wskazuje na mapie obszary zamieszkane przez pierwszych ludzi,
· rozumie różnice między koczowniczym a osiadłym trybem życia.
· rozumie wpływ osiągnięć technicznych na zmianę warunków życia,
· rozumie na czym polegała rewolucja neolityczna,
5.
Egipt w czasach faraonów – organizacja państwa, gospodarka, społeczeństwo.
1. Warunki naturalne.
2. Władza faraonów.
3. Państwo i jego organizacja.
4. Rolnictwo. Rola systemu irygacyjnego.
5. Gospodarka Egiptu.
· zna znaczenie pojęć: starożytność, antyk, cywilizacja, kultura, państwo,
· umie znaleźć i wskazać na mapie terytorium starożytnego Egiptu,
· wymienia różne grupy społeczno-zawodowe starożytnego Egiptu.
· umie wyjaśnić co znaczy powiedzenie „Egipt darem Nilu”,
· określa pozycje różnych grup społeczno-zawodowych Egiptu (faraona, urzędników, kapłanów, chłopów i niewolników).
6.
Kultura starożytnego Egiptu.
1. Religia i kult zmarłych.
2. Osiągnięcia cywilizacyjne w dziedzinie nauki.
3. Budowle monumentalne.
4. Pismo egipskie.
· zna imiona niektórych bóstw czczonych w Egipcie,
· zna przykłady osiągnięć naukowych Egiptu,
· rozpoznaje na ilustracjach zabytki starożytnego Egiptu i zna ich przeznaczenie.
· rozumie rolę religii w życiu Egipcjan.
· wyjaśnia, dlaczego w Egipcie balsamowano ciała zmarłych.
7.
1. Warunki naturalne Mezopotamii.
2. Pierwsze miasta.
3. Państwa Międzyrzecza – powstanie i upadek wielkich imperiów.
· wyjaśnia wpływ wielkich rzek na powstanie cywilizacji,
· umie wskazuje na mapie i omawia położenie geograficzne Mezopotamii i nazywa istniejące tu dziś państwo,
· umie na podstawie podręcznika scharakteryzować monarchię despotyczną.
· wyjaśnia proces powstawania i upadku miast-państw.
8.
Osiągnięcia cywilizacyjne starożytnej Mezopotamii.
1. Osiągnięcia naukowe (matematyka).
2. Osiągnięcia w dziedzinie organizacji społeczeństwa.
3. Kodeks Hammurabiego.
· zna przykłady osiągnięć naukowych Mezopotamii,
· umie wyjaśnić zasadę „oko za oko, ząb za ząb”.
mirkaj1