Projekt dorobku zawodowego nauczyciela stażysty.doc

(62 KB) Pobierz

 

 

Projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty

 

 

 

 

I.       Dane nauczyciela

1.      Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Anna Jankowicz

2.      Okres stażu: od 1 września 2008 r. do 31 maja 2009 r.

3.      Wykształcenie:

-        studia wyższe magisterskie w zakresie informacji naukowej
i bibliotekoznawstwa

-        kurs pedagogiczny

4.      Staż pracy pedagogicznej: 1 rok

5.      Nazwa placówki: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

6.      Zajmowane stanowisko: nauczyciel-bibliotekarz

 

 

II.    Ocena dorobku zawodowego i jej uzasadnienie

 

Zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Pani Anna Jankowicz – nauczyciel stażysta ubiegająca się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego, spełniła następujące wymagania zawarte w § 6 ust. 2:

 

 

1)           Zna organizację i zasady funkcjonowania placówki, w której odbywała staż

 

Rozpoczynając staż Pani Anna Jankowicz wnikliwie przeanalizowała Statut, Regulamin Organizacyjny CDiDN i własny przydział czynności. Zapoznała się
z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pacę placówek doskonalenia nauczycieli oraz publicznych bibliotek pedagogicznych. Dokonała analizy Księgi Jakości Systemu Zarządzania Jakością oraz Instrukcji obiegu dokumentów CDiDN. Poznała i opanowała zasady prowadzenia dokumentacji bibliotecznej
w wersji tradycyjnej i elektronicznej: księgi inwentarzowe, dowody wpływów, dowody ubytków, rejestr ubytków. Pisząc plan rozwoju zawodowego skorelowała go z poznanymi: Planem Rozwoju CDiDN na lata 2006-2010 oraz Planem pracy CDiDN i Filii w Gryficach na rok 2008. Uczestnicząc w planowaniu pracy Oddziału Zamiejscowego w Gryficach na 2009 r. oraz sporządzaniu sprawozdania z pracy OZ za 2008 r. praktycznie poznała zasady i celowość prowadzonej dokumentacji.

Poznała przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce oraz przepisy przeciwpożarowe.

 

2)           Wykazała się umiejętnością prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki

 

Pani Anna Jankowicz właściwie planowała swoje czynności dydaktyczne
i biblioteczne. Dowodem na to jest fakt, iż:

-        terminowo i dokładnie wywiązywała się z przydzielonych zadań,

-        właściwie dokonywała akcesji czasopism oraz opracowania formalnego i przedmiotowego artykułów z czasopism w systemie komputerowym Libra 2000,

-        rzetelnie uzupełniała elektroniczną księgę inwentarzową, modyfikowała błędne opisy bibliograficzne, słownik haseł formalnych
i przedmiotowych, na bieżąco tworzyła elektroniczną bazę czytelników,

-        doskonale zna warsztat informacyjno-bibliograficzny biblioteki co przekładało się na jej sprawną pracę z czytelnikami. Pani Anna Jankowicz łatwo nawiązywała kontakty i służyła pomocą
w poszukiwaniu literatury, umiejętnie udzielała instruktażu nowym czytelnikom i wskazywała im źródła informacji,

-        prawidłowo opracowała scenariusz zajęć edukacyjnych
z przysposobienie bibliotecznego nt.: „Bibliografia. Opis bibliograficzny stosowany w przypisach bibliograficznych” oraz scenariusz zwiedzania wystawy „Znam prawa nie tylko swoje”
i towarzyszących mu zajęć warsztatowych dla klas I-III i IV-VI szkół podstawowych. Nauczycielka prawidłowo formułowała cele operacyjne i zadania wychowawcze. Podczas prowadzonych zajęć wykazywała się inwencją twórczą w stosowaniu różnorodnych form i metod pracy, czyniąc je atrakcyjnymi,

-        systematycznie przygotowywała wystawy nowości książkowych dostępnych w bibliotece,

-        opracowała i przygotowała wystawy „Znani pedagodzy” i „Twórcy psychologii”,

-        raz w miesiącu opracowywała w wersji elektronicznej ulotkę „Warto przeczytać…”, której rozsyłanie do czytelników e-mail’em służyło popularyzacji księgozbioru biblioteki,

-        we współpracy z innymi pracownikami przygotowała i zorganizowała konkursy: czytelniczy „Przygody psów, ptaków i innych zwierzaków”, rysunkowy „Dzieciaki rysują zwierzaki”, czytelniczo-informatyczny „Najważniejsze książki mojego życia”,

 

 

3)           Posiada wiedzę z zakresu problemów środowiska czytelników

 

Praca na stanowisku nauczyciela-bibliotekarza to praca z ludźmi i dla ludzi. Pani Anna Jankowicz posiada umiejętności komunikacji z czytelnikami co pozwalało jej poznawać ich potrzeby edukacyjne i czytelnicze. Doskonale orientuje się
w zagadnieniach z pedagogiki i psychologii, a tym samym jest w stanie szybko udzielić pomocy czytelnikowi poszukującemu literatury na konkretny temat Zainteresowania czytelnicze nauczycieli i studentów były dla niej źródłem informacji przy planowaniu i opracowaniu tematycznych zestawień bibliograficznych.
W okresie stażu rzetelnie opracowała zestawienia bibliograficzne materiałów repertuarowych w komputerowym programie bibliotecznym nt.: „Dzień Nauczyciela”, „Andrzejki”, „11 Listopada”, „Boże Narodzenie”, „Nowy Rok”,
a następnie udostępniła je czytelnikom poprzez moduł WWW. Sporządziła na bieżąco aktualizowane zestawienia bibliograficzne, których tematyka wynikała
z oczekiwań czytelniczych studentów i nauczycieli: „Prawa człowieka”, „Bezrobocie w Polsce”, „Narkomania wśród dzieci i młodzieży”, „Czas wolny ucznia”, „Rodzina w Polsce” „Techniki Freineta”, „Bezdomność”, „Ubóstwo”. Zestawienia udostępnione są poprzez moduł WWW na stronie internetowej OZ w Gryficach.

Działania Pani Anny Jankowicz sprzyjają rozwojowi czytelnictwa wśród nauczycieli i zwiększają zadowolenie czytelników z oferowanych przez bibliotekę usług.

 

 

4)           Umiejętnie omawia własne i obserwowane zajęcia

 

Nauczycielka uczestniczyła w charakterze obserwatora w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu z położeniem szczególnego nacisku na zajęcia związane z dokumentacją biblioteki, informatyzacją procesów bibliotecznych oraz metodyki pracy z czytelnikiem. Obserwowane zajęcia omawiała z prowadzącym pod względem merytorycznym i metodycznym. Z obserwowanych zajęć nauczycielka sporządzała notatki, formułowała wnioski, dzieliła się spostrzeżeniami z opiekunem stażu.

Pani Anna Jankowicz prowadziła prace biblioteczne oraz zajęcia z uczniami
w obecności opiekuna stażu. Po przeprowadzonych zajęciach analizowała je
z opiekunem stażu, dokonywała trafnej samooceny, wyciągała wnioski wykorzystywane do wzbogacenia własnego warsztatu pracy.

 

              Odbywając staż, nauczycielka doskonaliła efekty swojej pracy wykorzystując w tym celu nabytą wiedzę i doświadczenie, literaturę z zakresu bibliotekoznawstwa
i pedagogiki oraz fachowe czasopisma. Wzięła również udział w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego:

-        kursie podstawowym dla nauczycieli w zakresie bhp i p.poż,

-        szkoleniu „Jak uczyć o prawach człowieka” zorganizowanym przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,

-        warsztatach „Bezpieczeństwo pracy w sieci lokalnej i globalnej” zorganizowanych przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,

-        szkoleniu „Radzenie sobie z gniewem i złością” zorganizowanym przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,

-        kursie e-learningowym „Wykorzystanie programu MS PUBLISHER
w działaniach na rzecz promocji organizacji” zorganizowanym przez Warmińsko-Mazurską Bibliotekę Pedagogiczną im. Karola Wojtyły
w Elblągu.

Przystąpiła również do konkursu informatycznego dla nauczycieli „Mistrz komputera” organizowanego przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Po każdej formie doskonalenia dzieliła się nową wiedzą i spostrzeżeniami
z pozostałymi pracownikami.

Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych służyło nie tylko jej własnemu rozwojowi ale także podnoszeniu poziomu pracy biblioteki.

 

 

 

 

              Pani Anna Jankowicz ubiegająca się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie stażu realizowała zadania zawarte w opracowanym przez siebie i zatwierdzonym przez dyrektora placówki planie rozwoju zawodowego. Zadania zawarte w planie skorelowane były z potrzebami biblioteki. Realizowała je terminowo i systematycznie. W szczególności poznawała organizację, zadania
i zasady funkcjonowania Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, sposoby prowadzenia dokumentacji bibliotecznej oraz przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w bibliotece. Uczestniczyła w charakterze obserwatora oraz prowadziła zajęcia w obecności opiekuna stażu z zakresu planowania pracy biblioteki, gromadzenia, ewidencji
i opracowania księgozbioru, czasopism oraz zbiorów specjalnych, a także udostępniania zbiorów i pracy z czytelnikiem indywidualnym, prowadzenia zajęć
z przysposobienia bibliotecznego, popularyzacji czytelnictwa wśród młodzieży szkolnej i nauczycieli. W czasie prowadzonych działań i zajęć wykazała się kompetencjami merytorycznymi i dydaktycznymi. Właściwy dobór metod, form
i środków przy podejmowanych zadaniach świadczy o jej dobrej znajomości specyfiki pracy biblioteki pedagogicznej oraz indywidualnych potrzeb czytelniczych naszych użytkowników. Umiejętnie analizowała obserwowane i prowadzone zajęcia wyciągając trafne wnioski do dalszej pracy. Zdyscyplinowana, kulturalna, chętnie wykonywała powierzone jej obowiązki. Jej takt, opanowanie i fachowość spowodowały, iż bardzo szybko zyskała sympatię czytelników. Sumienna, pracowita, dokładna, gotowa do podnoszenia swoich kwalifikacji obserwowała
i rejestrowała nowości oraz dobre praktyki w zawodzie nauczyciela-bibliotekarza. Swoimi działaniami przyczyniła się do podniesienia jakości usług świadczonych przez Oddział Zamiejscowy ZCDN w Gryficach.

 

 

Proponuję pozytywną ocenę dorobku zawodowego.

 

 

                                                                                                  Opiekun stażu:

 

Gryfice, 02.06.2009 r.                                                       

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin