Projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty
I. Dane nauczyciela
1. Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Anna Jankowicz
2. Okres stażu: od 1 września 2008 r. do 31 maja 2009 r.
3. Wykształcenie:
- studia wyższe magisterskie w zakresie informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
- kurs pedagogiczny
4. Staż pracy pedagogicznej: 1 rok
5. Nazwa placówki: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
6. Zajmowane stanowisko: nauczyciel-bibliotekarz
II. Ocena dorobku zawodowego i jej uzasadnienie
Zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Pani Anna Jankowicz – nauczyciel stażysta ubiegająca się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego, spełniła następujące wymagania zawarte w § 6 ust. 2:
1) Zna organizację i zasady funkcjonowania placówki, w której odbywała staż
Rozpoczynając staż Pani Anna Jankowicz wnikliwie przeanalizowała Statut, Regulamin Organizacyjny CDiDN i własny przydział czynności. Zapoznała się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pacę placówek doskonalenia nauczycieli oraz publicznych bibliotek pedagogicznych. Dokonała analizy Księgi Jakości Systemu Zarządzania Jakością oraz Instrukcji obiegu dokumentów CDiDN. Poznała i opanowała zasady prowadzenia dokumentacji bibliotecznej w wersji tradycyjnej i elektronicznej: księgi inwentarzowe, dowody wpływów, dowody ubytków, rejestr ubytków. Pisząc plan rozwoju zawodowego skorelowała go z poznanymi: Planem Rozwoju CDiDN na lata 2006-2010 oraz Planem pracy CDiDN i Filii w Gryficach na rok 2008. Uczestnicząc w planowaniu pracy Oddziału Zamiejscowego w Gryficach na 2009 r. oraz sporządzaniu sprawozdania z pracy OZ za 2008 r. praktycznie poznała zasady i celowość prowadzonej dokumentacji.
Poznała przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce oraz przepisy przeciwpożarowe.
2) Wykazała się umiejętnością prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki
Pani Anna Jankowicz właściwie planowała swoje czynności dydaktyczne i biblioteczne. Dowodem na to jest fakt, iż:
- terminowo i dokładnie wywiązywała się z przydzielonych zadań,
- właściwie dokonywała akcesji czasopism oraz opracowania formalnego i przedmiotowego artykułów z czasopism w systemie komputerowym Libra 2000,
- rzetelnie uzupełniała elektroniczną księgę inwentarzową, modyfikowała błędne opisy bibliograficzne, słownik haseł formalnych i przedmiotowych, na bieżąco tworzyła elektroniczną bazę czytelników,
- doskonale zna warsztat informacyjno-bibliograficzny biblioteki co przekładało się na jej sprawną pracę z czytelnikami. Pani Anna Jankowicz łatwo nawiązywała kontakty i służyła pomocą w poszukiwaniu literatury, umiejętnie udzielała instruktażu nowym czytelnikom i wskazywała im źródła informacji,
- prawidłowo opracowała scenariusz zajęć edukacyjnych z przysposobienie bibliotecznego nt.: „Bibliografia. Opis bibliograficzny stosowany w przypisach bibliograficznych” oraz scenariusz zwiedzania wystawy „Znam prawa nie tylko swoje” i towarzyszących mu zajęć warsztatowych dla klas I-III i IV-VI szkół podstawowych. Nauczycielka prawidłowo formułowała cele operacyjne i zadania wychowawcze. Podczas prowadzonych zajęć wykazywała się inwencją twórczą w stosowaniu różnorodnych form i metod pracy, czyniąc je atrakcyjnymi,
- systematycznie przygotowywała wystawy nowości książkowych dostępnych w bibliotece,
- opracowała i przygotowała wystawy „Znani pedagodzy” i „Twórcy psychologii”,
- raz w miesiącu opracowywała w wersji elektronicznej ulotkę „Warto przeczytać…”, której rozsyłanie do czytelników e-mail’em służyło popularyzacji księgozbioru biblioteki,
- we współpracy z innymi pracownikami przygotowała i zorganizowała konkursy: czytelniczy „Przygody psów, ptaków i innych zwierzaków”, rysunkowy „Dzieciaki rysują zwierzaki”, czytelniczo-informatyczny „Najważniejsze książki mojego życia”,
3) Posiada wiedzę z zakresu problemów środowiska czytelników
Praca na stanowisku nauczyciela-bibliotekarza to praca z ludźmi i dla ludzi. Pani Anna Jankowicz posiada umiejętności komunikacji z czytelnikami co pozwalało jej poznawać ich potrzeby edukacyjne i czytelnicze. Doskonale orientuje się w zagadnieniach z pedagogiki i psychologii, a tym samym jest w stanie szybko udzielić pomocy czytelnikowi poszukującemu literatury na konkretny temat Zainteresowania czytelnicze nauczycieli i studentów były dla niej źródłem informacji przy planowaniu i opracowaniu tematycznych zestawień bibliograficznych. W okresie stażu rzetelnie opracowała zestawienia bibliograficzne materiałów repertuarowych w komputerowym programie bibliotecznym nt.: „Dzień Nauczyciela”, „Andrzejki”, „11 Listopada”, „Boże Narodzenie”, „Nowy Rok”, a następnie udostępniła je czytelnikom poprzez moduł WWW. Sporządziła na bieżąco aktualizowane zestawienia bibliograficzne, których tematyka wynikała z oczekiwań czytelniczych studentów i nauczycieli: „Prawa człowieka”, „Bezrobocie w Polsce”, „Narkomania wśród dzieci i młodzieży”, „Czas wolny ucznia”, „Rodzina w Polsce” „Techniki Freineta”, „Bezdomność”, „Ubóstwo”. Zestawienia udostępnione są poprzez moduł WWW na stronie internetowej OZ w Gryficach.
Działania Pani Anny Jankowicz sprzyjają rozwojowi czytelnictwa wśród nauczycieli i zwiększają zadowolenie czytelników z oferowanych przez bibliotekę usług.
4) Umiejętnie omawia własne i obserwowane zajęcia
Nauczycielka uczestniczyła w charakterze obserwatora w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu z położeniem szczególnego nacisku na zajęcia związane z dokumentacją biblioteki, informatyzacją procesów bibliotecznych oraz metodyki pracy z czytelnikiem. Obserwowane zajęcia omawiała z prowadzącym pod względem merytorycznym i metodycznym. Z obserwowanych zajęć nauczycielka sporządzała notatki, formułowała wnioski, dzieliła się spostrzeżeniami z opiekunem stażu.
Pani Anna Jankowicz prowadziła prace biblioteczne oraz zajęcia z uczniami w obecności opiekuna stażu. Po przeprowadzonych zajęciach analizowała je z opiekunem stażu, dokonywała trafnej samooceny, wyciągała wnioski wykorzystywane do wzbogacenia własnego warsztatu pracy.
Odbywając staż, nauczycielka doskonaliła efekty swojej pracy wykorzystując w tym celu nabytą wiedzę i doświadczenie, literaturę z zakresu bibliotekoznawstwa i pedagogiki oraz fachowe czasopisma. Wzięła również udział w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego:
- kursie podstawowym dla nauczycieli w zakresie bhp i p.poż,
- szkoleniu „Jak uczyć o prawach człowieka” zorganizowanym przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
- warsztatach „Bezpieczeństwo pracy w sieci lokalnej i globalnej” zorganizowanych przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
- szkoleniu „Radzenie sobie z gniewem i złością” zorganizowanym przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
- kursie e-learningowym „Wykorzystanie programu MS PUBLISHER w działaniach na rzecz promocji organizacji” zorganizowanym przez Warmińsko-Mazurską Bibliotekę Pedagogiczną im. Karola Wojtyły w Elblągu.
Przystąpiła również do konkursu informatycznego dla nauczycieli „Mistrz komputera” organizowanego przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Po każdej formie doskonalenia dzieliła się nową wiedzą i spostrzeżeniami z pozostałymi pracownikami.
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych służyło nie tylko jej własnemu rozwojowi ale także podnoszeniu poziomu pracy biblioteki.
Pani Anna Jankowicz ubiegająca się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie stażu realizowała zadania zawarte w opracowanym przez siebie i zatwierdzonym przez dyrektora placówki planie rozwoju zawodowego. Zadania zawarte w planie skorelowane były z potrzebami biblioteki. Realizowała je terminowo i systematycznie. W szczególności poznawała organizację, zadania i zasady funkcjonowania Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, sposoby prowadzenia dokumentacji bibliotecznej oraz przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w bibliotece. Uczestniczyła w charakterze obserwatora oraz prowadziła zajęcia w obecności opiekuna stażu z zakresu planowania pracy biblioteki, gromadzenia, ewidencji i opracowania księgozbioru, czasopism oraz zbiorów specjalnych, a także udostępniania zbiorów i pracy z czytelnikiem indywidualnym, prowadzenia zajęć z przysposobienia bibliotecznego, popularyzacji czytelnictwa wśród młodzieży szkolnej i nauczycieli. W czasie prowadzonych działań i zajęć wykazała się kompetencjami merytorycznymi i dydaktycznymi. Właściwy dobór metod, form i środków przy podejmowanych zadaniach świadczy o jej dobrej znajomości specyfiki pracy biblioteki pedagogicznej oraz indywidualnych potrzeb czytelniczych naszych użytkowników. Umiejętnie analizowała obserwowane i prowadzone zajęcia wyciągając trafne wnioski do dalszej pracy. Zdyscyplinowana, kulturalna, chętnie wykonywała powierzone jej obowiązki. Jej takt, opanowanie i fachowość spowodowały, iż bardzo szybko zyskała sympatię czytelników. Sumienna, pracowita, dokładna, gotowa do podnoszenia swoich kwalifikacji obserwowała i rejestrowała nowości oraz dobre praktyki w zawodzie nauczyciela-bibliotekarza. Swoimi działaniami przyczyniła się do podniesienia jakości usług świadczonych przez Oddział Zamiejscowy ZCDN w Gryficach.
Proponuję pozytywną ocenę dorobku zawodowego.
Opiekun stażu:
Gryfice, 02.06.2009 r.
2
grudzien33