SCENARIUSZ KONKURSU EKOLOGICZNEGO
W GRUPIE DZIECI 4 I 5 – LETNICH
1. Prowadząca: LIDIA TYLAK , 2. Data : 9.X. 2003 r.
3.Tematyka kompleksowa : DNI OCHRONY PRZYRODY
4.Temat dnia : ,,CO JUŻ WIEMY O PRZYRODZIE ? –konkurs ’’
5. Treści programowe :
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole ,
-podporządkowanie się przyjętym zasadom i organizowanie
wspólnych zabaw z podziałem ról , zabaw i gier opartych na
ustalonych regułach , z przyzwyczajaniem dzieci do
przegrywania i wygrywania ,
6.Cele operacyjne :
· dzieci znają zasady zabawy integracyjnej pt.,,Dzień dobry ’’,
· dzieci potrafią rozwiązywać zagadki dotyczące jesieni ,
· dzieci potrafią posegregować odpady (makulatura,szkło,papier ),
· dzieci potrafią wskazać ilustracje na których ludzie szanują
przyrodę oraz te , na których ją niszczą ,
· dzieci potrafią współzawodniczyć podczas drużynowego zbierania papierków ,
· dzieci potrafią odpowiadać na pytania dotyczące ekologii ,
· dzieci wiedzą , jak zachować się w lesie ,
· dzieci potrafią naśladować głosy zwierząt ,
· dzieci potrafią dopasować liście i owoce drzew , z których one pochodzą ,
· dzieci potrafią dopasować przysmaki do wybranych zwierząt ,
· dzieci potrafią zaśpiewać piosenkę pt. „Żyj z przyrodą w zgodzie ” ,
· dzieci potrafią działać na rzecz grupy ,
· dzieci wiedzą , w jaki sposób można oszczędzać wodę ,
7. Forma : z całymi grupami ,
8.Metody :słowna , oglądowa , czynna ,
9.Środki dydaktyczne :
-,,Księga Przyrody ’’ ,
-,, Razem ze słonkiem ’’ M. Kownackiej cz. Złota Jesień ,
-,, Obrazki i zagadki dla Jacka i Agatki ’’ E. Zielińskiej ,
- skrawki papieru ,
- odpady ,
-okazy przyrodnicze ,
-kserówki z zadaniami .
PRZEBIEG :
1.Wprowadzenie – zabawa integracyjna ,, Dzień dobry ’’.
2.Zapowiedzenie tematu – zaproszenie do konkursu .
3.Podanie reguł konkursu- za każde poprawne rozwiązanie dziecko lub
zespół otrzymuje punkt –zielony liść.
4.Rozwiązywanie zagadek o jesieni :
A) Na prawo drzewo , drzewo na lewo przez cały czas , bo to jest ….
( las ) ,
B) Spotykasz w parku ten dywan , który ziemię okrywa , jest w
zielonym kolorze nikt go deptać nie może …..( trawnik ) ,
C) Ma piękne korale , choć to nie dziewczyna spotkasz ją przy drodze
zwą ją ….. (jarzębina ) .
D) Berecik czerwony , ma ładne kropeczki , nie chcą go brać dzieci ani wiewióreczki . Ale mech zielony gwarzy :Patrzcie , jak mi z nim do twarzy ….. (muchomor) .
E) Chodzi groźnie uzbrojony , szpileczkami najeżony . Zjada larwy i robaki , penetruje ściółkę , krzaki . Kto to ? Wiesz ? Nasz …… (jeż ) .
F) Cieszy się gleba , gdy on spada z nieba ….. ( deszcz ) .
G) Choć mamy zielone pancerze , każdy szpilkami ponabijany ,to niejeden nas zabierze , bo w pancerzu są …..( kasztany ) .
5.Segregowanie ilustracji na których ludzie szanują przyrodę oraz
tych , gdzie ją niszczą (po jednej wyznaczonej osobie z grupy ) .
6.Segregacja odpadów przez dzieci do trzech różnych pojemników :
odpady ze szkła ,papieru , plastiku .
7.Zadanie dla trzech osób z obu grup: ,, Dzieci w lesie pozostawiły po
sobie śmieci- papierki po cukierkach ’’-która drużyna zbierze więcej
papierków w ciągu 1 minuty ?
8.Odpowiadanie na pytania- po jednej wyznaczonej osobie z grupy :
A) Czy można niszczyć trujące grzyby ? ( nie )
B) Dlaczego trzeba zbierać makulaturę ? ( oszczędność lasów )
C) Czy w lesie można poruszać się samochodem ? ( nie )
D) Czy dym z fabryk jest zdrowy dla naszych płuc ? ( nie )
E) Dlaczego nie należy zrywać jarzębiny ani innych owoców z dziko
rosnących drzew ? ( pożywienie dla ptaków i zwierząt )
F)Co wiewiórka zrywa jesienią ? ( orzechy )
F) Rozpoznawanie przez dotyk – kasztan , szyszka .
9.Naśladowanie przez dzieci głosów zwierząt ( po 2 osoby z grupy ) :
- wróbel , - kot , - sowa ,
- pies , - dzika świnia , - dzięcioł ,
10. Dobieranie liści do ich owoców :
- liść dębu –żołądź ,
- liść kasztanowca –kasztan ,
-gałązka z sosnowymi igłami –szyszka ,
11. Która z odpowiedzi jest prawidłowa ? ( po 1 osobie z grupy )
Podczas mycia zębów :
A. Cały czas powinna lecieć woda z kranu ?
B. Napełniamy kubek z wodą i zakręcamy kran ?
Przeczytane gazety , nieaktualne reklamy :
A) Wyrzucamy razem z innymi śmieciami ?
B) Odkładamy na makulaturę lub wrzucamy do specjalnego pojemnika na papier ?
W parku jesienią :
A) Zbieramy liście , które już opadły ?
B) Zrywamy liście prosto z drzewa ?
W ciągu całego roku :
A) Lepiej jest codziennie wychodzić na powietrze i podziwiać
piękno przyrody ?
B) Oglądać telewizję lub grać na komputerze ?
12. Podliczenie punktów (zielonych liści ) .
13. Rozdanie medali i dyplomów „Miłośników przyrody ”wszystkim
uczestnikom konkursu – zachęcanie do dalszego poszerzania
wiedzy przyrodzie oraz czynnego uczestnictwa w jej ochronie .
14. Wspólny pląs obu grup – pt. „Słoneczko jest ” ( ze zbioru „Metod
pedagogiki zabawy ” Roberta Domania ) .
rajla