dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Zimowe zabawy na śniegu.
Temat dziennego ośrodka pracy: Zabawy na śniegu.
Czas zajęć: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· Dziecko wie , jakie zachowania są prawidłowe, a jakie niebezpieczne dla jego zdrowia i życia.
· Dziecko potrafi rozpoznać zimowy sprzęt sportowy (narty, sanki, łyżwy) i nazwać go.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Wdrażanie do rozumienia słuchanego tekstu.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Potrafi rozwiązać krzyżówkę.
· Potrafi odgadnąć zagadki i dopasować rysunek do rozwiązania.
· Odpowiada na zadawane pytania pełnym zdaniem.
· Wypowiada się na temat ilustracji.
· Słucha uważnie czytanego tekstu.
· Potrafi ułożyć zdanie z rozsypani sylabowej i wyrazowej.
· Potrafi odczytać i zapisać hasło z rozsypani literowej.
· Potrafi rozróżnić bezpieczne i niebezpieczne zachowania dzieci podczas zabaw zimowych.
· Rozwiązuje zadanie tekstowe.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, krzyżówka obrazkowa, książka do czytania W. Disneya ,,Przygody Kubusia Puchatka”, obrazki przedstawiające sprzęty zimowe do zabawy i etykiety z ich nazwami, wykreślanka literowa, rozsypanka wyrazowa zdania, rozsypanka sylabowa, teksty zadań z treścią, kartony, klej, papier kolorowy, nożyczki, pasta do zębów, korki,
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Rozwiązanie krzyżówki obrazkowej, Odczytanie rozwiązania.( ZIMA).
3. Opowiadanie pt. ,,Król lodowiska’’.
Dzieci słuchają opowiadania czytanego przez nauczycielkę, ilustrowanego obrazkami i właściwą intonacją głosu.
4. Rozmowa n/t treści opowiadania, inspirowana pytaniami nauczycielki , np.:
Ø Jakie postacie występują w tym opowiadaniu?
Ø Jak Maleństwo i Tygrysek spędzali zimowy dzień?
Ø Gdzie przyjaciele postanowili się poślizgać?
Ø Jak zakończyła się zabawa na zamarzniętym stawie?
Ø Kto pomógł Tygryskowi?
Ø Gdzie można zimą zrobić sobie ślizgawkę?
Ø Czym grozi ślizganie się po zamarzniętym stawie?
Ø Jakie znacie inne sporty i zabawy zimowe?
Ø Jakie miejsca powinniśmy wybierać na zimowe szaleństwa?
5. Wycięcie rysunków przedstawiających sprzęty do zabaw zimowych, odczytywanie i odgadywanie zagadek. Dopasowywanie rysunku do rozwiązania. Odpowiadanie na pytania; Z jaką porą roku kojarzą wam się te przedmioty?, Do czego służą?
6. Odczytanie hasła z wykreślanki literowej, Lubimy zimowe zabawy”, i zapisanie go na narysowanych liniach. Jakie znacie inne zabawy lub sporty zimowe o których jeszcze nie mówiliśmy?Jakie zabawy zimowe lubicie najbardziej? O czym należy pamiętać podczas zabaw zimowych?
7. Oglądanie ilustracji przedstawiających bezpieczne i niebezpieczne zabawy zimowe. Kolorowanie na czerwono kółek znajdujących się przy niebezpiecznych zabawach , a na zielono przy bezpiecznych.
8. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej. ( Zachowaj bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych.
9. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii edukacyjnej.
10. Ćwiczenia matematyczne:
Rozwiązywanie zadań z treścią:
- odczytanie zadania;
- analiza treści;
- zapis rozwiązania;
- zapis odpowiedzi.
np. zad1: Heniek i Jurek bawili się w rzuty śnieżkami do celu. Heniek ulepił 6 śnieżek, a Jurek 3 śnieżki. Ile śnieżek ulepili razem?
zad2: Podczas zawodów sportowych Michał zdobył 8 punktów. Kuba zdobył o 2 punkty więcej od Michała, ile punktów zdobyli razem?
III Ekspresja
Ø Dzieci wykonują bałwanka techniką stemplowania (przy pomocy korków oraz pasty do zębów). Kolejno doklejają wydzieranki z papieru kolorowego: kapelusz, guziki, nos itp.
IV Zajęcia końcowe
grudzien33