dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Zimowe zabawy na śniegu.
Temat dziennego ośrodka pracy: Sporty zimowe.
Czas zajęć: 3 x 45 minut
Cele ogólne:
· Znajomość podstawowych sportów zimowych.
· Wzbogacanie słownictwa o tematyce zimowej.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Wdrażanie do rozumienia słuchanego tekstu.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko umie:
· Określić pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji;
· redagować spójne wypowiedzi w oparciu o ilustrację i własne doświadczenia;
· pokazywać gestem, mimiką określoną sytuację;
· uzupełniać poprawnie tekst z lukami;
· nazywać sporty zimowe ze zwróceniem uwagi na ich bezpieczne uprawianie;
· wykonać zadanie plastyczne;
· zgodnie współpracować w grupie. .
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, kartony z działaniami i hasłem, kartoniki z czasownikami do tekstu z lukami, duża ilustracja, , farby plakatowe, arkusze szarego papieru.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z dziećmi.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Ustalenie nazwy dnia, daty( przeliczenie dni tygodnia, nazw miesięcy), zapisanie jej w zeszycie.
4. Omówienie pogody (praca z kalendarzem pogody).
5. Ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Odkrycie celu i tematu zajęć poprzez rozwiązanie działań i porządkowanie wyników od najmniejszego do największego.
3. Odczytanie hasła S P O R T Y Z I M O W E
4. Omówienie ilustracji pt. "sporty zimowe"
· jaka pora panuje na ilustracji?
· Kogo tam widzicie?
· Co robią dzieci?
· Jakie dyscypliny sportowe wiążą się z tymi zabawami?
· rozmowa o przeżyciach dzieci towarzyszących zabawom i sportom ze zwróceniem uwagi na bezpieczne ich uprawianie.
5. Uzupełnianie tekstu z lukami.
6. Głośne czytanie uzupełnionych tekstów:
- wyjaśnienie co oznaczają uzupełnione wyrazy
7. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spadające płatki śniegu”a) Nauczycielka poleca dzieciom naśladować płatki śniegu kołyszące się na wietrze
( uczniowie stoją i kołyszą się poruszając tułowiem lub obracają się wkoło własnej osi).Na hasło „lecą płatki śniegu” ( uczniowie schylają się ).
III Ekspresja
Wykonanie pracy plastycznej - malowanie farbami plakatowymi na szarym papierze sylwet narciarza, łyżwiarza, saneczkarza i rzucającego śnieżkami do celu.
IV Zajęcia końcowe
1
6
3
7
2
10
8
4
12
9
5
11
cieszą się zjeżdżają jeżdżą lepią lubią
Nadeszła zima. Dzieci......................, że spadł śnieg. Jedne..................z górki na sankach, inne.................na
nartach. Niektóre.................Śnieżnego bałwana. Wszyscy..........................te zabawy.
grudzien33