Szybkie Koleje - Nowe Rozwiązania.pdf

(536 KB) Pobierz
Szybkie koleje - nowe rozwi¹zania
Szybkie koleje
Ð nowe rozwizania
Induszynowce to nie tylko bezpieczniejsze i taÄsze pocigi,
mknce na poduszkach magnetycznych po szlakach kolejowych,
ale takýe sposb na wystrzeliwanie rakiet
Richard F. Post
64 å WIAT N AUKI KwiecieÄ 2000
107616974.004.png
Pari BanuÓ w Ksi«dze tysica i jednej nocy
krlewicz Husajn lata¸ na dywanie uno-
szonym przez niewidzialne si¸y. Nowoczesn wer-
sj owego magicznego dywanu jest magnetycznie le-
witujcy pocig, czyli maglev (magnetic levitation).
Osiga on wi«ksz pr«dkoæ i jest bardziej wydajny
niý zwyk¸e pocigi, poniewaý porusza si« w powie-
trzu, a nie po szynach. Pod koniec lat szeædziesi-
tych Gordon T. Danby i James R. Powell z Brookha-
ven National Laboratory zaproponowali, aby uýy
cewek nadprzewodzcych do wytworzenia pola ma-
gnetycznego unoszcego pocigi. W latach siedem-
dziesitych i osiemdziesitych prbne maglevy skon-
struowano w Niemczech i Japonii. Jednak mimo ýe
technologia ta zapewnia bardzo ¸agodn jazd« z pr«d-
koæci do 500 km/h, nie zbudowano ýadnego syste-
mu komercyjnego [patrz: Gary Stix, ãMaglev: na
æmietnik historii?Ó; åwiat Nauki , grudzieÄ 1997].
Dlaczego? Proponowane dotychczas prototypy
maglevw s po prostu o wiele droýsze i bardziej
skomplikowane od zwyk¸ych kolei. Na przyk¸ad w ja-
poÄskim w wagonach musi by zainstalowany kosz-
towny system kriogeniczny do ch¸odzenia cewek
nadprzewodzcych, aby utrzymywa je w tempera-
turze poniýej 5 K. W niemieckim zaæ uýywa si« zwy-
k¸ych elektromagnesw zamiast cewek nadprzewo-
dzcych, ale jest on niestabilny, gdyý bazuje na przy-
ciganiu, a nie odpychaniu magnetycznym. Kaýdy
z wagonw musi by wyposaýony w czujniki i ob-
wody sprz«ýenia zwrotnego, aby utrzymywa od-
powiedni odleg¸oæ mi«dzy elektromagnesami wa-
gonu a torem. Co wi«cej, ýaden z wymienionych
systemw nie jest bezpieczny w razie awarii. Uszko-
dzenie systemu zasilania lub kontroli magnesw mo-
ýe doprowadzi do nag¸ej utraty zdolnoæci lewita-
cji pocigu w czasie jazdy. Staranne projektowanie
pozwala zminimalizowa ryzyko awarii, ale nie bez
dodatkowych kosztw i dalszego skomplikowania
konstrukcji.
Prosz« wsiada!
W Lawrence Livermore National Laboratory ba-
damy inne, prostsze i taÄsze rozwizanie. Pomys¸
zrodzi¸ si« podczas wczeæniejszych prac nad akumu-
latorami elektromechanicznymi do samochodw i ci«-
ýarwek. Magazynuj one energi« kinetyczn ko¸a
zamachowego, ktre potrzebuje niemal beztarcio-
wych ¸oýysk magnetycznych, aby zminimalizowa
INDUSZYNOWY MAGLEV b«dzie p«dzi z pr«dkoæci do
500 km/h. Uk¸ady magnesw trwa¸ych umieszczone pod wa-
gonami unios pocig par« centymetrw nad torami. Sys-
tem taki powinien by taÄszy i bezpieczniejszy od magle-
vw z elektromagnesami lub cewkami nadprzewodzcymi.
å WIAT N AUKI KwiecieÄ 2000 65
W ãOpowieæci o ksi«ciu Achmadzie i wrýce
107616974.005.png 107616974.006.png
MAGNESY TRWAüE umiesz-
czone pod wagonem induszy-
nowca ustawione s w uk¸adzie
Halbacha (z prawej) , tak ýe linie
pola magnetycznego sumuj si«
pod magnesami, a znosz nad
nimi. Podczas jazdy magnesy in-
dukuj prdy w cewkach toro-
wych, ktre wytwarzaj pole
elektromagnetyczne odpychaj-
ce uk¸ad i tym samym unoszce
wagon. Uk¸ady Halbacha za-
pewni takýe stabilnoæ po-
przeczn, jeæli rozmieæci si« je
obok cewek torowych (poniýej) .
RUCH WAGONU
UKüAD HALBACHA
LINIE POLA MAGNETYCZNEGO ZNOSZ SI¢
ORIENTACJA
MAGNESU
LINIE POLA
MAGNETYCZNEGO
SUMUJ SI¢
TOROWE CEWKI UNOSZCE
WAGON
cig potrzebuje jedynie jakiejæ si¸y wpra-
wiajcej go w ruch.
W przesz¸oæci inýynierowie uwaýali,
ýe w maglevach nie moýna uýy ma-
gnesw trwa¸ych, poniewaý wytwarza-
j zbyt ma¸ si¸« unoszc w stosunku
do swej wagi. W induszynowcu po¸-
czenie magnesw w uk¸adzie Halbacha
z g«stym u¸oýeniem cewek torowych
pozwoli¸o uzyska wartoæ si¸y unosz-
cej na jednostk« powierzchni blisk teo-
retycznemu maksimum dla magnesw
trwa¸ych. Obliczenia wykazuj, ýe sto-
sujc odpowiednie stopy Ð na przyk¸ad
neodymowo-ýelazowo-borowe Ð moýna
uzyska z 1 m 2 powierzchni si¸« uno-
szenia 392 kN przy ci«ýarze 1 m 2 uk¸a-
du magnesw, wynoszcym zaledwie
7.84 kN, czyli 50-krotnie mniejszym od
ci«ýaru unoszonego.
W induszynowcu naturalnej wielko-
æci tor sk¸ada¸by si« z dwch rz«dw g«-
sto u¸oýonych prostoktnych cewek od-
powiadajcych dwm szynom normal-
nego toru. G¸wne, unoszce pocig
uk¸ady Halbacha, przytwierdzone by¸y-
by pod wagonem, tak aby przebiega¸y
tuý ponad rz«dami cewek [ dolna ilu-
stracja na tej stronie ]. Umieszczone przy
wewn«trznych bokach rz«dw cewek
mniejsze uk¸ady Halbacha zapewnia¸y-
by stabilnoæ poprzeczn pocigu. Takie
u¸oýenie ma swj odpowiednik w zwy-
k¸ym pocigu Ð ko¸o z ko¸nierzem, to-
czce si« po stalowej szynie. W induszy-
nowcu rol« ko¸nierzy pe¸ni ma¸e boczne
uk¸ady Halbacha, podczas gdy funkcj«
ko¸a Ð g¸wne uk¸ady unoszce.
UKüADY
HALBACHA
CEWKI
UNOSZCE
PODüOûE TORU
straty energii. W ¸oýyskach opraco-
wanych w Livermore uýyto cylindrycz-
nych uk¸adw magnesw, aby stabili-
zowa unoszenie osi ko¸a zamacho-
wego. Wkrtce zdaliæmy sobie spraw«,
ýe jeæli rozwiniemy te stabilizatory,
b«dziemy mieli sposb na nowy typ
magleva.
Nowy system, nazwany induszynow-
cem (Inductrack), jest pasywny, gdyý
nie ma w nim magnesw nadprzewo-
dzcych ani elektromagnesw. Zamiast
nich stosuje si« magnesy trwa¸e w tem-
peraturze pokojowej, podobne do zwy-
k¸ych sztabkowych, lecz znacznie sil-
niejsze. Pod spodem kaýdego wagonu
znajduje si« p¸aski, prostoktny uk¸ad
magnesw sztabkowych Ð uk¸ad Hal-
bacha (od wynalazcy Klausa Halbacha,
emerytowanego fizyka z Lawrence Ber-
keley National Laboratory). Magnesy te
rozmieszczone s tak, aby orientacja ma-
gnetyczna kaýdego z nich by¸a pod k-
tem prostym do orientacji ssiednich
magnesw [ grna ilustracja na tej stronie ].
Dzi«ki takiemu u¸oýeniu magnesw li-
nie si¸ pola magnetycznego ¸cz si«,
wytwarzajc bardzo silne pole pod uk¸a-
dem. Nad uk¸adem linie pola znosz si«
wzajemnie.
Drugi zasadniczy element to tor
z wbudowanymi cewkami z izolowa-
nego drutu. Kaýda wielozwojowa cew-
ka tworzy obwd zamkni«ty i ma
kszta¸t podobny do prostoktnej ramy
okiennej. Dzi«ki indukcji prdw w tych
cewkach induszynowiec wytwarza si¸y
unoszce (std jego nazwa). Poruszanie
magnesu w pobliýu p«tli drutu powo-
duje przep¸yw prdu w tym drucie Ð
zjawisko to odkry¸ w 1831 roku angiel-
ski fizyk Michael Faraday. Gdy wa-
gony induszynowca poruszaj si« do
przodu, magnesy z uk¸adw Halbacha
indukuj prdy w cewkach toru; prdy
te z kolei wytwarzaj pole elektroma-
gnetyczne odpychajce magnesy. Jeýe-
li pr«dkoæ pocigu jest wi«ksza od war-
toæci progowej (kilka kilometrw na
godzin« Ð nieco szybciej niý ýwawym
marszem), magnesy Halbacha utrzymu-
j go par« centymetrw nad powierzch-
ni toru.
Pole magnetyczne zachowuje si« po-
dobnie jak æciskana spr«ýyna: si¸a uno-
szca wzrasta wyk¸adniczo wraz ze
zmniejszaniem si« odleg¸oæci mi«dzy to-
rem a wagonem. Ta w¸aæciwoæ daje in-
duszynowcowi naturaln stabilnoæ Ð
moýe on ¸atwo dopasowa si« do zmien-
nych obciýeÄ, a takýe si¸ wyst«puj-
cych w czasie pokonywania zakr«tu.
A zatem zb«dne s uk¸ady automatyki
kontrolujce unoszenie wagonw. Po-
Sprawa podstawowa Ð wydajnoæ
Wydajnoæ systemu unoszcego to
jedna z waýniejszych kwestii we
wszystkich typach maglevw. W prze-
ciwieÄstwie do rozwizaÄ niemieckich
i japoÄskich induszynowiec nie pobie-
ra mocy, aby wytworzy pole magne-
tyczne, poniewaý wykorzystuje on ma-
gnesy trwa¸e. Ten czynnik nie ma wi«c
znaczenia. Jednak, aby unis¸ si« po-
66 å WIAT N AUKI KwiecieÄ 2000
107616974.007.png
cig, prd musi by zaindukowany
w cewkach toru. W wyniku oporu elek-
trycznego ich uzwojeÄ dochodzi do
utraty i zamiany na ciep¸o cz«æci mocy.
Ta strata mocy podczas przemieszcza-
nia si« pocigu nad torem zaowocuje
oporami ruchu, ktre s magnetyczny-
mi odpowiednikami oporw tarcia,
zwizanymi z ko¸ami i ¸oýyskami
w normalnych pocigach. W induszy-
nowcu magnetyczne opory ruchu s
odwrotnie proporcjonalne do pr«dko-
æci pocigu i przy typowych pr«dko-
æciach maglevw (250Ð500 km/h) sta-
j si« bardzo ma¸e. Opory te zachowuj
si« wi«c odwrotnie niý opory tarcia k¸
i opory areodynamiczne, ktre zwi«k-
szaj si« wraz z pr«dkoæci.
W samolotach sposobem na ocen«
osigw p¸atu jest obliczenie jego do-
skona¸oæci, czyli stosunku si¸y noænej
do oporu areodynamicznego. Przy ty-
powych pr«dkoæciach przelotowych,
doskona¸oæ skrzyd¸a odrzutowca wy-
nosi oko¸o 25:1 i prawie nie zaleýy od
pr«dkoæci. W induszynowcach odpo-
wiada jej stosunek unoszenia magne-
tycznego (si¸y unoszcej) do oporu ma-
gnetycznego. Po wnikliwej analizie
teoretycznej uda¸o nam si« znale wzr
opisujcy doskona¸oæ induszynowca.
Bardzo pomg¸ mi mj wsp¸pracow-
nik z Livermore Laboratory, Dmitrij D.
Riutow, dawniej zatrudniony w Instytu-
cie Fizyki Jdrowej im. G. I. Budkera w
Nowosybirsku. Riutow cieszy si« æwia-
tow renom za wk¸ad, jaki wnis¸ w
teori« elektromagnetycznego zacieænia-
nia plazmy w reaktorze termojdrowym
Ð w¸aænie podobnych metod uýy¸ do
swoich analiz induszynowca.
Odkryliæmy ýe doskona¸oæ induszy-
nowca jest wprost proporcjonalna do
szybkoæci poruszania si« uk¸adw Hal-
bacha. Gdy pocig stoi, nie ma ýadnej
si¸y unoszcej i doskona¸oæ jest rwna
zeru. Kiedy tylko rusza, si¸a unoszca
wzrasta szybko, osigajc po¸ow« swo-
jej wartoæci maksymalnej przy pr«dko-
æci 2Ð5 km/h. Nazywamy j pr«dkoæci
progow Ð opr magnetyczny jest ww-
czas rwny unoszeniu. Przy dwukrot-
nie wi«kszej pr«dkoæci si¸a unoszenia
osiga 80% wartoæci maksymalnej, a do-
skona¸oæ wzrasta prawie do 5:1. Tak
wi«c do lewitacji moýe dojæ juý wte-
dy, gdy induszynowiec porusza si« bar-
dzo wolno. Jeæli wagony wyposaýymy
w pomocnicze ko¸a, pocig b«dzie je-
cha po szynach aý do uzyskania pr«d-
koæci progowej, przy ktrej zacznie si«
unosi. Nadto wydajnoæ systemu
wzrasta w miar« nabierania szybkoæci Ð
doskona¸oæ moýe wynieæ nawet 200:1
przy pr«dkoæci 500 km/h. W przypad-
ku nag¸ej awarii nap«du, pocig uno-
szc si«, zwalnia¸by stopniowo aý do
ma¸ej pr«dkoæci, przy ktrej opar¸by si«
na ko¸ach pomocniczych.
Innym sposobem oceny wydajnoæci
naszego magleva jest zmierzenie strat
mocy spowodowanych oporem magne-
tycznym i porwnanie ich z innymi stra-
tami mocy. Gdyby wagon o masie
50 t porusza¸ si« z pr«dkoæci 500 km/h,
to oko¸o 300Ð600 kW mocy zosta¸oby
rozproszone na ciep¸o w cewkach toro-
wych. Przy tej pr«dkoæci opory aerody-
MODEL INDUSZYNOWCA skonstruowany w Law-
rence Livermore National Laboratory w celu spraw-
dzenia dzia¸ania systemu. Pocztkowa cz«æ 20-me-
trowego toru mieæci cewki nap«dowe zasilane elek-
trycznie, ktre rozp«dzaj 22-kilogramowy wzek (po-
niýej) . Po wprawieniu go w ruch uk¸ady Halbacha po-
zwalaj wzkowi porusza si« nad tysicem cewek
unoszcych w pozosta¸ej cz«æci toru (wstawka) .
107616974.001.png 107616974.002.png
WYRZUTNIA INDUSZYNOWA
mog¸aby zapewni przyspieszenie
pocztkowe statkom kosmicznym
przysz¸oæci. Statek zamontowano
by na lewitujcej ãko¸ysce starto-
wejÓ, ktra szybowa¸aby nad na-
chylonym kilometrowym torem.
Nie hamowana tarciem k¸ ko¸yska
rozp«dza¸aby statek do 950 km/h.
Wwczas nastpi¸oby odpalenie sil-
nikw rakietowych statku i wpro-
wadzenie go na orbit«.
namiczne powodowa¸yby strat« prawie
10 MW mocy. Tak wi«c moc potrzebna
do utrzymania pocigu nad torami jest
prawie dwudziestokrotnie mniejsza od
wymaganej do przezwyci«ýenia oporu
powietrza.
aluminiowych odizolowanych od siebie
przek¸adkami foliowymi. Kiedy uk¸ady
Halbacha poruszaj si« ponad takimi sto-
sami, pola magnetyczne indukuj prdy
w blasze aluminiowej. Szereg rwnole-
g¸ych szczelin wyci«tych w kaýdym z ar-
kuszy utworzy¸by na nim optymaln
drog« dla elektronw, minimalizujc jed-
noczeænie prdy wirowe, powodujce
straty mocy. Taki tor zapewni¸by wi«k-
sz si¸« unoszc niý rzd prostoktnych
cewek i prawdopodobnie okaza¸by si«
takýe taÄszy w produkcji.
Wydajnoæ toru moýna teý podnieæ
metod zwan obciýaniem impedan-
cyjnym Ð wok¸ dolnej cz«æci kaýdej
prostoktnej cewki umieszcza si« p¸yt-
ki ferrytowe (ceramik« magnetyczn za-
wierajc tlenek ýelaza). Zmniejsza to
prd indukowany w cewkach przez
uk¸ady Halbacha, a wi«c rwnieý straty
mocy spowodowane oporem elektrycz-
nym. Poniewaý opr magnetyczny sta¸-
by si« mniejszy, magnetyczna si¸a no-
æna pokonywa¸aby go ¸atwiej i pocig
rozpoczyna¸by unoszenie przy mniej-
szej pr«dkoæci, gdyý jej wartoæ progo-
wa by¸aby niýsza. Jednak obciýanie im-
pedancyjne wywo¸uje rwnieý inne
skutki: jego zastosowanie zmniejszy¸o-
Nap«d induszynowca
Dotychczas opisa¸em tylko jeden typ
toru Ð rzd prostoktnych cewek. Ale
moýe on mie takýe inne formy, jeæli za-
leýy nam na szczeglnych w¸aæciwo-
æciach. Na przyk¸ad tor moýna zbudo-
wa ze stosw cienkich arkuszy
68 å WIAT N AUKI KwiecieÄ 2000
107616974.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin