MAJ 5l..doc

(158 KB) Pobierz
MAJ -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych

MAJ -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr. IV)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Ulicami, torami, rzekami…-środki lokomocji, zasady bezpieczeństwa

1.„Poznajemy pracę strażaków”

-wzbogacanie wiadomości na temat straży pożarnej;

-poznawanie remizy strażackiej oraz sprzętu gaśniczego;

-kształcenie umiejętności obserwacji;

-doskonalenie umiejętności wypowiedzi pełnym zdaniem i wielozdaniowych;

-ocenianie pozytywnych i negatywnych skutków działania ognia w środowisku domowym i przyrodniczym;

-poznawanie niebezpieczeństw podczas zabaw z ogniem;

I. Zabawy i gry stolikowe – przestrzeganie reguł gier, układanie puzzli i układanek wg wzoru i bez wzoru;

II. „Poznajemy pracę strażaków” – wycieczka do remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Bukownie;

-zapoznanie dzieci z rolą OSP, oglądanie stroju strażackiego roboczego i galowego, sprzętu i wozu strażackiego, pokaz zastosowania sprzętu gaśniczego przez strażaków, rozmowa na temat roli straży pożarnej w społeczeństwie;

-zabawa ruchowa „Sprawni jak strażacy”;

-rozmowa na temat roli ognia pozytywnej i negatywnej, uczulenie na niebezpieczeństwo zabawy z ogniem, prądem i zapałkami;

-„Wóz strażacki” –praca plastyczna - rysowanie kolorowymi kredkami na podstawie wycieczki;

 

społeczno-moralna

 

 

językowa

 

ruchowa

 

 

plastyczna

 

 

 

-wie, gdzie w naszym mieście znajduje się OSP;

-wie, na czym polega praca strażaka;

-rozpoznaje i nazywa sprzęt gaśniczy, którym posługują się strażacy;

-opisuje wygląd stroju strażaka roboczego i galowego;

-rozumie rolę straży pożarnej dla ludzi i przyrody;

-wypowiada się na temat pozytywnej i negatywnej roli ognia;

-rozumie niebezpieczeństwo zabawy z ogniem, prądem i zapałkami;

2.„Jak Wojtek został strażakiem”

-umiejętność współpracy w zespole;

-poznawanie sprzętu gaśniczego znajdującego się w przedszkolu;

-poznawanie przepisów przeciwpożarowych oraz właściwego zachowania się w razie pożaru;

- uważne słuchanie utworu literackiego;

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

-poznawanie numerów telefonów alarmowych;

-rozwijanie sprawności ruchowej;

I. „Wąż strażacki” –zabawa w zespołach z elementem biegu;

II. Spacer po przedszkolu – oglądanie sprzętu przeciwpożarowego w placówce – omówienie wyglądu, prawidłowe nazywanie;

- zapoznanie dzieci z przepisami przeciwpożarowymi, próba zachowania się w czasie alarmu przeciwpożarowego w przedszkolu;

-słuchanie wierszowanego opowiadania Cz. Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem” – omówienie treści, rozumienie znaczenia pojęć: odwaga, pomoc, poświęcenie;

-rozmowa na temat zachowania się w razie pożaru, poznawanie numeru alarmowego do straży pożarnej, na pogotowie i na policję; 

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z wykorzystaniem naturalnego ukształtowania terenu;

 

społeczno-moralna

 

 

językowa

 

ruchowa

 

zdrowotna

-rozumie, że każdy budynek posiada zabezpieczenia przeciwpożarowe;

-wie, jak wygląda i gdzie się znajduje sprzęt przeciwpożarowy w przedszkolu;

-potrafi zachować się w czasie alarmu przeciwpożarowego w przedszkolu;

- rozumie znaczenie pojęć: odwaga, pomoc, poświęcenie; 

-wie, jak zachować się w razie pożaru;

-zna numer telefoniczny do straży pożarnej, na pogotowie i na policję; 

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

3.„Na ulicy”

-poznawanie zasad ruchu drogowego;

-wprowadzenie pojęć dotyczących ruchu drogowego;

-poznawanie wybranych znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej – znaczenie poszczególnych kolorów świateł;

-utrwalenie znajomości kierunków w przestrzeni: w prawo, w lewo;

 

I. -„Samochody” –zabawa ruchowa ilustrująca ruch drogowy - swobodne zabawy samochodami – jeżdżenie bez potrącania;

II. Wycieczka na skrzyżowanie – obserwacja samochodów, ruchu drogowego i pieszego na skrzyżowaniu i najbliższych ulicach;

-wprowadzenie i omówienie pojęć: „droga, chodnik, jezdnia”;

-rozpoznawanie napotkanych  znaków drogowych;

-poznawanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez ulicę;

-zwrócenie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa na drogach, tak przez pojazdy, jak i przez pieszych;

-słuchanie piosenki „Kolorowe światła”  - poznawanie sygnalizacji świetlnej oraz znaczenia poszczególnych kolorów świateł;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Samochody na jezdni” K. „ABC” s. 8 –wskazywanie lewego i prawego kierunku jazdy, utrwalenie znaczenia światła czerwonego dla pojazdów i dla pieszych;

 

ruchowa

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

zdrowotna

 

 

muzyczna

-potrafi bawić się samochodami bez potrącania innych;

-umiejętnie obserwuje ruch drogowy na skrzyżowaniu i na ulicach;

-rozumie znaczenie pojęć: „droga, chodnik, jezdnia”;

-wie, jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę;

-odczytuje treści podstawowych znaków drogowych;

-rozumie, jak ważne jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego;

-zna sygnalizację świetlną, rozumie znaczenie kolorów świateł;

-wskazuje lewy i prawy kierunek jazdy;

4.„Idę do przedszkola”

-opisywanie drogi z domu do przedszkola;

- nabywanie umiejętności i wiedzy na temat zasad ruchu drogowego;

-utrwalenie wiadomości dotyczących bezpiecznego przechodzenia przez ulicę;

-opisywanie i porównywanie wyglądu różnych samochodów;

-nazywanie samochodów i określanie ich przydatności;

-rozpoznawanie samochodów dotykiem;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej;

I. Zabawa tematyczna „Ruch drogowy” – praktyczne zastosowanie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy;

II. Wizualizacja „Moja droga z domu do przedszkola” – opisywanie tej drogi przez dzieci;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Przejście przez ulicę” K. „ABC” s.9 – przypomnienie, jak należy zachować się przy przejściu ulicy po samej zebrze i przy światłach, zaznaczenie, że dzieci w tym wieku mogą przechodzić przez ulicę tylko pod opieką osoby dorosłej;

-zabawa dydaktyczna „Co to za samochód?’ – omówienie i porównywanie wyglądu różnych samochodów – zabawek, określanie ich przydatności i nazwy, rozpoznawanie samochodu dotykiem;

-osłuchanie z piosenką pt. „Podróże, podróże” – zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence;

 

 

społeczna

 

 

ruchowa 

 

 

językowa

 

 

muzyczna

-zna charakterystyczne budynki, place zabaw, skwery itp. spotykane w drodze do przedszkola;

-orientuje się w przestrzeni, zna kierunki;

-zna podstawowe zasady ruchu drogowego i stosuje się do tych zasad;

-troszczy się o bezpieczeństwo swoje i innych na ulicy;

-opisuje wygląd różnych samochodów;

-nazywa wybrane samochody – wie, do czego służą;

-rozpoznaje samochód przez dotyk;

-omawia treść piosenki, naśladuje jej treść ruchem, wystukuje rytm piosenki;

5.„Misie na ulicy”

-rozwijanie wyobraźni przestrzennej;

-wdrażanie do umiejętnego oglądania i czekania na swoją kolej;

-rozwijanie umiejętności oceniania bohaterów bajki;

-kształcenie umiejętności wypowiedzi wielozdaniowych;

-rozwijanie sprawności manualnych przez dokładne składanie według wzoru;

-poznawanie określeń dotyczących odległości;

 

I. Zabawy konstrukcyjne „Miasto” – budowanie z klocków ulic, domów, bloków itp.;

II. Oglądanie bajki trójwymiarowej przez specjalne okulary „Misie na ulicy” – ocena postępowania bohaterów, określanie, gdzie zachowały się prawidłowo, a gdzie niewłaściwie;

-nauka piosenki „Podróże, podróże” - zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence;

–rozmowa z dziećmi o podróżach, gdzie dzieci były, co widziały, czym podróżowały;

-wykonanie samolotu – składanki z papieru, zabawa wykonaną zabawką – „Czyj samolot dalej poleci” – posługiwanie się określeniami: „ blisko – daleko”„dalej – bliżej”, „najdalej – najbliżej”;

konstrukcyjna

 

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

plastyczna

 

 

matematyczna

 

-potrafi zaplanować budowle;

-konstruuje z klocków na podany temat;

-potrafi współdziałać w grupie;

-uważnie ogląda bajkę przez specjalne okulary;

-cierpliwie czeka na swoją kolej;

-potrafi ocenić zachowanie bohaterów bajki, wie, które zachowania są prawidłowe a które nie;

-opowiada o swoich podróżach;

-składa samolot z papieru zgodnie z poleceniami;

-posługuje się pojęciami dotyczącymi odległości;

6.„Na kolei”

-wzbogacanie wiadomości dzieci dotyczące stacji kolejowej, wykorzystanie ich w zabawach;

-poznawanie pracy kolejarza;

-rozpoznawanie wyglądu pociągu osobowego i towarowego;

-poznawanie utworów literackich związanych z tematem;

-wykorzystanie zdobytych wiadomości w czasie zabaw tematycznych;

-rozwiązywanie matematycznych problemów

I. Budownictwo z klocków – zabawy integrujące grupę inspirowane tematyką dnia;

II. „Burza mózgów” – co trzeba zrobić, aby pojechać pociągiem; kto pracuje na kolei; gdzie można usłyszeć te odgłosy itp.;

-wycieczka na dworzec kolejowy –wzbogacanie słownika dzieci podczas wycieczki;

-słuchanie wiersza J. Tuwima „Lokomotywa” – rozmowa na jego temat;

-zabawy tematyczne „Na stacji kolejowej”, „W pociągu”;

-zabawa dydaktyczna „Pociąg krasnoludków” – rozwiązywanie matematycznych problemów: jak podzielić krasnoludki, aby były w każdym wagonie, jak ułożyć, aby w każdym wagonie był o 1 więcej;

 

techniczna

 

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

matematyczna

-umie wykorzystać różnego rodzaju klocki, łączyć je w całość, zgodnie współpracuje z innymi;

-rozpoznaje odgłosy, jakie wydaje pociąg;

-wie, jak wygląda stacja kolejowa;

-nazywa przejeżdżające pociągi;

-rozpoznaje mundur kolejarza;

-potrafi uważnie wysłuchać wiersza, wypowiada się na temat jego treści;

-wykorzystuje zdobyte wiadomości i umiejętności w zabawie;

-rozwiązuje matematyczne problemy – dzieli zbiory;

7.„Różne pojazdy”

-poznawanie różnego rodzaju środków lokomocji;

-zabawy dydaktyczne połączone z zagadkami słuchowymi, obrazkowymi i ruchowymi z elementami ćwiczeń ortofonicznych;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin