MAJ -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr. IV)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Ulicami, torami, rzekami…-środki lokomocji, zasady bezpieczeństwa”
1.„Poznajemy pracę strażaków”
-wzbogacanie wiadomości na temat straży pożarnej;
-poznawanie remizy strażackiej oraz sprzętu gaśniczego;
-kształcenie umiejętności obserwacji;
-doskonalenie umiejętności wypowiedzi pełnym zdaniem i wielozdaniowych;
-ocenianie pozytywnych i negatywnych skutków działania ognia w środowisku domowym i przyrodniczym;
-poznawanie niebezpieczeństw podczas zabaw z ogniem;
I. Zabawy i gry stolikowe – przestrzeganie reguł gier, układanie puzzli i układanek wg wzoru i bez wzoru;
II. „Poznajemy pracę strażaków” – wycieczka do remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Bukownie;
-zapoznanie dzieci z rolą OSP, oglądanie stroju strażackiego roboczego i galowego, sprzętu i wozu strażackiego, pokaz zastosowania sprzętu gaśniczego przez strażaków, rozmowa na temat roli straży pożarnej w społeczeństwie;
-zabawa ruchowa „Sprawni jak strażacy”;
-rozmowa na temat roli ognia pozytywnej i negatywnej, uczulenie na niebezpieczeństwo zabawy z ogniem, prądem i zapałkami;
-„Wóz strażacki” –praca plastyczna - rysowanie kolorowymi kredkami na podstawie wycieczki;
społeczno-moralna
językowa
ruchowa
plastyczna
-wie, gdzie w naszym mieście znajduje się OSP;
-wie, na czym polega praca strażaka;
-rozpoznaje i nazywa sprzęt gaśniczy, którym posługują się strażacy;
-opisuje wygląd stroju strażaka roboczego i galowego;
-rozumie rolę straży pożarnej dla ludzi i przyrody;
-wypowiada się na temat pozytywnej i negatywnej roli ognia;
-rozumie niebezpieczeństwo zabawy z ogniem, prądem i zapałkami;
2.„Jak Wojtek został strażakiem”
-umiejętność współpracy w zespole;
-poznawanie sprzętu gaśniczego znajdującego się w przedszkolu;
-poznawanie przepisów przeciwpożarowych oraz właściwego zachowania się w razie pożaru;
- uważne słuchanie utworu literackiego;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
-poznawanie numerów telefonów alarmowych;
-rozwijanie sprawności ruchowej;
I. „Wąż strażacki” –zabawa w zespołach z elementem biegu;
II. Spacer po przedszkolu – oglądanie sprzętu przeciwpożarowego w placówce – omówienie wyglądu, prawidłowe nazywanie;
- zapoznanie dzieci z przepisami przeciwpożarowymi, próba zachowania się w czasie alarmu przeciwpożarowego w przedszkolu;
-słuchanie wierszowanego opowiadania Cz. Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem” – omówienie treści, rozumienie znaczenia pojęć: odwaga, pomoc, poświęcenie;
-rozmowa na temat zachowania się w razie pożaru, poznawanie numeru alarmowego do straży pożarnej, na pogotowie i na policję;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z wykorzystaniem naturalnego ukształtowania terenu;
zdrowotna
-rozumie, że każdy budynek posiada zabezpieczenia przeciwpożarowe;
-wie, jak wygląda i gdzie się znajduje sprzęt przeciwpożarowy w przedszkolu;
-potrafi zachować się w czasie alarmu przeciwpożarowego w przedszkolu;
- rozumie znaczenie pojęć: odwaga, pomoc, poświęcenie;
-wie, jak zachować się w razie pożaru;
-zna numer telefoniczny do straży pożarnej, na pogotowie i na policję;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
3.„Na ulicy”
-poznawanie zasad ruchu drogowego;
-wprowadzenie pojęć dotyczących ruchu drogowego;
-poznawanie wybranych znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej – znaczenie poszczególnych kolorów świateł;
-utrwalenie znajomości kierunków w przestrzeni: w prawo, w lewo;
I. -„Samochody” –zabawa ruchowa ilustrująca ruch drogowy - swobodne zabawy samochodami – jeżdżenie bez potrącania;
II. Wycieczka na skrzyżowanie – obserwacja samochodów, ruchu drogowego i pieszego na skrzyżowaniu i najbliższych ulicach;
-wprowadzenie i omówienie pojęć: „droga, chodnik, jezdnia”;
-rozpoznawanie napotkanych znaków drogowych;
-poznawanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez ulicę;
-zwrócenie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa na drogach, tak przez pojazdy, jak i przez pieszych;
-słuchanie piosenki „Kolorowe światła” - poznawanie sygnalizacji świetlnej oraz znaczenia poszczególnych kolorów świateł;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Samochody na jezdni” K. „ABC” s. 8 –wskazywanie lewego i prawego kierunku jazdy, utrwalenie znaczenia światła czerwonego dla pojazdów i dla pieszych;
społeczna
muzyczna
-potrafi bawić się samochodami bez potrącania innych;
-umiejętnie obserwuje ruch drogowy na skrzyżowaniu i na ulicach;
-rozumie znaczenie pojęć: „droga, chodnik, jezdnia”;
-wie, jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę;
-odczytuje treści podstawowych znaków drogowych;
-rozumie, jak ważne jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego;
-zna sygnalizację świetlną, rozumie znaczenie kolorów świateł;
-wskazuje lewy i prawy kierunek jazdy;
4.„Idę do przedszkola”
-opisywanie drogi z domu do przedszkola;
- nabywanie umiejętności i wiedzy na temat zasad ruchu drogowego;
-utrwalenie wiadomości dotyczących bezpiecznego przechodzenia przez ulicę;
-opisywanie i porównywanie wyglądu różnych samochodów;
-nazywanie samochodów i określanie ich przydatności;
-rozpoznawanie samochodów dotykiem;
-rozwijanie wrażliwości muzycznej;
I. Zabawa tematyczna „Ruch drogowy” – praktyczne zastosowanie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy;
II. Wizualizacja „Moja droga z domu do przedszkola” – opisywanie tej drogi przez dzieci;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Przejście przez ulicę” K. „ABC” s.9 – przypomnienie, jak należy zachować się przy przejściu ulicy po samej zebrze i przy światłach, zaznaczenie, że dzieci w tym wieku mogą przechodzić przez ulicę tylko pod opieką osoby dorosłej;
-zabawa dydaktyczna „Co to za samochód?’ – omówienie i porównywanie wyglądu różnych samochodów – zabawek, określanie ich przydatności i nazwy, rozpoznawanie samochodu dotykiem;
-osłuchanie z piosenką pt. „Podróże, podróże” – zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence;
-zna charakterystyczne budynki, place zabaw, skwery itp. spotykane w drodze do przedszkola;
-orientuje się w przestrzeni, zna kierunki;
-zna podstawowe zasady ruchu drogowego i stosuje się do tych zasad;
-troszczy się o bezpieczeństwo swoje i innych na ulicy;
-opisuje wygląd różnych samochodów;
-nazywa wybrane samochody – wie, do czego służą;
-rozpoznaje samochód przez dotyk;
-omawia treść piosenki, naśladuje jej treść ruchem, wystukuje rytm piosenki;
5.„Misie na ulicy”
-rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
-wdrażanie do umiejętnego oglądania i czekania na swoją kolej;
-rozwijanie umiejętności oceniania bohaterów bajki;
-kształcenie umiejętności wypowiedzi wielozdaniowych;
-rozwijanie sprawności manualnych przez dokładne składanie według wzoru;
-poznawanie określeń dotyczących odległości;
I. Zabawy konstrukcyjne „Miasto” – budowanie z klocków ulic, domów, bloków itp.;
II. Oglądanie bajki trójwymiarowej przez specjalne okulary „Misie na ulicy” – ocena postępowania bohaterów, określanie, gdzie zachowały się prawidłowo, a gdzie niewłaściwie;
-nauka piosenki „Podróże, podróże” - zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence;
–rozmowa z dziećmi o podróżach, gdzie dzieci były, co widziały, czym podróżowały;
-wykonanie samolotu – składanki z papieru, zabawa wykonaną zabawką – „Czyj samolot dalej poleci” – posługiwanie się określeniami: „ blisko – daleko”„dalej – bliżej”, „najdalej – najbliżej”;
konstrukcyjna
matematyczna
-potrafi zaplanować budowle;
-konstruuje z klocków na podany temat;
-potrafi współdziałać w grupie;
-uważnie ogląda bajkę przez specjalne okulary;
-cierpliwie czeka na swoją kolej;
-potrafi ocenić zachowanie bohaterów bajki, wie, które zachowania są prawidłowe a które nie;
-opowiada o swoich podróżach;
-składa samolot z papieru zgodnie z poleceniami;
-posługuje się pojęciami dotyczącymi odległości;
6.„Na kolei”
-wzbogacanie wiadomości dzieci dotyczące stacji kolejowej, wykorzystanie ich w zabawach;
-poznawanie pracy kolejarza;
-rozpoznawanie wyglądu pociągu osobowego i towarowego;
-poznawanie utworów literackich związanych z tematem;
-wykorzystanie zdobytych wiadomości w czasie zabaw tematycznych;
-rozwiązywanie matematycznych problemów
I. Budownictwo z klocków – zabawy integrujące grupę inspirowane tematyką dnia;
II. „Burza mózgów” – co trzeba zrobić, aby pojechać pociągiem; kto pracuje na kolei; gdzie można usłyszeć te odgłosy itp.;
-wycieczka na dworzec kolejowy –wzbogacanie słownika dzieci podczas wycieczki;
-słuchanie wiersza J. Tuwima „Lokomotywa” – rozmowa na jego temat;
-zabawy tematyczne „Na stacji kolejowej”, „W pociągu”;
-zabawa dydaktyczna „Pociąg krasnoludków” – rozwiązywanie matematycznych problemów: jak podzielić krasnoludki, aby były w każdym wagonie, jak ułożyć, aby w każdym wagonie był o 1 więcej;
techniczna
-umie wykorzystać różnego rodzaju klocki, łączyć je w całość, zgodnie współpracuje z innymi;
-rozpoznaje odgłosy, jakie wydaje pociąg;
-wie, jak wygląda stacja kolejowa;
-nazywa przejeżdżające pociągi;
-rozpoznaje mundur kolejarza;
-potrafi uważnie wysłuchać wiersza, wypowiada się na temat jego treści;
-wykorzystuje zdobyte wiadomości i umiejętności w zabawie;
-rozwiązuje matematyczne problemy – dzieli zbiory;
7.„Różne pojazdy”
-poznawanie różnego rodzaju środków lokomocji;
-zabawy dydaktyczne połączone z zagadkami słuchowymi, obrazkowymi i ruchowymi z elementami ćwiczeń ortofonicznych;
...
grudzien33