Teksańska masakra kostką gitarową.txt

(5 KB) Pobierz
S��w kilka na temat kostkowania =)

Nasza lewa r�ka (u prawor�cznych) ma do dyspozycji mn�stwo technik: podciagi, wibrata, legato, fla�olety itp. Wydawa� by si� mog�o, �e prawa r�ka ma tylko kostkowa� r�wno i b�dzie dobrze. Niestety jak to na gitarze bywa - nie jest tak �atwo i istnieje kilka ciekawych (pewnie znanych wi�kszo�ci z Was) technik kostkowania. 





1.) Alternate picking (kostkowanie naprzemienne

Podstawowy arsena� w d�oni gitarzysty. Kostkujemy zawsze zaczynaj�c od kostkowania w d� i wygl�da to tak: d� g�ra d� g�ra d� g�ra

Skala C-dur

^ - kostkowanie w d�
V - kostkowanie do g�ry


    ^ V  ^ V ^  V ^ V  ^ V ^  V ^  V ^
E|---------------------------------7-8----------
B|----------------------------8-10--------------
G|---------------------7-9-10-------------------
D|--------------7-9-10--------------------------
A|-------7-8-10---------------------------------
E|--8-10----------------------------------------
    1    i   2    i    3   i    4    i 


Specjalnie wypisa�em odliczanie taktu, bo wida�, �e w "alternate picking" ka�de uderzenie w d� przypada na siln� cz�� taktu. To jest g��wna zaleta - czytanie rytmu kostk�.

Czytanie rytmu:


   V    V    V    V    V  ^  V  ^  V  
E|-----------------------------------
B|-----------------------------------
G|-----------------------------------
D|-----------------------------------
A|-----------------------------------
E|-0----0----0----0----0--1--0--1--0-


Za��my, �e ka�de "0" (d�wi�k E) jest grane jako �wier�nuta (czyli na ka�de uderzenie metronomu). Kostkujemy je wszystkie w d�. Jak mi�dzy uderzeniami w d� wprowadzimy uderzenia od do�u to automatycznie gramy �semki. W ten sam spos�b mo�na czyta� rytmy z szesnastkami, wtedy ka�d� �wier�nut� i �semk� uderzamy z g�ry, a wszystkie szesnastki b�d� gdzie� pomi�dzy. 

Drug� specyficzn� cech� tego kostkowania jest bardzo r�wnomierne brzmienie - d�wi�ki s� �adnie od siebie oddzielone. 






2.) Sweep Picking
Ten typo kostkowania u�ywany jest najcz�ciej do szybkich rockowo-metalowych przebieg�w po pasa�ach akord�w. Ruch kostki polega na zje�d�aniu po strunach w d� i w g�r�. Lewa r�ka natomiast dba o to, �eby tlumi� d�wi�ki tu� po ich wydobyciu.


    ^  ^ ^ ^ ^ V  ^  V V V V V
E|-----------7-10-10-7---------------
B|---------8-----------8-------------
G|-------7---------------7-----------
D|-----9-------------------9---------
A|--10-----------------------10------
E|-----------------------------------


Bardzo efektowna technika. Dzi�ki niej mo�na �atwo robi� bardzo szybkie przebiegi po du�ych interwa�ach. Przy wysokim tempie daje wra�enie "p�ywania" d�wi�k�w.



3.) Economy Picking
Jest to technika ��cz�ca w sobie sweep i alternate. Graj�c na jednej strunie zawsze kostkujemy naprzemiennie, jednak podczas przechodzenia na inne struny kostkujemy w kierunku przej�cia:


Skala C-dur


    ^ V  ^ V ^  ^ V ^  ^ V ^  ^ V  ^ V
E|---------------------------------7-8----------
B|----------------------------8-10--------------
G|---------------------7-9-10-------------------
D|--------------7-9-10--------------------------
A|-------7-8-10---------------------------------
E|--8-10----------------------------------------
    1    i   2    i    3   i    4    i


Dzi�ki tej technice o wiele szybciej mo�emy gra�. W kostkowaniu naprzemiennym, �eby zachowa� konsekwentnie ruch "d� g�ra d� g�ra" czasem trzeba do�� niewygodnie przechodzic na inne struny. Economy picking bardzo minimalizuje i u�atwia ruch kostki. Szybko�� i p�ynno�� tej techniki troche przypomina granie legato. Jednak nie jest tak kolorowo, bo wida�, �e kostkuj�c ekonomicznie tracimy mo�liwo�� czytania rytmu kostk�. Og�lnie w tej technice trudniej jest zachowa� r�wny rytm i wymaga ci�kich �wicze� z metronomem. 


4.) Hybrid Picking
Kostkowanie hybrydowe to po��czenie grania kostk� wraz z gr� palcami. Szczeg�lnie przydatne w zagrywkach country (chicken picking) oraz w jazzie do grania czterod�wi�k�w:

�-�rodkowy; S-serdeczny; M-ma�y
       M
     M S
     S �     M
   ^ � ^ V � S
E|----------------------------
B|---5-5-----5----------------
G|---4-4-----4----------------
D|---5-5---5------------------
A|-3---3-3--------------------
E|----------------------------

Przy tej technice s� zazwyczaj dwa problemy:
- niezale�ny ruch kostki w d� i w g�r� razem z wydobywaniem d�wi�k�w palcami
- r�nica w g�o�no�ci d�wi�k�w wydobywanych kostk� i palcami

Ta technika �wietnie si� nadaje w miejscach, gdzie nie mo�emy wydobyc akordu jednym poci�gni�ciem kostki lub chcemy uzyska� charakterystyczne "palcowe" brzmienie bez chowania kostki w r�ce podczas grania.





Nie ma jednej najlepszej metody kostkowania. Zazwyczaj dobrze jest mie� szeroki wachlarz techniczny i dobiera� styl do swoich potrzeb. W internecie jest mn�stwo dobrych �wicze� na ka�dy rodzaj kostkowania, wi�c wystarczy poszuka�. W przysz�o�ci pewnie b�d� umieszcza� r�ne �wiczenia na kostkowanie pomi�dzy zagadnieniami teoretycznymi :)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin