atm_10_2007.pdf

(39556 KB) Pobierz
290352992 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (593) lipiec/sierpieñ 2007
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
Leopard Polak potrafi
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (593) lipiec/sierpieñ 2007
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 10 (595) paŸdziernik 2007
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
290352992.013.png 290352992.014.png
290352992.015.png
Polak potrafi
Ale poważnie: w kraju, w którym przemysł
motoryzacyjny ma największy udział w eks-
porcie i gdzie wkrótce będzie się produkować pra-
wie milion samochodów oraz niezliczoną liczbę
komponentów dla wielu wytwórców, rodzima mo-
toryzacja właściwie nie istnieje.
Mało kto poza specjalistami zdaje sobie sprawę, jak
trudne jest wdrożenie masowej produkcji samochodu.
Przykładem niech będzie Toyota. Japończycy wiedzą
już chyba wszystko o tej gałęzi przemysłu. Ciężką
pracą i rozsądnymi posunięciami stopniowo wysunę-
li się w tej dziedzinie na pierwsze miejsce, pokonu-
jąc najpierw Forda, a potem General Motors. A gdy
w zeszłym roku z pompą zaanonsowali nową Corollę
Auris, było nie było kontynuując historię podstawo-
wego modelu tego koncernu, nikomu do głowy nie
przychodziło, że coś tu jest nie w porządku. Badania
zapewne wykazywały, że samochód ma być podobny
do poprzedniego (bo przecież „lubię te piosenki, które
znam”), że należy unikać awangardowych rozwiązań
i oprzeć się na wizerunku auta (i marki) solidnego,
rozsądnego, na pewno nie elitarnego.
Co prawda ktoś swego czasu zapytał (chodziło
o dyskusję na temat osiągnięć zespołów F1): „wolałbyś jeździć wy-
grywającą Toyotą czy przegrywającym Ferrari?”, ale to przecież tylko
takie łatwe hasło. Na masowym rynku Toyota musi wygrywać, i już.
Ale przyszła twarda rzeczywistość – Auris sprzedaje się znacznie go-
rzej niż przewidywano. W porównaniu z poprzednim modelem prze-
grywa na całej linii. Dlaczego? A kto to wie? Może nowy model nie
wniósł wystarczająco wiele nowego, może jest za drogi, może konku-
renci (w tym koreańscy, ze swoimi cee’dami i i30) w odpowiednim
momencie przedstawili zbyt konkurencyjną ofertę?
Oczywiście, Toyota się nie zachwieje, bo jest to organizm o olbrzymich
możliwościach. Zmieni politykę marketingową, doda nieco promocji
i w ostatecznym rozrachunku na Aurisie zarobi tylko trochę mniej niż
przewidywano. Następny model będzie na pewno sukcesem.
Syrena była ostatnim, całkowicie zaprojektowanym przez
polskich inżynierów, samochodem produkowanym
seryjnie.
Cały ten wywód ma wykazać, że wprowadzenie na rynek poważne-
go polskiego samochodu jest niemożliwe i niecelowe. Kto miałby
to zrobić, z czyjej wiedzy można by skorzystać, czyje pieniądze za-
inwestować? Nawet gdyby ktoś narysował w komputerze genialny
pojazd, co i tak jest wątpliwe.
Takim krajom jak Polska pozostaje podwykonawstwo (całkiem do-
brze nam z tym idzie) oraz konstruowanie samochodów elitarnych.
Taki jest Leopard. Będzie gigan-
tyczny sukces, gdy jego produ-
centowi uda się sprzedać przez
najbliższe ćwierćwiecze sto sztuk.
Ale i tak jest się z czego cieszyć
– Polak potrai!
N areszcie mamy polski samochód!
Jerzy Dyszy
290352992.016.png 290352992.001.png
w paŸdziernikowym numerze
Nowości
4 Mazda znowu w Polsce
5 GM z ogniwem paliwowym na co dzień
6 100 000 hybryd Toyoty
6 Nadążyć z produkcją Qashqaia
40 Prezentacja
BMW M3
Technika
8 Zapłon w pełnej objętości,
czyli przyszłość systemów spalania
Prezentacje
15 Cee’d – teraz kombi
16 Hyundai i30 z europejskim duchem
20 Suzuki automatyczne
24 Większe i ładniejsze Mondeo
28 Leopard – polskie auto za 120 000 euro
40 Moc emocji – BMW M3
Sport
36 BMW Sauber F1 od kuchni
Historia motoryzacji
32 Sto lat otwartych samochodów
Dziwny patent
50 Z wałem, ale bez wykorbień
Napêd 4x4
Technika
Prezentacje
60 Opony terenowe
68 SSangYong Actyon Sports na piknik
70 Impreza z rodzinnym nadwoziem
75 Seat Altea freetrack
Technika
warsztatowa
46 Historia
Nowości
78 Targi Motoryzacyjne w Katowicach
79 Lakierowanie ekologiczne
80 Platinum dla Forda
81 Kontrola nad akumulatorem
82 Świece Boscha
83 Kampania azjatycka MANN+HuMMeL
Roadstery
Polecamy
Eksploatacja
84 Amortyzatory – diagnostyka i wymiana
Twoja irma
92 Lakier lakierowi nierówny
95 W następnym numerze
96 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290352992.002.png 290352992.003.png 290352992.004.png 290352992.005.png 290352992.006.png 290352992.007.png 290352992.008.png
10/2007
Technika
Przyszłość systemów spalania
8
Eksploatacja
Amortyzatory
84
Technika
Układy rozrządu
52
16 Prezentacja
Hyundai i30
pazdziernik 2007
3
290352992.009.png 290352992.010.png 290352992.011.png 290352992.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin