ATM_czerwiec_2008.pdf

(22014 KB) Pobierz
290354142 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 6 (603) czerwiec 2008
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
Nowe merCedeSy
Klasa C coraz liczniejsza
leTNI
PogromCy
KorKów
PrezeNTaCje
IMpREZA DlA AMbITNyCH
JAgUAR ZMIENIA CHARAKTER
TeChNIKa
KONSTRUKCJE
NA DObR¥ pOgODê
SKuTery
290354142.005.png 290354142.006.png
290354142.007.png
Wszyscy
Jeżeli przyjąć, że statystyki
sprzedaży samochodów
są odzwierciedleniem
kondycji przemysłu
motoryzacyjnego, a ta
przedstawia do pewnego
stopnia stan całej
europejskiej gospodarki,
pogłoski o kryzysie są
mocno przesadzone.
dów w Europie w pierwszych czterech miesiącach tego roku. Okazuje się,
że utrzymuje się ona na równym poziomie z małą tendencją wzrostową
w stosunku do roku poprzedniego.
Ponieważ wiadomo, że samochodów ogólnie jest już i tak za dużo, można wysnuć
wniosek, że producenci znajdują skuteczne sposoby, by przekonać klientów do za-
kupów. Jakie to są sposoby, chyba wiemy. Prócz naturalnej wymiany zużytego parku
bardzo dobrze działa marketing „na ekologię”, „na bezpieczeństwo” i „na stylizację”.
I chyba ten pierwszy odgrywa dziś największą rolę. Ogólnoświatowe lobby (podobno
sterowane z pomocą ONZ?) przekonało ludzi, że Ziemię czeka katastrofa ekologicz-
na na skutek nadmiernej emisji CO 2 , a winne są samochody. Sprytnie przemilcza się
dwa fakty: że transport drogowy wytwarza zaledwie od 1 do 2 proc. ogólnej emisji
CO 2 , oraz drugi, że efekt cieplarniany nie istnieje. Dokładniej, że jest zjawisko wzrostu
zawartości CO 2 w górnych warstwach atmosfery, występujące NA SKUTEK podnie-
sienia temperatury Ziemi.* Ta zaś podnosi się i opada cyklicznie, zgodnie z cyklem
zmian emisji promieniowania słonecznego. Koniec końców, tzw. zieloni (czy oznacza
to posiadanie zielonej masy zamiast mózgu?) zostali sprytnie zaangażowani do akcji
wymiany milionów samochodów na nowe, lepsze. I to działa!
Wróćmy jednak do gospodarki. Sprzedaż samochodów rośnie. Ale niejednako-
wo. Z poważnych graczy na tym europejskim rynku sprzedaż spada we Włoszech
i Hiszpanii, rośnie natomiast w Niemczech i krajach Beneluksu. No i oczywiście
w większości (prócz Estonii i Łotwy) krajów tzw. nowej Europy, z Polską w samej
czołówce.
Najbardziej uderzająca jest kwestia Niemiec. Jeszcze niedawno mówiło się tam
o kryzysie, a w przemyśle motoryzacyjnym o załamaniu, związanym m.in. z rosną-
cym udziałem marek dalekowschodnich. Z tych przepowiedni niewiele zostało. Jeżeli
traktować pierwsze cztery miesiące jako zapowiedź trendu, to właśnie Niemcy wygry-
wają: Volkswagen przewodzi europejskiej tabeli (kilkuprocentowy wzrost sprzedaży),
co prawda Ford i Opel, następne na liście, odnotowały spadki, ale mercedes i BMW
bardzo duże wzrosty. Biorąc pod uwagę wartość sprzedawanych samochodów, pozy-
cja irm niemieckich jest zdecydowanie najwyższa i niezagrożona. No i poza tym na
szczycie europejskiej sprzedaży w kategorii modeli aut utrzymuje się ciągle VW Golf
z dużym wzrostem. Dlaczego? Trudno powiedzieć. Mocne do niedawna Punto bar-
dzo spada, utrzymuje się jeszcze Peugeot 207. Ale gdy uwzględnimy, że Golf to także
Škoda Octavia, wiele modeli Seata oraz Audi, to nie pozostanie nic innego jak przy-
znać: wszyscy grają, Niemcy wygrywają. W zielone.
* Chodzi tu o zjawisko stopnia pochłaniania lub
uwalniania CO 2 przez oceany. Jak wiadomo z lekcji
izyki, gazy (w tym CO 2 ) chętniej rozpuszczają się
w chłodniejszej cieczy, a mniej chętnie w cieplejszej.
Jerzy Dyszy
graja...
U dostępniono właśnie dane na temat sprzedaży nowych samocho-
290354142.008.png
w czerwcowym numerze
Nowości
3 Urodzinowy prezent
4 Coś się kończy, coś zaczyna
5 Komunikacja międzysamochodowa
6 Jak w samolocie – Nissan EA2
7 Szóstka dla Sportsa
8 Nowe, większe Berlingo
Prezentacje
18 Rajdowo i turystycznie
Subaru Imprezą WRX STI
30 Stylowe coupé
31 Najmniejszy prawdziwy Merc
34 Więcej bagażu w klasie C
36 Audi Avant – kombi formatu A4
38 Szwed na lato, czyli Volvo C70 2.0D
40 Jaguar XF – nowy rozdział
w historii marki
44 Biegacz przełajowy
– SsangYong New Kyron
Technika
Hamulce
Prezentacja
38
Mercedes C kombi
34
Technika
10 Nie wystarczy obciąć,
czyli nadwozia bez dachów
52 Usuwanie ciepła z hamulców
Prezentacja
SsangYong New Kyron
44
Ciekawypatent
56 Piaggio MP3 – skuter na trzech kołach
Sport
28 Mikołaj Sokół komentuje F1
– drobnymi krokami do przodu
Ciekawy
patent
Publicystyka
58 Skuter – dwukołowy sposób na korki
Trójkołowy
skuter
Nowościwarsztatowe
46 Pół miliarda sond
47 Dłuższe życie opon
48 Rozwiązanie konkursu
Castrol Professional Academy
49 Szybka pomoc
50 TomTom w Vobis
51 Bydgoski show
62 Relacja z zawodów Mechanik Roku
64
63 Wnastępnymnumerze
56
64 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
52
Polecamy
290354142.001.png 290354142.002.png 290354142.003.png
Nowoœci
6/2008
Urodzinowy prezent
Aby uczcić trzydzieste urodziny legendarnego BMW M1, projektanci
bawarskiej marki zaprezentowali wizję jego współczesnego następcy.
gio Giugiaro. Futurystyczna syl-
wetka robiła piorunujące wrażenie.
Prezentowany obecnie projekt czerpie
inspiracje także z innego, nieco wcześ-
niejszego modelu BMW Turbo Concept,
za który odpowiedzialny był ówczesny
główny projektant marki, Paul Bracq. Dla
takiego producenta jak BMW możliwość
odwoływania się do chlubnych tradycji
jest dużym atutem. Pokrewieństwa z po-
przednikami współczesne M1, gdyby tyl-
ko weszło do produkcji, nie mogłoby się
wyprzeć. Od charakterystycznego koloru
lakieru, przez takie same proporcje nad-
wozia, po detale, takie jak np. mała firmo-
wa „nerka” z przodu.
Niestety, szanse na wejście do produkcji
auta są znikome. Poza oddaniem hołdu po-
przednikom projekt ma stać się inspiracją
przy tworzeniu bardziej przyziemnych mo-
deli. Trochę szkoda. Jak pokazuje przykład
Audi R8 czy Mercedesa SLR, samochód
z odważnym designem mógłby odnieść
rynkowy sukces.
O ryginalne M1 zaprojektował Gior-
290354142.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin