Scenariusze zajęć na godziny wychowawcze dla klas pierwszych szkół gimnazjalnych i szkół średnich
>Zajęcia integracyjne służą zwiększeniu spójności grup , mają korzystny wpływ na komunikację i wzajemne zrozumienie, zwiększają poczucie bezpieczeństwa, poprawiają nastrój, podnoszą gotowość do współdziałania<
1. Cel ogólny : Stworzenie klimatu zaufania i bezpieczeństwa.
2. Cele operacyjne :
uczeń będzie miał pozytywne spojrzenie na swoich kolegów
uczeń dokładnie pozna swoich kolegów
uczeń pozna zasady klimatu zaufania.
3. Metody; pogadanka. zabawy symulacyjne
4. Środki : karteczki
5. Forma : organizacyjna, indywiadualna, zabawowo - rozrywkowe
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie – nauczyciel - wychowawca informuje uczniów o celu zajęć. Co te zajęcia powinny nam dać. Co będziemy na nich robić (rozmawiać, poznawać się). Będziemy budować klimat bezpieczeństwa. przez wytworzenie miłego nastroju nie tylko na tych lekcjach, ale również i na innych. Podkreślenie, że proponowane ćwiczenia mają służyć wyłącznie sprawniejszej pracy w grupie i rozwojowi wszystkich jej uczestników, a nie być tylko źródłem zbierania o nich informacji, któremu mogłyby być wykorzystane przeciwko nim.
.
Gra dla osób w celu utrwalenia imion. Wszyscy siedzą , nauczyciel mówi: Wszyscy którzy mają imię na literę A podnoszą się . Teraz proszę powtórzyć swoje imiona. Kto ma imię na literę B .... itp. Celem tych zajęć jest wprowadzanie zażyłej atmosfery.
Uczestnicy siedzą. Nauczyciel rzuca do kogoś kłębek wełny, zatrzymując koniec nitki w ręku i równocześnie stawia mu jakieś pytanie, na które dany uczestnik odpowiada
( ale bez przymusu). Po udzieleniu odpowiedzi, rzuca kłębek do kogoś innego, zatrzymując nitkę w ręku i stawiając również jakieś pytanie. W ten sposób, przez kolejne rzucanie kłębka, tworzy się między uczestnikami siatka. Pytania mogą być różne, np. Jak się czujesz?, Co ostatnio ciekawego czytałeś? Jak spędziłeś wakacje ? Jakie miałaś najpiękniejsze przeżycia itp...
Można też przyjąć zasadę, iż temu do kogo rzuca się kłębek, mówi się coś pozytywnego . Kiedy uczestnicy połączeni są siatką z nitek wełny. można spytać co teraz odczuwają, oraz powiedzieć kilka słów na temat wspólnoty. Na zakończenie likwiduje się siatkę przez kolejne odrzucanie kłębka i nawijanie nitki.
Na podłodze kładę 3 duże koła z papieru JA, GRUPA a trzecie bez nazwy. Proszę uczestników o wybranie któregoś koła, czy uważamy, że zdecydowanie można być jakby obok innych, liczyć tylko na siebie, czy wręcz przeciwnie – tylko życie w grupie, z ludźmi zapewnia dobre samopoczucie. Jeśli ktoś się zdecyduje na pierwszy wariant wybiera koło Ja i wokół niego się gromadzi, a kto drugi – koło GRUPA. Niezdecydowani gromadzą się przy kole trzecim. Pytam uczestników , dlaczego tak zdecydowali. Dyskusja. Puste koło utożsamia „złoty środek” czyli identyfikowanie się z obydwoma grupami.
Proszę o wnioski, pytania.
Powyższe scenariusze opracowano na podstawie :
Socjoterapia – praca zbiorowa pod red. K.Sawickiej
Klucz do efektywnośći naucznia – poradnik dla nauczycieli – H.Hamer
Metody aktywizujące w pedagogice – E.Wójcik
TEMAT LEKCJI: Agresja – co z tego będziesz miał?
KLASA:VI szkoły podstawowej
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 90 minut
CEL STRATEGICZNY: kształtowanie u uczniów postaw zmierzających do eliminowania zachowań agresywnych i propagujących zachowania sprzyjające rozwijaniu pozytywnych relacji koleżeńskich
CELE OPERACYJNE:
UCZEŃ:- ZNA I WYJAŚNIA definicję agresji
- WYMIENIA przyczyny zachowań agresywnych
- ROZUMIE lepiej samego siebie i innych
- ROZPOZNAJE sytuacje, które wyprowadzają go z równowagi
- WSKAZUJE sposoby radzenia sobie ze złością
- WYPOWIADA SIĘ SWOBODNIE na temat problemu agresji
- PODAJE przykłady wykorzystania wolnego czasu jako alternatywę do zachowań agresywnych
METODY I TECHNIKI PRACY: projekcja filmu, burza mózgów, dyskusja, metoda hierarchizacji – wersja zmodyfikowana, współpraca w małych grupach – wersja zmodyfikowana „układanki”
FORMY PRACY: indywidualna i grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: film VHS „Przemoc i agresja – jak się im przeciwstawić?”, karteczki-(wielkość: połowa A5), arkusze szarego papieru flamastry, ankieta ewaluacyjna
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Część I
1. Przedstawienie uczniom tematu oraz celu zajęć.
2. Poinformowanie uczniów o treści filmu, wskazanie uczniom, na jakie aspekty powinni zwrócić uwagę.
3. Projekcja filmu.
Część II:
1. „Burza mózgów” – uczniowie podają wszelkie skojarzenia związane z agresją.
2. Swobodna dyskusja na temat przyczyn agresji: nauczyciel zadaje uczniom pytanie Skąd bierze się agresja? Uczniowie samodzielnie wypowiadają się na temat przyczyn agresji i przemocy .
3. Podsumowanie: uczniowie przy pomocy nauczyciela budują definicję agresji.
Komentarz nauczyciela: Nauczyciel podkreśla, że zachowania agresywne mogą być skutkiem niewypowiedzianych, własnych, negatywnych uczuć i emocji. Zachowania agresywne wynikają z tłumienia złości, gniewu, buntu, lęku, strachu, itp. Ważną rzeczą jest umiejętność radzenia sobie ze złością, wyrażania i uzewnętrzniania negatywnych emocji, zachowując przy tym szacunek i godność dla drugiego człowieka.
4.. „Ćwiczenie wyrażania złości.” – zmodyfikowana wersja metody hierarchizacji.
Uczniowie wypisują na karteczce pionowo swoje imię (litera pod literą). Zadaniem uczniów jest przypomnienie sobie a następnie zapisanie sytuacji, która wywołuje u nich agresję, złość lub zdenerwowanie. Wyrazy (lub wyrażenia) określające te sytuacje muszą zaczynać się na litery z jego imienia. Na przykład: złość, agresję lub zdenerwowanie wywołuje u mnie muzyka heavy metal, Anka z VIa, ranne wstawanie itp. Zapisuję więc:
Muzyka „heavy metal”
Anka z VI a
Ranne wstawanie
Trudne zadanie do rozwiązania
Angielskie nazwy sklepów
5. Podział uczniów na kilkuosobowe grupy. Zadaniem grup jest napisanie na arkuszach papieru „strat”, jakie ponosi osoba zachowująca się agresywnie. Komentarz nauczyciela: nauczyciel informuje uczniów, że chodzi o straty emocjonalne, materialne, psychiczne, fizyczne. Każda grupa prezentuje na forum klasy swoje pomysły.
6. Podsumowanie: Dojście do wniosków, że poprzez zachowania agresywne i stosowanie przemocy dużo tracimy – przede wszystkim w relacjach koleżeńskich.
7. Praca grupowa: Klasa wspólnie na arkuszu papieru tworzy listę pomysłów: Jak radzić sobie ze złością?
Listę pomysłów można wywiesić na gazetce w klasie lub na korytarzu szkolnym.
8. Wypełnienie karty ewaluacyjnej „Krótki Teścik Sprawdzający”.
LITERATURA POMOCNICZA:
1. Wędrując ku dorosłości, T.Król (red.)
2. Program zajęć wychowawczo – profilaktycznych dla klas I – VI szkół podstawowych, A.Kołodziejczyk, E.Czemierowska
3. Gry i zabawy przeciwko agresji R. Portmann
4. Agresja u dzieci, J.Grochulska
5. Lęk, gniew, agresja, J. Ranschburg
6. Sztuka nauczania – czynności nauczyciela – K. Kruszewski (red.)
7. Kaseta VHS Przemoc i agresja. Jak się im przeciwstawić, Wydawnictwo Naukowe PWN
Krótki Teści Sprawdzający
Imię i nazwisko .........................................................................................Klasa..........................
1. Napisz w kilku słowach, z czym kojarzy Ci się agresja i dlaczego?
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Co wyprowadza Cię z równowagi?
3. Co sobie myślisz i co czujesz, gdy ogarnia Cię złość?
4. Napisz kilka sposobów, co możesz zrobić – tak, aby nie urazić innych – gdy zbiera się w Tobie złość i agresja?
Scenariusz i ankietę ewaluacyjną
opracowała: mgr Marta Tkacz
Szkoła Podstawowa nr 78
Scenariusz zajęć-szkoła podstawowa klasy IV-VI
Temat: Hospicjum przyjacielem chorych
Cel zajęć:
- Zaznajomienie uczniów z funkcjami pełnionymi przez hospicjum
- Uwrażliwienie na cierpienie innych ludzi
- Zachęcenie do aktywnego udziału w akcji „Pola nadziei” oraz innych formach pomocy charytatywnej dla hospicjum
Metody:
- Czytanie, rozmowa, pogadanka
Formy:
- Praca z klasą
katarzynakalinowska