51. Architektura modernizm w Polsce.doc

(29 KB) Pobierz
51

51. Architektura modernizmu w Polsce

 

 

1 faza modernizmu 1900-50

2 faza modernizmu 1925-60

 

Neoromantyzm 1900-40

              - kosmopolityczny

              - wernakularny (styl zakopiański, dworkowy)

Klasycyzm porządkowy (neoklasycyzm) 1900-50

Klasycyzm bezporządkowy (półmodernizm) 1900-50

Wczesny modernizm 1910-40

Deutscher Werkbund 1905-30

Ekspresjonizm 1910-30

Kubizm 1910-20

Futuryzm 1910-20

Konstruktywizm 1920-35

 

Neoromantyzm – tradycyjna bryła, redukcja detalu architektonicznego np.:

              - Dom Styków, Lwów, 1889

              - kościół p.w. NMP, 1909-23, Oskar Sosnowski

Styl zakopiański – poszukiwania stylu narodowego, architektura drewniana na Podhalu np.:

              - Koliba, Pod Jedlami, Zakopane, l. 90. XIX w., Stanisław Witkiewicz

              - Chmielna 30, Warszawa, 1905-06, Jarosław Wojciechowski

Styl dworkowy – nawiązanie do dworu szlacheckiego, symetria, zakładanie miast-ogrodów, dążenie do modernizowania np.:

              - dwór Dłużewskich, Długiew, 1901-02

              - Moniuszki 10, Toruń, poł. l. 20. XX w.

              - Urząd Stanu Cywilnego, Bydgoska, Toruń, poł. l. 20. XX w.

Neoklasycyzm, klasycyzm akademicki, porządkowy narodowy tradycjonalizm, klasycyzm zawsze aktualną formą architektury, symetria, monumentalizm, reprezentacyjność, czystość stylowa, kolumnady, tympanony.

Główni przedstawiciele:

 

Paweł Więdziagolski. Budynki użyteczności publicznej, państwowe. Zaprojektował gmach Wolnej Wszechnicy w Warszawie i gmach Legii Akademickiej.

 

Marian Lalewicz. Zaprojektował Państwowy Gmach Rolny przy ul. Nowogrodzkiej w Warszawie, Państwowy Instytut Geologiczny, gmach dyrekcji PKP obok Dworca Wileńskiego w Warszawie. W swojej twórczości odwoływał się do spuścizny antycznej i klasycyzmu Akademii Petersburskiej.

 

Adolf Szyszko-Bohusz. Architekt i konserwator, przedstawiciel Akademii Petersburskiej. Nie był konserwatywny. Zaprojektował m.in.: budynek biurowy i mieszkalny PKO w Krakowie.

 

Inne przykłady neoklasycyzmu to: Sejm w Warszawie proj. Kazimierza Skórewicza i  Ministerstwo Oświaty Z. Mączyńskiego.

 

Klasycyzm bezporządkowy (półmodernizm – szkoła warszawska) Klasycystyczna bryła z kolumnami pozbawionymi kapiteli i baz. Redukcja detalu, gładkie elewacje, zmodernizowanie np.: Hala Stulecia we Wrocławiu proj. Maxa Berga. Termin szkoła warszawska odnosi się do całego kraju, odznacza się logicznym rozplanowaniem, pionowymi podziałami, brakiem detalu. Przykłady:

              - Dom towarowy braci Jabłkowskich, Warszawa, 1913-14

              - Teatr Polski, Warszawa, 1912

              - Biblioteka Jagiellońska, Kraków, 1930-39

              - Patria, Krynica, 1932-34

              - Dyrekcja Lasów Państwowych, Toruń, 1929

 

Wczesny modernizm – redukcja detalu, funkcjonalizm np. biurowiec we Wrocławiu proj. Hansa Poelziga, kościół p.w. MN Zwycięskiej w Krakowie.

 

Ekspresjonizm – wyzwolenie z konwencji stylistycznych, architektura skrajnie różnorodna, zerwanie z detalem historycznym np. Wieża Górnośląska w Poznaniu proj. Hansa Poelziga (nie istnieje).

 

Szkoła krakowska – polska odmiana ekspresjonizmu, nie ma znaczenia terytorialnego. Od poł. lat. 20. przechodzi w Art Deco. Dekoracje kryształkowe np.:

              - Szkoła Przemysłowa, Kraków, 1907-12

              - kościół p.w. św. Rocha, Białystok, 1927-46, Oskar Sosnowski

 

Art Deco – rozwinięcie ekspresjonizmu, bardziej agresywny, zgeometryzowany, od 1925 r. np.:

              - dom Profesorów, Kraków, 1930

              - Komunalna Kasa Oszczędności, Kraków, 1935-36

 

Ekspresjonizm – nastawienie na formę

Funkcjonalizm – nastawienie na funkcję

Konstruktywizm – nastawienie na konstrukcję

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin