Afazja u dzieci_objawy_typy_różnicowanie_ przyczyny i rokowania(1).pdf

(413 KB) Pobierz
58684111 UNPDF
Afazja u dzieci
objawy, typy, różnicowanie, przyczyny i rokowania
             Strona główna    >  Zaburzenia mowy   >  Rozpoznanie i terapia
Uszkodzenie ośrodków mowy w mózgu człowieka dojrzałego powoduje często utratę mowy, czyli afazję. Uszkodzenie zaś okolic ważnych dla przyszłego
rozwoju mowy u małego dziecka jest przyczyną zaburzeń rozwoju mowy. Nie można więc tego stanu nazwać afazją, bowiem nie można przecież utracić
czegoś, czego się jeszcze nie posiada. Dlatego też w foniatrii ów stan zwykło się nazywać dysfazją , gdyż termin ten wskazuje na niepełną utratę
funkcji mowy. Pojęcie afazji zostało więc zarezerwowane dla przypadków, w których uszkodzenie mowy następuje po okresie jej rozwoju.
Terminem afazja dziecięca określa się pierwotne zaburzenia zachowania językowego wynikające z patologii mózgowej, które nie są rezultatem
głuchoty, niedorozwoju umysłowego lub zaburzeń emocjonalnych. W neuropsychologii wymienia się dwie postacie kliniczne afazji dziecięcej:
1. afazja rozwojowa (określana też jako: dysfazja rozwojowa, afazja wrodzona) ‐ są to specyficzne zaburzenia rozwoju mowy w wyniku wrodzonej,
okołoporodowej lub występującej w pierwszych miesiącach życia dziecka patologii mózgowej; mowa dziecka nigdy nie rozwijała się normalnie;
jednocześnie termin „specyfczne” oznacza, że zaburzenia mowy nie są wtórną konsekwencją innych zaburzeń wynikających z dysfunkcji mózgu;
2. afazja nabyta ‐ to zaburzenia językowego rozwoju wywołane dysfunkcją mózgową nabytą najwcześniej w 2. r. ż. (i później). Dolna granica
wieku dysfunkcji mózgowej została ustalona z praktycznego punktu widzenia. U dziecka 2‐letniego zaczyna się rozwijać język; dziecko rozumie
wypowiedzi innych osób i zaczyna formułować własne wypowiedzi. W ocenie afazji nabytej ważne jest stwierdzenie, że do momentu uszkodzenia
mózgu, rozwój mowy dziecka przebiegał normalnie.
Więcej na ten temat znajdziesz w dziale „Klasyfikacja”
Objawy afazji wrodzonej
Można wydzielić przynajmniej dwie grupy zaburzeń, gdzie w pierwszej dominują objawy trudności w ekspresji werbalnej a zaburzenia rozumienia są
mniejsze {są to zaburzenia ekspresyjno‐receptywne), a w drugiej dominują zaburzenia rozumienia, zaś trudności w ekspresji są mniejsze (są
to zaburzenia receptywno‐ekspresyjne).
Do zaburzeń ekspresyjno‐receptywnych należą:
a. dyzartria, w której podstawowym zaburzeniem są trudności w kontroli ruchowej narządów artykulacyjnych;
b. niewyraźna artykulacja, w której podstawowym zaburzeniem są trudności w koordynacji i integracji ruchów narządów artykulacyjnych;
c. trudności w poszukiwaniu słów i błędy w budowie zdań.
W zaburzeniach receptywno‐ekspresyjnych dominują trudności w percepcji słuchowej dźwięków werbalnych, prowadzące do zniekształcania wzorców
wyrazów (typowymi błędami są parafazje głoskowe).
W praktyce klinicznej wymienia się kilka rodzajów często obserwowanych zaburzeń, a należą do nich:
l Werbalna agnozja słuchowa.
Podstawą zaburzeń są trudności w rozpoznawaniu dźwięków werbalnych. Obserwuje się głębokie zaburzenia rozumienia mowy, ale dziecko
rozumie gesty i wykonuje instrukcje niewerbalne (np. pokaz). Mówienie jest zredukowane; dziecko nie wypowiada się spontanicznie, nie
powtarza, w głębszej formie może wystąpić mutyzm afatyczny . Gdy objawy zaburzeń rozumienia są nieco mniejsze, dziecko może nauczyć się
pisać i czytać, ale w ograniczonym stopniu (np. niemożliwe jest czytanie głośno);
l Dyspraksja werbalna.
Charakterystycznymi objawami są mutyzm lub bardzo zredukowana ekspresja słowna przy zaburzeniach rozumienia nieznacznego stopnia.
Obserwuje się przede wszystkim błędy artykulacyjne, ale także odpowiedzi monosylabami, urywane, niedokończone zdania.
l Błędy w programowaniu fonologicznym.
Dosyć dobre rozumienie i możliwość wypowiadania długich tekstów przy prawidłowej intonacji i zachowaniu fraz (np. poprawny akcent kończący
zdanie), ale poszczególne słowa wypowiedzi są mało czytelne lub nieczytelne. Czasami ta postać zaburzeń przypomina etap w rozwoju mowy
dziecka (w wieku 2‐2,5 roku), gdy zaczyna ono bawić się słowami, tworząc np. nowe wymyślone przez siebie wyrazy (na podstawie znanych mu
wzorców fonologicznych), które są rozumiane przez najbliższe otoczenie, ale które są niezrozumiałe dla innych. Jeżeli etap ten utrzymuje się
w 3, 4 roku życia a nawet później i takie przejawy dominują w mowie dziecka; można uznać, że są to objawy dysfazji rozwojowej typu zaburzeń
programowania fonologicznego.
l Trudności w rozumieniu pełnych wypowiedzi.
Mowa dziecka jest płynna, poprawna fonologicznie i syntaktycznie. Trudności dotyczą rozumienia pełnych wypowiedzi. Nie jest zaburzona pamięć
i dziecko jest zdolne do powtarzania nawet długich zdań, których jednak nie rozumie i nie może ich wypowiedzieć spontanicznie.
l Trudności fonologiczno‐syntaktyczne.
Zaburzenia są podobne do objawów afazji Broca u dorosłych, ale w większym stopniu zaburzone jest rozumienie mowy. Ekspresja werbalna jest
zredukowana, pojawiają się błędy artykulacyjne, parafazje i styl telegraficzny w budowie zdań. U dzieci zaburzone jest nazywanie, zaś w piśmie
wymienione objawy są głębsze niż w mówieniu.
l Trudności leksykalno‐syntaktyczne.
Podstawowym objawem są zaburzenia nazywania i trudności w znajdowaniu potrzebnych słów. Ostatni objaw może być przyczyną trudności
w formułowaniu zdań (występują parafazje lub tzw. zdania puste informacyjnie, z dużą liczbą wtrąceń itp.). Gramatycznie zdania są dość
poprawne.
Objawy afazji nabytej
58684111.032.png 58684111.033.png 58684111.034.png 58684111.035.png 58684111.001.png 58684111.002.png 58684111.003.png 58684111.004.png 58684111.005.png 58684111.006.png 58684111.007.png 58684111.008.png 58684111.009.png 58684111.010.png 58684111.011.png 58684111.012.png
Najczęściej wymienia się następujące charakterystyczne cechy w afazji nabytej u dzieci:
1. częsta obecność autyzmu
2. rzadko spotykane parafazje i incydentalne przypadki żargon‐afazji
3. pojawiające się z różną częstością zaburzenia czytania, pisania, trudności artykulacyjne, trudności w nazywaniu oraz zaburzenia rozumienia (A.
Herzyk).
Podobieństwa i różnice w afazji u dzieci i dorosłych
Wielu badaczy ‐ ze względu na kwestie diagnostyczne i terapeutyczne ‐ interesuje problem różnic i podobieństw w przejawach afazji u dzieci
i dorosłych. Najczęściej obserwowane różnice (potwierdzają to badania) dotyczą rodzaju objawów i możliwości powrotu funkcji mowy.
Objawy afazji u dzieci mają charakter uogólniony i niespecyficzny z przewagą zaburzeń ekspresji językowej, rzadko występują wyselekcjonowane
trudności w rozumieniu lub nazywaniu. Natomiast u dorosłych zaburzenia afatyczne mogą przybierać wybiórcze, specyficzne formy trudności językowych
(np. parafazji).
U dzieci remisja mowy następuje szybciej i pełniej niż u dorosłych (często w sposób spontaniczny), w przeciągu kilku tygodni lub miesięcy od
zachorowania możliwy jest nawet zupełny powrót funkcji językowych, co niezwykle rzadko obserwuje się u dorosłych (w tym przypadku objawy mają
charakter trwały).
Afazja u dzieci może występować z podobną częstością po uszkodzeniach lewej i prawej półkuli, zaś u dorosłych obecność afazji po uszkodzeniu prawej
półkuli jest rejestrowana bardzo rzadko ‐ ok.35 % przypadków afazji u dzieci związanych jest z uszkodzeniami prawej półkuli w porównaniu z 1‐3 %
takich przypadków u dorosłych (za A. Herzyk).
Różnice w przebiegu zaburzeń afatycznych u dzieci i dorosłych wyjaśnia się większą plastycznością i większymi możliwościami kompensacyjnymi mózgu
jeszcze rozwijającego się. Czynności mowy w mózgu dziecka nie mają ustalonej lateralizacji oraz lokalizacji i dlatego uszkodzenia jednych obszarów
mogą być regulowane przez inne nie uszkodzone. U dzieci nie ma również zdecydowanej dominacji półkuli lewej dla funkcji językowych, stąd zdarza się
obecność afazji po uszkodzeniach prawej półkuli. Dane z badań wykazują również, że uszkodzenia lewej półkuli w wieku dwóch lat, mogą powodować
trwałe zaburzenia językowe i po kilku latach od wystąpienia urazu mózgu obserwuje się u tych dzieci nieznacznego stopnia deficyty w rozumieniu mowy,
trudności w formułowaniu zdań oraz trudności w zapamiętywaniu materiału werbalnego (jednakże u dzieci po uszkodzeniu prawej półkuli, o podobnym
przebiegu schorzenia mózgowego nie stwierdza się takich objawów). Okazało się także, że zaburzenia afatyczne u dzieci nie mają wyłącznie charakteru
ekspresyjnego, ale występują specyficzne trudności w rozumieniu, parafazje, a nawet przypadki żargonu afatycznego. Stwierdzono również, że mimo
szybszego wycofywania się zaburzeń językowych, bardzo często pozostają trwałe trudności w wykonywaniu zadań wymagających umiejętności
syntaktycznych i leksykalnych (dzieci nie potrafią ocenić, czy zdanie jest poprawne pod względem gramatycznym oraz wykonują gorzej test fluencji
słownej). Jeżeli nawet dzieci rozwiązują dobrze testy językowe, to bardzo często mają trudności w uczeniu się.
Obecnie proponuje się, by za międzynarodowymi klasyfikacjami przyjąć i stosować następujące terminy:
a. rozwojowa dysfazja, afazja ‐ (typ ekspresyjny lub percepcyjno‐ekspresyjny) oraz 
b. nabyta dysfazja, afazja ‐ (typ ekspresyjny lub/i percepcyjny) oraz ze względów praktycznych,
c. dysfazja, afazja typu dorosłych ‐ (typ ekspresyjny lub/i percepcyjny),
d. „dysfazja, afazja dziecięca” warto stosować w celu odróżnienia jej od afazji dorosłych dla podkreślenia, iż chodzi o zjawiska występujące
u dzieci.
W praktyce logopedycznej wszelkie przypadki, które można wiązać z patologią mózgu, w których oczywiście wykluczy się opóźnienie rozwoju
umysłowego, głuchotę, autyzm i nie obserwuje się niedowładów lub porażeń w obrębie aparatu wykonawczego mowy, mogących stanowić bezpośrednią
przyczynę upośledzenia rozwoju mowy i właściwie trudno jest ustalić ich przyczynę:
a. w których mowa od początku rozwijała się nieprawidłowo i powyżej 5 roku życia nadal obserwuje się opóźnienie jej rozwoju oraz różnego typu
zaburzenia zachowania językowego to  rozwojowa afazja (dysfazja) dziecięca (typu ekspresyjnego lub percepcyjno‐ekspresyjnego), ewentualnie
NORM pochodzenia centralnego;
b. w których mowa do jakiegoś momentu rozwijała się prawidłowo, a później wystąpiły różne objawy zaburzeń procesu kształtowania i rozwoju
mowy, tj. utrata mowy, zahamowanie, regres bądź opóźnienie jej dalszego rozwoju (czyli zarówno dezintegracja, jak i zakłócenie procesu
integracji mowy), należy uznać za nabytą afazję (dysfazję) dziecięcą typu ekspresyjnego, percepcyjnego lub ekspresyjno‐percepcyjnego;
c. w których uszkodzenie odpowiednich struktur mózgowych, odpowiedzialnych za rozwój języka nastąpiło po ukończeniu 7 r.ż. (gdy u normalnie
rozwijających się dzieci mowa jest już wykształcona i odpowiednio rozwinięta), dochodzi do utraty zdolności porozumiewania się (do
dezintegracji mowy), co jest charakterystyczne dla afazji występującej u ludzi dorosłych ‐ należy określać afazja (dysfazja) typu dorosłych.
Proponowane podejście, uwzględnia poziom rozwoju mowy w chwili uszkodzenia mózgu i konsekwencje uszkodzenia CUN dla procesu nabywania
i rozwijania zdolności językowych i uwzględnia zarazem najnowsze tendencje w opisie zaburzeń rozwoju mowy. Argument, że terminy te zalecane są
jako obowiązujące w świecie, powinien ewidentnie rozstrzygać wciąż sporną w Polsce kwestię terminologii dotyczącej zaburzeń afatycznych.
Objawy afazji, dysfazji dziecięcej
Objawy pozwalają na rozróżnienie trzech rodzajów (typów) dysfazji, afazji dziecięcej:
1. typu ekspresyjnego.
Charakteryzującego się niewykształceniem lub zanikiem mowy spontanicznej przy dobrym jej rozumieniu. W tym typie afazji występują zaburzenia
umiejętności samodzielnego mówienia, nazywania i powtarzania. Jest on charakterystyczny zarówno dla rozwojowej, jak i nabytej dysfazji, afazji
dziecięcej:
l W przypadku rozwojowej afazji, dysfazji dziecięcej ‐ mowa przez dłuższy czas się nie wykształca. W przypadku rozwojowej dysfazji (zwykle
rozpoznawanej przed 3 r.ż.) około połowy dzieci „wyrasta” z tych zaburzeń, podczas gdy u pozostałej części zaburzenia ekspresji mowy
utrzymują się długo. Cechą charakterystyczną są zaburzenia artykulacji, choć mogą się też pojawiać zaburzenia w płynności mowy
i formułowaniu wypowiedzi oraz błędy w strukturze języka;
l W typie nabytym ‐ przebieg i rokowania związane są ze stopniem i umiejscowieniem patologii mózgu oraz z wiekiem dziecka i stopniem rozwoju
języka w czasie wystąpienia zaburzeń. Podobnie jak w przypadku nabytej, percepcyjno‐ekspresyjnej dysfazji dziecięcej leczenie może
58684111.013.png 58684111.014.png 58684111.015.png 58684111.016.png 58684111.017.png
l W typie nabytym ‐ przebieg i rokowania związane są ze stopniem i umiejscowieniem patologii mózgu oraz z wiekiem dziecka i stopniem rozwoju
języka w czasie wystąpienia zaburzeń. Podobnie jak w przypadku nabytej, percepcyjno‐ekspresyjnej dysfazji dziecięcej leczenie może
doprowadzić do całkowitego ustąpienia objawów, może doprowadzić do częściowego odzyskania zdolności ekspresji mowy lub też nie przynieść
żadnych efektów. Znane są też przypadki wzmacniania się defektów.
2. typu percepcyjnego
Występującej jedynie w przypadku dysfazji nabytej, która charakteryzuje się zachowaniem zdolności ekspresji mowy przy częściowo lub całkowicie
(afazja) zniesionej zdolności percepcji mowy. Dziecko słyszy i mówi, ale nie rozumie swoich słów ani cudzych przekazów słownych. Zachowana jest
mowa spontaniczna, powtarzanie, nazywanie, natomiast całkowicie lub częściowo zaburzone jest rozumienie mowy, cechuje ją agramatyzm
i wielomówność;
3. typu percepcyjno‐ekspresyjnego.
Z przewagą komponenty motorycznej (zaburzeń ekspresji mowy) lub sensorycznej (zaburzeń percepcji mowy). Ten rodzaj dysfazji może wystąpić w obu
postaciach ‐ rozwojowej i nabytej:
l przy rozwojowej dysfazji obserwuje się powolny rozwój sprawności językowej. Mowa może pojawić się późno i wolno przechodzić przez kolejne
stadia rozwojowe;
l w typie nabytym, który może się pojawić w każdym wieku od momentu rozpoczęcia procesu kształtowania i rozwoju mowy ‐ przebieg
i rokowania związane są z lokalizacją patologii mózgu, wiekiem dziecka oraz stopniem opanowania przez nie języka w chwili wystąpienia
zaburzenia. Leczenie kliniczne czasami prowadzi do szybkiej i całkowitej poprawy zdolności językowych, w innych przypadkach uzyskuje się
jedynie niewielką poprawę, a gdy zaburzenie ma charakter postępujący, obserwuje się wzmacnianie defektów, rozwój zaburzenia (opracowane
na podstawie DSM‐IV).
Pomimo istniejących różnic odnośnie terminologii i przyczyn afazji dziecięcej ‐ istnieje powszechna
zgodność poglądów na temat objawów tego zjawiska.
Wśród polskich badaczy autorką, która miała największy wkład w naświetlenie tego problemu była Zofia
Kordyl. Jej zdaniem „język dziecka z niedokształceniem mowy, zarówno jego słownik, jak
i charakterystyczny sposób mówienia, ukazują się raczej jako pewne zjawisko niezupełnie wykończone,
niecałkiem zintegrowane, aniżeli jako twór oryginalny”. Na wspomniany „charakterystyczny sposób
mówienia” u tych dzieci w dużym stopniu wpływają czynniki pozawerbalne, takie jak: gest, mimika,
układ sytuacyjny; które mają doniosłe znaczenie w czynnym i biernym porozumiewaniu się tych dzieci
z otoczeniem. Często ich wypowiedzi słowne są dla otoczenia niezrozumiałe (Z. Kordyl; 1968, s. 257).
Autorka na podstawie obserwacji i badań własnych; których wyniki przedstawiła w artykule „Z badań
nad objawami niedokształcenia mowy u dzieci” z 1965 r. ustaliła, że u dzieci z niedokształceniem mowy obserwuje się opóźniony rozwój mowy. Ich
słownik w wieku 2‐3 lat obejmuje jedynie kilka. tub kilkanaście słów, a w wieku 5‐6 łat dzieci te nie mówią jeszcze zdaniami. Również upośledzone
jest rozumienie mowy. Autorka ta do najbardziej charakterystycznych cech mowy dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji w zakresie ekspresji
mowy zaliczyła:
Zaburzenia ekspresji werbalnej, wyrażające się przede wszystkim w:
a. błędach artykulacji (dzieci te mają wszelkie warunki do prawidłowej artykulacji, a pomimo to mylą głoski, niekonsekwentnie zastępując jedne
drugimi,
b. metatezach głoskowych i sylabowych
c. kontaminacjach dźwięków i sylab
d. inwersjach i elizjach
e. błędach asymilacji (i to zarówno w postaci upodobnienia poszczególnych dźwięków w obrębie wyrazu, czy całej wypowiedzi, jak i upodobnienia
całego wyrazu do zbliżonego fonicznie, znanego już słowa), długo utrzymujących się określeń z języka wczesnodziecięcego i dziecięcego sposobu
mówienia;
Zaburzenia nominacji, wynikające z  ubóstwa zasobu leksykalnego tych dzieci. Dziecko nie znając lub nie mogąc sobie przypomnieć
odpowiedniego słowa, zastępuje je według siebie najodpowiedniejszym, tj. z danego „gatunku” (nazwami gatunkowymi), „sfery danego
przedmiotu” (przedmiotów pokrewnych) bądź nazwę przedmiotu zastępuje określeniem jego funkcji. Przy nazywaniu przedmiotów często posługuje się
omówieniami. W słowniku tych dzieci znajdują się głównie rzeczowniki i czasowniki i niewiele: innych części mowy. Najszybciej przyswajają często
używane zwroty, tzw. „małe słowa”, którymi na ogół posługują się prawidłowo.
Agramatyzmy ‐ stanowią oddzielną cechę mowy dzieci afatycznych. Dzieci wówczas:
a. nie uwzględniają w swoich wypowiedziach liczby i rodzaju;
b. w formach czasownikowych nie uwzględniają osoby i liczby (przeważnie używają czasowników w 3 osobie liczby pojedynczej i to zarówno na
określenie czasu teraźniejszego, przeszłego, jak i przyszłego);
c. kontaminacjach dźwięków i sylab
d. z trudem i rzadko używają przyimków, a często swoiste zestawienia przyimka z danym rzeczownikiem stanowią dla dziecka jeden wyraz.
Zaburzenia składni ‐ przejawiają się tym, że budowane przez te dzieci zdania są krótkie i są najczęściej nagromadzeniem kilku słów
połączonych związkiem wewnętrznym i sytuacyjnym: Dużą część wypowiedzi dzieci stanowią nie zdania, lecz równoważniki zdań, jeśli już
pojawiają się zdania to są one zdaniami prostymi, zawierającymi jedynie podmiot; orzeczenie, przyimek lub przydawkę: Dzieci te mają duże trudności
z budowaniem dłuższych wypowiedzi, w zasadzie posługują się zdaniami pojedynczymi, bardzo rzadko lub wcale ‐ zdaniami podrzędnie złożonymi;
Zaburzenia rytmu mowy ‐ obok swoistej melodii mowy i wydłużenia iloczasu niektórych sylab ‐ dla mowy tych dzieci charakterystyczne jest
również skandowanie i wybijanie rytmu słów;
58684111.018.png 58684111.019.png 58684111.020.png 58684111.021.png 58684111.022.png
Zaburzenia motoryki mowy ‐ wypowiedziom słownym często towarzyszą trudności ruchowe warg, języka, szczęki, wyrażające się
w przesadnych ruchach tych narządów, w poszukiwaniu ich właściwego ułożenia.
W zakresie rozumienia mowy:
a. dla dzieci tych ogromne znaczenie w rozumieniu mowy otoczenia mają czynniki pozawerbalne;
b. słownik czynny nie zawsze jest uboższy od słownika biernego.
c. brak gotowości werbalnej, przejawiającej się trudnościami w przypominaniu sobie nazwy określonego desygnatu.
d. opieranie rozumienia na centralnych elementach wypowiedzi, tzn. że w całej wypowiedzi dziecko percypuje to słowo, które jest dla niego
najbardziej zrozumiałe, najlepiej znane i ono stanowi podstawę rozumienia całej wypowiedzi. Tu właśnie tkwi przyczyna trudności rozumienia,
ponieważ dziecko nie zawsze właściwie ocenia, które słowo jest centralne oraz nie uwzględnia jego relacji z innymi słowami wypowiedzi.
Różnorodność form gramatycznych, której nie uwzględnia dziecko oraz fakt, że nawet jeśli rozumie każde sławo z wypowiedzi to najczęściej po
prostu nie rozumie całości, a także to, że dla tych dzieci słowo jest konkretem oznaczającym jakąś określoną rzecz, stan, cechę i wiąże się ze
swoistym, własnym dla dziecka skojarzeniem i jego doświadczeniem. Wszystko to w poważnym stopniu utrudnia rozumienie wypowiedzi.
Kordyl Z. zwraca też uwagę, że wymienione cechy pod wieloma względami przypominają zespoły cech , występujące zarówno w normalnym procesie
rozwoju mowy dziecka, jak też w mowie osób upośledzonych umysłowo, czy w afazji typu dorosłych. W niedokształceniu mowy nie obserwuje się jednak
płynnego przechodzenia z jednej fazy rozwojowej w drugą, a trudności analogiczne dla normalnego rozwoju mowy są bardziej intensywne i nie ustępują
tak szybko jak u dzieci, u których są one tylko przejawem rozwoju. Autorka uważa, że pomimo podobieństw; między wymienionymi zespołami istnieją
też dość istotne różnice i dlatego należy je oddzielić.
Afazja rozwojowa i afazja nabyta
Z literatury przedmiotu wynika, że afazja rozwojowa w wielu zakresach różni się od nabytej afazji dziecięcej. Różnice te ukazuje niżej zamieszczona
tabela. Przyjęta kategoryzacja ma charakter klasyfikacji rozwojowo‐objawowej, uwzględnia nomenklaturę światową i jest opracowana w oparciu
o klasyfikacje międzynarodow e .
Rodzaj kryterium
różnicującego
Afazja rozwojowa
Afazja nabyta
1. Czas, w którym
nastąpiło
uszkodzenie
mózgu
przed ukończeniem 1 r. ż.
między 2 a 7 r. ż.
2. Okres rozwojowy,
w którym
nastąpiło
uszkodzenie
mózgu
prenatalny, perinatalny i częściowo postnatalny postnatalny
3. Charakter przyczyn
i rodzaj czynników
uszkadzających
mózg
w okresie prenatalnym:
zaburzenia nabyte po ukończeniu 1 r.ż. wywołane przez
czynniki egzogenne (choroby dziecka, urazy, schorzenia
mózgu itd.).
a. zaburzenia o charakterze wrodzonym,
wywołane przez czynniki endogenne,
uwarunkowane dziedzicznie
lub konstytucjonalnie;
b. zaburzenia nabyte, wywołane przez czynniki
egzogenne, jak np. zatrucie środkami
toksycznymi, chemicznymi, urazy psychiczne
matki itd.; w okresie perinatalnym: czynniki
egzogenne (urazy, niedotlenienie mózgu
itp.); w okresie postnatalnym (w 1 r.ż.):
czynniki egzogenne (choroby dziecka, urazy,
itd.)
4. Mechanizm
zaburzeń rozwoju
mowy
upośledzenie rozwoju struktur mózgowych,
odpowiedzialnych za zdolności językowe prowadzi do
opóźnienia rozwoju mowy
uszkodzenie mózgu wywołuje utratę wcześniej nabytych
zdolności językowych, zahamowanie, regres i opóźnienie
dalszego rozwoju mowy
5. Etiologia
najczęściej nieznana lub jedynie przypuszczalna urazy lub schorzenia mózgu
6. Etap rozwoju
mowy dziecka
patologia mózgu wystąpiła przed okresem
werbalizacji słownej
uszkodzenie mózgu wystąpiło, gdy mowa była już w pewnym
(odpowiednim do wieku) stopniu rozwinięta
58684111.023.png 58684111.024.png 58684111.025.png 58684111.026.png 58684111.027.png
7. Podstawy, na
których mowa się
kształtowała
od początku procesu rozwojowego ‐ patologiczne początkowo prawidłowe, patologiczne dopiero w chwili
uszkodzenia mózgu
8. Istota zaburzeń
rozwoju mowy
brak integracji mowy
w wypadku opanowanych już zdolności językowych ‐
dezintegracja mowy; w wypadku umiejętności jeszcze nie
wykształconych, brak dalszej integracji mowy
9. Objawy zaburzeń
rozwoju mowy
brak rozwoju mowy i w konsekwencji jej
opóźnienie. Najczęściej występują mieszane
postacie zaburzeń rozwoju mowy (zaburzenia
percepcyjno‐ekspresyjne)
zatrzymanie, zahamowanie, utrata zdolności językowych,
prowadzące do opóźnienia jej dalszego rozwoju. Występują
zarówno mieszane postacie zaburzeń rozwoju mowy, jak
i zaburzenia z przewagą komponenty motorycznej
bądź sensorycznej
10. Rokowania ustępowanie zaburzeń zależy od wielu czynników.
W przypadku zaburzeń wrodzonych rokowania są
gorsze, gdyż gdy zaburzenia utrzymują się długo
i nierzadko okazują się trwałe. Są one cięższe niż
nabyte, gdy uszkodzenia powstały w trakcie porodu
i po porodzie
możliwa jest szybka restytucja mowy, co tłumaczy się
plastycznością neurobiologiczną mózgu, a nie odwracalnością
uszkodzeń tkanki mózgowej. Powrót funkcji mowy zależy od
rodzaju schorzenia, rozległości i głębokości uszkodzenia
mózgu, jego możliwości kompensacyjnych, czynników
społecznych i stopnia opanowania języka w chwili
uszkodzenia. W przypadku zaburzeń ekspresyjnych
rokowania są lepsze niż przy zaburzeniach percepcyjno‐
ekspresyjnych. Zaburzenia języka najszybciej ustępują
w uszkodzeniach urazowych mózgu.
Źródło: G. Jastrzębowska, Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, 1998, s. 217
Objawy dysfazji wrodzonej i afazji nabytej są często podobne, stąd w praktyce logopedycznej stosujemy analogiczne sposoby postępowania. Należy
jeszcze uwzględniać fakt, że u dzieci przejawy afazji są bardziej globalne i niespecyficzne niż u dorosłych. U dzieci obserwuje się także szybszy
i pełniejszy powrót mowy, chociaż nie w każdym przypadku. Często u dzieci pozostają nieznacznego stopnia objawy zaburzeń i charakterystyczne jest
także współwystępowanie trudności w koncentracji uwagi, niepokoju psychoruchowego oraz wzmożonej męczliwości (są to także konsekwencje
dysfunkcji mózgowych). Zaburzenia te należy przewidzieć w planowaniu pracy terapeutycznej. Na przykład z dzieckiem można prowadzić tylko krótkie
ćwiczenia, ale za to częściej, należy ograniczać zakres materiału do ćwiczeń aby nie rozpraszać uwagi dziecka oraz stosować zasadę stopniowania
trudności (rozpoczynać pracę od materiału nie sprawiającego dziecku trudności); trzeba stosować dość częste przerwy, jeżeli zaobserwujemy
narastające zmęczenie lub dekoncentrację uwagi.
Afazja rozwojowa a proste (samoistne) opóźnienie rozwoju mowy
Często afazję rozwojową myli się z prostym opóźnieniem rozwoju mowy. Odróżnienie tych zespołów jest bardzo trudne, a do wieku 3‐4 lat wręcz
niemożliwe. W zasadzie do 5 roku życia nie ma żadnej istotnej różnicy pomiędzy nimi. W obu przypadkach obserwuje się początkowy brak i opóźnienie
rozwoju mowy. Dopiero długotrwała obserwacja przebiegu procesu rozwojowego może pozwolić na określenie rodzaju zaburzenia. Gdy opóźnienie
rozwoju mowy utrzymuje się powyżej 5 r.ż. wówczas można już mówić o afazji rozwojowej. Dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy w pewnym
wieku nagle zaczynają mówić i szybko wyrównują opóźnienie, natomiast postęp w rozwoju mowy u dzieci z afazją rozwojową jest niewielki.
Afazja rozwojowa a proste (samoistne) opóźnienie rozwoju mowy charakteryzują się dobrym słuchem, prawidłowym rozwojem umysłowym, prawidłową
strukturą i funkcją aparatu wykonawczego mowy, czyli dobrą motoryką mowy. Lekarze zaliczają je do wrodzonych zaburzeń rozwoju mowy pochodzenia
korowego. Istnieje wiele hipotez na temat przyczyn niedokształcenia mowy o typie afazji. W obu przypadkach ich etiologia najczęściej jednak
pozostaje niewyjaśniona. Cechą wspólną tych zespołów objawowych jest częste występowanie zaburzeń lateralizacji oraz ujawniające się w wieku
szkolnym: dysleksja i dysortografia.
Podobnie jak w przypadku afazji nabytej i rozwojowej ‐ rozróżnienia prostego (samoistnego) opóźnienia rozwoju mowy i afazji rozwojowej dokonuje
się uwzględniając różne czynniki. Pr z edstawia to poniższa tabela.
Rodzaj czynnika
różnicującego
Proste (samoistne) opóźnienie rozwoju mowy
Afazja rozwojowa
1. Łatwość ustępowania
objawów (najważniejsze
kryterium różnicujące)
do 5 r.ż ‐ opóźnienie rozwoju mowy zrównuje się
z poziomem mowy rówieśników.
zaburzenia mowy utrzymują się długo, często
są trwałe
2. Rozwój motoryczny może być opóźniony
często występuje ogólna niezręczność ruchowa
3. Rozwój innych funkcji
psychomotorycznych
nie obserwuje się zaburzeń koordynacji wzrokowo‐ruchowej
i ujmowania stosunków przestrzennych ani żadnych
objawów niespecyficznych, które można by bezpośrednio
wiązać z występującym opóźnieniem rozwoju mowy.
U dzieci tych nie ma żad‐nych zmian anatomicznych
czy psychoneurologicznych, które można by uznać za
przyczynę wolniejszego tempa rozwoju mowy.
mogą wystąpić zaburzenia myślenia, uwagi,
pamięci, motywacji; często występują
zaburzenia koordynacji wzrokowo‐ruchowej
i ujmowania stosunków przestrzennych
4. Rodzaj czynników
wywołujących opóźnienia
czynniki społeczne (środowiskowe) lub biologiczne
(uwarunkowania genetyczne)
czynniki biologiczne, natomiast czynniki
środowiskowe i uwarunkowania społeczne ‐
58684111.028.png 58684111.029.png 58684111.030.png 58684111.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin