Diagnoza specyficznych trudności w matematyce.doc

(40 KB) Pobierz
Diagnoza specyficznych trudności w nauce matematyki

Diagnoza specyficznych trudności w nauce matematyki

wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej

 

 

Poziom wiadomości i umiejętności matematycznych określamy za pomocą klasycznego pomiaru testowego, w którym podstawą wnioskowania jest wynik, jaki osiąga dziecko rozwiązując serie zadań uznanych za reprezentatywne na danym szczeblu nauczania.

 

Natomiast podstawą wnioskowania o dynamice uczenia się matematyki, a także o specyfice oraz dojrzałości struktur intelektualnych i emocjonalnych zaangażowanych w ten procesją serie eksperymentów dotyczących rozwiązywania zadań „przy pomocy dorosłego”, a także z badaniem operacyjnej dojrzałości rozumowania na poziomie konkretnym.

 

Proces diagnozy tworzy  5 etapów.

 

I

 

Pierwszy etap polega na ustaleniu celu badań i wstępnym rozpoznaniu podmiotu diagnozy.

 

Jest to równoznaczne ze zbieraniem informacji do wstępnego rozpoznania badanego zjawiska. Ponadto warunkiem dobrze przeprowadzonej diagnozy jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem i usunięcie przyczyn strachu lub onieśmielenia. Należy dziecku w przystępny sposób wytłumaczyć” co będziemy robić” i czego się od niego oczekuje. Zawsze należy wykazać zadowolenie mimiką lub słowem niezależnie od tego co zrobiło i niezależnie od wyniku wysiłku dziecka. Atmosfera badan powinna być przyjazna i życzliwa.

 

II

 

Drugi etap dotyczy określenia poziomu wiadomości i umiejętności matematycznych – jaki dziecko, zgodnie z wymaganiami programu powinno posiadać -  na podstawie samodzielnego rozwiązywania zadań przez badane dziecko.

 

Należy tutaj ustalić:

 

1.     zakres pojęć matematycznych, a także stopień ich ogólności i precyzji charakterystyczny dla danego szczebla kształcenia

2.     zakres sprawności i umiejętności matematycznych tj.

·         znajomość i biegłość w zakresie opanowania czterech działań

·         rozwiązywanie równań

·         posługiwanie się jednostkami miar

 

Powinna to być kontrola następujących pojęć, sprawności i umiejętności matematycznych:

·         zbiory i ich elementy

·         liczby naturalne oraz systemy pozycyjne

·         dodawanie i odejmowanie

·         mnożenie i dzielenie

·         liczenie pieniędzy

·         figury geometryczne i mierzenie długości

·         mierzenie pojemności i ciężaru

·         mierzenie czasu.

 

III

 

Etap trzeci wiąże się z ustaleniem strefy najbliższego rozwoju dziecka w działalności matematycznej. Stosujemy tutaj metodę „ rozwiązywania zadań przy pomocy dorosłego” wzorując się na założeniach tzw. szkoły Wygotskiego.

 

Celem trzeciego etapu diagnozowania jest;

1.     wgląd w proces rozumowania zaangażowany w rozwiązywanie zadań matematycznych

2.     analiza dynamiki uczenia się w sytuacji zadaniowej typu matematycznego

3.     zebranie informacji o pozaintelektualnych czynnikach warunkujących proces rozwiązywania zadań matematycznych jak:

·         nastawienie do zadań wymagających wysiłku intelektualnego

·         motywacja

·         podatność zachowania na sterowanie przez frustrację

·         odporność emocjonalna na pokonywanie trudności itp.

 

Dla wnioskowania diagnostycznego bardzo ważne i istotne jest:

·         jak dziecko reaguje na pomoc

·         czy potrafi z udzielonej pomocy skorzystać

·         jak przebiega proces uczenia się.

 

IV

 

Etap czwarty to ustalenie dojrzałości operacyjnej rozumowania na procesie konkretnym.

 

Przyjmujemy tutaj tezę, ze warunkiem powodzenia w tworzeniu złożonych syntez jakimi są podstawowe pojęcia matematyczne 9pojęcie liczby naturalnej, struktura działań itp.) jest taka dojrzałość myślenia, która charakteryzuje się odwrotnością i koordynacją operacji intelektualnych w układy całościowe, zdolne do przekształceń. W ontogenezie taka dojrzałość myślenia pojawia się na poziomie operacji konkretnych a potem w miarę dojrzewania procesów intelektualnych i uczenia się przekształca się w proces operacji formalnych.

 

W czwartym etapie badań diagnostycznych należy zastosować serię prób wzorowanych na modelu badań Piagetowskich. Będą one miały na celu zbadanie dojrzałości w zakresie;

·         operacji szeregowania

·         zachowania stałości ilości nieciągłych

·         zachowania stałości tworzywa

·         zachowania stałości długości

 

 

V

 

Etap piąty to opracowanie wyników badań oraz wnioskowanie diagnostyczne.

 

Punktem centralnym etapu piątego jest analiza porównawcza wyników osiągniętych w całym procesie badawczym oraz taka ich synteza i całościowa interpretacja, by można było otrzymać pełną, rozwiniętą diagnozę.

 

Wskazania:

Aby dziecko zdolne było do uczenia się matematyki musi posługiwać się rozumowaniem operacyjnym. Tylko w ten sposób może zrozumieć sens pojęć matematycznych.

Zmiana myślenia z przedoperacyjnego na myślenie operacyjne wymaga bardzo wielu ćwiczeń i doświadczeń .

Nie ma innej drogi rozwoju myślenia /szczególnie tego operacyjnego/ jak samodzielne badanie zmian zachodzących w otaczającym świecie. W trakcie odkrywania powstaje bowiem wiedza „gorąca” i operacyjna, wiedza, która skłania do dalszych ‘poszukiwań”.

 

 

Literatura:

1.     E. Gruszczyk – Kolczyńska, H. Moroz, J. Łysek, M. Wojnowska; Diagnoza działalności matematycznej dzieci z klas początkowych, U.Śl.,Katowice,1985

2.     E. Gruszczyk – Kolczyńska: Niepowodzenia w uczeniu się matematyki u dzieci z klas początkowych. Diagnoza i terapia,U.Ś., Katowice,1985

3.     E. Gruszczyk – Kolczyńska;Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych,W-wa,1998

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin