Duchowość Ojców Kościoła.pdf

(1737 KB) Pobierz
DUCHOWOŚĆ OJCÓW KOŚCIOŁA
Tomas Špidlik, Innocenzo Gargano,
Vittorino Grossi
SPIS TREŚCI
Hellenizm 14
Platonizm 15
Arystoteles 17
Stoicyzm 17
Plotyn 18
Filon z Aleksandrii 19
a) Relacja dialogu z Bogiem Ojcem 33
b) Opatrzność 36
c) W Jezusie Chrystusie 40
d) W Duchu Świętym 42
e) Boża Trójca 45
f) Przebóstwienie 46
a) Życie zgodne z naturą 48
b) Życie cnotliwe 50
c) Postęp w życiu duchowym 57
d) Doświadczenie łaski 59
a) Wielkość człowieka 63
b) „Ceń siebie samego” 65
a) Biblijne i filozoficzne podłoże tego tematu 66
b) Na czym polega obraz Boga? 68
c) dynamiczny aspekt obrazu 70
d) Wpływ grzechu na Boży obraz 71
e) Czyim obrazem jest człowiek? 72
f) Kult malowanych obrazów 73
a) Rozróżnienie między człowiekiem wewnętrznym i zewnętrznym 75
b) Duchowość duszy 77
c) Nieśmiertelność 78
d) Wolność 79
e) „Woluntaryzm” Ojców greckich 82
a) Spotkanie terminologii filozoficznej z Biblią 83
b) Aforyzmy ascetów 84
c) Śmierć 86
a) Problem świata w starożytności 89
b) Jedność kosmosu 91
c) Opatrzność i zło 92
a) Chrześcijański uniwersalizm 98
b) Społeczna natura człowieka 99
a) Dwa światy 101
b) Wartość i sens powyższych antynomii 104
a) Pochodzenie zła 107
b) Istota grzechu i jego następstwa 110
a) Złe myśli początkiem zła 113
b) Definicja logismosu 114
c) Filautia (miłość własna) 115
d) Exagoreusis (wyjawianie myśli) 117
e) Zasady rozeznawania duchowego 117
f) Osiem złych myśli 119
g) Etapy przenikania złych myśli do serca 120
h) Nēpsis i antirrēsis (umiar i sprzeciw) 121
a) Pokuta 123
b) Penthos 124
c) Ascetyzm monastyczny 125
a) Ideał stoików 129
b) Apatheia w myśli chrześcijańskiej 130
c) Znaczenie apatheia w duchowości Ojców greckich 131
d) Dwuznaczność terminu apatheia 132
a) Pismo święte stałym pokarmem chrześcijanina 149
b) Pismo święte a wzrost duchowy 150
c) Znaczenie wspólnoty 152
d) ...i kierownika duchowego 152
e) Pismo święte i nawrócenie serca 154
f) Nowy człowiek i nowe znaczenia Pisma św. 155
g) Lektura typologiczna czy duchowa? 156
h) „Dzisiaj wypełniło się Pismo” 158
i) Pismo święte chlebem powszednim wierzącego 159
j) Jednorazowo w Chrystusie — na zawsze w Kościele 160
k) Hermeneutyka idąca „od dołu” 161
l) Autorzy „nowej myśli” 162
m) „Wielka alegoria” Filona 162
n) Spuścizna do odnalezienia? 164
o) Ciągły postęp w życiu chrześcijańskim 165
a) Liturgia i kontemplacja 167
b) Podstawa drogi duchowej 168
c) Modlitwa Słowa w Kościele 169
d) Rąbek nieba na ziemi 170
e) Modlitwa paschalna 172
f) Uwielbienie Imienia Bożego 173
g) „Misterium tremendum” Boga a czystość serca 173
h) Droga duchowa a liturgia 175
1) Od obrazu do rzeczywistości 177
a. Obecne dyskusje 188
b. Życie czynne i życie kontemplacyjne 189
CHRZEŚCIJAŃSKIEJ 199
a. Kontekst całościowy 200
b. „Seneca noster” 202
c. Kazanie ludowe cynickiego filozofa 205
d. Ascetyzm cynizmu rzymskiego 207
e. Szkoła Sekstiuszów — „powiedzenia” Ojców 210
f. Ideały społeczeństwa rzymskiego — Juwenalis i Marcjalis 212
g. Widowiska — edukacyjna funkcja teatru 218
h. Paideia rzymska a rodząca się łacińska duchowość chrześcijańska 219
PRZEDNICEJSKIM 231
a. Związek Piotra i Pawła z Rzymem 231
b. Rzym: „Ecclesia principalis” 238
c. Duchowość komunii: Symbol rzymski 242
a. Biblia po łacinie 249
b. Duchowe wykorzystanie Biblii 251
ROZDZIAŁ TRZECI: PRZEDNICEJSKI ASCETYZM CHRZEŚCIJAŃSKI
a. Setianie 255
a. Elementy wspólne – gnostycyzm 257
a. Świadectwo męczennika 260
b. Święci męczennicy a społeczeństwo 262
c. Męczennicy Kościoła łacińskiego 264
ROZDZIAŁ CZWARTY: CYPRIAN Z KARTAGINY - OJCIEC DUCHOWY
PRZEDNICEJSKIEGO KOŚCIOŁA ŁACIŃSKIEGO
a. Biskup widzialnym spoiwem jedności kościelnej 276
b. „Oratio dominica” a jedność kościelna 280
a. Asceci w dziedzinie ubrania (chodzenie boso) 290
b. Asceci w dziedzinie seksualności 291
c. Asceci w dziedzinie pokarmu 294
a. Mnisi Augustyna 301
b. Monastycyzm Galii 308
• Mnisi Kasjana 308
• Wtajemniczenie w „modlitwę czystą” 309
c. Grzegorz Wielki i mnisi św. Benedykta 313
a. Przypadek rzymskiego laika Hermasa 318
b. Działalność biskupa Cypriana z Kartaginy 318
c. Kilka przykładów od Augustyna z Hippony 319
d. Okres po Augustynie 321
a. Tertulian 323
b. Augustyn z Hippony 326
a. Hieronim — tłumacz i komentator Biblii 335
b. Metoda tłumaczenia biblijnego Hieronima 336
c. Egzegeta między tekstem biblijnym a „consuetudo” Kościoła 337
d. Czytelnik Biblii 340
a. Metoda dialogu w poszukiwaniu Boga 348
b. Czynności duszy 349
a. „Człowiek duchowy” Augustyna w okresie 386-400 356
b. „Człowiek duchowy” z okresu pelagiańskiego (411-430) 358
DUCHOWOŚĆ 365
a. Sacramentarium veronense (koniec VI w.) 379
b. Capitulare evangeliorum foroiulense (początki V lub VI, lub VII w.) 381
a. „De haeresibus” św. Augustyna 394
b. „Indiculus” 396
c. „Diversarum haereseon liber” Filastriusza 397
EUROPY 400
a. Duchowość „exemplum” 410
b. Historia jako proroctwo 414
Zgłoś jeśli naruszono regulamin