mit-arturianski-w-cyklu-utworow-o-wiedzminie-geralcie-asapkowskiego-katarzyna-lek.pdf
(
3951 KB
)
Pobierz
MIT ARTURIAŃSKI W CYKLU UTWORÓW O WIEDŹMINIE GERALCIE A.SAPKOWSKIEGO-Katarzyna Łęk
Katolicki Uniwersytet Lubelski
Wydział Nauk Humanistycznych
Instytut Filologii Polskiej
Katarzyna Łęk
MIT ARTURIAŃSKI
W CYKLU UTWORÓW O WIEDŹMINIE GERALCIE
A. SAPKOWSKIEGO
Praca pisana na seminarium
z teorii literatury
pod kierunkiem
Dra hab. Edwarda Fiały
Lublin 2005
Pracę tę dedykuję Pani Dr Beacie Obsulewicz-Niewińskiej.
Jej nadzwyczajna dobroć, otwartość,
bezinteresowność, nieprzerwana gotowość pomocy
i rady były dla mnie nie tylko nieocenionym
wsparciem, ale teŜ bezcennym świadectwem wiary -
wspaniałą i zobowiązującą lekcją najpiękniejszego
człowieczeństwa.
Szczególne podziękowania kieruję takŜe pod adresem
Pana Dra Jarosława Borowskiego.
Udział w jego zajęciach:
prowadzonych z niepowtarzalną pasją
oraz imponującą erudycją,
był nie tylko wyjątkową przyjemnością,
ale okazał się równieŜ szalenie inspirujący.
2
SPIS TREŚCI:
WSTĘP
...................................................................................................... 5
Stan badań nad zjawiskiem obecności mitu arturiańskiego w cyklu utworów
A. Sapkowskiego o wiedźminie Geralcie .................................................................... 6
ZałoŜenia metodologiczne i literatura kontekstów interpretacyjnych .................. 14
Rozdział I
MIT ARTURIAŃSKI A „HISTORIE WIEDŹMIŃSKIE” -
WPROWADZENIE
1.
Historia Świętego Graala jako jedna z gałęzi mitu arturiańskiego. Krótki
zarys literackiej ewolucji motywu ................................................................. 26
2.
Specyfika wykorzystania tradycji arturiańskiej przez autora cyklu o
wiedźminie......................................................................................................... 30
Rozdział II
FIGURY ARTURIAŃSKIE
1.
Cintryjka – centrum „systemu odpowiedników” ........................................ 32
1.1
Ciri jako figura Graala .................................................................................. 32
1.2
Ciri jako Pani Jeziora ................................................................................... 41
1.3
„Element kobiecy” w konstrukcji figur Graala i Pani Jeziora ................. 51
2.
Wiedźmin Geralt – Rycerz świętego Graala ............................................... 60
2.1
Geralt – Perceval ........................................................................................... 64
2.2
Geralt – Galahad ........................................................................................... 71
2.3
Geralt – Lancelot ............................................................................................ 76
2.4
Wiedźmin jako figura Poszukującego .......................................................... 82
3.
Geralt – Zraniony Król ................................................................................. 88
3
Rozdział III
ARTURIAŃSKIE OBLICZA PRZESTRZENI
1.
Przestrzeń realistyczno – mityczna. Kosmologia A. Sapkowskiego a celtycki
„Tamten Świat”............................................................................................... 93
1.1
Kraj Olch – celtycki zaświat przedstawiony ............................................... 96
1.2
Księstwo Toussaint - odwiedziny w Krainie Kobiet ................................ 101
1.3
Cytadela Vilgefortza – echo Królestwa Zmarłych ................................... 104
1.4
WieŜa, jezioro, mgła – wrota światów, brama mitu? ................................ 106
2.
Przestrzeń aksjologiczna – Kraina Pozbawiona Łaski ............................. 110
2.1 Universum w stanie chaosu .......................................................................... 112
2.2 Miłość – istota mocy Graala ....................................................................... 118
Rozdział IV
KOŁO WIECZNEGO POWROTU
.............................................................. 121
ZAKOŃCZENIE
................................................................................................... 127
SPIS ILUSTRACJI
.
.............................................................................................. 133
BIBLIOGRAFIA
................................................................................................... 136
4
WSTĘP
Niniejsza praca jest próbą przyjrzenia się specyfice relacji pomiędzy cyklem
utworów „wiedźmińskich” A. Sapkowskiego
1
a tym obszarem literatury (i ogólnie
kultury europejskiej), który moŜna określić jako mit arturiański
2
. Przez pojęcie to
rozumiem rozległą, wielowariantową narrację osnutą wokół legendarnej postaci króla
Artura i jego rycerzy, pierwotnie nie powiązaną z jednym konkretnym kształtem
tekstowym (przekazywaną ustnie przez wędrownych bretońskich rybałtów
3
), a wtórnie
UŜywam pojęcia „mit” w odniesieniu do literatury arturiańskiej, bazując na autorytecie J. Campbella,
który w swojej czterotomowej monografii
The Masks of God
(
Maski boga
) zalicza literaturę rycerską do
- jak ją nazywa – „mitologii twórczej”. Mitologia owa „w pewnej mierze wolna od tradycji religijnej
symboliki; w rzeczywistości jest (…) z nią zbieŜna z powodu identyczności sposobów manifestowania
się wszystkich rodzajów ludzkiej wyobraźni oraz ich wspólnej psychologicznej archetypowej podstawy”.
E. Mieletinski,
Poetyka mitu
, tł. J. Dancygier, Warszawa 1981, s. 92.
3
T. M. Lebiecki,
Legendy arturiańskie jako element kultury europejskiej
, „Literatura Ludowa” 2002,
z. 4-5, s. 16-17.
5
1
Materiał badawczy stanowić będą następujące tytuły:
Ostatnie Ŝyczenie
,
Miecz przeznaczenia
,
Krew
elfów
,
Czas pogardy
,
Chrzest ognia
,
WieŜa Jaskółki
,
Pani Jeziora
. Wszystkie cytaty pochodzą z wydania
Warszawa 2001.
2
Plik z chomika:
anna-baran829
Inne pliki z tego folderu:
praca.doc
(79 KB)
mit-arturianski-w-cyklu-utworow-o-wiedzminie-geralcie-asapkowskiego-katarzyna-lek.pdf
(3951 KB)
Violence et tendresse dans la poésie amoureuse.doc
(43 KB)
Paradis ou utopie.doc
(28 KB)
literatura fr - praca.doc
(28 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin