mit-arturianski-w-cyklu-utworow-o-wiedzminie-geralcie-asapkowskiego-katarzyna-lek.pdf

(3951 KB) Pobierz
MIT ARTURIAŃSKI W CYKLU UTWORÓW O WIEDŹMINIE GERALCIE A.SAPKOWSKIEGO-Katarzyna Łęk
Katolicki Uniwersytet Lubelski
Wydział Nauk Humanistycznych
Instytut Filologii Polskiej
Katarzyna Łęk
MIT ARTURIAŃSKI
W CYKLU UTWORÓW O WIEDŹMINIE GERALCIE
A. SAPKOWSKIEGO
Praca pisana na seminarium
z teorii literatury
pod kierunkiem
Dra hab. Edwarda Fiały
Lublin 2005
276638182.051.png 276638182.053.png 276638182.054.png 276638182.055.png 276638182.001.png 276638182.002.png 276638182.003.png 276638182.004.png 276638182.005.png 276638182.006.png 276638182.007.png 276638182.008.png 276638182.009.png 276638182.010.png 276638182.011.png 276638182.012.png 276638182.013.png 276638182.014.png 276638182.015.png 276638182.016.png 276638182.017.png 276638182.018.png 276638182.019.png 276638182.020.png 276638182.021.png 276638182.022.png 276638182.023.png 276638182.024.png 276638182.025.png 276638182.026.png 276638182.027.png 276638182.028.png 276638182.029.png 276638182.030.png 276638182.031.png 276638182.032.png 276638182.033.png 276638182.034.png 276638182.035.png 276638182.036.png 276638182.037.png 276638182.038.png 276638182.039.png 276638182.040.png 276638182.041.png 276638182.042.png 276638182.043.png 276638182.044.png 276638182.045.png 276638182.046.png 276638182.047.png 276638182.048.png 276638182.049.png 276638182.050.png
Pracę tę dedykuję Pani Dr Beacie Obsulewicz-Niewińskiej.
Jej nadzwyczajna dobroć, otwartość,
bezinteresowność, nieprzerwana gotowość pomocy
i rady były dla mnie nie tylko nieocenionym
wsparciem, ale teŜ bezcennym świadectwem wiary -
wspaniałą i zobowiązującą lekcją najpiękniejszego
człowieczeństwa.
Szczególne podziękowania kieruję takŜe pod adresem
Pana Dra Jarosława Borowskiego.
Udział w jego zajęciach:
prowadzonych z niepowtarzalną pasją
oraz imponującą erudycją,
był nie tylko wyjątkową przyjemnością,
ale okazał się równieŜ szalenie inspirujący.
2
SPIS TREŚCI:
WSTĘP ...................................................................................................... 5
Stan badań nad zjawiskiem obecności mitu arturiańskiego w cyklu utworów
A. Sapkowskiego o wiedźminie Geralcie .................................................................... 6
ZałoŜenia metodologiczne i literatura kontekstów interpretacyjnych .................. 14
Rozdział I
MIT ARTURIAŃSKI A „HISTORIE WIEDŹMIŃSKIE” -
WPROWADZENIE
1. Historia Świętego Graala jako jedna z gałęzi mitu arturiańskiego. Krótki
zarys literackiej ewolucji motywu ................................................................. 26
2. Specyfika wykorzystania tradycji arturiańskiej przez autora cyklu o
wiedźminie......................................................................................................... 30
Rozdział II
FIGURY ARTURIAŃSKIE
1. Cintryjka – centrum „systemu odpowiedników” ........................................ 32
1.1 Ciri jako figura Graala .................................................................................. 32
1.2 Ciri jako Pani Jeziora ................................................................................... 41
1.3 „Element kobiecy” w konstrukcji figur Graala i Pani Jeziora ................. 51
2. Wiedźmin Geralt – Rycerz świętego Graala ............................................... 60
2.1 Geralt – Perceval ........................................................................................... 64
2.2 Geralt – Galahad ........................................................................................... 71
2.3 Geralt – Lancelot ............................................................................................ 76
2.4 Wiedźmin jako figura Poszukującego .......................................................... 82
3. Geralt – Zraniony Król ................................................................................. 88
3
Rozdział III
ARTURIAŃSKIE OBLICZA PRZESTRZENI
1. Przestrzeń realistyczno – mityczna. Kosmologia A. Sapkowskiego a celtycki
„Tamten Świat”............................................................................................... 93
1.1 Kraj Olch – celtycki zaświat przedstawiony ............................................... 96
1.2 Księstwo Toussaint - odwiedziny w Krainie Kobiet ................................ 101
1.3 Cytadela Vilgefortza – echo Królestwa Zmarłych ................................... 104
1.4 WieŜa, jezioro, mgła – wrota światów, brama mitu? ................................ 106
2. Przestrzeń aksjologiczna – Kraina Pozbawiona Łaski ............................. 110
2.1 Universum w stanie chaosu .......................................................................... 112
2.2 Miłość – istota mocy Graala ....................................................................... 118
Rozdział IV
KOŁO WIECZNEGO POWROTU .............................................................. 121
ZAKOŃCZENIE ................................................................................................... 127
SPIS ILUSTRACJI . .............................................................................................. 133
BIBLIOGRAFIA ................................................................................................... 136
4
WSTĘP
Niniejsza praca jest próbą przyjrzenia się specyfice relacji pomiędzy cyklem
utworów „wiedźmińskich” A. Sapkowskiego 1 a tym obszarem literatury (i ogólnie
kultury europejskiej), który moŜna określić jako mit arturiański 2 . Przez pojęcie to
rozumiem rozległą, wielowariantową narrację osnutą wokół legendarnej postaci króla
Artura i jego rycerzy, pierwotnie nie powiązaną z jednym konkretnym kształtem
tekstowym (przekazywaną ustnie przez wędrownych bretońskich rybałtów 3 ), a wtórnie
UŜywam pojęcia „mit” w odniesieniu do literatury arturiańskiej, bazując na autorytecie J. Campbella,
który w swojej czterotomowej monografii The Masks of God ( Maski boga ) zalicza literaturę rycerską do
- jak ją nazywa – „mitologii twórczej”. Mitologia owa „w pewnej mierze wolna od tradycji religijnej
symboliki; w rzeczywistości jest (…) z nią zbieŜna z powodu identyczności sposobów manifestowania
się wszystkich rodzajów ludzkiej wyobraźni oraz ich wspólnej psychologicznej archetypowej podstawy”.
E. Mieletinski, Poetyka mitu , tł. J. Dancygier, Warszawa 1981, s. 92.
3
T. M. Lebiecki, Legendy arturiańskie jako element kultury europejskiej , „Literatura Ludowa” 2002,
z. 4-5, s. 16-17.
5
1 Materiał badawczy stanowić będą następujące tytuły: Ostatnie Ŝyczenie , Miecz przeznaczenia , Krew
elfów , Czas pogardy , Chrzest ognia , WieŜa Jaskółki , Pani Jeziora . Wszystkie cytaty pochodzą z wydania
Warszawa 2001.
2
276638182.052.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin